antaisitteko 8 päivä vanhan vauvan nukkua esim 7 tuntia putkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auts
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos on alle kolmikiloisena syntynyt ja on vasta 8pv vanha, niin en antaisi nukkua neljää tuntia pidenpään. Meillä esikoista syötettiin kellon mukaan, koska ne ohjeet sairaalasta lähtiessäni sain.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
jos sitä nukuttaa niin tietysti. *ei voi ymmärtää tyyliä että ensin herätellään muksu yölläkin syömään ja sitten ihmetellään ettei se nuku

Sulla ei ilmeisesti ole alle 3kg:nä syntynyttä vauvaa ollut?? On eri asia antaa isomman/isompana syntyneen vauvan nukkua!!

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
jos sitä nukuttaa niin tietysti. *ei voi ymmärtää tyyliä että ensin herätellään muksu yölläkin syömään ja sitten ihmetellään ettei se nuku

Sulla ei ilmeisesti ole alle 3kg:nä syntynyttä vauvaa ollut?? On eri asia antaa isomman/isompana syntyneen vauvan nukkua!!

Mulla on alle 3 kiloisena synytyny vauva, enkä silti tajua tuota, että ei anneta toisen nukkua rauhassa. Sehän siippuu ihanvauvan aktiivisuudesta -ja siitä johtuuko pieni paino geeneistä vai ennenaikaisuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja navettapiirin kikkakokkare:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en antais, naapurissa kävi hieman ikävästi

Miten kävi?
vauva oli syönyt illalla 9 aikoihin, oli nukkunut aamu kuuteen, ja sitten olivat alkaneet jo herätellä, mutta ei ollu heränny, sit olivat antaneet vielä nukkua tunnin, ja sit alkaneet herätellä, vauva ei herännyt vaikka mitä tekivät sit mentiin päivystykseen ja vauva ei edelleenkään herännyt, ambulanssilla mentiin sitten keskussairaalaan, jossa oli todettu, että verensokerit oli vaan laskenut liian alas, kun oli ollut liian pitkä ruokaväli. oli sanottu, että ensimmäiset viikot vauvaa pitäis herätellä mielellään 4 tunnin välein syömään ja missään nimessä ei saa antaa nukkua yli kuutta tuntia ainakaan

..se ei siis heränny enää?

:o :(

Alkuperäinen kirjoittaja auts:
Alkuperäinen kirjoittaja Tytinä:
Jos vauva painaa yli 3kg niin antaisin nukkua.

ei kyllä ihan vielä ole 3kg .. no huomenna on neuvola niin nähdään miten paino lähtenyt nousuun

Meillä on annettu myös sairaalasta rajaksi tuo 3kg että kun on sen yli niin saa nukkua (toinen lapsi oli syntyessään 2,5kg)

mun esikoinen paino 2735g ja eka yö kotona(3pvä vanha)nukku 9h heräämäti enkä herättäny ja tossa tuo riehuu ku mikäki pikkuveljensä kanssa eli antaisin ja annojn nukkua!kyl ne herää ku nälkä o =)

mun vauvalla oli unelias kun hänellä oli bilirubini arvot koholla ja sen vuoksi piti herättää n.3 tunnin välein syömään koska pitkä syöttöväli vaan pahentaa tilannetta. mutta sitten jo viikon ikäisenä arvot olivat selvästi lähtenyt laskemaan ja painoa oli tullut rutkasti lisää niin sanottiin että saa nukkua yöllä pitemmät pätkät, nukkuu jopa 7 tuntia välillä. esikoinen oli myös samanlainen nukkuja ja kaikki kunnossa :)

Alkuperäinen kirjoittaja hepuli:
mun esikoinen paino 2735g ja eka yö kotona(3pvä vanha)nukku 9h heräämäti enkä herättäny ja tossa tuo riehuu ku mikäki pikkuveljensä kanssa eli antaisin ja annojn nukkua!kyl ne herää ku nälkä o =)

tai ei. :(

Itse en ole koskaan herättänyt vauvaa tai lasta unestaan, mutta he ovat kyllä syömisistään pitäneet huolen molemmat ja heränneet itse vaatimaan ruokaa. Jos lapsen paino olisi hyvin nousussa, antaisin nukkua. Taikka koettaisin söisikö unissaan. Meillä kyllä synnärilläkään ei ohjeistettu herättämään, mutta sekin varmaan riippuu lapsesta.

Annoin nukkua, koska nukuin itsekin! Yöllä siis.. mutta meillä oltiin yli 3 kg syntyessään. Sokerivauva oli ja sai tippaa, mutta ei neuvottu herättämään, vaan sanoivat, että ei pääse enää varmasti laskemaan alas.. ? Ja vauva oli hyvin virkeä hereillä.
Siis herättäisin ihan pienen (alle 3kg) ja herättäisin, jos tuntuisi, että vauva ei ole kovin virkeä hereillä ollessaan. Muuten antaisin nukkua ja nukkuisin itsekin..

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en antais, naapurissa kävi hieman ikävästi

Miten kävi?
vauva oli syönyt illalla 9 aikoihin, oli nukkunut aamu kuuteen, ja sitten olivat alkaneet jo herätellä, mutta ei ollu heränny, sit olivat antaneet vielä nukkua tunnin, ja sit alkaneet herätellä, vauva ei herännyt vaikka mitä tekivät sit mentiin päivystykseen ja vauva ei edelleenkään herännyt, ambulanssilla mentiin sitten keskussairaalaan, jossa oli todettu, että verensokerit oli vaan laskenut liian alas, kun oli ollut liian pitkä ruokaväli. oli sanottu, että ensimmäiset viikot vauvaa pitäis herätellä mielellään 4 tunnin välein syömään ja missään nimessä ei saa antaa nukkua yli kuutta tuntia ainakaan

..se ei siis heränny enää?

:o :(
ei herännyt niin, tehohoidossa saivat vauvan heräämään. ja siellä sanoivat, että ei missään nimessä sais antaa nukkua muutaman viikon ikäisen noin pitkään. että voi noin käydä. 4 tunnin välein pitäis syöttää ja ehdoton takaraja on siinä kuudessa tunnissa. ja tää oli yli nelikilonen tää vauva ja ikääkin oli sillo jo kuiteskin 3 viikkoa

Toisaalta riipuu mitä on "herättäminen". Mä en siis herättäis vauvaa -enkä ole herättäny alle 3-kiloistakaan- mutta mä en myöskään yöllä edes anna sen herätä, vaan työnnän tissin suuhun, jos on levoton, ennen kuin herää, ettei opi heräilemään yöllä. Mutta kyllä mä luulen, että noi lapset tuommoisia 6 tunnin pätkiä on nukkunu jo ihan alusta asti.

Meillä vauva painoi piirun päälle 3 kg syntyessään ja taisi olla samoja ikiä, kun ekaa kerran nukkui yhtäjaksoisesti (ja siis syömättä) yöllä. Mietittiin kyllä silloin, että pitäiskö herätellä. Ei herätetty ja sama mieltä oltiin lääkärissäkin. Nyt poika on 3 kk ja nukkunut jo pari viikkoa yönsä syömättä (10-11 h). Virkeä ja iloinen tapaus on hereillä olleessan.

En antanut.
Mulla oli ongelmia maidontuotannon kanssa, ei olisi imetyksestä tullut mitään jos olisin antanut nukkua noin pitkiä aikoja enkä kyllä olisi muutenkaan uskaltanut!
Tyttö alkoi 6viikkoisena nukkumaan 8h pätkiä ja lopetti yöruokailut kokonaan 12viikkoisena joten ei se alkuaikojen herättely mitenkään vaikeuttanut nukkumista myöhemmin.

hannamaria! Olen kätilö ja tekstisi osui jotenkin tosi negatiivisesti silmään. Itsellä on pitkä työkokemus vastasyntyneistä ja kokemus opettaa monenlaista. Ainakin itse olen huomaanut sen, että sairaalassa yleensä ne vauvat nukkuisivat pitkään, joilla on jotain häikkää (matala sokeri, infektio, huono lämpö). Sitä paitsi vaikka vauva on sinun, niin sairaalassa ollessa olette hoitajan vastuulla. En itsekään kyllä yli kolmekiloisia neljän tunnin välein hätistele, mutta en kyllä anna koko yötäkään nukkua.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:

Minulla on ollut ja annoin nukkua. Esikoisesta synnärillä kolme hoitajaa antoi eri syöttöohjeet; herätä 3 tunnin, herätä 4 tunnin, älä herätä ollenkaan. Käytin maalaisjärkeä enkä herätellyt, koska herättely yritykset synnärillä kosahtivat siihen että eihän uninen vauva alkanut syömään.

Ja neiti tulokas himpun yli 3kg nukkui vastasyntyneenä ensisyötön jälkeen reilut 7 tuntia ennen seuraavaa syöttöä (kätilö ei pitänyt sitä ollenkaan epätavallisena) ja kotona vielä toisen kerran yhtä pitkän pätkän.

Yhteistyössä