Anoppi painostaa imettämään julkisesti, vaikka en todellakaan halua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viittä vaille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="JJJ";27622836]Miksi sinun, tai kenenkään muun pitäisikään asiaa ymmärtää?[/QUOTE]

vaikket suoraan minulta kysynytkään, niin vastaan silti.
Minun ainakin pitäisi jo ammattini puolesta ymmärtää. Ehkä se auttaisi minua auttamaan muita äitejä ja vauvoja.

Jos kätiö olet, toivottavasti ilmaiset itseäsi hieman paremmin työssäsi. Minä en myöskään imetä julkisesti, tosin en myöskään imetä kauemmin kuin 4-6 vkoa kunnes vauvat ovat oppineet pullolle. Inhoan imetystä ja julkisesti en sitä halua tehdä, jos se on mielestäsi "tyhmää", siitä vain. Mielestäni tuollainen saarnaaminen on myös aivan turhaa, pelkkää oman "paremmuutesi" korostamista.

Voit olla huoleti; ilmaisen itseäni paremmin työssäni kuin palstalla.

Harmi, kun et tavoittanut viestini sanomaa.

[QUOTE="Vieras";27622840]No jospa menet lastenhoitohuoneesen imettämään? Tai vaikka autoon? Tai pumppaat sen maidon.[/QUOTE]

Sen puitteissako pitäisi liikkua, että lähellä on lastenhoitohuone? Esim. meillä ei ole autoa kun ei tarvita ja pumppaaminen on vielä hirveämpää kuin itse imetys. Ja tässä tapauksessahan ap kuitenkin myös imettää, hänellä on homma kunnossa, paitsi anoppi on sekopää! ;) Meilläkin homma sujuu kun annan korviketta pullosta, kaikki tyytyväisiä.

[QUOTE="kätilö";27622849]vaikket suoraan minulta kysynytkään, niin vastaan silti.
Minun ainakin pitäisi jo ammattini puolesta ymmärtää. Ehkä se auttaisi minua auttamaan muita äitejä ja vauvoja.[/QUOTE]

Ihanko oikeasti väität, ettet ymmärrä jos joku äiti ei halua imettää julkisesti?

[QUOTE="kätilö";27622849]vaikket suoraan minulta kysynytkään, niin vastaan silti.
Minun ainakin pitäisi jo ammattini puolesta ymmärtää. Ehkä se auttaisi minua auttamaan muita äitejä ja vauvoja.[/QUOTE]

Vaikken ap olekaan, voin sinulle valottaa miksen itse ole imettänyt kahta ensimmäistäni kuin 1,5-2kk ja kolmatta en meinaa imettää ollenkaan, julkisesti tai muutenkaan. A)Imetys on järjettömän kivuliasta, enään en ole valmis tuhlaamaan lapsen ensimmäistä kuukautta siihen että itkua vääntäen syötän lastani ja koen jokaisen syöttökerran lähestyessä koen paniikin omaista tunnetta (ei kai taas?? Mikä sitä vaivaa, juurihan se söi??) Ja kyllä, asennot ja otteet olivat kaiken maailman neuvojien mielestä juuri niin kuin pitikin. B)Kahden ensimmäisen lapsen kohdalla jo kyllästyin aivan totaalisesti siihen että kun nainen odottaa ja synnyttää, tulee hänestä ja hänen vartalostaan kaikille vapaa alue räplätä ja ihmetellä. Nyt kolmannella kerralla Minä päätän kuka koskee minuun ja milloin, yksikään kätilö ei enää tule rautakourallaan "neuvomaan" (=repimään ja puristelemaan valmiiksi kipeitä rintoja). C) Kolmannen syntyessä kahdesta lapsestani vanhempi on 2,5vuotias, en siis edes elättele toiveita että aikani edes riittäisi moiseen rääkkiin.

Anteeksi ap, vähän OT ;)

Ihanko oikeasti väität, ettet ymmärrä jos joku äiti ei halua imettää julkisesti?

Ei, en ole väittänyt tuollaista. Kirjoitin, että en ymmärrä, miksi aloittaja ei halua imettää julkiksesti, vaan altistaa vauvansa mieluummin lehmänmaidolle. Ja aloittaja on kertonut julki-imetyksestä kieltäytymisen syyksi tässä ketjussa vain mukavuussyyt. Siihen tietoon olen perustanut kommenttini.

[QUOTE="JJJ";27622889]Vaikken ap olekaan, voin sinulle valottaa miksen itse ole imettänyt kahta ensimmäistäni kuin 1,5-2kk ja kolmatta en meinaa imettää ollenkaan, julkisesti tai muutenkaan. A)Imetys on järjettömän kivuliasta, enään en ole valmis tuhlaamaan lapsen ensimmäistä kuukautta siihen että itkua vääntäen syötän lastani ja koen jokaisen syöttökerran lähestyessä koen paniikin omaista tunnetta (ei kai taas?? Mikä sitä vaivaa, juurihan se söi??) Ja kyllä, asennot ja otteet olivat kaiken maailman neuvojien mielestä juuri niin kuin pitikin. B)Kahden ensimmäisen lapsen kohdalla jo kyllästyin aivan totaalisesti siihen että kun nainen odottaa ja synnyttää, tulee hänestä ja hänen vartalostaan kaikille vapaa alue räplätä ja ihmetellä. Nyt kolmannella kerralla Minä päätän kuka koskee minuun ja milloin, yksikään kätilö ei enää tule rautakourallaan "neuvomaan" (=repimään ja puristelemaan valmiiksi kipeitä rintoja). C) Kolmannen syntyessä kahdesta lapsestani vanhempi on 2,5vuotias, en siis edes elättele toiveita että aikani edes riittäisi moiseen rääkkiin.

Anteeksi ap, vähän OT ;)[/QUOTE]

Niin, minähän puhuin siis vain mukavuussyiden vuoksi imetyksestä kieltäytymisestä. Sinähän et kertomasi mukaan kuulu tuohon joukkoon.

[QUOTE="kätilö";27622935]Niin, minähän puhuin siis vain mukavuussyiden vuoksi imetyksestä kieltäytymisestä. Sinähän et kertomasi mukaan kuulu tuohon joukkoon.[/QUOTE]

Ai? Minä kun olen kuullut monta kertaa kuinka imetyksen kuuluukin sattua ja äidin kärsiä, kyllähän sitä nyt äiti lapsensa vuoksi kärsii... Niin kuin esimerkiksi sitten vaikka imettää julkisesti, tuntui se hyvältä tai ei? ;) Monta kertaa minutkin on siis leimattu "mukavuus syistä lopettaneeksi".

Niin kuin jo aikaisemmin totesin, mitä ihmettä kenenkään imettämiset kenellekään kuuluu niin kauan kun lapsi saa ruokaa ja huolenpitoa? Meillä on siitä ihana neuvolan täti, että hän uskoi kerrasta kun sanoin ettei minun imetykseni kuulu hänelle tai kenellekään muullekaan, sitten kun vielä keksisi kuinka mm kätilöt ja koko muun maailman saisi ymmärtämään saman.... Vaikka kuinka olisit äiti on sinulla silti määräysvalta omaan kehoosi ja siihen mitä sillä teet

jos ei halua imettää julkisesti, pitäisikö sitä sitten linnoittautua vauvan kanssa täysin kotiin imetysfanaatikkojen arvostelun takia??

Voihan sitä oppia imettämään julkisesti vaikka aluksi jännittäisikin...? :) Tämä kommentti ei ole ap:lle, hän on päätöksensä tehnyt ja sen on hänen oma päätöksensä, mutta just my two cents tähän kyssäriin ;) Ei imetys ole sen kummempaa oikeasti ku pulloruokinta, noin niinku julkisuusaspektiltaan.

Mä ymmärrän hyvin ettei joku halua nousta kakkavaipan vaihtoon kolmelta yöllä tai ylipäätään herätä viidesti yössä, tai jättää mieluisaa iltamenoa väliin lapsen takia tai kantaa kolmea tuntia kirkuvaa vauvaa sylissään. Mut se kuuluu pakettiin.

Imettämättä jättäminen ei toki tarkoita ruokkimatta jättämistä, sille on olemassa kelvollinen korvike. Mutta noin yleisesti ottaen vanhemmuuteen kuuluu se, että tehdään asioita lapsen hyväksi vaikka ei aina itseä niin "haluttaisi".

Jokaisella äidillä on oikeus päättää itse imetyksestään, kukaan vanhempi ei tee kaikkea parhaalla mahdollisella tavalla, ja aloittajan anoppi on röyhkeä.

Siis nämä jotka ottavat herneen nenään siitä kun joku kertoo imetyksen olevan lapselle parasta niin heillähän ihan selvästi näyttää olevan huono omatunto siitä etteivät imetä....jos kaikki olisi omastakin mielestä ihan oikein ei sitä sen enempää tarvitsisi puolustella mutta kun he tietävät sisimmässään että valitsevat omat haluamiset sen lapsen parhaan edelle.

Ap:n anoppi tekee väärin puuttuessaan mutta ymmärrän sen toisaalta ettei hän voi ymmärtää ettei äiti sen verran voi rauhoittua että voisi imettää lastaan. Tarkoitan sitä että jos ei julkisesti/lastenhoitohuoneessa jostain käsittämättömästä syystä halua imettää niin miksi ei sitten pesi kotona vauvansa kanssa sen niiiiiiiin pienen hetken kun vauva on pieni....mutta kun ei pysty kun on se OMAKIN elämä.

Siis nämä jotka ottavat herneen nenään siitä kun joku kertoo imetyksen olevan lapselle parasta niin heillähän ihan selvästi näyttää olevan huono omatunto siitä etteivät imetä....jos kaikki olisi omastakin mielestä ihan oikein ei sitä sen enempää tarvitsisi puolustella mutta kun he tietävät sisimmässään että valitsevat omat haluamiset sen lapsen parhaan edelle.

Ap:n anoppi tekee väärin puuttuessaan mutta ymmärrän sen toisaalta ettei hän voi ymmärtää ettei äiti sen verran voi rauhoittua että voisi imettää lastaan. Tarkoitan sitä että jos ei julkisesti/lastenhoitohuoneessa jostain käsittämättömästä syystä halua imettää niin miksi ei sitten pesi kotona vauvansa kanssa sen niiiiiiiin pienen hetken kun vauva on pieni....mutta kun ei pysty kun on se OMAKIN elämä.

Juu, 6 kk on niiiiiin pieni aika.

Oikeasti, kelle muulle suositellaan kotiin sulkeutumista 6 kuukaudeksi kuin äidille? Äitinä ei tosiaan ole helppoa.

Ei minulla ainakaan vaan lähinnä ärsyttää tällaiset kommentit, ihan kuin olisin jotenkin päästäni vajaa kun en tykkää imettämisestä tai halua imettää julkisesti! :D Olen aina sanonut ihan suoraan, etten imetä jos siitä on ollut jossain puhe, ei hävetä tai nolota tai mitään muutakaan yhtään. Olen sanonut ihan suoraan syynkin jos joku on niiiiin utelias ollut -inhoan sitä. En myöskään ymmärrä, miten jollekin voi olla niin "käsittämätöntä" kun joku ei halua tissejään kaivella paidasta ulos ja sählätä suihkuavan maidon kanssa julkisesti. ;) Minä ainakin laitan lapseni aina etusijalle eli heille on parasta hyvinvoiva äiti!

Ei minulla ainakaan vaan lähinnä ärsyttää tällaiset kommentit, ihan kuin olisin jotenkin päästäni vajaa kun en tykkää imettämisestä tai halua imettää julkisesti! :D Olen aina sanonut ihan suoraan, etten imetä jos siitä on ollut jossain puhe, ei hävetä tai nolota tai mitään muutakaan yhtään. Olen sanonut ihan suoraan syynkin jos joku on niiiiin utelias ollut -inhoan sitä. En myöskään ymmärrä, miten jollekin voi olla niin "käsittämätöntä" kun joku ei halua tissejään kaivella paidasta ulos ja sählätä suihkuavan maidon kanssa julkisesti. ;) Minä ainakin laitan lapseni aina etusijalle eli heille on parasta hyvinvoiva äiti!

Peesi! :D

Sitä paitsi, eikös tämä ollut KESKUSTELUpalsta? Vähän menisi yksipuoliseksi keskustelu jos vain imetysfanaatikot huutaisivat viestistä toiseen kuinka kamalia/laiskoja/välinpitämättömiä imettämättömät äidit ovat, voisi jopa ketjut jäädä kohtuullisen lyhyiksi.....

And here we are, vastaanpanematon loppukaneetti. Jotenkin kummasti homma on viksahtanut niin, että tärkeintä vauvan hyvinvoinnille on, että äidillä on kivaa. Sen varjolla voi viedä vauvan vaikka viikoksi mummolaan! ;)

Juupa juu, noinko se sitten pitää ymmärtää! :D Olisko parempi että esim. minä väkisin imettäisin, vaikka inhoan sitä, koska se on mielestäni todella kuvottavaa? Saattaisin alkaa inhota siinä samalla itseäni ja jopa vauvaa! :( Olisiko se sitten hyvä vai mielummin, terve täysjärkinen äiti?! Hyvinvoiva äiti ei tarkoita tuota, miten sinä sen selvästi ymmärrät, mutta se on sinun ongelmasi. Minulla on viisi lasta, kaikin puolin hyvinvoivia ja onnelllisia, joten eivät he ole jääneet mistään paitsi kun olen pistänyt heidät numero ykkösiksi elämässäni. :)

[QUOTE="JJJ";27623197]Peesi! :D

Sitä paitsi, eikös tämä ollut KESKUSTELUpalsta? Vähän menisi yksipuoliseksi keskustelu jos vain imetysfanaatikot huutaisivat viestistä toiseen kuinka kamalia/laiskoja/välinpitämättömiä imettämättömät äidit ovat, voisi jopa ketjut jäädä kohtuullisen lyhyiksi.....[/QUOTE]

Hei muutan, kun imetyksen puolustajat on aina "imetysfanaatikkoja", niin mitä on sitten ei-imetystä-edes-normaalissa-määrin-arvostavat äidit? Imetystä inhoavat äidit? Imetyksen suhteen laiskat äidit? Imetyksen osalta välinpitämättömät äidit? Saataisko me joku kiva sana jolla heitä voisi huiskia naamaan? Ja kuka on se palstakuningas joka päättää, miten tärkeänä imetystä saa pitää kuulumatta kumpaankaan noista ryhmistä?

Onhan se nyt hullua, jos joku pitää parikuisen täysimetystä tavoiteltavana! Fanaattista suorastaan!

Juupa juu, noinko se sitten pitää ymmärtää! :D Olisko parempi että esim. minä väkisin imettäisin, vaikka inhoan sitä, koska se on mielestäni todella kuvottavaa? Saattaisin alkaa inhota siinä samalla itseäni ja jopa vauvaa! :( Olisiko se sitten hyvä vai mielummin, terve täysjärkinen äiti?! Hyvinvoiva äiti ei tarkoita tuota, miten sinä sen selvästi ymmärrät, mutta se on sinun ongelmasi. Minulla on viisi lasta, kaikin puolin hyvinvoivia ja onnelllisia, joten eivät he ole jääneet mistään paitsi kun olen pistänyt heidät numero ykkösiksi elämässäni. :)

Joissain tilanteissa on todellakin viisaampaa olla imettämättä. Mutta tuo hyvinvoiva äiti -argumentti on laajalti viljelty puolustelemaan omaa mukavuudenhalua, joten siltä on nakerrettu pohja. Itse tiedät, kumpaan kastiin kuulut, ja jos ei mitään ole omassa hampaankolossa niin hienoa :D

And here we are, vastaanpanematon loppukaneetti. Jotenkin kummasti homma on viksahtanut niin, että tärkeintä vauvan hyvinvoinnille on, että äidillä on kivaa. Sen varjolla voi viedä vauvan vaikka viikoksi mummolaan! ;)

Jep, ja heti perään toinen todella kulunut yleistys: imettämättömät äidit ovat huonoja äitejä eivätkä imetä siksi että saisivat lapset hoitoon päästäkseen "viettämään omaa aikaa" :D
Meidän 2-vuotias on ollut yhteensä 3 yötä hoidossa mummolassa (tai missään muuallakaan), ja niistäkin yhden kun olimme isänsä kanssa sairaalassa pikkuveljeänsä puskemassa maailmaan ;) Minä en imetä (enää), mutta minulla on hauskaa lasteni kanssa, enkä ole heistä lomaa ottanut kuin "pakon eessä", itse ajattelen niin että elämä menee näin seuraavat pari vuotta ja jahka lapset ovat tarpeeksi vanhoja hävetääkseen äitiänsä alkaa minun "oma elämäni" uudestaan ;)

Kukaan ei tule tähänkään ketjuun kertomaan imetyksen terveysvaikutuksista vain jakaakseen informaatiota jolta luulevat muiden välttyneen. Sitä hoetaan oman kruunun kiillottamisen takia.

Inhosin imetystä. Sain siitä hormonaalisia ahdistuskohtauksia. Joka ikinen kerta. Puoli-imetin väkisin hampaat irvessä, ja maidon loppuminen 3kk:n jälkeen oli helpotus. Myös se että mieheni osallistui alusta asti ruokintaan pulloineen oli ihanaa. Kuulitteko, kyllä, äidin suusta: Oli IHANAA kun ei tarvinnut enää imettää. Seuraavan kanssa en kärvistelisi kolmeakaan kuukautta, jos meininki olisi sama.

Ja INHOSIN INHOSIN INHOSIN ulkopuolisten läsnäoloakin imettäessäni. Puhumattakaan aiheeseen puuttumisesta.

Terkuin se mimmi joka luuli täysimettävänsä vaikka taaperoksi asti.

Inhosin imetystä. Sain siitä hormonaalisia ahdistuskohtauksia. Joka ikinen kerta. Puoli-imetin väkisin hampaat irvessä, ja maidon loppuminen 3kk:n jälkeen oli helpotus. Myös se että mieheni osallistui alusta asti ruokintaan pulloineen oli ihanaa. Kuulitteko, kyllä, äidin suusta: Oli IHANAA kun ei tarvinnut enää imettää. Seuraavan kanssa en kärvistelisi kolmeakaan kuukautta, jos meininki olisi sama.

Ja INHOSIN INHOSIN INHOSIN ulkopuolisten läsnäoloakin imettäessäni. Puhumattakaan aiheeseen puuttumisesta.

/QUOTE]

Samat sanat, paitsi tietoisesti vähennän imetystä heti kun mahdollista, max 2kk.

Pidän imetyksestä ja mahdollisuuksien mukaan olen imettänyt taaperoitakin. Pisimmillään 1v9kk ja tätä nuorimmaista olen valmis imettämään ainakin sinne 2v ikään asti. Hyvin sujuu julki-imetys nyt viikon ikäisenkin kanssa.

Jos perhe liikkuu paljon ja vauva saa kodin ulkopuolella aina korviketta en näe että imetys menisi ihan ok. Toisaalta, jokainen päättää omasta imetyksestään ja voi ihan vapaasti jättää vaikka imettämättä kokonaan. Ei tuo ole mikään hyvän/huonon äitiyden merkki.

Ap:n imetys tai imettämättä jättäminen ei kuulu muille, edes sille anopille. Kaikki kohtauksien järjestämiset ihmisten ilmoilla ovat todella huonoa käytöstä. Vaikkei anoppi yhtään ymmärtäisi ap:n ja miehensä valintoja, ei ole hänen asiansa puuttua niihin. Siis kun puhutaan asioista tyyliin imetys, vauvan nukkumapaikka jne.

Julki-imetyksestä.... odotan esikkoa, ja olen kovasti pähkäillyt imetystä, että miten sitten kun on jossain muualla kuin kotonaan tai todella läheisten seurassa..

Noh, tällä haavaa tuntuu, en tiiä onko se sitten mukavuus vai häveliäisyys, vai miksi syyksi sitä kutsuukaan, mutta en hitto vie aijo kaivaa tissiäni esiin missään missä joku vois nähdä vilauksenkin rintamuksesta. Olkoon miten luonnollista tässä tapauksessa, mutta minun mielestä se on jollain tavalla omistuista että äitit kaivaa tissinsä missä tahansa esille välittämättä ympäristöstä... vähintään ja sitä itsekin tulen käyttämään niin joku harso tms siihen eteen että mitään ei näy tai sitten sen verran syrjäisempään paikkaan.

Tunne pitoisia juttuja nämä ja jokainen suhtautuu omalla tavallaan. Ymmärrän oikein hyvin aloittajan "tuskaa" siinä, että et julki-imetä.

Kätilötittelin varjolla suoliston kehittymis viisauksia tässä yhteydessä jakelevat sitten on oma lukunsa..

Minä en esikoisen kanssa voinut imettää julkisesti, enkä ilman imetystyynyä ja vaikka mitä. Onneksi toisen ja kolmannen kanssa pääsin noista vaikeuksista. Mää rakastin imettämistä, ihan kauhea haikeus aina iskee kun lukee näitä ketjuja. Vieläkö pitäis tehdä yksi rinnalla tuhisija.. Voi että.

Imettäkää ihmiset!