Apua - onko nämä aivokasvaimen oireet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paniikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä tuo minustakin migreeniltä vaikuttaa. Hyvähän se silti on, että tutkitaan kunnolla. Ei siinä mitään menetä :)

Tsemppiä ap:lle. Itsellä myös välillä kovia sairauden/kuoleman pelkoja, etenkin perheenjäseniin kohdistuen, mutta myös itseen :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä tuo minustakin migreeniltä vaikuttaa. Hyvähän se silti on, että tutkitaan kunnolla. Ei siinä mitään menetä :)

Tsemppiä ap:lle. Itsellä myös välillä kovia sairauden/kuoleman pelkoja, etenkin perheenjäseniin kohdistuen, mutta myös itseen :(

Kiitos sinullekin. :hug:

Tämä pelkääminen on todella kuluttavaa ja olen saanut myös lääkkeet siihen. Nyt en ole niitä syönyt ja en tiedä, johtuneeko siitä että pelot jyllää entistä kovempana. Myös meidän nuorimmalla lapsella olen pelännyt vakavaa sairautta ja oikein etsimällä etsinyt oireita.
Vanhempi lapsemme on valittanut paljon useammin pääkipua ja myös hänellä on ollut hunovointisuutta mutta jostain syystä en osaa huolestua hänestä lainkaan samalla tavalla; olen vaan antanut särkylääkettä ja laittanut lepäilemään. Mutta samalla tavalla ei iske mitkään aivokasvainpelot tmv.
Ihan hirmu väsyttävää tämä on. Ennen en ole pelännyt omalle kohdalleni sairauksia; jotenkin olen aina ajatellut että lapsillemme kyllä löytyy rakastavat ihmiset jos minulle sattuisi jotain. Mutta viime aikoina olen kiinnittänyt huomiota todella paljon myös omiin oireisiini. Juuri tuota aivokasvainta olen alkanut miettimään omalle kohdallenikin; on ollut kovaa pääkipua jonka johdosta myös silmäsärkyä. Sekä selittämätöntä pahaaoloa ja voimattomuutta.

Eikös aivokasvaimissa ensimmäisiiä oireita ole epileptiset kohtaukset ja aamuyöllä herättävä kova päänsärky? Ja kerran alettuaan oireet eivät poistu kuukausiksi, vaan pahenevat melko nopeasti. Eli tuskin lapsellasi mitään kasvainta on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikös aivokasvaimissa ensimmäisiiä oireita ole epileptiset kohtaukset ja aamuyöllä herättävä kova päänsärky? Ja kerran alettuaan oireet eivät poistu kuukausiksi, vaan pahenevat melko nopeasti. Eli tuskin lapsellasi mitään kasvainta on.

Niin minäkin olen yrittänyt itselleni vakuutella; lapsella ei öisin ole minkäänlaisia särkyjä. Ja olen ymmärtänyt että aivokasvaimen aiheuttama pääkipu pahenisi vaakatasossa mikä taas meillä ei tapahdu. Ja siis kun pääkipua ei ole säännöllisesti. Eikä pahaaoloa.

"Aivoissa oleva kasvain voi aiheuttaa päänsärkyä, mutta tämä on äärimmäisen harvinaista. Tällaisessa tapauksessa lapsi herää erittäin kovaan päänsärkyyn, oksentelee rajusti ja hänen on vaikeaa liikkua normaalisti."

http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=672/sprog=4/grp=2/menu=1/

Alkuperäinen kirjoittaja vierassss :
"Aivoissa oleva kasvain voi aiheuttaa päänsärkyä, mutta tämä on äärimmäisen harvinaista. Tällaisessa tapauksessa lapsi herää erittäin kovaan päänsärkyyn, oksentelee rajusti ja hänen on vaikeaa liikkua normaalisti."

http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=672/sprog=4/grp=2/menu=1/

Kiitos.

En usko kyseessä olevan aivokasvain. Minulla koko pienen ikäni ollut samanlaisia vihlaisuja ja aamupäänsärkyä pahoinvoinnin kera, eli migreeniä. Se särky on niin kova, että aiheuttaa pahoinvointia. Minun oireet helpottuu särkylääkkeillä, mutta sen jälkeenkin on outo olo, eli särky poistuu mutta pää tuntuu oudolta ja on huono olo.
Aivokasvaimen vuoksi olisi varmasti muita oireita esim. tasapaino, näkö-/kuulo-oireita ja aamuyösyä kipua ja pahoinvointia. Miten lapsi juo ja pystyykö roikottamaan päätä alaspäin esim. karhukävelyssä?

Alkuperäinen kirjoittaja .:
En usko kyseessä olevan aivokasvain. Minulla koko pienen ikäni ollut samanlaisia vihlaisuja ja aamupäänsärkyä pahoinvoinnin kera, eli migreeniä. Se särky on niin kova, että aiheuttaa pahoinvointia. Minun oireet helpottuu särkylääkkeillä, mutta sen jälkeenkin on outo olo, eli särky poistuu mutta pää tuntuu oudolta ja on huono olo.
Aivokasvaimen vuoksi olisi varmasti muita oireita esim. tasapaino, näkö-/kuulo-oireita ja aamuyösyä kipua ja pahoinvointia. Miten lapsi juo ja pystyykö roikottamaan päätä alaspäin esim. karhukävelyssä?

Juo ihan hyvin, toisinaan saa muistuttaa että juo lasinsa tyhjäksi mutta juo sen kyllä sen jälkeen. Karhukävelyä pystyy tekemään, kutsumme sitä apinajumpaksi. Mitään ongelmaa ei siis ole roikottaa päätä; tai siis ei tule kipua tai muuta oireilua.

Meillä on äitini puolelta voimakasta migreeniä, myös siis minulla. Lapsi oli tänään loppupäivän ihan ok; kun annoin Pronaxenin, helpotti olo siitä reilun puolen tunnin päästä. Tänään kuitenkin tuli pari vihlaisua jotka siis menevät ihan sekunnissa ohi; lapsi säpsähtää ja saattaa joskus itku tulla. Mutta se menee _samantien_ ohi. Voisikohan siis kyseessä olla migreeniä....? Koko päivä on mennyt itsellä ihan todella huonoissa fiiliksissä, fyysinen olo jo niin oksettava etten mitään melkein ole pystynyt syömäänkään. :ashamed:

Vielä näin aamusta kysyn, eikä vakavassa tapauksessa kipu pahene jos menee vaakatasoon ja helpottaa kun nousee ylös? Kun siis lapsella meni eilen toiste päin; eli että ylhäällä ollessa sanoi että otsaan sattuu ja hakeutui makuuhuoneeseen hämärään ja peittojen alle. Siellä ollessa helpotti olo.

Ja tiedän että varmaan moni pitää minua jo täysin kajahtaneena kun tänne kirjoittelen mutta pakko purkaa päätä johonkin ja tämän palstan avulla olen saanut pidettyä itseni suurinpiirtein järjissäni. Ja helpottaa huomata että suurin osa on sitä mieltä että kyseessä olisi kuitenkin vain migreeni tai jotain muuta harmittomampaa.

Hei ihan oikeasti, jos lapsellasi olisi aivokasvain pääkipu olisi jatkuvaa eikä helpottaisi välillä. Oireet pahenisivat koko ajan ja lapsen kunto menisi vain huonompaan suuntaan.
Ja kyllä. Pääkipu pahenee makuulla ollessa jos on aivokasvain.

Kyllä minulla ainakin tulee usein tuollaisia vihlaisuja päähän ja kaulalle. Niskat jumissa.

mun on pakko tähän kirjoittaa.. joskus vuosi sitten katsoin sitä subin (?) ohjelmaa harvinaisista diagnooseista, ja siinä pieni lapsi oli ssanut just tollasia äkillisiä vihlaisukipuja. ne oli tihentyny ja pahentunu jne, lopulta vuosien kuluttua oli paljastunut että oli joku hampaiden luu-alueen hermokipu joka hoidettiin leikkauksella. muistaakseni... :ashamed: mut siis ei ollut kasvain eikä liittynyt päähän. mutta saivat lapsen huonoon kuntoon ja todella herkäksi kun pelkäsi kipuja lopulta koko ajan.

Kiitos teille vastauksistanne; tänään on hieman helpompi olo. Jotenkin pelkäsin ihan hirveästi tätä aamua että jos lapsella on taas pää kipeä ja huono olo mutta ihan reippaana on eikä valittele mitään. Minusta on tullut ihan hermoheikko ja toivoisinkin että saisin magneettikuvien tulokset heti paikan päällä mutta ei kai se ole mahdollista. Eli tarvii kai vaan odotella ja yrittää luottaa lääkäreiden ( ja teidän :) ) sanaan ettei kyseessä ole mitään vakavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja i know:
Eikä aiheuta aina.. pikkusiskolla oli ainoastaan pääkipuja n.2 vuotta ja sit epilepsiakohtaus ja vasta sitten suostuivat tutkimaan.

Millaisia pääkipuja siskollasi oli? Paraniko hän?

Todella kovia kipuja, oli vaan makuullaan pimeessä. Muuta se ei koskaan valitellut.. Leikattiin siskon ollessa 16-vuotias, ihan täysin toipunut on. Juuri ajokortin sai :)