Miksi päiväkodeissa on joka aamu puuroa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työmamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodintäti:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
lapsi syö kotona ennen hoitopaikkaan menoa, joten ei liene ongelma???

aika harva ennen seitsemää tarhaan tuleva lapsi syö kotonaan. hyvä että saavat nukkuakotona mahdollisimman pitkään.

meillä menee päiväkotiin klo 5.45 ja herää klo 5.00 ja saa siinä pienen aamupalan (hedelmää&leipää) et jaksaa aamupalaa odottaa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä olette mieltä että sen puuron päälle ripotellaan sokeria ??

Monessa päiväkodissa tapana ! Minusta aivan käsittämätön tapa, yritin omassa yksikössäni ehdottaa, että tästä typerästä tavasta luovuttaisiin, mutta ei käy !!! Mätetään sitten sokeria puuron päälle, että lapset söisivät paremmin.

meillä ei valitettavasti ole useinkaan puuron päälle tarjolla mitään muuta kuin voita tai sokeria tai sitten paljasta puuroa. :| lisäksi näkkäriä voilla ja maitoa. aniharvoin vaikka mehukeittoa. tuosta valikoimasta on sitten valittava se yhdistelmä, mikä lapselle maistuu, jotta saisivat syötyä edes jotain ja jaksaisivat lounaaseen asti.

päiväkotien ruokavalinnoissa olisi paljon reklamoitavaa ja viesti menisi palveluntuottajille herkemmin perille jos reklamaatio lähtisi vanhemmilta. henkilökunta leimataan valitettavan usein vain typeriksi valittajiksi, joiden mielipidettä ei tarvitse kuunnella.

Monessa päiväkodissa tapana ! Minusta aivan käsittämätön tapa, yritin omassa yksikössäni ehdottaa, että tästä typerästä tavasta luovuttaisiin, mutta ei käy !!! Mätetään sitten sokeria puuron päälle, että lapset söisivät paremmin.

meillä ei valitettavasti ole useinkaan puuron päälle tarjolla mitään muuta kuin voita tai sokeria tai sitten paljasta puuroa. :| lisäksi näkkäriä voilla ja maitoa. aniharvoin vaikka mehukeittoa. tuosta valikoimasta on sitten valittava se yhdistelmä, mikä lapselle maistuu, jotta saisivat syötyä edes jotain ja jaksaisivat lounaaseen asti.

päiväkotien ruokavalinnoissa olisi paljon reklamoitavaa ja viesti menisi palveluntuottajille herkemmin perille jos reklamaatio lähtisi vanhemmilta. henkilökunta leimataan valitettavan usein vain typeriksi valittajiksi, joiden mielipidettä ei tarvitse kuunnella.

Jotta saisivat syötyä edes jotakin... pakko takertua, mutta tässä tuli taas se pakkopuuron syöminen. Eli ei tunnu puuro sellasenaan maistuvan. Pakon edessä menee jos on sokeria, hilloa, mehukeittoa tms päällä. Puuro, puuro...

Meillä myös nukutaan siihen saakka että pakko herätä ja lähdetään suoraan päiväkotiin. Siellä on aamiainen tarjolla klo 9 asti. Jos alat kotona antamaan aamupuuroa pitää tyttö herättää tosi aikaisin tai ei ehdi sinne vasta kuin lounaalle, sen verran hidasta tahtoo nuo aamusyömiset ja touhut olla...

Näin se monesti on, että vanhempien pitäisi tiukemmin antaa palautetta johtoportaisiin kun meitä työntekijöitä harvemmin kuullaan !!

Meidän yksikkö tosiaan on sellainen että itse teemme ja päätämme esim. mitä aamupalaksi tarjotaan eli tästä sokerin käytöstä olisi helppo luopua jos nämä vanhemmat työntekijät suostuisivat ehdotukseeni, mutta kun olen uusi talossa niin minun mielipiteilläni ei juurikaan ole vaikutusta vaan kaikki tehdään saman vanhan kaavan mukaan.

Minusta taas meidän päiväkodissa mun puolesta vaikka useamminkin puuroa. Siellä on hyvin vaihteleva aamupalalista, mikä tietysti ilahduttaa. Mutta ennen syötiin kotona melkein joka aamu puuroa ja se maistui, vaan ei enää.

Tuolla siis tarjoovat leipää, muroja, velliä, puuroa, jugurttia -yhtä näistä yhtenä aamuna. Ja teetäkin on maistatettu meiän 3-vuotiaalle!! Outoa minusta ;) Hyvät on ruuat olleet toistaiseksi, kun on päiväkodissa vielä oma keittiö. Uhan alla on, joten kauan ei ehkä tolla linjalla jatku.

Siihen puuron syöntiin saa varmaan jatkossakin tottua. Mites sit, kun koulussa joku kerta tarjotaan pelkkää puuroa ja mehukeittoa LOUNAAKSI? Nykysin puuropäivä koulussa taitaa olla suunnilleen kerran kuussa, tulevaisuudessa varmaan useammin, jos ei vieläkään mistään rahaa löydy kasvaviin kustannuksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:

Lapsi herätetään klo 7:00 ja aamupala n. klo 8 päivähoidossa, kotona ei arkiaamuisin syödä aamupalaa (paitsi aikuiset).

Samallahan lapsi syö kun vanhemmatkin ja ongelmaa ei synny. Puuro tosin on paljon terveellisempää kuin esim. lihottavat murot.

Meillä ei ole ongelmia puuron syönnin kanssa kotona tai päivähoidossa, siksi en herätä lasta sen takia aikaisemmin.

Minun lapseni pk:ssa on jokaikinen aamu puuroa maidolla. Ei muuta. Minusta pelkkä puuro on kaukana terveellisestä ja monipuolisesta aamupalasta. Tiedän, että tämä on kustannuskysymys, mutta ei meidän vanhempien silti ole pakko sitä kiltisti niellä.

Jos puuro on jonkun lapsen inhokkiruokaa, miltä tuntuu joka aamu mennä päiväkotiin? Itse ainakin inhoaisin jos joka aamu olisi tarjolla vain kesäkeittoa. Välillä sitä inhokkiruokaa täytyy toki sietää, mutta jokaikinen arkiaamu?

Tuli mieleen tuosta koulun puuropäivästä! Että se oli mun ja monen muun luokkakaverin ihan suosikkiruoka :p Kunnon ohrapuuro, nam! MOnet pitää kotonakin ihan puuropäivän tai niin että esim. viikonloppuna puurolla voi ihan hyvin korvata esim. lounaan..

Ja puurolla ja puurollakin on eroa, ja puuron tekijällä :D Pitkään haudutetut puurot aivan ihania ja uunipuurot ym. Mutta joku minuutin kauralima, on aika yöks!

Meillä päikkärillä on aamupuuro (joka päivä eri viikossa), puuron lapsi valitsee itse sokeria, voisilmän tai maitoa, välillä on kiisseliäkin. Lisäksi on ruisleipää ja näkkileipää (juustoa ja makkaraa)ja tuorepala eli yleensä hedelmiä. Juomana maito tai vesi. Jos ei satu tykkäämään just sen päivän puurosta, riittää kun ottaa sitä vaikka vain sen pikkulusikallisen, ja syö sitten vaikka leipää enemmän. Meillä lapsille ei ole ollut ongelma puuron syönti. En tiedä millä sen sitten korvaisi? samaan rahaan? ruoka tulee keskuskeittiöltä eli aamupala on sama kuin vanhainkodilla. Itse olen äitinä tyytyväinen, muroja sais mättää naamaansa aika kasan ennenkuin se pitäis nälkää... kotonakin syömme niitä vain välipalalla.

Ai syö vai? Ei meidän lapset ainaskaan syö. Meidän lapset herää hoitopäivä aamuina klo 5.45, hoidossa ovat jo klo 6.15, joten he eivät syö kotona aamupalaa.
Katsos kun jonkun on mentävä töihin klo 7 aamulla.

puuro viellä menee lapsilla mutta entäs kun monessa laitoksessa juotetaan vanhuksille (vuodepotilaat) ns. pirtelöä? Sellasta piimä/jogurtti+hedelmiä ja marjoja vaihdellen.
Päivästä ja vuodesta toiseen, ihmisille jotka takuulla eivät ole moista oppineet koskaan syömään :o

Nykyiset lapset kun makaavat sängynpohjalla joskus vanhoina niin heihin taatusti uppoaa B)

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Minun lapseni pk:ssa on jokaikinen aamu puuroa maidolla. Ei muuta. Minusta pelkkä puuro on kaukana terveellisestä ja monipuolisesta aamupalasta. Tiedän, että tämä on kustannuskysymys, mutta ei meidän vanhempien silti ole pakko sitä kiltisti niellä.

Jos puuro on jonkun lapsen inhokkiruokaa, miltä tuntuu joka aamu mennä päiväkotiin? Itse ainakin inhoaisin jos joka aamu olisi tarjolla vain kesäkeittoa. Välillä sitä inhokkiruokaa täytyy toki sietää, mutta jokaikinen arkiaamu?

Näin myös meidän lapsen päiväkodissa. Ja siellä on jokaisen lapsen PAKKO maistaa ainakin lusikallinen puuroa ja mitään muuta ei ole tarjolla. Meillä tyttö itkee joka aamu kun on pakko syödä puuroa koska se lusikallisenkin alas saaminen saattaa kestää tunnin yökkimisen kera. Ja tytölle ei tosiaan laske mikään puuro, ei vispipuuro tai suklaapuuro. Ja se kotona aamupalan syöminen ei auta koska kaikki ennen puoli kahdeksaa hoitoon menneet syövät sen aamupalan joka tapauksessa. Olen tästä maininnut päiväkotiin, mutta ei voi kuulemma tehdä mitään.

Ei mun lasten päiväkodeissa ole joka aamu puuroa... =). Pikkuisten ryhmässä on useimmiten puuroa, mutta sekin voi olla mannaa, ohraa, ruista, neljää viljaa, riisiä...tai sitten velliä. Hillon, kanelisokerin, maidon, kiisselin, marjojen jne kera.

Jos muksulle ei kelpaa, se on muksun ongelma, ei päiväkodin. Niih.

Joko sokeria ja voipala tai sokeria ja kanelia. Ainakin silloin kun itse syön puuroa. Mitäs siellä hoidossa pitäisi sitten tarjota ruuaksi?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Itse ainakin olen tosi tyytyväinen, että puuroa tarjoavat. Se on terveellistä eikä täynnä säilöntäaineita ja sokeria niinkuin murot. Meillä ei kotonakaan muroja tai muuta vastaavaa hömppää syödä. Lapset syövät ja oppivat tykkäämään ihan siitä mihin ovat tottuneet. Meidän tyttö ei esim. pidä makujogurteistakaan, koska ovat liian makeita. Hänestä maustamaton A+ jogurtti on parasta.
juuri näin, ja toki puuro on lapsesta pahaa, jos vanhemmat toitottaa, että se on pahaa.

Joko sokeria ja voipala tai sokeria ja kanelia. Ainakin silloin kun itse syön puuroa. Mitäs siellä hoidossa pitäisi sitten tarjota ruuaksi?

Kyse oli puurosta ja siitä miksi opettaa syömään puuro sokerilla ? muutenkin mätetään sokeria ihan liikaa nykypäivänä.

samaa miettinyt meijän jätkä kurkkua myöten täynnä pk viikkosta puuro showta...vkonloppuna ei meijän huushollista edes puhuta puurosta.Tädit kyselee lapsilta saiskos olla kanelia vai sokeria että upois paremmin.viddu kohta vien weetabixiä,hilloa,muroja ym sinne

Kaikki lapset ei tykkää puurosta ja silti sitä saatetaan syöttää joka päivä hoidossa. Onneksi meidän hoitotäti ymmärsi sen ettei meidän tyttö syö puuroa ja saa jotain muuta aamupalaksi. Muuten hän olisi syömättä lounaaseen saakka. Jos hoitotäti ei tätä ymmärtäisi, niin laittaisin eväät mukaan :)

Meillä on yritetty syöttää puuroa kaikin mahdollisin tavoin ja kaikille mahdollisilla lisukkeilla, mutta jos toista alkaa oksettamaan puuro niin eipä sille enää mitään voi. Näin ollut vauvasta saakka, ikinä ei ole tyttö tykännyt puurosta, "väkisin" piti syöttää. Olisi kyllä kotioloissakin todella hyvä aamupala, mutta kun lapsi ei syö niin ei syö. Meidän tyttö ei syö edes karjalanpiirakoita, kun niissä on riisipuuroa.

Yhteistyössä