Apua: taaperon vieroitus kertarysäyksellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huokaushuokaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huokaushuokaus

Vieras
Voi, osaako joku neuvoa... 1,5-vuotiaamme syö rintamaitoa edelleen 3 kertaa vuorokaudessa (aamulla, illalla, yöllä). Olen aloittanut työt ja eroahdistus on lapsella välillä aikamoinen. Miehen mielestä "ei ole normaalia", että lapsi huutaa puolikin tuntia äidin perään. Hän on myös sitä mieltä, että pikainen vieroitus voisi auttaa asiaa. Miehen mielestä parasta olisi, jos olisin pari vuorokautta kokonaan poissa. Siis tapaamatta lasta ollenkaan. Minusta se kuulostaa tietenkin kamalalta... toisaalta ymmärrän, että niinhän se voisi onnistua, toisaalta pelkään, että lapsi luulee äidin hyljänneen eikä enää uskalla luottaa minuun... :(

Miten te olette onnistuneet? Onko jotain toimivia välimuotoja, siis että äiti olisi vaikka yöt poissa, mutta päivällä kuitenkin tapaisi lasta? Vai äiti vaan reissuun (miten lapsi on suhtautunut siihen)? Itsekin haluan jo vieroittaa, mutta en haluaisi lapsen joutuvan kokemaan hylkäämistä ja pelkään, että miten poissaolo vaikuttaisi suhteeseemme.

Kaveri laittoi rinnan päähän pippuria ja sanoi lapselle et maito on menny vanhaksi ja alkanu maistua pahalta.

Ensinnäki se yö syönti pois (vaik huudon kera jos ei muuten).. voithan jatkaa ilta/aamu syöttöä. tuo itku äidin perään liittyy kyllä puhtaasti eroahdistukseen ja ei ole yhteydessä tissin syöntiin!!!

Meillä ei ole ollut välimuotoja. Olen lähtenyt itse pois noin 3 yöksi ja mies on hoitanut vieroituksen ajan lasta.

Lapsi on suhtautunut ihan hyvin isän kanssa oloon mutta kuvitellut minun palattuani, että tissittely jatkuu. Eli silloin on pitänyt olla luja. Olen pitänyt mekkoja, napittanut itseni kaulasta polviin ja välttänyt jonkun viikon tilanteita, joissa lapsi näkee rinnat. Ja mies on myös nukuttanut lapsen jonkun aikaa vieroituksen jälkeen.

Näin meillä on siis vieroitettu viisi lasta 1 v 2 kk -1 v 8 kk iässä.

Olen samaa mieltä ettei eroahdistus vähene vaikka imetys loppuisi...

En nyt tuohon hätään rupeaisi imetystä väkisin lopettamaan. Onhan teillä muitakin stressinaiheita.

Imetys loppuu luonnostaan tai sitten lopetat sen, kun lapsi on tottunut hoitopaikkaan.

Tuollaisia "normaaleja" on ihan turha miettiä. Yritätte nyt vaan selvitä siinä tilanteessa parhaanne mukaan. Ja 1,5 vuotiaan imetys on ihan ok, ei siinä ole mitään ongelmaa eikä mitään haittaa.

Jos haluat vieroittaa, niin sitten vaan kertarysäyksella tai vähitellen. Senhän voi tehdä ihan miten haluaa. Mutta ehkä ei ihan samaan aikaan kuin hoidon aloitus?

Viimeksi muokattu:
Kato onko tästä apua!!

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/lapsi_aloittaa_paivahoidon/

On täysin normaalia että lapsi itkee äidin perään ja protestoi muuttunutta tilannetta!!! Myös se on ihan luonnollista että isä kokee tilanteen hankalaksi ja on turhautunut (ymmärrettävästäkin syystä koska isä on ajatellu olevansa lapsen kanssa kotona mutta lapsi kaipaakin äitiä).

Minusta imetyksen lopettaminen tuollaisessa tilanteessa, jossa lapsi on muutenkin normaalia ahdistuneempi olisi suorastana haitallista.
Puolen tunnin itku ei ole mietnkään tavatonta. Jotkut itkevät puoli päivää tai pitkin päivääkin hoitoon jäädessään. Lisäksi lapsi selviää kenties vöähemmällä sairastelulla, kun saa amidosta suoja-aineita.

Odottakaa ainakin muutama kuukausi. Imetyskertoja on jo nyt kuitenkin vähän. Luulisi vierottamisen onnistuvan sillä, että äiti nukkuu eri huoneessa ja päivällä kertoo rintojen menneen rikki. Laastarit nänneihin.

Voi hyvänen aika... Ei kai tässä sitten muuta...

Meidän muksu syö tissiä varmaan 20 kertaa vrk, eikä ole käyny mielessäkään, että olisi huono asia tai pitäisi vierottaa... Ja ikää siis 1v8kk.

Meillä oli sama tilanne joku aika sitten. Mies jäi itkevän taaperon kanssa kotiin kun menin töihin. Aikansa sitä itkua kesti ja maitoa tankattiin hartaasti läheisyyskaipuuseen heti kun tulin kotiin. En kokenut itse imettämistä raskaaksi, joten annoin asian olla.. Lopulta jouduin kuitenkin vieroittamaan lapsen itse kertarykäisyllä kun käsin pitkittyneestä migreenistä ja jouduin monena päivänä ottamaan migreenilääkkeitä (imetys kielletty 24tuntia).

Olin lapselle läsnä ja pidin paljon lähellä. Tuttia lapsi ei ollut käyttänyt juuri lainkaan, mutta ne ovat vieroituksesta saakka olleet kovassa käytössä..

Uusimmat

Yhteistyössä