APUA :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut äippä

Vieras
Siis mä olen ihan paniikissa :( Olin eilen vauvan 3,5kk kanssa kyläilemässä ja eräs tuttavamme piti vauvaa sylissä. Muuten meni ihan kivasti, mutta yhtäkkiä tuttavamme meinasi että mahtaakohan vauvalle olla tulossa hampaita ja alkoi HIEROA VAUVAN IKENIÄ! Itse en osannut sanoa asiaan mitään, katsoin vain hämmentyneenä vierestä, siis en TODELLAKAAN olisi osannut kuvitella kenenkään toimivan noin! Tämä henkilö tuli ystäväni naapurista (itse siis asuu siinä naapurissa..) ja sanoi kyllä pesseensä kädet (ei kyllä pessyt niitä siinä kaverilla). Itse olen todella tarkka omasta ja perheeni hygieniasta ja pelkään kaikkia pöpöjä! Tiedän kyllä että väistämättä lapsi tulee niitä saamaan, mutta olenko nyt ylihysteerinen vai MITÄ PITÄISI TEHDÄ??? Onko ihmiset ihan hulluja, eihän nyt kenenkään muunkaan suuhun sormia tungeta. Nyt en ole saanut koko yönä nukuttua kun silmäyksen kun mietin vain kaikkea kauheaa mitä on voinut tapahtua pikkuiselleni :´( En osaa rauhoittua ollenkaan... En oikeasti uskalla kyllä antaa vauvaani enää kenenkään muun syliin, muutenkin olen antanut häntä vain mielestäni luotettavien ihmisten syliin. Olimpa näköjään siinäkin väärässä, enkä tiedä mitä nyt tehdä... Onko jollain muulla käynyt vastaavaa? Ja toivon asiallisia vastauksia kiitos!

Mitään hirveää on tuskin päässyt tapahtumaan MUTTA kukaan ihminen ei saa laittaa sormiaan lapsesi suuhun (hampilääkäriä tietty lukuunottamatta) JA sinulla täysi oikeus puuttua moiseen toimintaan ottamalla lapsi pois vieraan sylistä ja sanomalla että et halua näinä tautisina aikoina kenenkään laittavan edes pestyjä käsiä lapsesi suuhun PISTE Ei todellakaan ole ylireagointia suojella pientä vauvaa

Tökerö käytöstä kyllä mutta tuskin siitä mitään seuraamuksia tulee. Jos sä pelkäät jotain tosi pahaa niin ne ei kyllä ihan noin tartu (esim. hiv yms jos ehjät kädet) Flunssa on ehkä pahin mikä mulle tulee mieleen mut ihan rauhallisin mieln nyt vaan

otahan rauhallisesti.
nainen ei tehnyt kyllä mukavasti kun meni sorkkimaan ilman äidin lupaa toisen suuta, mutta meidän lasten suita on moni ronkkinut/kokeillut sormella kun on hampaita alkanut pukkaamaan. ja ei ole mitään pöpöjä tullut. :)
suussa se sylki kuitenkin hoivaa bakteerikannan niin tehokkaasti ettei tuollainen yleensä mitään haittaa ole. eri asia jos kokeilee kun sormet on täynnä auton öljyä. :D

Kirjoituksestasi on helppo päätellä, että olet ylihuolehtivainen ja lapsesi tulee varmasti sairastamaan kaikki mahdolliset taudit, koska siivoat ja steriloit liikaa :) Otahan rennosti vaan! Onneksi tuollaisia suun sorkkijoita on vain 1:1000, eli ei teidän kohdalle enää sellaista satu!

Vastaukseksi kysymykseen "olenko ylihysteerinen" voin vasta että kyllä olet. Ei tietysti fiksua käytöstä tuolta tuttavalta, mutta tuskinpa vauvalle siitä haittaa on. Jos imetät vauvaa, sekin antaa hyvän suojan pöpöjä vastaan. Tulet huomaamaan, että kun vauvasi alkaa itse liikkumaan, niin sinne suuhun menee takuuvarmasti paljon sellaista, mitä et sinne toivoisi menevän, lapset kun tykkäävät maistella kaikenlaista.

rauhoittua, olen vaan luonteeltani tällainen että pelkään kaikkea mahdollista, etenkin kun kyse PIENESTÄ vauvasta! Siis kyllä oli viimeinen kerta kun annan lastani kenenkään muun syliin kuin mieheni ja lasten isovanhempien!!! ja siis kyllä pelkään myös hiv:iä, mietinkin jo että pitäisk nyt soittaa ja tiedustella onko ehjät kädet :(

rauhoittua, olen vaan luonteeltani tällainen että pelkään kaikkea mahdollista, etenkin kun kyse PIENESTÄ vauvasta! Siis kyllä oli viimeinen kerta kun annan lastani kenenkään muun syliin kuin mieheni ja lasten isovanhempien!!! ja siis kyllä pelkään myös hiv:iä, mietinkin jo että pitäisk nyt soittaa ja tiedustella onko ehjät kädet :(

en tosiaan itse tunkisi sormiani kenenkään mukulan suuhun. ja ärähtäisin jos joku tekisi niin mun lapselle... sitäpaitsi 3,5kk vanhoille harvemmin tulee hempaita.. olisin sun kohdallas myös vihanen... tuskin mitään kuitenkaan tulee tapahtuu, että rauha maassa vaan :) onko kyseessä eka lapsi?

Tottakai on normaalia olla huolissaan lapsestaan, mutta yli jos vetää niin ettei nukutuksikaan saa tuollaisen asian takia ja vetää siihen vielä hivit mukaan, niin äiti tarvitsee sitä apua enemmän kuin lapsi terveydentilansa tarkastuttamista.

Nih.

JA mä itse olen aika prässin läpikäynyt ylihysteerisen pöpökammon kanssa (paniikkihäiriö+ masennuksesta johtuvat huolet) että minä jos kuka tiedän mistä puhun.

Helppoa se ei ole, mutta ei ole tervettä tuokaan.

että kiitosta vaan! Olen ihan oikeasti hyvin huolissaan :´( Enkä todellakaan tiedä mitä nyt pitäisi tehdä. Neuvolalääkäriinkin on vielä pari viikkoa aikaa ja ajattelin asiaa tietty sieltä kysäistä, mutta en tiedä miten jaksan tässä huolessa odottaa siihen asti.

mutta sulla ei taida olla lapsia, tai sitten et niistä välitä! Mutta mä välitän niin paljon etten kestä jos jotain tapahtuu! Oma moka, mitäs annoin vauvan toisen syliin :(

No jos oikeasti olet noin huolissasi niin tiedät varmaan että voit soittaa myös terveyskeskukseen tai sairaalan päivystykseen ja kysyä mielipidettä ja neuvoa eikä tarvitse huolesta soikeana odottaa sitä neuvolalääkäriä.

Samalla voisit myös kysäistä keskusteluaikaa psykologille omien huolten purkua varten.

Ja vaikka mitä ajattelisit, niin tämä vastaus oli asiallinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut äippä:
että kiitosta vaan! Olen ihan oikeasti hyvin huolissaan :´( Enkä todellakaan tiedä mitä nyt pitäisi tehdä. Neuvolalääkäriinkin on vielä pari viikkoa aikaa ja ajattelin asiaa tietty sieltä kysäistä, mutta en tiedä miten jaksan tässä huolessa odottaa siihen asti.

Ihan totta toivon, että tämä olisi provo. Muuten olet todella sairas ja suosittelen hakemaan apua siihen :hug:

Yhteistyössä