Apua - onko nämä aivokasvaimen oireet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paniikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun 17-vuotiaalla tytöllä on usein aamupahoinvointia ja sitten iskeekin migreeni. Tällaista on ollut alle kouluikäisestä asti. Välillä oksentaa kohtauksen päätteeksi, välillä sitä ennen, joskus sen aikana, ja ihan migreenistä "vain" on kyse. Sama tyttö muuten säikäytti mut pienenä ihan totaalisesti, kun alkoi olla kömpelyyttä, huimausta ja kaatuilua, sitten tuli päänsärkyjä ja silmät seilasi päässä miten sattui. Kun hän kysyi, että "äiti, miksi sulla on kaksi päätä", meinasin saada slaagin. Mä olin ihan varma, että tytöllä on aivokasvain, mutta syyksi paljastuikin todella heikko näkö ja laiska silmä. Ja tyttö oli vielä pari kuukautta sitä ennen käynyt 3-vuotisneuvolassa, jossa ei heikkoa näköä huomattu.

Alkuperäinen kirjoittaja juup:
Mun 17-vuotiaalla tytöllä on usein aamupahoinvointia ja sitten iskeekin migreeni. Tällaista on ollut alle kouluikäisestä asti. Välillä oksentaa kohtauksen päätteeksi, välillä sitä ennen, joskus sen aikana, ja ihan migreenistä "vain" on kyse. Sama tyttö muuten säikäytti mut pienenä ihan totaalisesti, kun alkoi olla kömpelyyttä, huimausta ja kaatuilua, sitten tuli päänsärkyjä ja silmät seilasi päässä miten sattui. Kun hän kysyi, että "äiti, miksi sulla on kaksi päätä", meinasin saada slaagin. Mä olin ihan varma, että tytöllä on aivokasvain, mutta syyksi paljastuikin todella heikko näkö ja laiska silmä. Ja tyttö oli vielä pari kuukautta sitä ennen käynyt 3-vuotisneuvolassa, jossa ei heikkoa näköä huomattu.

Voiko siis niinkin pienellä olla migreeniä? :o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
aamuiset pahatolot yleensä silti viittaa johonkin aivoperäiseen vikaan tai vaivaan.

Höpö höpö. Yleisinpiä aamupahaolon syitä ovat esim. huono sisäilma, allergia, lapsen uniapnea, kuorsaaminen, astma jne. Myös ihan tavallinen hampaiden narskuttelu tai kova unenaikainen pureminen aiheuttavat pahoinvoinnin tuntemuksia.

aamuiset pahatolot yleensä silti viittaa johonkin aivoperäiseen vikaan tai vaivaan.

Höpö höpö. Yleisinpiä aamupahaolon syitä ovat esim. huono sisäilma, allergia, lapsen uniapnea, kuorsaaminen, astma jne. Myös ihan tavallinen hampaiden narskuttelu tai kova unenaikainen pureminen aiheuttavat pahoinvoinnin tuntemuksia.

Meillä on muuten melko huono sisäilma ja lapsi kuorsaakin. Hampaiden ristiinpurentaa on joten voihan tuota esiintyä öisinkin. Aina ei siis liity aivoperäiseen vikaan?

Siis tämä tuttavan lapsi joka ei juonut nestettä niin se ei siis juonut ollenkaan nestettä. ei mitään mennyt alas, yökkäs kaiken mitä väkisin laittoivat suuhun. Siksi lähtivät kuivumisen pelossa sairaalaan. Ja ikävästi sattui.

Oma poika valitteli syksyllä pääkipua, aluksi ajattelin ettei se ole kuin huomion hakemista tai sitä että sanat pää pipi on kiva sanoa. Mutta sitten se toistui aina iltaisin, iltapesujen yhteydessä alkoi vähän valittaa. sitten sohvan nurkassa kun istui niin valitteli välillä ja sängyssä.
Sitten se valitteli päivisin kesken leikkien. Meni makaamaan lattialle ja valitteli että pää pipi.

Lastenneurologi sitten sanoi, että on selvästi pää kipeä ja tuon ikäinen (siis nyt 2,5 vuotias) osaa jo oikeasti sanoa jos sitä sattuu. Mutta oireet viittaa tavalliseen pääkipuun ja jos suvuissa on ollut migreeniä niin ei poissuljeta sitä. Niihin testeihin mennään vasta sitten myöhemmin jos/kun tilanteet pahenevat ja ikää tulee lisää. Siihen asti jos kivut yltyvät niin ettei saa nukutuksi niin annetaan kipulääkettä normaalisti.

Taas tulee sitten taukoa vastaamiseen...

Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
Siis tämä tuttavan lapsi joka ei juonut nestettä niin se ei siis juonut ollenkaan nestettä. ei mitään mennyt alas, yökkäs kaiken mitä väkisin laittoivat suuhun. Siksi lähtivät kuivumisen pelossa sairaalaan. Ja ikävästi sattui.

Oma poika valitteli syksyllä pääkipua, aluksi ajattelin ettei se ole kuin huomion hakemista tai sitä että sanat pää pipi on kiva sanoa. Mutta sitten se toistui aina iltaisin, iltapesujen yhteydessä alkoi vähän valittaa. sitten sohvan nurkassa kun istui niin valitteli välillä ja sängyssä.
Sitten se valitteli päivisin kesken leikkien. Meni makaamaan lattialle ja valitteli että pää pipi.

Lastenneurologi sitten sanoi, että on selvästi pää kipeä ja tuon ikäinen (siis nyt 2,5 vuotias) osaa jo oikeasti sanoa jos sitä sattuu. Mutta oireet viittaa tavalliseen pääkipuun ja jos suvuissa on ollut migreeniä niin ei poissuljeta sitä. Niihin testeihin mennään vasta sitten myöhemmin jos/kun tilanteet pahenevat ja ikää tulee lisää. Siihen asti jos kivut yltyvät niin ettei saa nukutuksi niin annetaan kipulääkettä normaalisti.

Taas tulee sitten taukoa vastaamiseen...

Kiitos vastauksestasi.

Meillä tuo lapsi nyt oksennellut pitkin päivää, vielä iltapäivälläkin oksensi. Pötkötteli ja valitteli vähän mahaansakin. Nyt kyllä reippaana. Joten liekö mahatautia.

On tämä äidin pelko vaan välillä niin järisyttävää ettei tiedä miten olisi.

Eikä aivokasvaimessa kuitenkin pääkipu pahenisi jos sillä tavalla oireilisi? Ainahan ei pääkipu ole oireena siinä mutta jos olisi niin ei kai se tulisi ja menisi miten sattuu?

Alkuperäinen kirjoittaja paniikki :
Mulla on niin kamala olo etten tiedä miten tässä olisin.

Lapsella tullut vihlaisuja päähän, lyhytkestoisia mutta kiepitä. Välillä pitkiä taukoja ettei mitään, sitten saattaa taas tulla useampi lyhyen ajan sisään. Neurologinen tutkimus on tehty, kaikki on ok. Kuvauksiin menoa odotetaan, haluavat katsoa onko rakenteissa mitään vikaa.

Nyt on kahtena aamuna valittanut huonoa oloa, sanoo että yököttää. Mennyt ohi noin puolessa tunnissa eikä ole kuitenkaan oksentanut. Pääkipua, tasapainovaikeuksia, tmv. ei ole.

Tuleeko teille tästä mieleen aivokasvain? :(

Hei, mulla migreeni oireilee noin. Mutta seuraile tilannetta.

mulla ja pojalla on ollut tuota vihlomista. keskussairaalan lastenlääkäri sanoi sen olevan migreeniperäistä tai silmien rasituksesta johtuvaa, On kuullemma yleistä eikä ole vaarallista=)

Palaan nyt asiaan. Lapsella oli siis viimeksi tuota pahaa oloa tuolloin 11.3 kun olen tänne kirjoittanut. Tänäaamuna on valittanut että otsaan sattuu ja yritti käydä oksentamassa mutta mitään ei tullut. Ja TAAS tämä kalvava pelko sai otteen. En pääse irti tuosta aivokasvainpelosta irti; en vaikka kuinka yritän. :(
Mietin vaan että jos tässä välissä lähemmäs kahden kuukauden tauko tuollaiseen aamuiseen pahaanoloon ja oikeastaan ensimmäisiä kertoja kun oikeasti valittaa pääKIPUA eikä vihlaisuja niin voiko tuossa olla kyse omasta pelostani vai ihan oikeista aivokasvainoireista? :( Kai se oireilisi hieman useammin tuollatavoin jos on oireillakseen? Kuvauksiin meno on tämän kuun lopulla, toivottavasti vaan saan pidettyä oman mielenterveyden kunnossa? :(

Annoin Pronaxenia ja pääkipu hellitti tuon jälkeen vajaassa puolessa tunnissa. Nyt en vaan tiedä miten suhtautua; kun eikö ne sano että aamupahoinvointi ja pääkipu oire juuri tuosta? Niin jos tuo paha olo ja pääkipu olisi mennyt muutenkin ohi.... itselläni ja oman puolen suvussa migreeniä, voisiko olla sitä? :ashamed:

Todennakoisesti migreenia. Tai sitte jos on yolla nukkunu huonossa asennossa ja niskat jumissa... sitte ku paivan mittaan lahtee veri paremmin kiertamaan niin paakipukin helpottaa.

Jotenkin en usko etta aivokasvainkipu helpottais normikipulaakkeilla...

On tuo vieläkin ilmeisesti hieman kipeä; tai lapsi ei oikein osaa sanoa onko enemmänkin pääkipeä vai pahaolo. Mutta osaisiko kukaan sanoa voisiko tässä välissä olla näinkin pitkä tauko tuollaisissa oireissa jos kyseessä olisi jotain vakavampaa?

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
mulla ja pojalla on ollut tuota vihlomista. keskussairaalan lastenlääkäri sanoi sen olevan migreeniperäistä tai silmien rasituksesta johtuvaa, On kuullemma yleistä eikä ole vaarallista=)

Minkä ikäinen poika teillä on? ja minkä ikäisenä nuo vihlonnat hänellä alkanut? Kuinka usein tulee niitä?

Koska ap lapsesi pää kuvataan? Mielestäni oireet edellytät pään magneettikuvaa. Ja ap:n lapsella selviä oireita, turha häntä on tässä syytellä!

Tämän kuun lopulla. Tuleeko sinulla siis mieleen tästä aivokasvain? :( :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Koska ap lapsesi pää kuvataan? Mielestäni oireet edellytät pään magneettikuvaa. Ja ap:n lapsella selviä oireita, turha häntä on tässä syytellä!

Tämän kuun lopulla. Tuleeko sinulla siis mieleen tästä aivokasvain? :( :(

Ei, pikemminkin migreeni, mutta se aivokasvain on myös syytä sulkea pois, etenkin mielenrauhasi vuoksi, jokainen miettisi ja pelkäisi pahinta, että ihmettelen ketjussa olevia kommentteja!

Ei, pikemminkin migreeni, mutta se aivokasvain on myös syytä sulkea pois, etenkin mielenrauhasi vuoksi, jokainen miettisi ja pelkäisi pahinta, että ihmettelen ketjussa olevia kommentteja!

Kiitos. :hug: Useat lääkärit ovat lapsen tutkineet ja olleet sitä mieltä että aivokasvainta ei epäillä. Myöskin lasten neurologian erikoislääkäri on ollut sitä mieltä ettei tässä nyt lähdetä aivokasvainta etsimään vaan lähinnä kallon rakenteiden poikkeavuutta. Tämä on vaan ihan kamalaa tämä epätietoisuudessa oleminen. Jokaisesta pienestäkin jutusta kasvatan suuren. :( Ja lisäksi minulla todellakin on ahdistuneisuushäiriö joka oireilee lasten kuolemanpelolla joka ei auta asiaa ollenkaan.

Minulla migreeni oireilee juuri tuolla tavalla että jo aamulla herätessä on pääkipua ja huonoa oloa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :

Kiitos. :hug: Useat lääkärit ovat lapsen tutkineet ja olleet sitä mieltä että aivokasvainta ei epäillä. Myöskin lasten neurologian erikoislääkäri on ollut sitä mieltä ettei tässä nyt lähdetä aivokasvainta etsimään vaan lähinnä kallon rakenteiden poikkeavuutta. Tämä on vaan ihan kamalaa tämä epätietoisuudessa oleminen. Jokaisesta pienestäkin jutusta kasvatan suuren. :( Ja lisäksi minulla todellakin on ahdistuneisuushäiriö joka oireilee lasten kuolemanpelolla joka ei auta asiaa ollenkaan.

Minulla migreeni oireilee juuri tuolla tavalla että jo aamulla herätessä on pääkipua ja huonoa oloa.

Jaksamista ap, kaikki kääntyy kyllä hyväksi. Tsemppiä