Apuja, meillä paska tilanne:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja badluck
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

badluck

Vieras
Eli ostettiin vuosi sitten asunto (minä ja 2 lastani) rt 3h+k+s, 95- rakennettu.
Tehtiin asuntoon kosteusmittaus kaupanoston yhteydessä,
jossa ilmeni suihkutilassa joissakin paikoissa kosteutta, mutta ei muualla asunnossa.
Kosteusmittausraportissa luki että suositellaan suihkutilojen remonttia lähitulevaisuudessa ja että kun remontti aloitetaan niin tehdään vielä kosteusmittauksia muualle asuntoon sitten.
Oli alusta asti selvä kun päätin ostaa asunnon että tulemme jossain vaiheessa remppaamaan ne pesutilat koska oli ne muutenki jo aikansa eläneet,
joten emme lähteneet hakemaan kauppahinnan alennusta tms. vaan oli selvää että taloyhtiö maksaa sen rempan sitten vesieristyksiin asti ja itse hoidamme kaakeloinnin.
Ja tämä myyjä maksaa kaikki kulut mitä aiheutuu muut kuin ne kaakeloinnit siis. Noh, aloin tässä 2,5kk sitten poistamaan tapetteja eteisen seinästä ja huomasin että seinä oli ihan homeessa, siis suihkutilan ja eteisen välinen seinä.
Soitin isännöitsijälle että tulee katsomaan ja hän tulikin seuraavana aamuna ja totes et jumalauta sehän on umpihomees, no hän sit ilmoitti että aletaan kylpyhuoneen purkaminen/remontti välittömästi jo seuraavana aamuna.
No meille sit luonnollisesti tehtiin uusi kosteusmittaus, jossa jepajee ilmeni että sitä kosteutta on joka puolella asuntoa, vastaus oli=evakkoon.
Noh siinä vaiheessa piti sitten hommata äkkiä tilapäisasunto,
ja sattu niin hyvin että meidän viereinen kaksio (yh asuntojen vuokra-asunto) oli vapaa eikä siihen ollut tulossa ketää vuokralle, ongelma oli siinä että remonttimiehet sano et teidän on pakko muuttaa pois nyt,
että me aletaan ottaa lattioita irti jne. Ne ei antanut ensin millää tätä asuntoa yh:lla meille koska ne olis halunnut ensin selvityksen kuka maksaa nää vuokrat,
isännöitsijätoimistolla vastaus oli et tapellaan sit niistä kuka maksaa mitäki ku remppa on ohi ja pääsette pois sieltä homekämpästä, eikä tehneet juur mitää tän asian hyväksi,
soittivat sinne yh:lle mutta asia ei edennyt mihinkään
(nämä kaikki asunnot on siis yh:n rakennuttamia aikanaan, osa on vuokra ja osa omistus asuntoja nykyään,eli sama organisaatio) ja mun piti ite hoitaa koko asia, vasta kun miesystäväni soitti sinne vuokra-asuntotoimistolle ni rupes tapahtuu ja saatiin asunto.
No remppa sit eteni, meni kuukausi, kukaan ei kertonut mulle mitää kuka maksaa mitäki ja mitä tapahtuu, meidän isännöitsijä joutu sairaalaan hänellä todettiin syöpä ja siinä vaiheessa ei ollut ketään joka olis osannu kertoa mitään, isännöintitoimistossa ei edes tiedetty millanen vakuutus meillä on täs taloyhtiös:0 ainoastaan meidän isännöitsijä joka makas sairaalassa,
ja vastaus oli siä toimistolla että ei me tiedetä mitään täällä eikä puututa asiaan ku ***** on alunperin tätä asiaa lähtenyt hoitaan,
olin että onhan teillä nyt pakko olla joku sijainen joka asiaa hoitaa tämän ajan ja tietää edes jotain:0 noh, kaiken huippu oli kun mun miesystävä sitten soitti sinne et on tää nyt saatana kummaa touhua et pitääkö ottaa johki juristiin yhteyttä että te teetätte valtavan remontin täs asunnos,peruskorjauksen, kustannukset n. 50 000e eikä kukaan tiedä mistään mitään, kukaan ei ole tehnyt vahinkovakuutusilmotustakaan, ne anto mun miesystävälle VALTUUDEN soittaa vakuutusyhtiöön ja ottaa selvää NÄISTÄ ASIOISTA,
ei vissii itte viittinyt!!
Mun mieshän ei siis edes asu ko. asunnos.
No remppa eteni ja isännötitsijä pääs pois sairaalasta.
Tämä urakoitsija joka tätä remppaa tekee niin meillä piti olla palaveri et sovitaan kuka maksaa mitäki täs rempas ja hänen piti ottaa yks maanantai yhteyttä ni se oli ympärikännis toisel puolel suomea ja otti vasta viikon päästä yhteyttä. Me ei olla tehty mitää sopimusta tms. kustannuksista mutta enhän voi jättää tätä remppaa kesken makso mitä makso mulle koska sitten joudutaan muuttaan lasten kans kotiin missä ei ole suihkua eikä saunaa eikä mitään ja mulla ei ole ketään joka tulis tekee noi kaakeloinnit ja saunat jossei noi äijät tee loppuun tätä remppaa,
mutta ei ole ilmasta lystiä mulle, se on varma että lattiapinnat ym. listat ja nuo kuuluu taloyhtiölle mutta mun omat maksettavat on nuo kaakeloinnit ja sauna ja suihkut ym.
Ja nyt en tiedä mistä revin tuon rahan noihin kuluihin koska en ollut varautunut tähän näin piani, tämä koko remppa tuli niin puun takaa 2 päivän varotusajalla:(
Pankista en saanut lainaa koska mulle on tullut tän vuoden aikana pari luottohäiriömerkintää kiitos ex-mieheni joka jätti kaikki pystyyn ku ku erottin ja kaikki oli mun nimis osamaksut ym.
En tiedä mitä teen, alanko myymään itseeni vai mitä, olen vasta alottanut uudessa työpaikassa ja palkkani on aika pieni josta en pysty maksamaan näitä kuluja kerralla millään. Noh kaiken tämä kruunasi että meille tuli tieto perjantaina että meidän pitää tänään muuttaa pois tästä koska tämä vuokrasopimus tähän asuntoon päättyy, meidän remppa on siinä mallissa että emme pysty vielä muuttamaan kotiin millään, kukaan ei tiennyt että tämä remppa venyy näin pitkäksi,
syy on siinä että nämä äijät ovat tuntipalkalla töissä ja kun olen lähes päivittäin käynyt tuolla asunnolla niin siellä 4 äijää istuu ja raapii päätään 1 raputtaa vähä jotain tapettia!!!vasta ensviikolla saadaan vessa kuntoon jne. ne ei ehkä suostu jatkamaan sopimusta sen takia että nämä vuokrat pitäs maksaa pois tältä 2 kuulta, mutta en kyllä ite aio eikä mielestäni kuulu mun maksaa näitä vuokria, ne kuuluu taloyhtiölle mutta yh:lla vaan vastaus oli et asia ei kuulu isännöitsijälle vaan sulle ittelles ja isännöintitoimistos vastaus oli vaan tyyliin olan kohatus, isännöitsijä soittaa hetken päästä ja toivon et se sanoo et voitte asua viel viikon siinä kämpäs et hän on hoitanut asian ja soittanut sinne yh:lle, jos ei sano ni sit mun viimene mitta tuli täyteen tätä touhua.
Mistähän 2 lapsen yh repii rahat näihin remppakustanuksiin..Pitääkö pistää kämppä myyntiin ja taas muuttaa, en jaksa enää yhtää muuttoa eikä lapsetkaan, ollaan jouduttu muuttaan monta kertaa ja nyt ajattelin et vihdoin päästäs asettuu aloilleen ja paskanmarjat;( kiitti jos jaksoit lukea.

Oletko nyt ottanut yhtään myyjään yhteyttä?

Eikös tuollaset viat mene aikalailla talonyhtiön piikkiin? Pitäisiköhän sun nyt alkaa selvittään, kuka noista korvauksista maksaa mitäkin? Ja katsoa myös mikä on myyjän vastuu asiaan...

Muuten voimia kovasti :hug:

No huh huh mikä stressi sulla päällä! Voimia ihan kamalasti sinne!!!
Hitsi mikä tilanne. Mä varmaan jo olisin niin helisemässä tossa tilanteessa että hyppisin kirveen kanssa jonkun naaman edessä... :(
Pystyiskös sossun luukku hjelpata jotenkin?

Jaksoin lukea, aivan kamala asia. Kauhea stressi sinulla ja joulu pukkaa päälle :ashamed:
Koitat vaan skarpata ja jaksaa! Voimia ja halauksia sinne päin aivan tolkuttomasti :heart:
Nyt vaan myyjään yhteys, ja he varmaan soittaa omaan vakuutusyhtiöön, ja se isännöitsijätoimisto koville, teille ei kuuluisi maksaa mitään tuosta remontista, eikä niitä vuokria. Taivahan tosi. Vasta ystävä perheelle samantyylinen tilanne, ja eivät maksaneet penniäkään itse. Älä siis luovuta missään vaiheessa!!!! :hug:

Just noita yh:n rakennuttamia asuntoja ei kannattais ainakaan ostaa. Me oltiin vuokralla pari vuotta niitten kämpässä ja huhhuh sanon minä.
Mä en edes suostunut menemään näytölle, en edes uuden asunnon, kun asuntoa oltiin ostamassa. En luota pätkääkään heidän rakentamiin taloihin.
Mut voimia sulle :hug: ja uskoisin, että myyjä on vastuussa vielä. Ota yhteyttä oikeusaputoimistoon.

Myyjän vastuu on kerrostalaossa 2v ja omakotitalossa 5v, mutta ongelmanahan tässä on se, että mittaukset tehtiin asuntoa ostaessa. Tuolloin ei kosteutta muualla huomattu, joten jos mennään oikeuteen niin todetaan vaan että home on tullut teidän aikana, joten myyjä ei ole korvausvelvollinen. Alunperinkään ei ikinä saisi mennä ostamaan asuntoa, jossa todetaan kosteutta sillä silloin vastuu siirtyy sinulle sillä olit asiasta tietoinen! Taloyhtiön mielestäni todellakin tulisi maksaa kaiken muun paitsi tietenkin kaakelit ja suihkun, mutta kattaako kotivakuutus tätä? Kannatta melkein soittaa kuluttajavirastoon, sieltä varmasti saa selville kuka korvaa ja mitä. Ei tarvitse sentään kallista juristia palkata.

http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/59d7ba98-3b9a-4958-bf00-5e9c2d2c4c5b.aspx

Muista vaatia ja soittele kaikkiin mahdollisiin paikkoihin äläkä anna taloyhtiön luistaa maksuista jotka niille kuuluu!!!!! Jotkut taloyhtiöt ei vain osaa hoitaa hommiansa.

niin ongelma on tosiaan tämä että laissa ilmeisesti sanotaan että asukkaan velvollisuus on korvata pinnat, ja taloyhtiö maksaa remontin vesierityksiin asti,
mutta olemme vasta vuosi sitten ostaneet asunnon ja menin vähän möläyttään siinä kaupantekotilaisuudessa että teemme joka tapauksees jossain vaiheessa rempan,MUTTA en varautunut tähän remonttiin näin yhtäkkiä koska ei olisi ollut varaa vielä, tämä remontti jouduttiin alottaan välittömästi ku koko kph todettiin olevan homeessa ja nyt en voi jättää tekemättä noita suihkutiloja koska mitäs me sit tehdään jos meil ei oo suihkua..mun vakuutus ei korvaa mitää koska kuuluu entiselle omistajalle, entinen omistaja vetoaa tod.näkösesti siihe että olemme sopineet että minä maksan kaakelit mutta jos olisin tiennyt että koko kph on homeessa ja joudumme evakkoon ja joudumme alottamaan tämän rempan tällain niin en olis koko kämppää ostanut! meidän taloyhtiön vakuutus ei korvaa mitään kuulemma ja kaikki menee taloyhtiön lainaksi, meitä on 18 osakasta joten summa ei kovin iso ole lopulta sille myyjälle, n.1700e per asukas eli myyjä pääsi aika vähällä toisin kuin minä:( olen jopa miettinyt että puran koko kaupan vielä tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Maqqis:
Myyjän vastuu on kerrostalaossa 2v ja omakotitalossa 5v, mutta ongelmanahan tässä on se, että mittaukset tehtiin asuntoa ostaessa. Tuolloin ei kosteutta muualla huomattu, joten jos mennään oikeuteen niin todetaan vaan että home on tullut teidän aikana, joten myyjä ei ole korvausvelvollinen. Alunperinkään ei ikinä saisi mennä ostamaan asuntoa, jossa todetaan kosteutta sillä silloin vastuu siirtyy sinulle sillä olit asiasta tietoinen! Taloyhtiön mielestäni todellakin tulisi maksaa kaiken muun paitsi tietenkin kaakelit ja suihkun, mutta kattaako kotivakuutus tätä? Kannatta melkein soittaa kuluttajavirastoon, sieltä varmasti saa selville kuka korvaa ja mitä. Ei tarvitse sentään kallista juristia palkata.

http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/59d7ba98-3b9a-4958-bf00-5e9c2d2c4c5b.aspx

Muista vaatia ja soittele kaikkiin mahdollisiin paikkoihin äläkä anna taloyhtiön luistaa maksuista jotka niille kuuluu!!!!! Jotkut taloyhtiöt ei vain osaa hoitaa hommiansa.

itseasiassa asia on näin että ammattilaiset tämä kosteumittausfirma cramo kuten myös nämä remonttiryhmä ja urakoitsija ovat antaneet kirjalliset lausonnot ja raportit valokuvien kanssa jonka mukaan on aivan selvää että nämä kosteusvauriot eivät ole tulleet meidän aikana, ensinnäkin home oli niin vanhaa ja kuivunut että se on ollut usemman vuoden seinissä kuten myös suihkutilan rungot oli niin ruosteessa että ne on voineet olla jopa rakentamisvaiheesta asti,mutta on mahdotonta että vuodessa olisi nämä vauriot tulleet. ja se kosteusmittaus mikä sillon tehtiin asuntokaupan yhteydessä niin tehtiin eri kohtiin asuntoa kuten nyt, ja arvot oli jo sillon koholla mutta ei ihan vesivahingon luokkaa, ja sinä raportissa lukee että se on ollut suppea mittaus,esim makuuhuoneesta porattiin yhteen kohtaan olkkarissa ei ollenkaan jne.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Taloyhtiön lainaksi siis menisi kokojuttu? Eli 1700e per lärvi? Jos myyjä maksaa tuon osan, niin mitä ylimääräistä sulle sitten tulee?

niin siis taloyhtiö maksaa vain uudet lattiat ja listat sekä vesieristykset, itseni pitäs maksaa nämä kaakelilit, sauna, paneelit,suihkut ja työ päälle. Enkä tiedä mistä revin tuon rahan koska en ollut varautunut tämä remontti alkoi siis päivän varotusajalla.

Alkuperäinen kirjoittaja sssss:
Ostaja on tyhmänä hyväksynyt asunnon kunnon ostohetkellä kosteusmittaustulosten jälkeen joten oma moka.

ööh, siis sen mittauksen perusteella kosteutta oli vain vähän kylpyhuoneessa mutta kun asunto purettiin niin todettiin että se on homeessa ja vahingot on olleet vuosikausia, homehan ei näkynyt päällepäin, vasta kun purettiin niin huomasttii vahingon laajuus.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Taloyhtiön lainaksi siis menisi kokojuttu? Eli 1700e per lärvi? Jos myyjä maksaa tuon osan, niin mitä ylimääräistä sulle sitten tulee?

niin siis taloyhtiö maksaa vain uudet lattiat ja listat sekä vesieristykset, itseni pitäs maksaa nämä kaakelilit, sauna, paneelit,suihkut ja työ päälle. Enkä tiedä mistä revin tuon rahan koska en ollut varautunut tämä remontti alkoi siis päivän varotusajalla.

Ja paljon nuo kulut tulisi olemaan sulle?

Kyllähän sää aavistit jo etukäteen, että joudut tekemään tuon kylppäriremontin... Varmaan ikävää, että jo nyt tuli remontti, mutta olishan se ollut edessä jokatapauksessa..

Ja minusta voisit pyytää myyjältä korvauksia siitä seinästä ja siitä aiheutuneista kuluista. Tosin kannattaa kyllä nyt eka selvittää onko tuo yhtiö siitä vastuussa, koska vesieristeethän siinä on pettäneet..

Ei teidän vuokrasopimus voi noin lyhyellä varoitusajalla loppua, ellei se sitten ole määräaikainen alun perin tähän päivään tehty.

Minä en kyllä olisi ostanut kosteusvaurioista asuntoa, juuri tämän takia, että tilanne voikin olla aika merkittävästi pahempi.

ollaan mekin. Kaupat tehty huhtikuussa, sillä erotuksella että ei tiedetty edessä olevasta remontista. Miellä tulee ainakin kylpyhuone menemään täysin uusiin puihin, pahimmassa tapauksessa myös keittiö, koska sieltä pitää ehkä purkaa seinä jolla juuri hella, jääkaappi ja kaapistot. Myyjä aikanaan teettänyt omin luvin kylpyhuoneremontin, joten taloyhtiö ei edes kuse meihin päin. Jouduttiin nyt palkkaamaan asianajaja ja itsekin toivoisin asuntokaupan purun olevan mahdollista, mutta eipä vissiin ole.

Jos joku pistää asiassa hanttiin, joudut itse maksamaan ensin kulut ja sitten perimään jotain kautta ne pois. Onko sinulla kotivakuutus? Siihen kuuluu oikeusturvavakuutus, joka maksaa noin 8000 euroon saakka asianajajakulut? Lisäksi taloyhtiön oman vakuutuksen pitäisi maksaa tuo asuminen muualla. Ellei vika johdu edellisen omistajan teoista, silloin ei kukaan muu maksa mitään kuin ehkä myyjä.

niin kauheeta henkisesti ku pompotellaan edes takas ja kukaa ei ota vastuuta mistään eikä kuuntele, ei mitää väliä vaikka mut potkittas pellolle 2 lapsen kans:( ei mitää myötätuntoa tualla yh asunnoilla,milläs mä maksan nää 3kk vuokrat sen lisäks et lyhennän asuntolainaa, jos en maksa ni ei oo asuntoa, kukaan ei aja mun etuani mut ku näin isosta asiasta kyse ni kyl jonkun pitäs vähä neuvoa eikä vaan ohjata taas toiselle ihmiselle ja taas seuraavalle. tääl kävi se joku yh asuntiojen asuntoneuvoja sanomas et pitäs tänää ol kämppä tyhjä ja sanoin et mee kattoo tota mun kämppää ni ymmärrät miks me voida viä muuttaa,vastaus oli "ei mua kiinnosta se ei liity mitenkää tähä sun vuokra-asuntoos":0 ja sano et isännöitsijä ei oo vastuus sun vuokrista ja ku kysyin sieltä isännöintitoimistosta ni ei oikee osanneet mitää sanoa,eikä se hito isännöitsijä oo vielkää ottanut yhteyttä,eikai kukaan voi tulla ja kantaa mun tavaroita vaan pihalle;(

Yhteistyössä