Allerginen nainen kuoli juotuaan kulauksen maitoa :0

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hewletin Paccardi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hewletin Paccardi

Vieras
Allergiakohtaus tanssiravintolassa: kulaus maitoa tappoi naisen
09.10.2008 06:17

25-vuotiaan naisen epäillään kuolleen poikkeuksellisen vahvan allergisen reaktion takia. Diskoiltaa suomalaisravintolassa viettänyt nainen menehtyi juotuaan kulauksen drinkistä, jossa oli maitoa. Nainen oli vakavasti allerginen maidolle.

Tapaus on poliisilla kuolinsyyntutkinnassa. Tutkinta ei ole valmis, mutta IS:n viranomaislähteeltä saaman tiedon mukaan tutkinnan lähtökohtana on juuri maidosta johtunut sairauskohtaus.

Nainen oli viettämässä iltaansa hotellin yhteydessä toimivassa yökerhossa toissa viikonloppuna. Nainen oli juonut kulauksen kaverinsa drinkistä. Pian tämän jälkeen hänelle tuli hengitysvaikeuksia.

Ravintolan vahtimestari havaitsi tapahtuneen ja kysyi naiselta hänen vointiaan. Nainen kertoi sairauskohtauksestaan ja pyysi vahtimestaria viemään hänet ulos ravintolasta.

Nainen vietiin hotellin vastaanottoon, mutta hänen tilansa huononi nopeasti.

Vahtimestari löysi naisen käsilaukusta EpiPen- adrenaliiniruiskun ja pisti sen uhrin reiteen.

Nainen yritti hengittää vielä noin 12 minuuttia sairauskohtauksen alkamisen jälkeen. Paikalle tullut pelastushenkilöstö yritti elvyttää naista, mutta turhaan. Kun kohtalokkaasta drinkistä oli kulunut noin tunti, nainen menehtyi.

Tapaus on paitsi traaginen, myös hyvin poikkeuksellinen. Suomen allergia- ja astmaliiton tiedossa ei ole yhtään ruoka-aineallergiasta johtuvaa kuolemantapausta viimeisen kymmenen vuoden ajalta.
Terho Vuorinen
 
Toivottavasti ei oo mun kaveri... :/ Vaikka ohan niitä varmaan paljokin joilla noin vakava allergia. Kaverillanikin on, todella paha. Kerran tilasi ravintolassa pihvin, kyseli moneen kertaan ettei vain ole mitään maitojuttuja missään vaiheessa käytetty valmistuksessa. Ei ole, vakuuteltiin. Kaveri söi ekan palan, rupes hengitystiet turpoon, ja paikalle hälyytettiin ambulanssi, viikko teholla ja tila kriittinen, vaikka hänkin jo ravintolassa sai vasta-aineruiskeen...

Tarkempien tutkimusten jälkeen selvis, että pihv jota hän söi, eli ennen paistamista leivitetty korppujauholla. Korppujen, joista jauho oli tehty, tekemiseen oli käytetty jotakin rasvaa, jossa oli jotain maidon ainesosaa, käsittääkseni herajauhoa, en tosin ihan varma ole....

Mutta kyllä joillain on allergia TODELLA voimakas ja hengenvaarallinen...
 
On tää se Jyväskylän tapaus. Pelottavaa ajatellakin.

Tätä lukiessa ärsyttää niin ihmiset, joiden mielestä allergiat ovat turhaa vouhotusta ja allergiset hankalia, kun utelevat tarkkaan ruoka-aineet. Tämänkin vuoksi moni ei jaksa aina kysyä vaan luottaa omaan arvioonsa ja tuuriin.
 
Mä en voi käsittää miten vaikeasti allerginen ihminen on juonut maitopohjaisesta drinkistä? Tietysti jos on ollut pahasti humalassa?

Olen itse vakavasti allerginen, enkä tasan varmasti syö ja juo mitään, mistä en tiedä mitä siinä on. Enkä kyllä ottaisi edes pienen pientä kulausta juomasta, jossa on jotain mille olen allerginen.

Tuo EpiPen minullakin on laukussa, mutta jos kohtaus iskee pahana, niin ei silläkään oikein voida mitään tehdä. Ja kyse on minuuteista (ellei sekunneista), joten ei siinä ajassa oikein edes ambulanssi ehdi paikalle.

Kamala juttu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mä en voi käsittää miten vaikeasti allerginen ihminen on juonut maitopohjaisesta drinkistä? Tietysti jos on ollut pahasti humalassa?

Mä voin kuvitella. Oletetaan, että hämärässä baarissa on ollut oma ja kavereiden lasit vierekkäin ja sitten yhden ainoan kerran osunut käsi väärään lasiin ja se on ehtinyt huulille saakka. Voihan olla, että on saman tien tajunnut, mutta maito on jo ehtinyt suuhun.

Noin pahasti allergiselle ei ole välttämättä riittänyt, vaikka on onnistunut varomaan maitoa jo kymmeniätuhansia kertoja elämässään joka ikinen päivä, vaan se yksi erehdys riitti viemään hengen.

Vai olisitko itse varma, että osaisit ihan koko elämäsi olla tekemättä kertaakaan virhettä olla saamatta maitoa suuhusi? Siihen on kuitenkin ihmiselämän aikana todennäköisesti n. miljoona tilaisuutta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja allergikko:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mä en voi käsittää miten vaikeasti allerginen ihminen on juonut maitopohjaisesta drinkistä? Tietysti jos on ollut pahasti humalassa?

Mä voin kuvitella. Oletetaan, että hämärässä baarissa on ollut oma ja kavereiden lasit vierekkäin ja sitten yhden ainoan kerran osunut käsi väärään lasiin ja se on ehtinyt huulille saakka. Voihan olla, että on saman tien tajunnut, mutta maito on jo ehtinyt suuhun.

Noin pahasti allergiselle ei ole välttämättä riittänyt, vaikka on onnistunut varomaan maitoa jo kymmeniätuhansia kertoja elämässään joka ikinen päivä, vaan se yksi erehdys riitti viemään hengen.

Vai olisitko itse varma, että osaisit ihan koko elämäsi olla tekemättä kertaakaan virhettä olla saamatta maitoa suuhusi? Siihen on kuitenkin ihmiselämän aikana todennäköisesti n. miljoona tilaisuutta.

No kuten sanoin, olen itse vaikeasti allerginen ja joudun jatkuvasti varomaan syömisiäni ja juomisiani. Niin läheiset kaverit, että heidän kanssaan olisi lasien sekaantumisen vaaraa, tietävät allegiastani, ja jos he olisivat tilanneet jotain jossa on jotain minulle vaarallista, pitiäsivät hekin osaltaan huolta siitä ettei sekaannuksen vaaraa ole.

Vahinkoja sattuu, ja kuten tästä tapauksesta huomaamme niin täysin mahdollista, mutta silti kehtaan väittää hämmästyväni tilannetta. Jos tietäisin tai kaverini tietäisi että pöydässä on jotain minua allergisoivaa, ja tila olisi niin hämärä että silmä ei erota, en kyllä sokkona ottaisi vain jotakin lasia ja joisi siitä.

En väitä olevani parempi ihminen ja olen todella pahoillani tapahtuneesta, mutta kun kirjaimellisesti kysymyksessä on oma henki, ei voi olla liian varovainen. Voisi verrata siihen että käsittelisi ladattua asetta, kyllä sen kanssa voi harjoittaa tarpeeksi varovaisuutta niin ettei se koko elinaikana laukea vahingossa.
 
Juu tämä on se Jyväskylän Night-yökerhossa sattunut tapaus. Täällä kulki sellainen juttu että tämä nainen olisi ollut pahasti pähkinälle allerginen ja kaverinsa olisi juuri syönyt pähkinää jasen jälkeen maistanut allergisen ystävänsä juomaa...
 
itse olen hengenvaarallisesti kalalle allerginen ja joudun varomaan koko ajan,muutaman kerran ambulanssilla sairaalaan koska tukehdun hetkessä hajusta,kosketuksesta ja varsinkin jos vahingossa syön.pelkkä piikki ei auta silti tilattava nopeasti lanssi että saan 100% happea,tippaan ja sairaalassa vielä toinen piikki.missään et voi juuri olla koko ajan tuli perseen alla.
 
tyttö kuoli nimenomaan maitoallergian vuoksi kertoi tuttavani koska tämä tyttö oli sen lapsen kaveri.ja toi maito allergia on myös hyvin paha allergia,yksi hlö on niin pahasti maitoallerginen että pieni pisara maitoa kädelle niin kuolee.
 

Similar threads

Yhteistyössä