Anopin mukaan mun ei pitäisi opiskella enää! Painostusta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Olemme 28-vuotias pariskunta, yhdessä useamman vuoden. Anoppini on aina ollut hieman jännä tapaus, tai sanotaanko, että hyvin erilainen kuin minä. Olemme silti tulleet toimeen hyvin, vaikka maailmankatsomuksemme eroavatkin reippaasti. Mutta nyt, kun muutimme poikaystäväni kanssa yhteen, anopista on tullut todella rasittava.

Jatkuva kysely, milloin tanssitaan häitä ja heti perään, että sitten pitää niitä lapsia äkkiä myös, kun olemme jo niin vanhojakin. Mieheni on töissä ja itse opiskelen yliopistossa, vielä muutaman vuoden. Alla ammattikorkeakoulututkinto ja kunhan nyt saan maisterin paperit, niin ajattelin katsoa, miltä tuntuisi jatko-opinnot, paikkaakin tarjottiin jo varovaisesti.

Anopin mielestä tämä on turhaa naiselle. Mun tärkein tehtävä tällä hetkellä olisi asettua vaimoksi ja äidiksi. Appivanhemmat siis molemmat kotoisin maalta, koko miehen suku on hyvin perinteistä. Opiskelu on tietty hyvä asia tytöille ja pojille ja opiskella pitää, mutta ei liian korkealle tai liian kauan. MIehet tekevät töitä, naiset tekevät ruokaa, lapsia ja töitä.

ON miesten asiat ja naisten asiat ja ne pidetään erillään toisistaan. On ihan normaalia, että jos suku tulee koolle, niin naiset laittavat kaiken, hääräävät keittiössä (nuoremmat tytöt kaitsevat lapsia sen aikaa). Miehet juttelevat keskenään ja niihin keskusteluihin ei naiset mene mukaan. Meidän odotetaan kai asettuvan jossain vaiheessa appivanhempien isoon taloon ja jatkavan perinteitä.

Koko ajan tulee kuittailuja opinnoistani, suunnilleen joka kuukausi joku hymistele, että eikö ne alkaisi riittää ja joko valmistun. Neuvotaan, missä olisi kiva pitää häät ja että kirkko pitää sitten varata ainakin vuotta ennen (me kuitenkin mennään naimisiin maistraatissa, jos nyt ikinä edes mennään).

Eihän meidän tarvitse noin elää, emmekä aiokaan, mutta tuo on todella rasittavaa. Nuo ihmiset eivät vaan voi ymmärtää, että on muitakin tapoja elää ja että nainen voi haluta muutakin kuin lapsia ja kotielämää. He eivät kuitenkaan ota sitä kuuleviin korviinsa. Emme vielä tiedä haluammeko lapsia, ehkä. Avioliittokaan ei ole suunnitelmissa. Elämme tätä hetkeä.

Onko muilla ollut tälllaista?

Jos elät tätä hetkeä, niin miksi annat asian häiritä itseäsi?

Jos se ei häiritse, miksi pitää kirjoittaa noin pitkä kirjoitus asiasta?

Anoppisi on selvästi eri sukupolvea, ja ajattelee eri tavalla kuin sinä. Teet silti omat ratkaisusi.

[QUOTE="vieras";24563588]Jos elät tätä hetkeä, niin miksi annat asian häiritä itseäsi?

Jos se ei häiritse, miksi pitää kirjoittaa noin pitkä kirjoitus asiasta?

Anoppisi on selvästi eri sukupolvea, ja ajattelee eri tavalla kuin sinä. Teet silti omat ratkaisusi.[/QUOTE]

Koska asia silti ärsyttää, kai tänne nyt saa kirjoittaa ajatuksiaan ihan muuten vain.

Anopillasi on asiassa kuitenkin pienen pieni totuuden siemen. Olet jo sen ikäinen, että jos aiot hankkia lapsia se kannattaisi kohta tehdä. Riippumatta siitä aiotko opiskella vai et.

Ei ne ymmärrä, eikä tule koskaan ymmärtämäänkään. Yritä sinä sen sijaan ymmärtää heitä. He ovat kasvaneet aivan eri maailmassa kuin sinä.

Itse sain esikoiseni 34 vuotiaana. Sinulla on vielä hyvää aikaa nauttia lapsivapaasta elämästä.

Äitini on ihan samaa sakkia kuin anoppisi. Kertoo minulle mitä minun pitää tehdä, mitä minun pitää opiskella, miten monta lasta minun pitää tehdä, millainen mies, talo, auto, uskonnollinen ja poliittinen vakaumus minulla pitää olla. MUA SAPETTAA JA VIETÄVÄSTI!! :mad:

Enköhän minä +30 vuotiaana tiedä ne asiat ihan itse. Mutta tätä on jatkunut läpi elämäni ja olen vasta aikuisena pystynyt pistämään stopin kaikelle mistä minä en pidä. Suosittelen samaa siipallesi. Tehkööt selväksi äidilleen, että teidän elämä on teidän elämä ja elätte sen niinkuin itse haluatte.

Muutama esimerkki äitini pompottelusta: Olin päättämässä peruskoulun ja ka. oli yli 9. Olisin halunnut ammattikouluun joko rätti- tai köksäpuolelle. Rättipuoli oli ensimmäinen vaihtoehto. Äitini totesi, että hän ei nimeään pistä sellaiseen paperiin alle, vaan ensimmäisenä vaihtoehtona on oltava lukio. Ja koska ka. oli hyvä, jouduin lukioon. No arvaahan sen että viitsiikö sitä tosissaan lukea, kun ei kerran kiinnosta?

Tästä seurasi se, että äitini yritti painostaa minua yliopistoon. Vaan kun lukio meni heikosti, en päässyt sinne vaan menin ammattikorkeakouluun ja valmistuin insinööriksi. Tämä oli katastrofi äidilleni! Olen käynyt "vain" ammattikorkeakoulun.

No, Taloussuhdanteet ovat vaikuttaneet alaani radikaalisti ja olen ollut pätkätöiden varassa jo jokusen vuoden. Äitini yrittää edelleen painostaa minua opiskelemaan. Katsos nyt vaihdat alaa ja lähdet opiskelemaan opettajaksi/tutkijaksi/miksi tahansa muuksi kunhan et vain siksi miksi itse haluaisit! HUOH! HUOH! HUOH! Kyseessä on äitini, enkä haluaisi pistää välejä kokonaan poikki, mutta en vaan jaksa kuunnella tällaistakaan.

Aikaa sitten jo tein äidilleni selväksi, että minä itse teen elämääni koskevat päätökset. Siitä huolimatta hän "vanhempana ja kokeneempana ja elämää enemmän nähneenä voi auttaa lastaan ettei se tee vääriä päätöksiä elämässään!" "Ja lapsieni parasta minä vain ajattelen!" :mad: :rolleyes: Sekasin se koko akka on piästään.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";24563647]Anopillasi on asiassa kuitenkin pienen pieni totuuden siemen. Olet jo sen ikäinen, että jos aiot hankkia lapsia se kannattaisi kohta tehdä. Riippumatta siitä aiotko opiskella vai et.[/QUOTE]

Kyllä mä tiedostan, että ikää tulee koko ajan lisää. Tosin näkisin, että mulla ei siltikään ole mikään kiire vielä. Ensisynnyttäjien keski-ikä on lähempänä kolmeakymppiä ja toiset ja kolmannet tedhään usein hyvinkin yli kolmenkympin. Ja meillä harkinnassa ehkä se yksi sitten joskus.

Mutta siis, mulla ei ole kiirettä, varsinkin kun emme halua lasta nyt. Eli ei sitä lasta voisi siitäkään syystä nyt tehdä. Ja mulle on myös ollut selvää alusta asti, että en aio lisääntyä opiskeluaikana, ei riittäisi jaksaminen ja aika. Ei ole olemassa vain yhtä syytä valintohimme, kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Pidät vaan sen oman selkärankasi vahvana. Ei sun tarvi kenenkään muun mielen mukaan elää. Ei sitä anoppia tarvi mielistellä, mutta voit silti olla kohtelias, kun ilmaiset, että näet asian erilailla. Paljon on asioista, joista ei kannata alkaa vänkäämään edes. Sä teet niinkuin sä teet ja te teette miehenne kanssa yhteiset päätökset.

Kokemuksesta voin sanoa, että ajan mittaan se asioihin puuttuva "neuvova" anoppi kyllä rauhottuu, jos olet selkeän jämpti. Oppii, että sua ei kannata olla neuvomassa koko ajan. Tosin sekin pitää muistaa, ettei se ikinä muutu, samat arvot ja ajatukset siellä pysyy taustalla. Teidän pitää vaan opetella, miten keskenänne käyttäydytte.

Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sun elämä, sun valinnat. Lapsia ei kannata yrittää ennen kuin kokee itse olevansa valmis vanhemmuuteen. Muuten lopputulos ei ole hyvä. Toisaalta, jatko-opintojaen ohella voi hyvin olla myös äiti, jos itse niin haluaa. Nimim. väikkäri loppusuoralla ja äippälomalla : )

Olen kyllä samaa mieltä, että anoppisi painostus on turhaa ja teet niinkuin itse parhaaksi näet.

Silti aloitusta lukiessani nousi ihmetys, kauanko aiot tosiaan vielä opiskella?
Jos nykyiset opintosi loppuvat parin vuoden päästä, olet 30 ja siitä vielä jatko-opintohin?
Itse olen ajatellut opiskelun valmistautumisena työelämään ja elämään, en "ammattina".
Milloin ajattelit työelämään siirtyä? Eikö nelikymppisenä ala olemaan jo hiukan vanha?

anopeilla ei tunnetusti paljoa raksuta.omaani olen ottanut etäisyyttä ja pidän asian niin.en jaksa:puuttumista,kaikkitietävää asennetta,määräilyä,pompottelua,joustamattomuutta ymsyms.antaa eukon olla ja elää ihan miten lystää.suosittelen ottamaan etäisyyttä.

Onko opiskelemasi ala sellainen, että jatko-opinnoista on oikeasti hyötyä työmarkkinoilla? Työllistyisitkä yliopistoon? Vai muille työmarkkinoille? Ajaako sinua opintoihin enemmän oikea tiedonjano ja tutkimisen tuska vai pelko työmarkkinoille siirtymisestä?

Perhe- ja lapsikuviot kuulostavat siltä, kuin minu lähipiirini lestadiolaissukujen kuviot. Miehet ovat teikijöitä, naiset mahdollistajia.

P****marjat anopin totuudensiemienistä.
Aloittaja tekee just niinku huvittaa. Lapsia ja naimisia tehdään vain itselle, ei anopille.

Ja vink,vink: Jos anoppisi on rasittava ja tunkeileva älä herraisä sentään muuta pojan kotipaikalle. Siitä seuraa vain katastrofi. Ja jos niitä anopin toivomia lapsenlapsia tulee, anopista tulee entistä karmeampi.
Noin 500 kilometriä on riittävä välimatka.

Mulla meni tunkeilevaan anoppiin totaalisesti hemot. Välimatkaa on vain 10 kilometriä. Jos oisin tiennnyt, kuinka pahanlaatuisia tungettelevat anopit ovat, en olisi ikinä suostunut muuttamaan samalle paikkakunnalle.

Ota se hyvällä: saat aikaan paljon paremman tuloksen, kun joudut toisinaan perustelemaan itsellesi omia ratkaisujasi. Onnea tulevaisuuteen, älä toisten takia muutu!

[QUOTE="vieras";24563778]Silti aloitusta lukiessani nousi ihmetys, kauanko aiot tosiaan vielä opiskella?
Jos nykyiset opintosi loppuvat parin vuoden päästä, olet 30 ja siitä vielä jatko-opintohin?
Itse olen ajatellut opiskelun valmistautumisena työelämään ja elämään, en "ammattina".
Milloin ajattelit työelämään siirtyä? Eikö nelikymppisenä ala olemaan jo hiukan vanha?[/QUOTE]

Tähän on ihan pakko sanoa, että vaikka jatko-opiskelen yliopistossa ja teen väitöskirjaa, niin olen kyllä ihan täysipäiväisesti töissä ja elätän itseni ja perheeni palkkatuloilla. Penniäkään/senttiäkään opintotukea en ole jatko-opintojeni aikana nostanut, enkä tunne omalla alallani yhtäkään jatko-opiskelijaa, joka olisi.

Eli se jatko-opiskeleminen on vähän eri asia, kuin jonkun perustutkinnon suorittaminen. Vaikka olen jako-opinnoista valmistuessani todennäköisesti jo ainakin 35-vuotias, niin mulla on silti yli 15 vuotta työkokemusta, eli en todellakaan ole "siirtymässä työelämään" ekaa kertaa kolmevitosena.

Ja joo, en tietty tiedä, mitä ap tarkalleen aikoo opiskella, mutta haluan nyt korostaa, että opiskelemistakin on monenlaista.

[QUOTE="vieras";24563778]Olen kyllä samaa mieltä, että anoppisi painostus on turhaa ja teet niinkuin itse parhaaksi näet.

Silti aloitusta lukiessani nousi ihmetys, kauanko aiot tosiaan vielä opiskella?
Milloin ajattelit työelämään siirtyä? Eikö nelikymppisenä ala olemaan jo hiukan vanha?[/QUOTE]

Aion opiskella niin kauan, että saan ne maisterin paperit. Olen nuorempana ollut töissä, viettänyt välivuosia ja opiskellut sen amk-tutkinnon, joten siksi en ole vielä valmistunut maisteriksi.

Jatko-opintojahan tavallaan tehdään palkallisena, ollaan yliopistolla töissä. Usein apurahalla. Ohessa voi myös tehdä muuta työtä jos rahkeet riittävät. MInä haluaisin mahdollisesti työskennellä tutkijana ja silloin ne jatko-opinnot ovat ihan välttämättömät. Kaikki eivät halua töihin yritysmaailmaan.

[QUOTE="nette";24563779]anopeilla ei tunnetusti paljoa raksuta.omaani olen ottanut etäisyyttä ja pidän asian niin.en jaksa:puuttumista,kaikkitietävää asennetta,määräilyä,pompottelua,joustamattomuutta ymsyms.antaa eukon olla ja elää ihan miten lystää.suosittelen ottamaan etäisyyttä.[/QUOTE]

Nyt sulla raksuttaa mutta kunhan lapsesi akottuu/ukottuu niin sitten raksutus loppuu?

Eikö paremminkin pitäisi sanoa että naisilla ei raksuta?

[QUOTE="vieras";24563802]Onko opiskelemasi ala sellainen, että jatko-opinnoista on oikeasti hyötyä työmarkkinoilla? Työllistyisitkä yliopistoon? Vai muille työmarkkinoille? Ajaako sinua opintoihin enemmän oikea tiedonjano ja tutkimisen tuska vai pelko työmarkkinoille siirtymisestä?

Perhe- ja lapsikuviot kuulostavat siltä, kuin minu lähipiirini lestadiolaissukujen kuviot. Miehet ovat teikijöitä, naiset mahdollistajia.[/QUOTE]

Noh, sitä hyödyllisyyttä on vähän vaikea ennustaa, mutta pääsääntöisesti kemian alalta on ihan hyvät työllistymismahdollisuudet, maisterinakin. Monet (ainakin meidän alalla) tekevät jatko-opinnot siksi, että haluavat tutkijaksi, kuten minäkin. Ja silloin työllistytään yliopistolle tai jollekin muulle valtion laitokselle, tai yritysmaailmaan. Ihan miten itse haluaa.

Jatko-opinnot eivät ole verrattavissa perustutkinto-opintoihin, kuten joku sanoikin. Se on ihan oikeaa työtä, erilaisia projekteja, pakollista opetusta jne. Eli ihan työntekoa, pätevöitymistä ja siitä tosiaan saa palkkaa.

Mitä tarkoitat tuolla pelolla työmarkkinoille siirtymisestä? Tarkoitatko, että pelottaako minua lähteä töihin yritysmaailmaan? No, ei pelota, mutta haluaisin työllistyä tutkimustehtäviin. Töitä olen tehnyt koko nuoruuteni, kesätöitä ja opintojen ohessa.

Turha myöskään lähteä mystifioimaan tutkijan töitä. Läheskään jokaisella tutkijalla ei ole sitä päättymätöntä "tiedonjanoa" tai "tutkimisen tuskaa", vaan ihan lain mukaan tiettyihin töihin on oltava tietyt edellytykset. ja se ei siis ole vastakohta sille, että pelkäisi siirtyä työmarkkinoille. Se on työtä. Ja jos opiskelu on maistunut, niin siitä on hyvä ja helppo siirtyä tohtoriopintoihin. Jatko-opiskelijoitakin erilaisia, kutsumuksella ja ilman, ihan yhtä hyviä kaikki.

Yhteistyössä