Antibiootit on yliarvostettuja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pihla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pihla"

Vieras
Mulla oli muutaman päivän jo ollut pissitulehdus. Join kahtena päivänä noin tunnin - kahden välein vettä ja kävin pissillä niin usein kuin pissitti. Tämän jälkeen ei enää pissitulehdus vaivannut. Juokaa siis vettä jos pissitulehdus yllättää, niin ei tarvii turhaan nappailla antibiootteja. :)

n. puolet virtsaputken tulehduksista paranee muutenkin ilman mitään hoitoa. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00615

mutta enpä tiedä mitä työpaikkani tk:ssa sanottaisiin jos menen sinne että tarten pari päivää sairaslomaa, olis vti mutta en halua siihen antibiootteja.

Joo saahan sen talttumaan noin. Sitten kun oot tuota aikasi toteuttanu ja kerta toisensa jälkeen se alkaa vaan uudestaan mielikin muuttuu. Ne ei aina mene ihan vaan tuosta ohi.

n. puolet virtsaputken tulehduksista paranee muutenkin ilman mitään hoitoa. Virtsatietulehdus aikuisilla, virtsatieinfektio :: Terveyskirjasto

mutta enpä tiedä mitä työpaikkani tk:ssa sanottaisiin jos menen sinne että tarten pari päivää sairaslomaa, olis vti mutta en halua siihen antibiootteja.

No eikös siinä pari päivää mene että ne antibiootitkaan alkaa toimimaan? Sitäpaitsi ei kai nyt virtsiksen takia muutenkaan välttämättä saikkua tarvii..? Riippuu toki varmaan paljon työstä.

Lisään vielä että voihan siellä tk:ssa sitten ottaa ne antibioottireseptit ja pyytää pari päivää saikkua muttei niitä antibiootteja tarvitse hakea apteekista.

[QUOTE="Pihla";30600449]No eikös siinä pari päivää mene että ne antibiootitkaan alkaa toimimaan? Sitäpaitsi ei kai nyt virtsiksen takia muutenkaan välttämättä saikkua tarvii..? Riippuu toki varmaan paljon työstä.[/QUOTE]

no en tiedä millaisia sinun vti:si ovat mutta itse voin vain maata uskaltamatta liikkua ja räjähdän jo jos joku tulee samaan huoneeseen. joskus olen nukkunut kylpyammeessa kun oli ainoa paikka missä olo on lähellekkään siedettävä. ja kyllä, saan antibiootin ajaksi sairaslomaa päivän tai kaksi, mutta en todellakaan usko että työterveydessä katsotaan hyvällä että pyydän sairaslomaa yleisesti antibiooteilla parannettavan taudin takia johon en suostu ottamaan lääkkeitä, täten mahdollisesti venyttäen sairasloma-aikaani.

Joo, yleisesti ottaen antibiootteja jaetaan turhan herkästi. Siis ilman varsinaista diagnoosia infektiosta. Mutta jos joku tulehdus on todettu, niin kyllä se kannattaa hoitaa pois.

Otsikko ei oikein vastaa avauksen sisältöä :D Keksin useitakin tauteja, joiden hoidossa antibiootit eivät todellakaan ole yliarvostettuja. Hyvänä esimerkkinä toimii vaikka angiina.

Otsikko ei oikein vastaa avauksen sisältöä :D Keksin useitakin tauteja, joiden hoidossa antibiootit eivät todellakaan ole yliarvostettuja. Hyvänä esimerkkinä toimii vaikka angiina.

Hahah :D No joo... Täytyy sanoa että oon mäkin angiinasta kärsinyt ja antibiootteihin rakastuin silloin kun ne angiinan paransi. No mutta joo, kunhan sanoin että jos nyt pieni pissitulehdus vaivaa niin voi sitä runsaampaa vedenjuontiakin kokeilla. Toki voi myös heti mennä ne antibiootit hakemaan jos siltä tuntuu, se ei ole multa pois.

En tiedä muista mutta minä olen kyllä aina kokeillut virtsatietulehdukseen kotihoitoa ensin, eli runsaasti vettä, karpalomehua, c-vitamiinia, maitohappobakteereja yms. Ikävä kyllä se ei vaan vie tulehdusta pois. Niin ja siinä vaiheessa kun alkaa kusemaan verta on kyllä aika hakea se kuuri. Hoitamaton vti voi nousta munuaisiin ja siihen tarvitaankin sitten jo aikalailla antibioottia.

Ilman antibiootteja mun mies ja lapsi tuskin enää olisivat elossa.

Mutta tiedän kyllä että on olemassa niitä ihmisiä jotka vaatii ab-kuurin joka ikiseen pieneen vaivaan joka lähtis itsellänkin paranemaan.

[QUOTE="Samu";30600477]Joo, yleisesti ottaen antibiootteja jaetaan turhan herkästi. Siis ilman varsinaista diagnoosia infektiosta. Mutta jos joku tulehdus on todettu, niin kyllä se kannattaa hoitaa pois.[/QUOTE]

Mistä niitä antibiootteja sitten saa helposti? Ei täältä ainakaan.

Niiii, kyllähän jotkut selvis rutostakin hengissä. Ihan turhuutta koko antibiootit. Jos hyvä tuuri käy, nii aina sieltä joku nassukka keksii että minä olen se ketä selviää ilman lääkkeitä :p

Lähes kaikki taudit paranevat ilman antibiootteja itsekseen, tai sitten niihin kuolee. Niin se vaan menee. Jos et usko niin kokeilehan seuraavan kerran vaikka angiinassa. Et sinä siihen kuole ja 100% varmuudella se joskus paranee, söitpä antibiootteja tai et.

Alkuperäinen kirjoittaja senkin pässi;30600697:
Lähes kaikki taudit paranevat ilman antibiootteja itsekseen, tai sitten niihin kuolee. Niin se vaan menee. Jos et usko niin kokeilehan seuraavan kerran vaikka angiinassa. Et sinä siihen kuole ja 100% varmuudella se joskus paranee, söitpä antibiootteja tai et.

Ihan omasta kokemuksesta voin sanoa, että tämä ei pidä paikkaansa.

[QUOTE="Samu";30606239]Ok. Ikävä ilmiö, jos niitä tosiaan toisissa toimipisteissä jaellaan ilman kummempia tutkimuksia, ja toisaalla taas pantataan. Outoa.[/QUOTE]

Varmaan aika pitkälti kiinni lääkäristäkin, kuka sattuu osumaan kohdille. Ei meillä nyt olla kauheasti edes sairasteltu, että ei minun otanta mikään järin suuri ole. Mutta kun pari kertaa on mennyt tosi huonokuntoisena valittamaan oloaan lääkäriin, niin on vaan suunnilleen katsottu kurkkuun ja korvaan ja lähetetty takaisin kotiin lepäämään. Sitten kun on mennyt myöhemmin iltapäivällä yksityiselle, niin crp onkin huidellut yli sadassa, kun se vihdoin on otettu, ja on luonnollisestikin saanut lääkkeet kouraan. Kyllä sitä silloin käy mielessä, että ketkä niitä lääkkeitä saa "kaiken varalta".

Varmaan aika pitkälti kiinni lääkäristäkin, kuka sattuu osumaan kohdille. Ei meillä nyt olla kauheasti edes sairasteltu, että ei minun otanta mikään järin suuri ole. Mutta kun pari kertaa on mennyt tosi huonokuntoisena valittamaan oloaan lääkäriin, niin on vaan suunnilleen katsottu kurkkuun ja korvaan ja lähetetty takaisin kotiin lepäämään. Sitten kun on mennyt myöhemmin iltapäivällä yksityiselle, niin crp onkin huidellut yli sadassa, kun se vihdoin on otettu, ja on luonnollisestikin saanut lääkkeet kouraan. Kyllä sitä silloin käy mielessä, että ketkä niitä lääkkeitä saa "kaiken varalta".

Ymmärrän. Ikävää toimintaa. Ehkä oma pointtini olikin siinä, että pitäisi tutkia paremmin, eikä lähettää samantien kotiin, antibiooteilla tai ilman. Tutkimalla se vaivan syy kyllä selviää, ja jos tk. lääkärin rahkeet ei riitä, niin sitten lähetettä eteenpäin.

• Tykkää
Reactions: Mollymook

Yhteistyössä