anoppi ja appiukko jättämässä ennakko perintöä miehelle.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
eli heidän mökin, tai no huvilaksi sitä voi jo sanoa. kaikki hienoudet siellä, viimosen päälle laitettu. arviolta n. 150m2 järven rannalla ja tonttia 8000m2.
rannassa on myös hieno saunarakennus, jossa yläkerrassa yöpymis mahdollisuudet ym ym. en osaa tuollaista kompeksia enää mökiksi edes sanoa. no, anoppi meni ja peri äitinsä mökin ja nyt puhuvat että menisivät sinne ja me saataisiin tuo heidän nykyinen mökki. mikäs siinä sinällään, mut jotenkin on olo et menen "toisten nurkkiin". olen puhunut tästä ihan avoimesti ja mieheni ja anoppi yrittävät puhua minulle etten kokisi niin...

moni olisi onnesta soikeana tälläisestä mahdollisuudesta, minua tämä ahdistaa kamalasti.

olisit ONNELLINEN

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eli heidän mökin, tai no huvilaksi sitä voi jo sanoa. kaikki hienoudet siellä, viimosen päälle laitettu. arviolta n. 150m2 järven rannalla ja tonttia 8000m2.
rannassa on myös hieno saunarakennus, jossa yläkerrassa yöpymis mahdollisuudet ym ym. en osaa tuollaista kompeksia enää mökiksi edes sanoa. no, anoppi meni ja peri äitinsä mökin ja nyt puhuvat että menisivät sinne ja me saataisiin tuo heidän nykyinen mökki. mikäs siinä sinällään, mut jotenkin on olo et menen "toisten nurkkiin". olen puhunut tästä ihan avoimesti ja mieheni ja anoppi yrittävät puhua minulle etten kokisi niin...

moni olisi onnesta soikeana tälläisestä mahdollisuudesta, minua tämä ahdistaa kamalasti.

Alkuperäinen kirjoittaja ?????????????:
olisit ONNELLINEN

no tätä juuri tarkoitin! moni muu olisi ihan innoissaan, mut mua ahdistaa. olen toki iloinenkin tästä mutta kyllä se ahdistaakin.

minä ottaisin vastaan,ajattele myös miestäni ja lapsia,jos sinulla on... ne on ansainnut sen. ja mökki voi myöhemmin jäädä sun lapsille. on sulle kiitollisia että et ajatellut vain itseäni

ja silloin siitä tulee oma..
maalaat jotain, omat tavarat ja omat säännöt
siksi ihmettelin
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ?????????????:
olisit ONNELLINEN

no tätä juuri tarkoitin! moni muu olisi ihan innoissaan, mut mua ahdistaa. olen toki iloinenkin tästä mutta kyllä se ahdistaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
minä ottaisin vastaan,ajattele myös miestäni ja lapsia,jos sinulla on... ne on ansainnut sen. ja mökki voi myöhemmin jäädä sun lapsille. on sulle kiitollisia että et ajatellut vain itseäni

siis toki otetaan vastaan. onhan se mieheni lapsuuden mökki.

Mikä suo tossa ahdistaa erityisesti? Tuntuuko oudolta ottaa jotain ilmaiseksi vastaan? Vai epäiletkö, ettei paikka kuitenkaan olisi teidän vaan vähän siltä väliltä? Pari kaveria on saanut kesämökin ennakkoperintönä joko siksi, että mökkipaikkoja on ollut pari tai siksi, että mökki on alkanut vaatia yhä enemmän remontointiapua ja -rahaa, jolloin isovanhemmat ovat halunneet vaan luopua siitä kokonaan.

Oletteko jo selvittäneet, minkä verran joudutte maksamaan perintöveroa tuosta ennakkoperinnöstä.

nyt tällä hetkellä ei ollenkaan, mökki jää vielä toistaiseksi miehen vanhempien nimille. juuri siksi ettei tartte maksaa vielä.

Tottakai otatte sen vastaan. Ja laitatte paikan omannäköiseksi niin kuin tuossa jo mainittiin ylempänä. Jos teillä on lapsia / tulee lapsia niin onhan se heillekin loistava juttu että on oma kesäpaikka järven rannalla, jonka he tulevat sitten tulevaisuudessa perimään =)

Mikä suo tossa ahdistaa erityisesti? Tuntuuko oudolta ottaa jotain ilmaiseksi vastaan? Vai epäiletkö, ettei paikka kuitenkaan olisi teidän vaan vähän siltä väliltä? Pari kaveria on saanut kesämökin ennakkoperintönä joko siksi, että mökkipaikkoja on ollut pari tai siksi, että mökki on alkanut vaatia yhä enemmän remontointiapua ja -rahaa, jolloin isovanhemmat ovat halunneet vaan luopua siitä kokonaan.

Eli noilla esimerkeillä halusin sanoa, ettei mökinsaanti ole kovin tavatonta ja harvinaista. Nykypäivänä isovanhemmilla alkaa olla omaisuutta enemmän.

juuri tuo, että saa jotain noin hienoa ilmaiseksi. ja mikäli appivanhempani tunnen, tulee mökki todellakin olemaan meidän valtakuntaa, eivät tule sinne sanelemaan mitään.

Onneksi sinun ei tarvitse ahdistua MIEHESI saamasta ennakkoperinnöstä. Asia ei kuulu sinulle, ja sillä hyvä. Jos anoppi ja appi ovat fiksuja/ ihan vain teetättävät lahjakirjan ammattilaisen luona, lahjakirjaan tulee merkintä, että sinulla ei ole avio-oikeutta ko paikkaan.

Meillä on molemmila, miehellä ja minulla perintömökit. En osallistu miehen mökin ylläpitoon/ käytön suunnitteluun liittyviin toimiin, koska mökki tai siis 200 m2 HUVILA ei ole minun. Appivanhemmatkin aina puhuvat siitä, kuinka meidän poikamme tulee paikkaa jatkossa hoitamaan jne. Se toinen huvila ei taas kuulu miehelleni mitenkään, eikä hän kiinnostu ko paikan asioiden hoitoon liittyvistä kysymyksistä.

Miksi ahdistua jostain, mikä kuuluu miehelle ja miehen perillisille eikä itselle?

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Helpottaisiko ahdistustasi, jos paperit tehtäisiin niin, että mökki olisi vain miehesi nimissä ja sinulla ei olisi siihen aviooikeutta?

ei mulla ole muutenkaan. appivanhemmilla testamentti tmv joka kieltää heidän lastensa puolisoiden oikeuden heidän jättämään omaisuuteen. lisäksi mulla ja miehellä on avioehto perinnöille. eli se mitä mä perin, ei kuulu miehelle ja toisinpäin. siis tämä vaan erotilanteessa. niin kauan kun yhdessä ollaan, yhdessä eletään.

Oletteko jo selvittäneet, minkä verran joudutte maksamaan perintöveroa tuosta ennakkoperinnöstä.

nyt tällä hetkellä ei ollenkaan, mökki jää vielä toistaiseksi miehen vanhempien nimille. juuri siksi ettei tartte maksaa vielä.

Eli se ei ole ennakkoperintö?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Onneksi sinun ei tarvitse ahdistua MIEHESI saamasta ennakkoperinnöstä. Asia ei kuulu sinulle, ja sillä hyvä. Jos anoppi ja appi ovat fiksuja/ ihan vain teetättävät lahjakirjan ammattilaisen luona, lahjakirjaan tulee merkintä, että sinulla ei ole avio-oikeutta ko paikkaan.

Meillä on molemmila, miehellä ja minulla perintömökit. En osallistu miehen mökin ylläpitoon/ käytön suunnitteluun liittyviin toimiin, koska mökki tai siis 200 m2 HUVILA ei ole minun. Appivanhemmatkin aina puhuvat siitä, kuinka meidän poikamme tulee paikkaa jatkossa hoitamaan jne. Se toinen huvila ei taas kuulu miehelleni mitenkään, eikä hän kiinnostu ko paikan asioiden hoitoon liittyvistä kysymyksistä.

Miksi ahdistua jostain, mikä kuuluu miehelle ja miehen perillisille eikä itselle?

ööh, kuuluu paljonkin koska siitä tulee meidän perheen mökki. siis otetaan se käyttöön kaikki. ja menot ym on todellakin yhteisiä niin kauan kun yhdessä ollaan. tää on on selkee meille. me listataan "sun" ja "mun" omaisuus vasta mahdollisessa ero tilanteessa. näin meillä.

No joo, eiköhän tuo kannata ihan omaksi ottaa, vaikka olisikin miehen nimissä. Yhdessä joutuu kuitenkin remontoimaan ja kulut maksamaan. Näin ainakin meillä. Tuo on aika inhimillistä ahdistua ilmaiseksi saadusta asiasta. Menee ohi aikaa myöten ;)

Eli se ei ole ennakkoperintö?

on se, saadaan se ihan omaksi vaikka nimi jää vielä hetkeksi miehen vanhemmille. en jaksa enkä halua selittää tarkemmin, mutta 2 v sisään se tulee miehen nimille ja sit maksetaan. on tulossa silloin rahaa ja voidaan silloin maksaa se vero.

No joo, eiköhän tuo kannata ihan omaksi ottaa, vaikka olisikin miehen nimissä. Yhdessä joutuu kuitenkin remontoimaan ja kulut maksamaan. Näin ainakin meillä. Tuo on aika inhimillistä ahdistua ilmaiseksi saadusta asiasta. Menee ohi aikaa myöten ;)

juuri näin. jos se tulee MEIDÄN mökiksi, tulee kulutkin yhteen. minusta nää avio-oikeus jutut tulee ajankohtaiseksi vasta mahdollisessa ero tilanteessa. näin ainakin meillä.

ööh, kuuluu paljonkin koska siitä tulee meidän perheen mökki. siis otetaan se käyttöön kaikki. ja menot ym on todellakin yhteisiä niin kauan kun yhdessä ollaan. tää on on selkee meille. me listataan "sun" ja "mun" omaisuus vasta mahdollisessa ero tilanteessa. näin meillä.

Kyllä meilläkin käytetään yhdessä. Ja tietty osa rahapolitiikasta on yhteistä. Mutta en siltikään TODELLAKAAN ota stressiä miehen omaisuudesta. Miksi ottaisin:)? En edes tiedä, kuinka paljon hänellä on säästöjä! Ei kuulu minulle, olen hänen kanssaan rakkauden, en rahan takia.

Onnea vain! Meillä kävi niin,että kun perin ennakkona kesämökin vanhemmiltani tontteineen ja irtaimistoineen niin veroja mätkästi 28% ! koko omaisuuden arvosta! Nyt maksellaan sitten lainaa pois että saadaan 30 000? vero maksettua!

minusta on naurettavaa, että teet asiasta numeron, koska ei kuulu sinulle. Jos ahdistaa tarpeeksi niin jätä menemättä. Sinä et ole mitään saamassa vaan miehesi (eikä hänkään vielä). Suuri osa vanhemmista rajaa lapsiensa puolisot pois perinnöstä ja se on vain viisasta. Viisasta olisi sinunkin olla vain hiljaa, eikä suureen ääneen huokailla vieläpä anopin kuullen.
Noloa.
T. itse vaurauden kanssa elänyt, eikä käsitä tuollaisia "ooh, voi huikeaa, en kehtaa, ihmisiä". Pelottavia. SE on vain MATERIAA.

Yhteistyössä