Annatteko lapselle aamupalan ennen päiväkotiin menoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten muilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mie";27932854]En anna jos mennään kahdeksaksi . On ihan hyvä että lapsi oppii ettei ruokaa voi aina valita.[/QUOTE]

Ei tietenkään voi valita mutta sitten meillä on lapsi syömättä sitä oksettaa puuron syöminen.

[QUOTE="aloittaja";27932859]Ei tietenkään voi valita mutta sitten meillä on lapsi syömättä sitä oksettaa puuron syöminen.[/QUOTE]

No toi on kyllä opittu taito välttää niitä ruokia mistä ei välitä tai halua edes maistaa. Oksentaminen tai sillä uhkaaminen saa yleensä äideissä aikaan "hellanlettas" reaktion.

[QUOTE="mie";27932867]No toi on kyllä opittu taito välttää niitä ruokia mistä ei välitä tai halua edes maistaa. Oksentaminen tai sillä uhkaaminen saa yleensä äideissä aikaan "hellanlettas" reaktion.[/QUOTE]

On kyllä yritetty pienestä pitäen syöttää joka ruokaa eikä vaan uhkaa oksentamisella vaan oikeasti oksentaa.

[QUOTE="mie";27932867]No toi on kyllä opittu taito välttää niitä ruokia mistä ei välitä tai halua edes maistaa. Oksentaminen tai sillä uhkaaminen saa yleensä äideissä aikaan "hellanlettas" reaktion.[/QUOTE]

:-O Mä en syö puuroa vieläkään, kun muistan elävästi sen liisterin mitä mua pakotettiin syömään lapsena - ja jonka oksensin. Se on kiva viettää koko aamupäivä nälkäisenä, yrjön maku suussa, vain koska on PAKKO syödä puuroa.

Lapset saa aamupalan kotona, koska syövät mieluummin täällä.

[QUOTE="aloittaja";27932868]On kyllä yritetty pienestä pitäen syöttää joka ruokaa eikä vaan uhkaa oksentamisella vaan oikeasti oksentaa.[/QUOTE]

No sitten maistaminen aloitetaan ihan pienestä teelusikallisesta :)
Mä olen kuitenkin sitä mieltä että on opittu taito. On jo pienenä "vauvana" huomannut että kun oksentaa ei tarvitse enää maistella ja äiti huolestuu.

[QUOTE="joo";27932880]No sitten maistaminen aloitetaan ihan pienestä teelusikallisesta :)
Mä olen kuitenkin sitä mieltä että on opittu taito. On jo pienenä "vauvana" huomannut että kun oksentaa ei tarvitse enää maistella ja äiti huolestuu.[/QUOTE]

Vauvana söi puuroa ja velliä ihan ok vasta myöhemmin on alkanut oksentamaan.

[QUOTE="aloittaja";27932892]Vauvana söi puuroa ja velliä ihan ok vasta myöhemmin on alkanut oksentamaan.[/QUOTE]

Eli elimellistä ongelmaa ei ole :) hyvä niin .
Eikä asiaa paranna yhtään se että vanhemmat tukee lapsen nirsoutta. Sori on pakko sanoa vaikka varmaan vedät herneet nenään.
aina ei ole helppoa olla vanhempana ja kannustaa lasta oikeisiin valintoihin ja vaatimaan lapsen tekemään asioita mistä hän ei pidä kun tietää että lopulta tämä tulee vastaisuudessa helpottamaan lapsen elämää.

Lapsi on yleensä päiväkodissa jo 7.30 mutta viimeistään klo 8. Syö siis aamiaisen päiväkodissa. Jos ei syö sitä mitä on tarjolla niin ei ehkä ole sitten nälkä. Kotona lapsi ei syö puuroa mutta päiväkodissa kyllä koska muuta ei ole tarjolla. Minulle se käy ihan hyvin, en jaksaisi keitellä puuroa viikonloppuaamuisin, kokojyväleipä ajaa saman asian.
Kyllä minäkin olen sitä mieltä että opittu asia tuo että ei syö tiettyjä ruokia, tai edes maista.Jos kotona on sellaista ruokaa ettei lapsi halua syödä niin ei pakoteta mutta maistaa pitää. Ilman ruokaa saa olla seuraavaan ateriaan jos niin valitsee. Jälkiruokaakaan ei saa jos ei syö pääruokaa. Kummasti on aina kyllä vähintään puolet annoksesta syöty vaikka ei ihan lempiruokaa olisiskaan...

Sori mutta täällä nirso aikuinen puuron suhteen.
En (puhutaan siis kaura)puuroa syö kuin ehkä 4kertaa vuodessa en vaan pysty syömään useammin :x
Oikeasti,
miten te itse pystytte syömään sitä vuodesta toiseen joka ikinen aamu pelkkää puuroa?
Mielummin olen syömättä kun tungen väkisin puuroa suuhun jonka pakkosyömisellä oksennan :x
Kyllä meillä lapsetkin saa vaihtoehtoja aamupalalle ettei joka aamu tarvitse puuroa syödä,
ja ihan terveellisiä aamupala vaihtoehtoja on siis muitakin kuin puuro ;)

En mä vedä hernettä nenään mutta meillä ollut tosi paljon ongelmia tuon syömisen suhteen,lapsi on ollut alipainoinen eikä ole halunnut syödä melkein mitään niin pakko se on ollut jotenkin yrittää pitää hengissä.

Päiväkodissa syövät aamupalan, menevät sinne puoli kahdeksan jälkeen ja klo 8 on aamupala. Kotona saattavat juoda lasilliset maitoa herättyään. Meidän päiväkodissa saa ainakin leipää, kunhan maistaa puuroa edes sen teelusikallisen, ettei tarvi ilman aamupalaa jäädä jos puuro tökkii.

Meillä lapset harvemmin menee päiväkotiin, niin aikaisin, että ehtisivät aamupalalle, joka tarjoillaan klo 8-8.30.

Mutta jos menevät pk:hon niin, että saavat siellä aamupalan, syövät sitten siellä puuronsa. kotona eivät puuroa juurikaan syö, koska se ei kelpaa, mutta pk:ssa yhteisön paine saa puuron maistumaan jopa hyvältä:)

Tuli tässä mieleen näistä aamupuuhista että harjaako teillä lapset hampaat aamulla? Hampaitahan ei saa happohyökkäyksen aikaan harjata kun kiille kuluu joten vasta 30 min syömisen jälkeen saisi harjata.

[QUOTE="joo";27932880]No sitten maistaminen aloitetaan ihan pienestä teelusikallisesta :)
Mä olen kuitenkin sitä mieltä että on opittu taito. On jo pienenä "vauvana" huomannut että kun oksentaa ei tarvitse enää maistella ja äiti huolestuu.[/QUOTE]

MEillä pojalla on sama kuin minulla, väärässä koostumuksessa olevat sapuskat pistävät voimaan todella pahoin, ellei oksentamaan. Maulla ei ole mitään väliä, rakastan tuoreita mansikoita mutta esim keitettynä kiisselissä en voi syödä, enkä voi oikein syödä kiisseliäkään ellei se ole ohutta.

Annan lapselle aamupalan kotona joka aamu, ei väliä meneekö 7, vai 11 vai sillä välillä.
Tarhassa tajoavat puuroa ja leipää ja liika leipä (tarjoavat puuron kanssa, ruualla, välipalallakin ehkä..) pistää lapsen mahan niin kovalle että kakan joutuu melkein lusikalla kaivamaan ja vessasta tuleva kirkuminen pistää karskimmankin tyypin itkemään.

[QUOTE="mamma";27932990]Tuli tässä mieleen näistä aamupuuhista että harjaako teillä lapset hampaat aamulla? Hampaitahan ei saa happohyökkäyksen aikaan harjata kun kiille kuluu joten vasta 30 min syömisen jälkeen saisi harjata.[/QUOTE]

Harjaa. Ennen aamupalaa ja pastillit saa aamupalan jälkeen.

Yhteistyössä