Anoppi haluaa tehdä kaiken ensimmäisenä lapsemme kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Itserakasko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minun äidilläni meni myös mummous vähän yli. On hankkinut lapselle kyläilyjä varten enemmän tavaraa kuin meillä kotona on. Toiselle mummolle viedään vaipat ym. Mutta äitini ostelee kaikkea itse ja vaatetta tulee sieltä meille. Kieltämättä joskus olisi kivaa ostaa leluja tai nokkamukia ym itsekin ennen kuin mummolta kulkeutuu se hänen makunsa mukainen meille.

Lisäksi äitini opiskeli lasten ravintosuositukset ja selostaa meille montako grammaa proteiinia pitää päivittäin antaa jne. Olen joutunut koko ajan rajoittamaan intoilua ja tapaamisia ettei homma mene ihan hulluksi. Kivaa kun on innokas mummo mutta rajansa kaikella.

No itsellä kun on ollut alkoholiongelmainen anoppi, jota ei vauva-aikana voinut edes lapsille näyttää niin tuntuu ehkä pieneltä ylireagoinnilta. Anoppi on kiinnostunut lapsesta ja se on selvä. Anoppi saattaa olla raskas, mutta jokainen meistä on yksilö. Oma isomummoni meni antamaan "vahingossa" mustikkapiirakkaa 6 kk:n ikäiselle, joka harjoitteli soseiden aloitusta, ja hyvinhän tuo 7 v. edelleen tästä huolimatta pärjää. Silloin sanoin selvästi iso-mummolle, että sovitaan että tästä lähin keskustellaan ensin jomman kumman vanhemman kanssa mitä ruokia voi jo antaa. Veljeni vaimo kokee varmaan oman äitini käytöksen niin kuin ap, kun esim. jos veljeni vaimo olisi syömässä ja äitini yrittää lasta oottaa sylistä niin tarkertuu siiheen ettei nyt toisen sylistä voi lasta ottaa. Sivusta ollaan vähän ihmetelty, etteikö olisi mukavaa edes mummolassa saada hetki huilata vauvan huomiolta. Eiköhän kaikilla kuitenkin ole ne mummola vierailut sen verran harvassa, että voi antaa mummon höyryillä rauhassa. Mitä haittaa esim. on 9 kk:n ikäisen viemisestä potalle, jos se lasta kovin ahdistaa niin huutaa varmaan siihen tahtiin että mummokin ymmärtää. Ylireagointia siis minun mielestä, vaikka anopillakin olisi vielä matkaa ihanne anoppiin.

Nii.. ei niistä tarvitse olla herkkänahkainen ja suuttua.
Suoraa vaan reilun törkeästi kiellätte kaiken mummolta ja papalta. Jos eivät usko, ette mene. Sit voit kysyä kuka on herkkänahkainen (no ei vaa..)
Mutta kiellät kunnolla, ja teet selväksi miten teillä tehdään, hän on teidän lapsi. Ja todellakaan ei tarvii mennä.
Mutta nyt tarttis alkaa vähän myös käyttää omaa ääntä.

#29lle en minäkään antaisi kenenkään ulkopuolisen viedä lasta ekaa kertaa potalle. Jos "lasta kovin ahdistaa nii varmaa huutaa siihen malliin että mummokkn ymmärtää", niin sepä sit olikin siinä pariks kuukautta. Siinä ei kovin helpolla luoda positiivista kokemusta potasta ihan hetkeen.. ja todennäköisesti tuollainen mummo ei tajua, syy huutoon olisi todennäköisesti vanhemmissa, ei koskaan mummossa.

Yhteistyössä