Anoppi ja miehen sisko ärsyttää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HippuTAR

Vieras
Asuvat yhdessä (miehen sisko on reilu nelikymppinen) ja heillä on isokokoinen koira. Mies ja keskimmäiset lapset, 8v. kehitysvammainen ja kohta 3v. pojat, käyvät monta kertaa viikossa heillä kylässä. Pojat on joskus tarvittaessa ollu myös pieniä aikoja (1-3h) hoidossa heillä, siis jompikumpi kerrallaan.

Täs on jo vuoden verran havaittavissa että vanhempaa poikaa "mikkoa" syrjitään ja nuorempi poika "seppo" on niiiin ihana. Pari päivää sitten he kävivät kylässä katsomassa uutta vauvaa ( sivuhuomautuksena: Anoppi sanoi vauvasta "onpa se pieni", muuten vauva ei sit kiinnostanutkaan). He sanoivat mm. : Koira ei koskaan ota mitään ruokaa "sepon" kädestä mutta "mikolta" vie kaiken (tämä siihen sävyyn kuin se olisi "mikon" syy).
Jos koira nukkuu niin "mikko" ei uskalla mennä siitä ohi mutta "seppo" menee vaan eikä koira mitään piittaa (taas "mikkoa" vähättelevä sävy).
"seppo" osaa niin hienosti sitä ja tätä mutta "mikko" ei mitään.

Koko vierailun ajan puhuivat vain pojista "seppoa" kehuttiin kuinka taitava, koiraa pelkäämätön, mahtava, ihana, hurmaava ja paljon puhuva hän on. Kun "mikko" taas oli koiraa pelkäävä, puhumaton (ei osaa puhua), arka, liian vilkas ym., ym. Yhtään positiivista asiaa ei "mikosta" sanottu.

Tässä on jo muutaman kerran käynyt niin että kun mies ja pojat ovat tulleet anoppilasta niin nuorempi on saanut sieltä mukaansa limsaa, karkkia tmv., vanhempi ei mitään. Huippu oli kun miehen sisko kävi meillä viikko sitten ovella tuomassa ison karkkilaatikon nuoremmalle pojalle, vanhemmalle ei mitään. Ja sanoi siis ovella "Tässä on "sepolle" karkkia" ja antoi rasian nuoremmalle pojalle, toinen kattoi surkeana vieres. (rasiasta riitti kyllä molemmille mutta...)

Myös noin viikko sitten miehen sisko sanoi että jos tarviitte hoitoapua niin tuokaa "seppo". Ja tähän täytyy sanoa että tota nuorempaa en kovin mieluusti jätä sinne hoitoon koska eivät kuitenkaan viitti kattoa koko aikaa sen perään ja se on aika villi ja tutkii kaikki paikat ja anoppilassa on portaat kellariin ja yläkertaan. Joten nyt ei kumpikaan poika jää enää sinne hoitoon vaikka nuorempaa ovat pyydelleet yökyläänkin.

Surkeinta on että vaikka vanhempi on kehitysvammainen (on n. 5-6 vuotiaan tasolla) niin ymmärtää kyllä puheen ja alkaa pikkuhiljaa tajuta tilanteen. Ja noi ihmiset on tälle vanhemmalle pojalle tosi tärkeitä.

Vähän helpottaa kun saa johonkin purkautua.

[QUOTE="iina";24904643]Voisiko miehesi ottaa asiaa esille siellä? Mä ymmärrän sua hyvin, mutta voisi olla helpompi omalta lapselta saada tuota kritiikkiä.[/QUOTE]

Eipä se taida saada sanottua. Anoppi on muutenkin sen luonteinen että on parempi olla sanomatta, ruvetaan vaan vähentämään yhteydenpitoa.

Tuo on niin epäoikeudenmukaista käytöstä!! :( Paha mieli toisen poikasi puolesta. Ja tuo voi pahimmassa tapauksessa vaikuttaa poikasi itsetuntoon ja aiheuttaa kateutta ja eripuraa veljesten välille. Nyt anopille ja tätille sievästi asiasta sanomaan. Sanoa, vaikka Mikon pahoittaneen asiasta mielensä.

Antakaa vaan heti suoraa palautetta typerästi käyttäytyville anopille ja tädille. Jos he ovat noin ajattelemattomia, kuuluu heidän saada opastusta suhtautumisessaan kehitysvammaiseen lapseenne. Kyse voi olla myös tietämättömyydestä. Selväksi neuvoteltu asia on aina parempi kuin iäksi vaiettu solmukohta perhesuhteissa. Hyvää jatkoa toivotellen!

Alkuperäinen kirjoittaja Mummu ja myös anoppi;24904763:
Antakaa vaan heti suoraa palautetta typerästi käyttäytyville anopille ja tädille. Jos he ovat noin ajattelemattomia, kuuluu heidän saada opastusta suhtautumisessaan kehitysvammaiseen lapseenne. Kyse voi olla myös tietämättömyydestä. Selväksi neuvoteltu asia on aina parempi kuin iäksi vaiettu solmukohta perhesuhteissa. Hyvää jatkoa toivotellen!

Saman neuvon antaisin minäkin.

[QUOTE="vieras";24904890]Ei mitään palautetta, vaan tuolle pitää tehdä VÄLITÖN STOPPI! Jos ei onnistu, niin pojat eivät enää anoppilassa käy.[/QUOTE]
Itse asiassa en ymmärrä, miksei tuosta nouse välittömästi metakka. Kyllä itsellä nousisi niin savu korvista, että saisi olla todella paljon tekemistä, etten sanoisi todella ilkeästi. Miten voivat välit olla tärkeämmät kuin oman lapsen hyvinvointi? Ikinä se saa antaa kohdella lapsiaan noin (kumpaakaan, väärin se suosiminen on pienempääkin kohtaan).

kuulostaa tosi ikävältä :( mitä mieltä sun mies on asiasta? ootteko sanoneet mitään anopille ja siskolle käytöksestä? onko mitenkään mahdollista että ne eivät tajua käyttäytyvänsä typerästi? pidä ihmeessä lapsen puolia aina noissa tilanteissa jos vai suinkin mahdollista, ei tee kummallekaan lapsista hyvää tuollainen eriarvoinen kohtelu.

Tälläistä käytöstä on ollut siis n. vuoden verran aistittavissa. Mä en itse käy anoppilassa kuin 1-2 kertaa vuodessa ja anoppi ei koskaan (paitsi nyt kävi vauvaa kattomas) käy meillä. Miehen sisko käy ehkä n. kerran kuus pikaisesti ja joskus soittaa. Joten mulle on selvinny tän asian laajuus vasta viimesen kuukauden aikana. Mies tuskin on asiaa edes tajunnut.
Jos mä niille asiasta sanon niin todennäköisesti eivät kommentoi mitään vaan ovat kuin eivät kuulisikaan ja sitten mua ja miestä haukutaan kaikille sukulaisille. Joten sanomisesta ei oikeesti oo mitään hyötyä vaan ainoa vaihtoehto on rajoittaa kyläilyt minimiin.

Ja aikaisemmin on toi vanhempikin poika ollut mielestäni ihan toivottu vieras ja aina joskus soittivatkin ja pyysivät kylään. Mutta ilmeisesti suosikkeja voi olla vaan yks kerralla.

Yhteistyössä