Anoreksiaa sairastaneet/sairastavat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuuskamuikkunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuuskamuikkunen

Vieras
Sellaista kyselen, että jos olet sairastanut joskus anoreksiaa, niin miten paranit siitä? Ihanko itsekseen vai tarvitko ulkopuolista apua, vai oletko ollenkaan parantunut? Tai sitten teille, ketkä sairastatte anoreksiaa, miten voisitte kuvitella parantuvanne vai voitteko edes kuvitella olevanne joskus vielä normaalipainoisia? Onko siis mitään haluakaan parantua?
Olisin kiitollinen, jos joku vastaisi :)

Punnituksissa kävin viikon välein, mutta niitä vissiinkin jännitin niin paljon että onnistuin aina vaan laihtumaan ennen seuraavaa punnitusta, painoindeksini ollessa 14,3 lääkäri saoi jos alle tuohon 14 laskee niin se on sairaalaan mentävä halusin tai en, seuraavassa punnituksessa painoindeksi oli tuo samainen 14,3 ja sen jälkeen enään käynyt punnituksissa, pelkäsin ja tressasin niitä niin pirusti etten vaan uskaltanut käydä.Neuvolassa vaan kävin juttelemassa mutta punnituksia ei enään tehty, aika pian sain muutaman kilon ilman ainaista pelkoa sairaalaan joutumisesta ja nyt painoindeksi on 16,5 ei paljoa vielä mutta ylöspäin mennään, raskaus onneksi auttaa tuomaan lisäkiloja.mutta taas mieleni on täyttänyt huoli siittä jos seuraavankin lapsen jälkeen sairastun :(

Itselleni anoreksia ei ole tuottanut kuin häpeää suurimmaksi osaksi.

Kiitos vastauksesta, ellukka1! Kyselen yhden läheisen ihmisen takia näitä. En tiedä, miten voisin auttaa vai voinko mitenkään? Tuliko sulle kuitenkin ekasta raskaudesta kiloja miten paljon? Kun olen tavannut sellaisiakin anorektikoita, joille ei edes raskausaikana tule painoa. Surullista on. Sanoit, että on aiheuttanut sulle lähinnä häpeää, eikö sekään saisi saamaan noita lisäkiloja? Oletko minkäikäisenä sairastunut? Toivottavasti pysyisit terveenä vauva syntymän jälkeen!

Riippuu ihan anoreksian luonteesta, haluaako ystäväsi apua vai ei? pitääkö hän itseään liian "lihavana"? Itselleni tuli painoa muistaakseni sen 10kg(?) suurin osa jäi sairaalaan ja loput lähtivät hupenemaan melko nopeasti kotona, anoreksian "luonne" oli että ruokaa vaan ei yksinkertaisesti tehnyt mieli, en pitänyt itseäni missään vaiheessa lihavana.17vuotias olin kun anoreksiaan sairastuin.Nykyään pyrin syömään monipuolisesti ja terveellisesti, jospa ne ajan kanssa toisivat kiloja lisää.Olen huono ihminen lihoamaan söisin sitten mitä tahansa :/

Toivotaan näin :)

Äidilläni oli sama homma minun jälkeeni sairastui anoreksiaan ja hän joutui ihan sairaalaan asti silloin.Itse olin joutua n.puolessa välin raskautta tiputukseen koska paino ei noussut mutta sain sitä onneksi nousemaa sen verran ettei tarvinnut mennä.

Yhteistyössä