Apua! Olen raskaana ja tajusin juuri, että syön masennuslääkettä, voiko sen lopettaa heti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "odottaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"odottaja"

Vieras
Ensimmäinen neuvola vasta parin viikon päästä, enkä haluaisi sinne asti odottaa. Eli onkohan siitä sikiölle haittaa jos lopetan yhtäkkiä masennuslääkkeen (sertralin) käyttämisen?

Älä missään nimessä lopeta äkillisesti.

Mä käytin raskausaikana masennuslääkettä ja lopetin vähitellen lääkärin ohjeen mukaan kolmisen viikkoa ennen synnytystä.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Mä lopetin kuin seinään (resepti loppui, en jaksanut lähteä pitkälle uusimaan sitä, ajattelin kokeilla ilman).
Viikon-pari päässä tuntui "sähköiskuja" ja vointi meni hiukan alamäkeäkin, muutaman kuukauden jälkeen olo alkoi tasoittumaan ja toivottavasti pystyn olemaan jatkossa ilman niitä lääkkeitä...

Kyllä, pitäisi miettiä lääkitystä jos suunnittelee raskautta, kysyä lääkäriltä (ei neuvolan terveydenhoitajalta, ei hän ole pätevä lääkityksiä muuttamaan). Itse syön viittä eri lääkettä, joista kolme on masennuslääkkeitä ja yksi epilepsialääke (kaikki määrätty vaikeaan hermokipuun). Puhuin farmakologiaan erikoistuneen gynekologin kanssa näistä nimetyistä lääkkeistä, hän vastasi miettimättä hetkeäkään että "siitä vaan yrittämään". Liika hysteria ei ole hyväksi kenellekään.

Tämä on ihan totaalisen väärä paikka kysellä näitä lääkitysasioita!. Ei muuta kun yhteyttä lääkäriin joka lääkkeet on määrännyt. Älä nyt ainakaan itse ala lääkitystä säätämään.

Soita teratologiseen keskukseen, niin saat tietää lääkkeesi sopivuuden raskausaikana. On olemassa mielialalääkkeitä, joita voi käyttää raskaana ollessaan ja sellaisis, joita ei suositella. Lääkityksesi voidaan siis vaihtaa. Nyt siis heti soitat teratologiseen (yht. Tiedot netistä) ja varaat tarvittaessa ajan lääkärille lääkkeen vaihtoon nyt saman tien. Neuvolan terveydenhoitaja tuskin ottaa kantaa lääkkeen turvallisuuteen.

Olisi pitänyt lopettaa ENNEN raskautumista, mutta koska vahinko on jo tapahtunut, lopeta porrastetusti. Eli ensin puolitat annoksen (vähintään) viikoksi ja sitten vasta lopetat. Ensimmäisen kolmanneksen joudut pärjäämään ilman ja n kuukausi ennen laskettua aikaa lopetat taas. Heti, kun lapsi on ulkona, voit jatkaa lääkkeen käyttöä.

Kiitos vastauksista :) Toki ymmärrän, että olisi ollut parempi lopettaa jo ennen raskautumista, mutta yritimme lähes vuoden, ja alussa jätinkin pois, mutta koska raskautta ei kuulunut aloin taas käyttämään.