APUAAAAAAA!!!???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juupeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Juupeli

Vieras
Mitä tekisitte tässä tilanteessa.. Eli kaverin lapsi on nyt 9kk, ollu viikon syömättä/juomatta ja nukkuu paljon.. Lapsi painoi neuvolassa vain 6.6kg, mutta nyt on varmasti alle tuon 6kg.. Lapsi on aina ollut melko huono syömään, mutta on syönyt kuitenkin jonkun verran, kunnes nyt viikkoon ei mitään.. Eilen oli saanut meneen yhteensä 2tl sosetta.. :O Olen oikeasti huolissani lapsen laihuudesta,mutta äiti ei.. :( Miten saan taottua lapsen äidin päähän että vie sen lapsen sairaalaan kokeisiin, ettei ole mitään vakavaa sairautta ym...???? :'( Eilen sain meneen käymään sentään ensiavussa josta sai lähetteen heti tayssiin, mutta äitipä ei mennyt.. menee kuulemma vasta sitten huomenna omalle lääkärille.. en usko kyllä että on menossa.. Ihmettelen myös neuvolan reagoimista tässä asiassa, ei kuulema ole mitään hätää vaikka lapsi kasvaa -30% käyrillä.. Lapsi ei edes työmi vielä, kun kylkiluut törröttää niin pahasti ettei pysty oleen mahallaan, eikä kannatteleen päätä.. (pää taas painaa niin paljon suhteessa kroppaan).. Niin ja maha on todella paljon kuopalla.. Auttakaa oikeesti, miten voin auttaa kaveriani yärtään tilanteen vakavuuden :'(

Alkuperäinen kirjoittaja CotHai:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
radikaalisti?

ilmoita lastensuojeluun. jos asiat tuollasella tolalla (ihan oikeesti) niin kyllä pitäisi äidinkin silmät avautua.

Peesi.

Mutta, ei ole helppoa tehdä lastensuojelu ilmoitusta kaverista.. Ja se että se uskoo sitä helvetin neuvola akkaa.. :( Luulen että tustalla voisi olla masennus?? Kaverin mies meinaa on ihan hullu.. Alistaa, eikä päästä mihinkään ym..

Karseeta äidin välinpitämättömyyttä. Vertailun vuoksi; meidän 4kk tyttö painoi tänään neuvolassa 6240g ja on just sopivan vauvan pyöreä (pituus oli 60,6cm), yleensähän 9kk ikäiset on paljon pidempiä eli on kyllä tosi laiha. Jos ei äiti vie lastaan oikeesti tutkimuksiin niin ilmoita lastensuojeluun. :(

Huh, kuulostaapa pahalta.. :( Olet todella vaikean tilanteen edessä, mutta neuvoisin sanomaan jämäkästi äidille, että nyt hoitaa asian tai sinä ilmoitat asian lastensuojeluun! Voi olla, että lapsen äiti itsekin pelkää pahinta ja yrittää sulkea sen pois mielestään eikä siksi uskalla mennä lääkäriin lapsen kanssa. Mutta nyt on todellakin jonkun aika puuttua asiaan. Ole rohkea, vaikka ystävyyden kustannuksella, ellei muuten hoidu! Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja hassu:
radikaalisti?

ilmoita lastensuojeluun. jos asiat tuollasella tolalla (ihan oikeesti) niin kyllä pitäisi äidinkin silmät avautua.

Peesi.

Samaa mieltä! oikeesti jo tosi vakava asia. Veisin heti, voi olla jo nesteenputettakin!! :o

On nesteenpuutetta.. ensiavussa sanottiin, että kuivumista on.. :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
radikaalisti?

Peesi.

Mutta, ei ole helppoa tehdä lastensuojelu ilmoitusta kaverista.. Ja se että se uskoo sitä helvetin neuvola akkaa.. :( Luulen että tustalla voisi olla masennus?? Kaverin mies meinaa on ihan hullu.. Alistaa, eikä päästä mihinkään ym..

ei varmasti ole.

Mutta.

eikö lapsen hyvinvointi mietityttänytkin sua?

radikaalisti?

Peesi.

ei varmasti ole.

Mutta.

TODELLAKIN!! se on mun oma pieni kummi-tyttö :'(

radikaalisti?

Peesi.

ei varmasti ole.

Mutta.

no siinä tapauksessa olisin sinuna soittanut jo.

No sehän vaikuttaa sairaalta (ehkäpä just toi masennus) se äiti, ja isäkin kai ihan pimpo, joten teet suuren palveluksen kun puutut tilanteeseen, nyt ihan heti! Se lapsi kärsii! Ei semmosessa tilanteessa voi aatella pelkkää kaveruussuhdetta, vaan sitä lasta....

radikaalisti?

Peesi.

Mutta jonkun se on tehtävä ! Voitko elää itsesi kanssa, jos et tee ja lapsi kuolee/vammautuu??

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
No sehän vaikuttaa sairaalta (ehkäpä just toi masennus) se äiti, ja isäkin kai ihan pimpo, joten teet suuren palveluksen kun puutut tilanteeseen, nyt ihan heti! Se lapsi kärsii! Ei semmosessa tilanteessa voi aatella pelkkää kaveruussuhdetta, vaan sitä lasta....

aivan!

radikaalisti?

Peesi.

ei varmasti ole.

Mutta.

no siinä tapauksessa olisin sinuna soittanut jo.

Sovitaanko että odotan huuomiseen, että vie tytön omalle lääkärille ja pyytää ottaan verikokeet?? Jos ei tätä tee, niin teen ilmoituksen.. jooko??
Tuun kyllä sit ilmottaan miten kävi..

Sovitaanko että odotan huuomiseen, että vie tytön omalle lääkärille ja pyytää ottaan verikokeet?? Jos ei tätä tee, niin teen ilmoituksen.. jooko??
Tuun kyllä sit ilmottaan miten kävi..

no mun mielestä ihan turhaa odotella,koska kertomasi perusteella äiti tuskin vie lasta lääkäriin. ja tuossa mitää verikokeita ensijaisesti tarvita, vaan nesteytystä ja kiireesti. mieluiten jo tänään.

mutta,mikäs minä olen aikuista ihmistä neuvomaan... :(

Lapsen Terveys kai tässä on pääasia.eikä se ,että mitä kaveri aattelee jos Lastensuojeluun ilmoittaa! Eikä sun tarvitse sille kaverille mitään puhua,että olet ilmoittanut sinne.Ei ne sitä kerro kuka on ilmoittanut.Niillä on Vaitiolovelvollisuus!Tai mene puhumaan vaikka Neuvolaan.kyllä nekin ilmoittaa eteenpäin jos itse et muka kehtaa/uskalla. Pakkohan se Lapsi on hoitaa vaikka sitten väkisin! Pahimmassa tapauksessa se kuihtuu ja kuolee nälkään!

Kuivuminen on todella hengen vaarallista noin pienille!
Pienikin kuivuminen voi viedä hengen. Tiedän, koska meidän tyttö kävi lähellä kuolemaa, koska kuivui niin pahasti vuorokaudessa, ripuloi/oksensi kaiken.. Joten en kyllä sinuna odottelis enää huomiseen, voi olla jo myöäistä!

Siis kyllä se kaveri ruokaa sille antaa, mutta se ei vaan syö :(

mutta jos se ei jaksa ede päätä pitää ylhäällä niin miten se jaksais syödä?
Mä oon sitä mielestä että se on vietävä VÄLITTÖMÄSTI ennenkuin on liian myöhäistä! :attn: :attn: :attn: :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja hassu:
Siis kyllä se kaveri ruokaa sille antaa, mutta se ei vaan syö :(

mutta jos se ei jaksa ede päätä pitää ylhäällä niin miten se jaksais syödä?
Mä oon sitä mielestä että se on vietävä VÄLITTÖMÄSTI ennenkuin on liian myöhäistä! :attn: :attn: :attn: :attn:

Ja ihminenhän on vähän semmonen, et sit kun menee tarpeeks huonoon kuntoon, kärsii kovasta nestevajaudesta, niin sitten ei enää tee mitään mielikään, eikä edes jaksa syödä... Ja vieläpä kun kyseessä on noin pieni lapsi jolla ei ole muuta kuin luut, niin tilanne alkaa olemaan aika todella huono. Nyt olisi jo kiire tehdä asialle jotakin.

Yhteistyössä