Ansiosidonnainen päiväraha+opiskelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mie vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Laki muuttui vuoden alusta. Saa siis opiskella ihan kokopäiväisesti ja kuluttaa 500 päiviä, mutta TE-toimiston pitää hyväksyä opiskelu työllistymistä edistävänä.

Mitäh? Voikohan tätä hyödyntää jo alkaneisiin opintoihin? Ja mitähän ehtoja tässäkin on? Pitääkö olla jo ammatti olemassa? Löytyykö jostain ihan oikeasti tietoa?

Siis pitäää olla työtön ennen kuin alkaa opiskelemaan ansiosidonnaisella, mutta muuten voi jatkaa kesken jääneitä opintoja, jos oikein ymmärsin. Tässä lisätietoa:
http://www.mol.fi/mol/fi/05_tyovoimatoimisto/06_uutiset/2009-12-21-01/index.jsp

Alkuperäinen kirjoittaja tiuku:
Mitäh? Voikohan tätä hyödyntää jo alkaneisiin opintoihin? Ja mitähän ehtoja tässäkin on? Pitääkö olla jo ammatti olemassa? Löytyykö jostain ihan oikeasti tietoa?

Varmana en voi sanoa, mutta olisko ollut että nyt tänä vuonna alkaneisiin opiskeluihin voi saada tukea. Ei siis jo alkaneisiin

Alkuperäinen kirjoittaja tiuku:

säännöissä on että opinnot eivät saa olla alkaneet enne päätöstä

Siis ja tämähän ei pääsääntöisesti kokopäivätoimisesti opiskelevia vaan ns. aikuisopiskelijoita.

Koska työkkäri katsoo, että pitää opintojenkin aikana pystyä ottamaan vastaan kokopäiväinen työ. Kokopäiväopiskelijat eivät tähän pysty.

Siskoni aloittaa tammikuussa aikuislinjalla amk:ssa. Hänelle oli työkkärissä sanottu että opintotuen piiriin menee, koska ei pysty ottamaan vastaan kokopäiväistä työtä, koska koulua on kerran kuussa 5 pv putkeen. Muuten on etäopiskelua.

Mä olen äitiyslomalla toistaiseksi. Sitä ennen olin työtön. Hain työttömyysaikana opiskelemaan ja pääsin. Aikuislinja amk:ssa, lähiopetusta pääsääntöisesti vkonloppuisin. Saa nähdä, saanko opiskella ansiosidonnaisella vai putoanko minäkin opintotuen piiriin. Jos putoan, lopetan opinnot.

Siis eikö tuota saa käyttää ennen äitiyslomaa ja hoitovapaata alkaneisiin opintoihin?? Minulla on hoitovapaa päättynyt, lapsi päivähoidossa ja olisin menossa jatkamaan loppuun kesken jääneet lähihoitajaopinnot..

Työtön työnhakija voi ensi vuodesta alkaen opiskella myös omaehtoisesti, ilman että hänellä on vähintään 10 vuoden työhistoria.
Omaehtoisesti voi esim. suorittaa loppuun kesken jäänen tutkinnon. Työttömyysturva on mahdollista määrätyin edellytyksin myöntää omaehtoiseen opiskeluun.

Tämä työkkärin sivuilta

Yhteistyössä