Apua iltaitkuisen vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen ja väsynyt äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen ja väsynyt äippä

Vieras
Onko kenelläkään vinkkiä tai selviytymiskeinoja, miten voisi helpottaa tilannetta:
meillä vauva (1 kk) nukkuu päivisin paljon ja iltaisin n. klo 18 aikaan heräilee ja on virkeimmillään. Sitten n. klo 21 alkaa itkuisuus, ei huoli rintaa mutta vaikuttaa nälkäiseltä, saa raivareita kun yritän tarjota rintaa. Rauhoittuu hetkeksi rinnalle, mutta sitten taas alkaa huutaa. Välillä rauhoittuu hetkeksi kanniskellessa, mutta sitten taas huutaa. Saan yleensä vauvan nukkumaan vasta klo 01 aikaan, ja olen aivan kuitti, kun tämän ajan häntä yritän syöttää, yritän antaa tuttia ja yritän kanniskella, kaikkea vuorotellen että saisin hänet unille ja rauhoittumaan. Hän nukahtaa kyllä hetkeksi monta kertaa mutta sitten aina havahtuu.

Nukahdettuaan yöunille hän nukkuu kyllä kiltisti ja herää vain syömään eikä rupea itkemään vaan yöllä rinta kelpaa ja jatkaa sitten uniaan.

Samoin päivisin rinta kelpaa ja silloin vauva nukkuukin useita pitkiä pätkiä eikä juurikaan itke tai kieltäydy rinnasta.

Alan olla aivan poikki. Toivoisin niin, että pääsisin aikaisemmin nukkumaan ja illat tuntuu painajaismaisilta rankan päivän jälkeen. (esikoinen herättää aamulla aikaisin.)

Eilen aloitin vauvalle rela-tipat, saas nähdä onko niistä hyötyä. Mielestäni kyseessä ei ole koliikki, koska vauva ei itke yhtäjaksoisesti, vaan vähän väliä.

Olisiko vyöhyketerapiasta tai akupunktiosta apua tämän tyyppisiin ongelmiin? Tai teenkö jotain väärin, miten tulisi toimia iltaisin vauvan syömisen yms kanssa?

Olen yrittänyr rajoittaa ruokavaliostani kaikki mahdollisesti ilmavaivoja tms aiheuttavat ruuat, kahvi, tuore ruisleipä, omena, sipuli, pavut, herneet, suklaa...

Meillä oli ihan samaa, ei suorastaan huutoa, mutta vauva ei vaan nukahtanut illalla, vaan ähisi ja känisi, ihan kuin mahavaivoissaan. Käytin Cuplatonia, mutta en tiedä oliko niistä apua. Joskus isi lähti vaunukävelylle puolilta öin, mutta silloin olikin kesä. Joskus tämä auttoi, usein ei. Kun vauva vähän kasvoi, tilanne rauhoittui, mutta olihan se raskasta aikaa, kun aamuherätykset olivat joka tapauksessa esikoisen kanssa aikaisia!

Ootko kokeillut cuplatonia tai disflatylia. Vaikuttaako siltä, että mahaan sattuisi. Eli ilmaa olisi vatsassa? Meillä auttoi tosi hyvin tuo disflatyli, tosin meillä ne ilmakuplat vaivasivat myös öisin. Koita hieroa vauvan masua myötäpäivään ja sit pumppaat jalkoja mahan päällä. Silloin pitäisi alkaa ilmaa tulemaan vatsasta pois. Tuleeko kakka ihan hyvin? Pidä mahdollisimman paljon mahallaan, niin sekin poistaa ilmaa. Jotkut ilmavaivaiset vauvat tykkää, kun kannetaan käsivartta vasten niin että kasvot on lattiaan päin. Tässä nyt muutama neuvo. Meillä nuo relat ei ole kellekkään tehnyt kuin hetkellisen rauhoittumis vaiheen. Kaikille siis olen muutaman kuukauden antanut tuota disflatylia.

meillä oli molempien lapsien kanssa sama. Helpotti n. 3 kuukauden ikäisenä. Se on sellaista iltakäninää... Kannettiin ja imettiin ja mikään ei helpottanut. Ensimmäisen kohdalla en ymmärtänyt ollenkaan mistä on kyse. Vauvat kuulemma on usein alussa iltaitkuisia. Jostain syystä kukaan ei sitä etukäteen kerro. Lääkäri kuvasi sitä sanoilla "maahantulotuska".

Eipä siinä usein muuta apua ole kuin aika. 2,5-3kk ikään meillä on helpottanut itkut, toisella oli koliikki ja toinen muuten vain välillä itkeskeli iltaisin. Kyllä nuo tipat ja kaikki hieronnat tuli kokeiltua, mutta ei vaikutusta. Ajattele, että ei se ikuisuutta kestä, sillä siitä selviää.

Alkuperäinen kirjoittaja vilpusteri:
meillä oli molempien lapsien kanssa sama. Helpotti n. 3 kuukauden ikäisenä. Se on sellaista iltakäninää... Kannettiin ja imettiin ja mikään ei helpottanut. Ensimmäisen kohdalla en ymmärtänyt ollenkaan mistä on kyse. Vauvat kuulemma on usein alussa iltaitkuisia. Jostain syystä kukaan ei sitä etukäteen kerro. Lääkäri kuvasi sitä sanoilla "maahantulotuska".

Loistava kuvaus. Itse uskon juuri tuohon, että pienetkin ärsykkeet ovat vauvalle kohdun rauhan jälkeen liian voimakkaita. Meidän kuopus itki 2kk AAMUSTA ILTAAN.... Huoh. Kyse ei ollut koliikista.

Kiitos neuvoista ja sympatiasta!
Eilien ilta meni itse asiassa jostain syystä jo tosi hyvin! Relat käytössä toista päivää, en tiedä oliko sillä merkitystä, mutta kannoin vauvaa kantoliinassa illalla ja ehkä se auttoi? Toivotaan etät tämäkin ilta menisi hyvin.... toivon todella! Kiitos vinkeistä, ja lisää otetaan vastaan kyllä! :)

meillä on ihan sama tilanne,poika on 5 viikkoa ja päivät nukkuu hyvin,iltaisin alkaa ähinä ja kitinä,ja ähistää mahaansa.tosin luulen että suurin syy on rauta mitä vauvalle joudutaan antamaan,se on saanut aikaan ummetusta.kakka saattaa olla reilu vuorokaudenkin tulematta ja kun tulee niin se kamalan työn takana pikkuisella.
mutta vaikka masuvaivoja ei olis kummemmin niin vauva nukkuu yöt huonosti,ei nukahda ilman tuttia ja kun tutti tipahtaa suusta niin havahtuu joka kerta siihen ja rupeaa itkemään.ton tutin kun sais pois ainakin tossa nukahtamis vaiheessa.
cuplaton otettiin käyttöön ja jonkun verran helpotusta on ollut,ilma tulee pois suht hyvin.

koliikista ei mun mielestä ole kyse mutta mäkin olen miettinyt että oisko tosta vyöhyketerapiasta apua tälläseen ja auttaisko se ummetuksessa.niin ja vaihoin d tipat vesipohjaiseen.

mutta väsymys rupeaa olemaan melkoinen mullakin,edellisenä yönä vauva valvoi 23.30-0530 välisen ajan oikeestaan kokonaan nukkumatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi Pöppiäinen:
meillä on ihan sama tilanne,poika on 5 viikkoa ja päivät nukkuu hyvin,iltaisin alkaa ähinä ja kitinä,ja ähistää mahaansa.tosin luulen että suurin syy on rauta mitä vauvalle joudutaan antamaan,se on saanut aikaan ummetusta.kakka saattaa olla reilu vuorokaudenkin tulematta ja kun tulee niin se kamalan työn takana pikkuisella.
mutta vaikka masuvaivoja ei olis kummemmin niin vauva nukkuu yöt huonosti,ei nukahda ilman tuttia ja kun tutti tipahtaa suusta niin havahtuu joka kerta siihen ja rupeaa itkemään.ton tutin kun sais pois ainakin tossa nukahtamis vaiheessa.
cuplaton otettiin käyttöön ja jonkun verran helpotusta on ollut,ilma tulee pois suht hyvin.

koliikista ei mun mielestä ole kyse mutta mäkin olen miettinyt että oisko tosta vyöhyketerapiasta apua tälläseen ja auttaisko se ummetuksessa.niin ja vaihoin d tipat vesipohjaiseen.

mutta väsymys rupeaa olemaan melkoinen mullakin,edellisenä yönä vauva valvoi 23.30-0530 välisen ajan oikeestaan kokonaan nukkumatta.

Voi ei, voimia sinulle myös! Kunpa tilanne meillä molemmilla ja vauveleilla helpottaisi. Tosi raskasta on valvominen. Oletko kokeillut, olisko teillä kantoliinassa nukuttamisesta apua? Meidän vauva tuntuu nukahtavan siihen aika nopeasti. Ensin itkee vähän, mutta kun heijailen ja "tanssahtelen" vähän, niin pian yleensä nukahtaa. Sitten pystyn siirtämään hetken kuluttua nukkuvana sänkyyn (meidän välissä nukkuu). Mutta en itsekään tiedä oliko eilinen helppo ilta sattumaa, vai auttaako kantoliina todella niin hyvin!

Todennäköisimmin tavallista pikkuvauvan iltaitkua. Meillä väheni 3kk kohdalla, loppui nelikuisena. Ei auta kuin kannella ja rauhoitella.

Välineistä voi kokeilla esim. unipussia, kantoliinaa, keinusitteriä, pyöriä pinnasänkyyn. Meillä paras oli keinusitteri (Babybjörn) jossa nukkui alkuyön. Tipoista on harvoin apua kellekään, ajan kuluminen on paras apu.

Jos ei hellitä tai itkuisuus lisääntyy jatkuen esim. pitkin yötä, vauvalla voi olla joku terveyteen liittyvä ongelma (allergiat tms).