Alle 160-senttiset, yli 4-kiloisen vauvan ensisynnyttäneet!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elokuinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elokuinen

Vieras
Millainen synnytys oli (pitkittynyt/erityisen kivulias)? Tuliko pahoja vaurioita? Jäikö vauva kiinni olkapäistään? Päädyttiinkö imukupin käyttöön tai hätäsektioon?

Olin juuri synnytystapa-arviossa, ja vauvan syntymäpainoksi arvioitiin jopa 4,5 kiloa. Vauvan koon takia ei kuitenkaan katsottu olevan syytä keisarileikkaukseen. Etsin tietoa netistä ja törmäsin artikkeliin, jonka mukaan yli 4-kiloisen (ensi)synnytys on itsessään riski sekä vauvalle että äidille synnyttäjän kokoon katsomatta. Hieman alkoi pelottaa...
 
Mä oon himpun verran vajaa 160cm ja esikoinen oli syntyessään 4kg490g. Ei sitten tullutkaan loppujenlopuksi alakautta vaan päädyttiin kiireelliseen sektioon. Synnytys oli kestänyt jo melkein 20tuntia ja todettiin että ei se alakautta mahdukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Mä oon himpun verran vajaa 160cm ja esikoinen oli syntyessään 4kg490g. Ei sitten tullutkaan loppujenlopuksi alakautta vaan päädyttiin kiireelliseen sektioon. Synnytys oli kestänyt jo melkein 20tuntia ja todettiin että ei se alakautta mahdukaan.

Juuri tällainen skenaario itselläni on. Jos vielä menee yli lasketun, synnytys pitkittyy ja lopuksi leikataan.

Tai sitten vauva juuttuu olkapäistä kiinni ja alapää repeää pahimmalla tavalla. Pitäisi varmaan keskittyä positiiviseen ajatteluun.
 
Kipu ja vauvan koko eivät ole suoraan verrannollisia, onneksi. Se on asia erikseen, jos vauva on niin suuri ettei mahdu tulemaan. Kokoarviot tuntuvat kuitenkin pitävän aika harvoin paikkaansa.

Minulla molemmat lapset nelikiloisia ja toinen synnytys oli huomattavasti kivuliaampi kuin ensimmäinen. Kestot 20h ja 4h.

 
Hei ap!

Älä panikoi. Olen 162 cm pitkä, ja esikoiseni painoarvio oli rv:lla 39 4300g! Olin paniikissa, kun lapsi käynnistettiin syntymään alakautta vasta rv 42+1. Poika painoi 5 grammaa vajaa 4 kg, päänympärys oli iso, 39 cm.

Synnytys oli nopea, avautuminen 3 tuntia ja ponnistus 30 minuuttia. Se sujui PALJON helpommin kuin olin pelännyt!

Muista, että ei painoarvio ole aina oikeassa.
 
ite 158 cm,molemmat lapset syntyny alakautta ja olleet yli 4 kg.ekasta tuli muutama repeämä ja tokasta leikattiin eppari.ihan normaaleja synnytyksiä,eka kesti 16 h ja toka 8 h.eikä olleet mitään erityisen kivuliaitakaan=)
 
Mun poika oli vain 3970g eli himpun verran vajaa neljä kiloa, itse olen pienikokoinen ja pituutta 157cm. Hyvin mahtui tulemaan ulos, ponnistusvaihe oi nopea (7min) eikä tullut edes repeämiä, vain pientä pintanaarmua, jota ei edes tikattu.
 
158cm ja eka lapsi syntyessään 4340g 50cm. Synnytys (käynnistettiin raskausmyrkytyksen takia) kesti 3h40min. Eppari tehtiin (klö sanoi jälkeenpäin et turhaan) enkä revennyt sen lisäksi. Helposti tuli ulos se lapsi.

Jos kiinnostaa viel toka, niin synnytys kesti 2h ja yhdellä ponnistuksella syntyi 4040g lapsi enkä revennyt sitten ollenkaan.

Mut lantion koostahan se on kii. Mulla lantio kuulema on iso. Vauvojen päänympärykset myös olleet pieniä, 35cm ja 34.5cm.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Vielä kokemuksia?

Omaa kokemusta ei ole, mutta työkaveri joka on tosi pienikokoinen (152cm ja 48kg) synnytti reilu 4kg lapsen. Synnytys oli nopea ja ponnistusvaihe kesti alle vartin, lapsi mahtui hienosti ulos, epperi hänelle kyllä tehtiin.

Äidin pituutta tärkempää on sisälantion mitat. Onhan sitä pitkiäkin naisia, joilla leveä lantio, mutta sisälantio (se koko mistä vauvan pitää lantion luiden välistä mahtua) voi silti olla pieni. Sinulla ilmeisesti kuitenkin mitattu tarkkaan eli jos lääkäri on sitä mieltä että vauva sieltä mahtuu niin voit varmaan luottaa hänen arvioonsa.

Jos kauheasti pelottaa niin pyydä päästä juttelemaan synnytystapa-arvion tehneet lääkärin kanssa uudestaan, kerro peloistasi ja siitä mitä olet netistä lukenut. Ehkä hän selventää sinulle vielä niitä riskejä ja voitte yhdessä pohtia olisiko sektio kuitenkin parempi vaihtoehto, vai onko ne mitat tosiaan sellaiset, että ei huolta.

Zemppiä tulevaan synnytykseen :)

 
Pituus 163cm. Ensimmäisen painoarvio yli 4kg. Kuvattiin lantio ja katsottiin että pitäisi mahtua. Synnytys alkoi rv41. Ei edennyt ja päätyi sektioon. Tarjontavirhe ja ei vaan mahtunut. Painoa 4100g. Toisen painoarvio oli myös yli 4kg ja alettiin käynnistelemään rv39+5. Synnytys alkoi rv40 ja päätyi sektioon niinkuin ensimmäinen. Oli tulossa käsi edellä ja ei olisi mahtunut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hedvig:
Hei ap!

Älä panikoi. Olen 162 cm pitkä, ja esikoiseni painoarvio oli rv:lla 39 4300g! Olin paniikissa, kun lapsi käynnistettiin syntymään alakautta vasta rv 42+1. Poika painoi 5 grammaa vajaa 4 kg, päänympärys oli iso, 39 cm.

Synnytys oli nopea, avautuminen 3 tuntia ja ponnistus 30 minuuttia. Se sujui PALJON helpommin kuin olin pelännyt!

Muista, että ei painoarvio ole aina oikeassa.

No kyllä se joskus on, eikös hän kaivannut kokemuksia yli neljäkiloisen synnytyksestä. Kaikenlisäksi olet vielä yli sen rajan mitä haettiin, eli alle 160cm senttistä naista. Se nyt ei lohduta, jos jonkun painoarvio on mennyt väärin, kun haluaa varautua mitä mahtaa olla jos lapsi on yli 4 kiloa reippaasti (ei alle 4 kiloinen) ja äiti senttejä alle 160 senttinen, ei 162 senttinen.
 
olen 155cm pitkä (tai lyhyt). esikoinen oli sen 4,5kg syntyessään. ei mahtunut ulos, pää oli kuulemma niin iso ja sen mallinen ettei mahtunut edes laskeutumaan. muuten varmaan olis tullutkin koska oli pitkä ja hoikan mallinen vauva. kiireellisellä sektiolla syntyi siinä vaiheessa vasta kun alkoi vauvalla hätä olemaan. kätilö sanoi ettei olis elossa jos vielä oltais odoteltu...

ja paino arvioihin ei voi luottaa. lääkäri ultralla arvioi esikoisen syntymää edeltävänä päivänä rv 41+0 3900g. kätilö käsin arvioi 3700g.
ja kuopuksesta lääkäri arvioi (ultralla ja käsin) että on syntyessään ainakin esikoisen kokoinen niin tehtiin sit suunniteltu sektio rv 39+1. kuopus oli sit 3700g. et näin hyvin molemmat arvioitiin. :)
 

Yhteistyössä