Allergiat lapsella, miten selvittää?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tilanne on siis tämä:
~8 kk iässä saatiin vihdoin selville että lapsi on ainakin allerginen kananmunalle ja joillekin "yleisallergisoiville" eli esim. omena, herne... Nämä selvisi siis verikokeella yksityisen kautta kun ei oikeen neuvolassa osattu auttaa...
Lapsi oli siis tätä ennen joskus oksennellut, ihottumaa kasvoissa, löysä vatsa...
No, elämä helpotti kun jätin omasta ruokavaliosta kananmunan pois eli ei saanu enää äidinmaidon kautta sitä, ei oltu siis koskaan suoraan ehditty sitä kokeilemaan lapselle.

Jotenkin tuntu että oli ja on vieläkin jotain pientä allergiaa tai jotain mistä tulee vähäisesti oireita mutta ei oikeen tiedetä mistä kaikesta niitä oireita tulee, se hankaloittaa vähäsen kun ei aina tiedä mitä lapsi tarkalleen ottaen syö päiväkodissa, siis vaikka on esim. jauhelihakeittoa mutta onko esim. joku mauste tei liemikuutio jne. Ja joskus oireet tulee ehkä viivellä tai jos vasta isomman määrän syö...

3 vuotiaana käytiin taas yksityisen kautta allergiatesteissä josta selvis prick-testin kautta että on edelleen kananmuna-allergia ja samalla selvis myös pähkinäallergia.
Nyt lapsi on kohta 5 vuotias ja alkaa iskemään vähän epätoivo asian suhteen, tuntuu että kaikki on taas jotenkin pahempana, reagoi selvästi johonkin, mutta mihin?
Esim. tänään iltapalalla syötiin sellasta mistä varmasti ei oo ennen mitään oireita tullut enkä tiedä tuliko nytkään vai oliko viivästyny oire muusta? Kasvoissa siis ihottumaa ja näin pahasti ei oo pitkään aikaan reagoinu, yskittää ja on selvästi hankala olla.

Sitä kuivaa yskää on muutenkin satunnaisesti ollut nyt pitkin syksyä... Mistähän sitä oikein näitä lähtis selvittämään? Ja mistähän löytäis oikein hyvän allergioista tietävä lääkäri? Tuntuu tällä hetkellä niin epätoivoiselta tämä...(n)
Kellään kokemuksia?
 
Mites moni pähkinäallergikko saa oireita ksylitolista?
"Myös ksylitolitiedottajana työskentelevä Milla Vihanto allekirjoittaa väitteen, että maissi ja pyökkipuu ovat purukumeissa ja pastilleissa ksylitolin lähde. Vihannon työnantajana on Cloetta Suomi.

– Ksylitolin lisäksi purukumi sisältää monta muutakin aineosaa, kuten esimerkiksi purukumin perusmassaa. On totta, että tuotteistamme on maissista, pyökkipuusta sekä koivusta saatua ksylitolia. Purukumia ja ksylitolipastilleja valmistetaan Hollannissa ja Slovakiassa."
 
Voih nuo on niin kurjia!
Meillä jätettiin lopulta kaikki pois, siis lapsi söi viikon ajan kaurapuuroa, perunaa ja sianlihaa. Sitten viikon välein lisättiin joku perusruoka-aine. Maito ei sopinut, ei kala ja monet kasvikset. 2 vuotta mentiin minimiruokavaliolla, aina välillä kokeiltiin jotain. Sitten alkoi pikkuhiljaa sopia jotkut kasvikset kypsennettynä, ja pikkuhiljaa ruokavalio laajentui Nyt enää maito, kala sekä ilmavaivoja aiheuttavat ruuat on pois, ja varmaan loppuelämän (lapsi nyt 13v) on herkkävatsainen niille.
 

Yhteistyössä