Apua! Olen raskaana!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 6kk vauvan äiti.. voi voi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
6

6kk vauvan äiti.. voi voi

Vieras
Ihmettelin omituista äklöä oloa ja tein testin.. Olen raskaana!! Ja mulla on 6 kk tyttö vauva! Oon ihan sokissa, olin ajatellut, että seuraava lapsi tulisi vasta kun esikoinen olisi paljon vanhempi. Apua!! Ihanaa tietysti, että tulee lapsia, mutta en ollut tähän kyllä yhtään valmistautunut. Ainoastaan yhden kerran on ehkäisy pettänyt... Imetys loppuin n. 3 vk sitten, suunnilleen silloin tapahtui tämä "lipsahdus".

Kertokaa muut kokemuksia n. 1 v 3kk ikäerosta?? Onko aivan järkkyä...

Hoo, toivottavasti sulle ei tuu rajuja pahoinvointeja tai muita oireita, ne saattaa meinaan vauvaa hoitaessa olla melekosen rankkoja!
Kyl toi ikäero varmaan aluks saattaa raskas olla ku molemmat on melkein yhtä paljon kiinni äidissä, mutta mitä vanhemmaks lapset tulee, sen vähemmän se rasittaa ja niillehän on sitten paremmin seuraakin toisistaan ku esim. 4v ikäerolla syntyneille.
Tsemppiä!

Sain juuri tietää odottavani kaksosia. Vähän meni yöunet, mutta kai tähän ajatukseen tottuu. Ja eihän sitä kummastakaan kuitenkaan raaskisi luopua. Nautitaan raskauksista ja vauvoista. Nukkua voi sit eläkkeellä :)

Meillä 1v4kk ja just sopiva. Isompi ei ole vielä osannut mitenkään mustasukkainen olla (tietenkin yksilöllistä mutta en ole ainoa jolla on hyvin mennyt), on jo todella omatoiminen monissa asioissa, ei tarvitse enää kanniskella, syö itse, osaa jo ilmaista itseään muutenkin kuin huutamalla ;) ja on ollut aivan onnessaan pikkusiskosta. Vauvaa hellitään ja pusutellaan ja vauva kuuluu porukkaan siinä missä äiti ja isäkin.

Tottakai raskaus ja ekat kuukaudet valvomisineen ja yöhuutoineen oli väsyttäviä, mutta en vaihtaisi päivääkään pois. Ja meillä oli toiveissa lyhyt ikäero, kakkosta ehdittiin yrittää useampi kuukausi.

Alkuperäinen kirjoittaja samassa veneessä:
Sain juuri tietää odottavani kaksosia. Vähän meni yöunet, mutta kai tähän ajatukseen tottuu. Ja eihän sitä kummastakaan kuitenkaan raaskisi luopua. Nautitaan raskauksista ja vauvoista. Nukkua voi sit eläkkeellä :)

vau,onnea=)onko sul muita lapsia?

Toi on niiiiin mun pahin painajainen :( Kuopus nyt 6kk, ehkäisyä käytetty, menkat ei vielä alkanut, mutta oireita valitettavasti on. Toivottavasti vaan kehittelen niitä, mutta huimaus, äklö olo, tajuton väsymys, selkä särky, päätäkin särkenyt jo pari päivää ja kaikki hajut aiheuttaa yökkäys refleksin.

Meillä ei ole muita lapsia. Tekee melkein mieli sanoa, että onneksi. Lapsia on kyllä kovasti toivottu, mutta tää kaks kerralla on aikamoinen ylläri. Mietin kyllä alkuraskauden pahoinvoinnin aikana, että mitenköhän ne jaksaa, joilla on pieniä lapsia hoidettavana. Ainakin saan kaks lasta yhdellä pahoinvoinnilla ;)

Alkuperäinen kirjoittaja samassa veneessä:
Meillä ei ole muita lapsia. Tekee melkein mieli sanoa, että onneksi. Lapsia on kyllä kovasti toivottu, mutta tää kaks kerralla on aikamoinen ylläri. Mietin kyllä alkuraskauden pahoinvoinnin aikana, että mitenköhän ne jaksaa, joilla on pieniä lapsia hoidettavana. Ainakin saan kaks lasta yhdellä pahoinvoinnilla ;)

Muistan kun silloisen mieheni kanssa tultiin siihen tulokseen, että kolmas lapsi saa tulla ja että siihen lapsiluku sitten jää.Tulin raskaaksi ja ultrassa todettiin että molemmat vauvat voivat hyvin..Oli aikamoinen shokki, kun nuorin oli vajaa vuoden :D Välillä joku ultraaja oli huomaavinaan että vauvoja onkin masussa kolme jota sitten tutkittiin ihan tosissaan toisen lääkärin kanssa.Oli vain a-vauvan pään heijastus..Siinä vaiheessa olin tyytyväinen että niitä oli "vaan" kaksi :)

No ehkä tästä selvitään.. täytyy vaan ajatella sitä, että myöhemmin se on sitten ihana kun on leikkikaverit toisistaan. Toisaalta raskaus on tosi alussa, eli täytyy nyt ottaa ihan rauhallisesti ja miettiä asioita sitten muutaman viikon päästä hieman tarkemmin.. Ehkä tälläkin on joku tarkoitus. Tai sit vaan tuun hulluks :P

Kyllä me selvitään.. meille tulee ikäeroa tasan 1v

Nyt on menossa rv 22 ja nyt vasta alan "odottamaan" vauvaa.. tähän asti en ole uskonu tätä todeksi, vaik liikkeet tuntuu ja vauvan on nähny jo useita kertoja, mut nyt ku rakenne ultrassa kaikki oli ok ni uskaltaa jo ODOTTAA!!

Mä teen enkat...meillä ikäeroa vaivaiset 11kk. Tosin kuopus syntyi pari kuukautta etuaikaisena joten ilman sitä ikäero olis ollut rapiat vuosi.

Joskus työlästä joo, mut moni asia menee ns. liukuhihnalta. Kuten vaikkapa vaipojen vaihto. Molemmille perä jälkeen (jollei nyt kakat sit ole, tosin silloinkin monasti vaihdoin molemmille). Syömiset rytmittynyt samaan (siis kuopuksen "vauva-ajan" jälkeen), nukkuvat päiväunet samaan aikaan jne. Mulle toi rytmitys on taannut päivittäin pienen lepohetken; toki kun kuopus oli vauva, hänhän nukkui enemmän. Monasti kuitenkin otin pienemmän rinnalle nukkumaan kun olin saannut esikon unille. Ja näin kaikki kolme pötköteltiin yhtäaikaa.

Kyllä siitä selviää, älä huoli

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:

Nyt on menossa rv 22 ja nyt vasta alan "odottamaan" vauvaa.. tähän asti en ole uskonu tätä todeksi, vaik liikkeet tuntuu ja vauvan on nähny jo useita kertoja, mut nyt ku rakenne ultrassa kaikki oli ok ni uskaltaa jo ODOTTAA!!

Tsemppiä loppuraskauteen! Ihanaa, että mulla on kohtalotovereita :) Ahistaa vaan taas aloittaa tää odotus kun koko ajan sitä elää jonkinlaisessa pelossa, et onko kaikki hyvin.. Mut joo kyl me pärjätään!!! :)

Alkuperäinen kirjoittaja uusi:
Mä teen enkat...meillä ikäeroa vaivaiset 11kk. Tosin kuopus syntyi pari kuukautta etuaikaisena joten ilman sitä ikäero olis ollut rapiat vuosi.

Joskus työlästä joo, mut moni asia menee ns. liukuhihnalta. Kuten vaikkapa vaipojen vaihto. Molemmille perä jälkeen (jollei nyt kakat sit ole, tosin silloinkin monasti vaihdoin molemmille). Syömiset rytmittynyt samaan (siis kuopuksen "vauva-ajan" jälkeen), nukkuvat päiväunet samaan aikaan jne. Mulle toi rytmitys on taannut päivittäin pienen lepohetken; toki kun kuopus oli vauva, hänhän nukkui enemmän. Monasti kuitenkin otin pienemmän rinnalle nukkumaan kun olin saannut esikon unille. Ja näin kaikki kolme pötköteltiin yhtäaikaa.

Niin ja lepää aina kun siihen on mahdollisuus, nyt raskausaikanakin. Ehdit huushollata ja siivota myöhemminkin, nyt saat ihan surutta mennä sieltä mistä aita on matalampi =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:

Tsemppiä loppuraskauteen! Ihanaa, että mulla on kohtalotovereita :) Ahistaa vaan taas aloittaa tää odotus kun koko ajan sitä elää jonkinlaisessa pelossa, et onko kaikki hyvin.. Mut joo kyl me pärjätään!!! :)

tule tuonne pienellä ikäerolla odottavien ryhmään.. siel meitä on monta muutaki jakamassa kokemuksia

Niin ja lepää aina kun siihen on mahdollisuus, nyt raskausaikanakin. Ehdit huushollata ja siivota myöhemminkin, nyt saat ihan surutta mennä sieltä mistä aita on matalampi =)

näin juuri.. meil on nyt ennestään 2½v ja 8kk ikäinen ja tosiaan rv 22. Oon ottanu "tavaksi" et aina kun saan lapset yhtä-aikaa päiväunille ni menen itekki.. ja et yritän tehä kotihommia maohdollisimman paljon sillon ku lapset on syötetty jne ja leikkivät ni sit on aikaa olla taas niitten kans ja toisaalta lasten uniajat saa käyttää ihan itekki levähtämiseen :D
Pienten lasten äiti saa olla joskus itsekäs :D

Omasta kokemuksesta voin sanoa että ei mitään ongelmaa :D Isompi ei osaa vielä olla niin mustis ja muutenkaan kiusata vauvaa ja muutenkin meno on rauhallista. Minulla siis kolme lasta ja ensimmäisellä ja toisella ikäeroa 2 v1kk ja toisella ja kolmannella 1v3kk ja kyllä olisi pitänyt tehdä näin ensimmäisen ja kakkosen kohdalla, 2: vuoden ikäero on minusta hankalin.
Joten ei muuta kun nauti raskaudesta ja uudesta tulokkaasta, kaikki menee varmasti hyvin :)

Onnea! Sä oot varmaan nuori (ainakin minuun verrattuna) niin jaksat varmasti. Parin vuoden päästä lapset leikkii keskenään ja sulla on aikaa tehdä muita hommia. Mun lapsilla on 1 v ja 8 kk ikäeroa ja hengissä me kaikki ollaan selvitty. Välillä kyllä mietin et jos ois vaan toi yks niin se sais niin ja niin paljon huomiota ja mä huomaisin miten ihana se oikeesti on. Sit palaan maanpinnalle ja muistan et sisarus on lapselle paras lahja.

Yhteistyössä