Appivanhempien kanssa mökkeily sapettaa. Mitä tekisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mmm"

Vieras
Tilanne siis tämä: miehelläni ja appiukolla on mökki, siis sellainen ihan kiva ilman sähköjä tai muita mukavuuksia. Pienen suolammen rannalla. Pihapiirissä muutamia rakennuksia ja ihan ok paikka.. Minulle on alusta alkaen tehty selväksi etten voi mitenkään vaikuttaa mökin varustukseen, pihapiiriin tai ylipäätään mihinkään mökkiä koskevaan asiaan. Eikä miehenikään, hän ei uskalla asettua vastaan isänsä mielipidettä eikä halua edes rakentavaan henkeen keskustella asioista. Tätä on nyt jatkunu 15 vuotta. Appiukko haluaa pitää mökin erähenkisenä ilman valoja, mukavuuksia tms. Vessassa saa käydä vain paskalla, muut asiat pitää tehä metsään ja naisille on ihan oma, kohta kaatuva vanha puuhuussi.

Aina kun menemme mökille, miehen pitää siellä tehdä metsätöitä aamusta iltaan koska - luonnollisesti - puolet töistä kuuluu hänelle koska hän omistaa puolet. Metsää on ehkä 10 ha, mikä ei mielestäni ole paljon enkä käsitä, miten sitä metsänhoitoa on aina kaikki lomat ja ylikin. Mieheni on etenkin nyt viime vuosina lapsen syntymän jälkeen tehnyt vain noin viikon pätkän metsätöitä ja olemme vierailleet mökillä max 3 kertaa vuodessa koska lapsenhoito on siellä aika työlästä ja minun kannaltani aika yksinäistä kun pitää ilman kököttää lapsen kanssa mökillä koko päivä. Mitään siellä ei saa tehdä: ikkunoiden pesu on kielletty, haravaointi on kielletty, pihaa ei saa laittaa jne. No ruuanlaitossa jne. kyllä vierähtääkin tovi kun kaikki on niin alkeellista. Ja lopulta minulla aina palaa pinna touhuun ja lähden kiukkua puhkuen pois. Kuten tänään. Miten päästä eroon tästä jokakesäisestä riesasta?

Tulimme tänään siis mökiltä koska pojalla on ollut nyt 4 päivää kuumetta ja minulle nousi viime yönä kuume. Appiukko ei voinut käsittää, kuinka kesken viikon piti lähteä pois kun niitä metsätöitä on niin paljon vielä tekemättä. Ja vaahtosi aamulla siitä että enkö muka ennen lähtöäni ehdi astioita pesemään (3 mukia ja 1 kattila, muutama lusikka) ja lattioita siivoamaan vaan jätän mökin siivoamatta. Hän siis on kuulemma niin ylityöllistetty ettei ehdi niitä hoitamaan vaikka jää mökille vielä viikoksi. Tarkoituksena olisi siis palata mökille tekemään metsätyöt loppuun kunhan tervehdymme. MInä sitten kuumeisena vielä tiskasin ja siivosin tunnin ennen lähtöäni ja nyt pohdin, kuinka menetellä jatkossa. Tekisi mieleni sanoa etten koskaan enää jalallani astu siihen mökkiin.

[QUOTE="tööt";24233033]No mikset sano?[/QUOTE]

No koen jonkinlaista tarvetta pitää yllä välejä. Tosin appiukko kyllä kiukuttelee ja kenkkuile minkö jaksaa ja lopun aikaa mököttää. Harmittaa lähinnä se, että meillä ei muuta kesäpaikkaa ole eikä minulla ole nyt varaa selaista hankkiakaan. Poika viihtyy tiettyyn rajaan saakka mökillä ja lähtee sinne mielellään. Taidanpa googlettaa vuokramökkien hintoja..

Minäkään en enää lähtis, saisi mies mennä yksinään puusavottaan. Ja sanoisin syyksi että kun siellä yksinkertaisesti on niin tylsää kun mitään ei saa tehdä (paitsi hämmentää soppaa).

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24233027:
Mä en menis enää.

Kiukutelkoot appi rauhassa, mutta jos tuollaista on mökkeily niin pitäköön erämaamajansa.
Ja ellei mies osaa sanoa ei mihinkään, menkööt, mutta minä en.:kieh:

Tätä mä puhuin jo nyt ennenkuin lähdettiin mökille. Että jos hän ei osaa metsätöistä kieltäytyä, niin sitten saa ottaa omaa lomaa ja mennä tekemään mutta minä en istu mökissä sitä aikaa vaan teen jotain muuta. Appiukkoon kuulemma ei sana tehoa eli sen kanssa ei kannata puhua (ymmärrän...) mutta se, että ei viitsi edes yrittää.. Heidän perheessään kun ei ole tapana puhua mistään. Olen tämän jo huomannutkin ja anoppi on ollut tyytyväinen kun minusta on sille juttukaveria toisella tapaa kuin miehistä tai omasta tyttärestä.

Kuulostaapa hankalalta. Mikä on miehen mielipide? Ei kai hänestäkään ole kivaa olla aamusta iltaan lomalla metsätöissä? Haluaako miehesi että mökki on juuri tuollainen? Vai onko hän omistajana, koska isällä ei ole itsellä ollut tarpeeksi rahaa?

Itte pysyisin poissa jonkun aikaa... ehkä ensi kesänä uudestaan.

Seuraavaksi kun appi menee mökille niin lähtekää anopin kanssa 2000-luvun reissulle. Vuokratkaa mökki tms. Jos ei appi tajua niin ottakaa vaikka perinteeksi ;) Saat itsekin levätä kun anoppi varmaan tykkää lapsenlapsensa kanssa touhutakin?

[QUOTE="mmm";24233063]Sama kuin minulla eli ei sananvaltaa. Anopin kanssa sitten aina tehdään omiamme eli lupaa kysymättä laitetaan verhoja tms.[/QUOTE]

Ei kuulostaisi minulle mieleiseltä järjestelyltä. Eräillä tutuilla on vähän samankuuloinen systeemi, mutta pääsevät välillä kyllä keskenäänkin mökille. Mutta mitään ei saa muuttaa.

[QUOTE="Niina";24233102]Vastaavassa tilanteessa mieheni saisi mennä yksin mökille, minä en sinne lähtisi.[/QUOTE]

Tätä mä sanoin nyt just miehelle. Poika haluaa mukaan mutta ei voi sitä ottaa jos mä en lähde koska ei 4 v.:tä voi ottaa metsätöihin mukaan.

Seuraavaksi kun appi menee mökille niin lähtekää anopin kanssa 2000-luvun reissulle. Vuokratkaa mökki tms. Jos ei appi tajua niin ottakaa vaikka perinteeksi ;) Saat itsekin levätä kun anoppi varmaan tykkää lapsenlapsensa kanssa touhutakin?

No anoppi tuskin vuokraa mökkiä kun appivanhemmilla on toinenkin uusi luksusmökki, jonka omistavat yhdessä miehen siskon perheen kanssa.

Ei kuulostaisi minulle mieleiseltä järjestelyltä. Eräillä tutuilla on vähän samankuuloinen systeemi, mutta pääsevät välillä kyllä keskenäänkin mökille. Mutta mitään ei saa muuttaa.

Kyllä mekin keskenään päästään mutta on jotensakin rasittavaa että mökille ei saa jättää mitään ruokatarvikkeita tms. vaan kaikki pitää aina viedä mennessään pois koska appiukkoa ärsyttää liika tavara. Joka kerta kun rahtaat kaikki mausteet, suolat, sokerit, kahvit jne. Tää ärsyttää mua myös. Ja se että oltiin nyt varauduttu viikkoon eikä mitään ostettuja ruokia saanut sinne jättää vaan kaikki piti ottaa mukaan (pakastimeen olisin jotain halunnut jättää). Kun/jos kerran viikonloppuna sinne ollaan menossa ja appiukko on siellä vielä ensi viikonkin.

Myykää se teidän osuus pois. Niillä rahoilla jonkun kesän vuokraileekin mökkiä.
En mä menis, mä olen niin mukavuuden haluinen. Meilläkin on appivanhempien vastaava, tosin jo aika huonokuntoinen kesäpaikka. En siellä itse viihdy, niin mies on lasten kanssa käynyt, kun ne viihtyy. Tosin ei siellä töihin joudu, vaan anoppi passaa kaikki :) Tämä järjestely on sopinut kaikille. Ne tietää, kuinka mukavuudenhaluinen mä olen.

[QUOTE="abc";24233168]Myykää se teidän osuus pois. Niillä rahoilla jonkun kesän vuokraileekin mökkiä.
En mä menis, mä olen niin mukavuuden haluinen. Meilläkin on appivanhempien vastaava, tosin jo aika huonokuntoinen kesäpaikka. En siellä itse viihdy, niin mies on lasten kanssa käynyt, kun ne viihtyy. Tosin ei siellä töihin joudu, vaan anoppi passaa kaikki :) Tämä järjestely on sopinut kaikille. Ne tietää, kuinka mukavuudenhaluinen mä olen.[/QUOTE]

Jos mä saisin yksin päättää, näin tehtäisiin. Mies ei suostu. Tai ainakaan ei ole vielä suostunut.

[QUOTE="vieras";24233181]Onko tuo mökki ollut alunperin yksin appiukon omistuksessa ja mies on siitä saanut puolet vai onko se aikanaan ostettu puoliksi?[/QUOTE]

Appiukko on ostanut sen itsensä ja miehen nimiin.

[QUOTE="mmm";24233124]No anoppi tuskin vuokraa mökkiä kun appivanhemmilla on toinenkin uusi luksusmökki, jonka omistavat yhdessä miehen siskon perheen kanssa.[/QUOTE]

Käyttekö te ikinä tuolla mökillä? Käykö siskon perhe erämaamökillä? Miksi te ramppaatte työleirillä ja toisilla on parempi kesämökki (kai sielläkin jotain työtä on mutta vähemmän)?

Sanoisin apelle, että kaipaan vaihtelua kesälomiini...

Yhteistyössä