Apua, mitä tehdä kesällä minibudjetilla?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Meillä on tänä kesänä budjetti tosi tiukilla, mutta olisi silti kiva keksiä lapsille jotain muutakin kuin kotona pyörimistä. Perheessä on sekä koululaisia että päiväkoti-ikäisiä, eli tekemisen pitäisi sopia vähän eri-ikäisille.

Kaikki maksulliset huvipuistot, reissut ja isommat menot on nyt aika lailla poissuljettu, kun hinnat on mitä on. Onko teillä hyviä ideoita, mitä lasten kanssa voisi tehdä kesällä pienellä rahalla tai ihan ilmaiseksi?
 
Yhdessä jalkapalloilu. Tai vaik ongella kalastelu ite nyt vaik en kummonen kalamies olekkaan. Niin onkiminen on ihan leppoissaa puuhaa ja jännitys kun kala iskee koukkuun ja saa saaliin. Pitäiskö kesäsin olla lapsiperheille ilmainen pääsy museoihin ni kaikki lapset voisi nähdä mitä nyt museoissa onkaan jossain museoissa viihtyy paremmin niinkuin tsaarin kaunista junanvaunua ihaillessa museossa. Ja jotain halpoi junapakettilippui perheille kesäsin tyyliin koko perhe kakskymppii minne vaan just se väli jonka koululaiset on lomalla kesän ni sitähän voisi tehdä halvalla turistimatkoi muihin kaupunkeihin vaik syömään vaan jätskit ja sit junalla takas? Lapset vois nähdä uusia kaupunkeja ja erilaisia elämiä ja ehkä kun in tottunut reissaan niin löytää kavereita ympäri suomen? Sit esim poimimaan marjoja ja myymään niitä torille ja mun mielestä jos torilla lapsi myy mustikoita paikasta ei tarvii mitää maksaa se tori on veronmaksajien omistama paikka niinkuin koko kaupunki veronmaksaja maksaa kaiken joten miksi tori paikasta pitäisi maksaa. Niin otatte kisaa kuka sää myytyä eniten mustikkaa kesän aikana näin lapset saa fyrkkaa fikkaa itelleen ja luonnossa reippailu. Sanot lapsille aatelkaa mustikasta saa 7-8 euroa litra sen kerää missä ajassa vartisissa jos runsas sato? Mikä on on maailman ennätysaika litran mustikan keräämisessä maastossa? Niin ni mitä melkein kolkyt e tunti sano et se on 8tunnin työpäivällä 4800€ käteen kuussa vai oliko laskelma väärin?
 
Meillä on ollut vähän sama tilanne parina kesänä, ja yllättävän paljon saa kyllä keksittyä, kun laskee rimaa 😄

Kirjastot on kivoja: monessa on tapahtumia lapsille, lautapelejä, lukukoiria, askartelua tms. Sitten eväsretket lähimetsään tai uimarannalle toimii melkein aina, varsinkin jos lapset saa itse pakata jotain mukaan.

Meillä koululaiset tykkää myös “aarrekartoista”, eli teen vaikka lähialueelle pienen listan: etsi keltainen kukka, kolme eri ötökkää, joku hassu kyltti jne. Päiväkoti-ikäinenkin pysyy mukana, kun tehtävät on helppoja. Ei maksa mitään.

Kannattaa myös katsoa oman kunnan sivuilta kesätapahtumat ja puistoruokailut, jos sellaisia on. Niistä löytyy usein kaikkea ilmaista, mistä ei muuten tietäisi. Voi kyllä olla että heinäkuuksi taukoavat?
 
Hyödyntäkää tapahtumat jotka ovat ilmaisia. Pieni patikkaretki vaikka Nuuksioon tai Luukkiin, Suomenlinnaan, Hietsuun, Mustikkamaalle... ja eväät mukaan. Oletan että asutte pääkaupunkiseudulla.
 

Yhteistyössä