[QUOTE="jenni";29684774]Nyt saan avata sateenvarjon. Mutta hetkinen, itsekin äitinä, ja itseasiassa myös 13 vuotiaan tyttären äitinä.. Mitä voi tehdä? Jos kiellät ja suutut, vieraannutat lapsesi itsestäsi takuulla! Mä en lähtis sitä kiellon ja rangaistusten kautta purkamaan. Se ei toimi pitemmän päälle teinille joka varmasti angstaa muutenkin. Mitä enemmän tuota kiellät sen salaisempaa ja jännempää se on.
Voit olla kuuntelijana, vaatia tietämään missä lapsesi menee, mutta et voi kieltää menemästä. Yrittäisin tutustua koko ajelevaan porukkaan ja olla aidosti läsnä ja huolehtiva. Ei siinä voi paljoa tehdä. Teini tekee kuitenkin niinku itse tahtoo. Asetu teinin tasolle ja mieti, mitä itse teit sen ikäisenä kun sua kielletttiin? Aivan, kapinoit entistä enemmän.
Jutelkaa, kerro mikä sinusta on väärin, miksi et asiaa hyväksy, kerro faktat. Mutta älä suutu, yritä olla kunnioittava ja läsnä. Laatikaa ydessä pelisäännöt, siten että myös teini saa päätösvaltaa. Se tulee takuulla kantamaan pitemmälle kuin huutaminen, rankaiseminen ja kieltäminen. Kerro teinillesi mitä sinä toivot ja ajattelet, kysele miksi tämä autoilu on hänelle sen pojan kanssa tärkeää.
Voi olla, että kun teini huomaa, että tulet vastaan, homma voikn kaatua, eikä enää ole jännää. Tai sitten sama pari on naiimsissa kun tyttösi täyttää 18. =)[/QUOTE]
13 v. on lapsi, onko sinun mielestäsi hienoa jos 13 v. deittailtu poika on lopulta puoliso, pelottavaa ja surullista. Lapselle on voitava asettaa rajat.