Alkuraskauden ultra

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei sikiökaikuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei sikiökaikuja

Vieras
Kävin alkuraskauden ultrassa tänään, raskaus- ja ruskuaispussi löytyivät, mutta ei sikiötä. Tai kun en ymmärtänyt lääkärin puheesta, että oliko siellä sikiö, mutta sydänäänet eivät vain kuuluneet vielä. Vai eikö vielä näkynyt koko sikiötä. Ruskuaispussi oli 3mm. Lekuri sanoi kaiken olevan viikkoihin nähden hyvin (5+3), mutta tuulimunaa ei tosiaan voinut vielä sulkea pois.

Kysymykseni siis kuuluu, että pitäiskö sen sikiön edes jollain tavalla näkyä noilla viikoilla vai onko tämä ihan normaalia...? Lääkäri kirjoitti lausuntoon; ei selviä sikiökaikuja. Mitäs se sitten tarkoittaa? Yritin tokia kysyä ihan paikan päällä lääkäriltä tarkennuksia, mutta en ymmärtänyt, se puhui jotenkin niin vaikeaselkoisesti.

Kiitos jos joku viitsii vastata!

Mä kävin alkuraskauden ultrassa oisko ollu 4+6 tai jotain. Sama homma, eli raskauspussi ja ruskuaispussi näkyi, mutta ei alkiota. Se oli ihan normaalia, noilla viikoilla sitä ei vielä näy (niin pieni). Kävin uudestaan kun viikkoja oli 7+?, silloin alkio oli 9 mm ja sydämen syke näkyi.

Eli jos pystyt käymään uudestaan myöhemmin, niin voidaan varmuudella sanoa onko siellä alkiota vai eikö. Tuossa vaiheessa voidaan vain todeta, että raskaus on alkanut, ei muuta.

Ja aina pitää muistaa se, että viikot ei välttämättä pidä paikkaansa, jos ei ole tiedossa sitä varmaa hedelmöittymispäivää, ja se tieto on aika harvinaista.

Mulla tapahtui ihan samalla tavalla kuin Ardella. Ekassa alkuraskauden ultrassa ei näkynyt mitään ja tottakai, siitä tuli sitten hätä ja mietin kokoajan, että onko siellä oikeasti ketään! No 7 viikolla menin uudestaan ja siellä se sykki nätisti! Jaksat vaan odottaa viikon, uskon, että kyllä se sieltä löytyy=)!
Kärsivällisyyttä, tiedän, ettei se ole helppoa tossa vaiheessa!

En ymmärrä mitä järkeä vielä tuossa vaiheessa edes mennä ultraan. Keskenmenon riski on vielä todella suuri eikä sille voi kuitenkaan mitään. Luulisi kaikkien tietävän ettei tuossa vaiheessa vielä mitään edes juuri näy, menkathan ovat vasta viikon myöhässä. Jos haluaa käydä varhaisultrassa se kannattaa tehdä vasta rv 7-9 jolloin syke jo näkyy varmasti jos on näkyäkseen.

..edellisen kanssa. Miksi maksaa yksityisestä ultrasta noilla viikoilla, kun muutama viikko myöhemmin vasta todella näkyy jotain, siis syke tms. Ei pitäisi olla niin vaikeaa jaksaa odottaa muutamaa viikkoa, kun edessä on kuitenkin monen kymmenen viikon odotus. Monesti tuollainen liian varhaisessa vaiheessa tehty ultra vain lisää huolta ja epävarmuutta, kun jotain näkyy, muttei varmasti vielä mitään. ihan alkuvaiheessahan keskenmenon riski pienenee hurjasti jokaisen viikon jälkeen! Tsemppiä teille kaikille alkuvaiheessa oleville ja kärsivällisyyttä! Ei kannata heittää rahojaan kankkulan kaivoon!

Tosin keskenmenonriski on sydämen sykkeen löytymisen jälkeen enää alle 10 %.
Alkuraskauden keskenmenothan johtuu yleensä siitä, ettei alkio ole lähtenyt ollenkaan kehittymään ja tulee sitten myöhemmin vasta pois.. Tai kyseessä on ollut esim. tuulimuna.

Mutta tällöin kun syke löytyy on jo erittäin todennäköistä että raskaus etenee hyvin ""riskirajan"" 12 viikkoa yli ja loppuun asti.

Samaa mieltä siinä, että ei ennen rv 7 kannata mennä alkuraskauden ultraan. Minulle sitäpaitsi gyne sanoikin heti, ettei ota vastaan ennen sitä, ettei mene rahat hukkaan.

kaikilla erinlainen tausta ja moni haluaa taustansakin vuoksi alkuraskauden ultraan ja mitä se kellekkään kuulu jos haluaa ultraan ja varmistuksen vauvan olemassa olosta....itse kävin 2 kertaa alkuraksuden ultrassa ja olen todella tyytyväinen.....eihän se mitään takaa mutta onpa kerranki saanut nähdä sen pienen....

Akiram, missasit pointin, kyse oli siis siitä, että alkuraskauden ultrassa lienee järkevää käydä vasta niillä viikoilla, kun siellä jotakin selvästi näkyisi, muuten saa vaan kovin ympäripyöreitä lausuntoja ja vastauksia, eikä ne mieltä rauhoita. Itse puhut juuri pienen näkemisestä, sitähän kaikki haluaa, mutta EI se liian aikaisin näy.

En mä ainakaan olisi halunnut mennä ennen rv 7+ alkuraskauden ultraan - olisin vain tullut suotta huolestuneeksi. Mutta ehdottomasti taas halusin mennä tuohon ultraan rv 7+, koska halusin tietää, että raskaus on oikeassa paikassa ja että syke löytyy.

Kaksi eri asiaa kysessä siis, mutta kukin tavallaan. Ei minullakaan rahasta sillä tavalla ole puutetta, mutta kyllä sen 50€ muuhunkin voi käyttää kuin mielestäni turhaan ultraan, jossa ei voi todeta vielä juuri mitään. Eri asia jos kuuluu hoitojen takia ohjelmaan muutenkin.

Kiitos tsemppaajille, helpotti kummasti oloa :) Odottelen siis ihan rauhassa ja menen parin viikon päästä uudestaan.

Ja tälle arvostelijaporukalle tiedoksi,että ensin lääkäri sanoi, ettei ota mua vastaan näin vähäisillä viikoilla. Mutta kun kerroin, että mulla on ollut k o v i a kipuja toisella puolella alavatsaa (juuri sillä puolella, josta tiesin munasolun irronneen), se sanoi, että kannattaa sitten ultrata varmuuden vuoksi, jotta voidaan sulkea pois kohdunulkoinen. Kivun lähde paljastui jättikokoiseksi keltarauhaseksi, mutta varovaisuus ei mun mielestä ole koskaan pahasta. Omathan ovat rahani, sinä käytät ne johonkin muuhun, minä tähän ;)

Itse kävin yksityisellä alkuraskauden ultrassa, koska edellinen raskaus oli kohdun ulkopuolinen. Erittäin ikävä kokemus ja pahimmillaan vaatii leikkaushoitoa yms.

Ensimmäisessä ultrassa ei voitu todeta vielä muuta kuin raskauden alkaminen ja viikkoa myöhemmin näkyi sitten jo sydämen syke. Raskaus olikin alkanut myöhemmin kuin kierron mukaan olisi pitänyt, joten siksi ensimmäinen kerta oli tavallaan liian aikaisin. Toisesta ultrasta ei tarvinnut yksityiselläkään maksaa enää täyttä hintaa.

Tuo viikon odottelu tuntui silloin kieltämättä raskaalta - tsemppiä odotteluun!

Olen kanssasi samaa mieltä! Jokainen laittakoon rahansa mihin haluaa. Itsekin kävin ehkä liian aikaisin, mutta miten sitä voi ensimmäistä odottaessaan tietää näistä asioista? Jokainen on yksilö ja toimikoon miten omaksi parhaakseen näkee!
Odottele vaan rauhassa! Laitahan viestiä (jos viitsit) niin saamme mekin tietää miten kävi! Jaksamista odotteluun!

Kyllä tuossa vaiheessa vaan näkyy jotain erittäin oleellista, nimittäin se, onko alkio kiinnittynyt kohtuun vai jonnekin muualle. Joillekin se ei kai sitten ole mitenkään merkittävä tieto, mutta minulle se on tärkeä tieto. Olen kerran seurannut sivusta kun tuttavani kärsi kohdunulkoisen raskauden aiheuttamista kivuista, enkä halua itse kokea samaa. (Häneltä muuten poistettiin toinen munasarja, kun kivun syy lopulta selvisi.)

Kävin ultrassa kun viikkoja oli 5+6. Minulle gyne selvitti, ettei mielellään ultraa, koska jokus se aiheuttaa vielä enemmän huolta. Jostain syystä ultrattiin kuitenkin (olisi tullut pitkä tauko ennen seuraavaa mahdollisuutta) ja olin tyytyväinen, koska syke näkyi ja samalla poistuivat kohdunulkopuolisen raskauden ja tuulimunan mahdollisuudet. Me ihmiset olemme niin erilaisia, kärsivällisyyttä on toisilla enemmän kuin toisilla, samoin maalaisjärkeä.

Minullakin oli mahakipuja ja kokemattoman on aika vaikea sanoa, ovatko ne kovia tai tyypillisiä esim. kohdunulkoisen oireita. Joskus siis parempi ultrata.

Yhteistyössä