Arka liikkumaan vauvan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kotihiiri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kotihiiri"

Vieras
Meillä on 1,5kk ikäinen vauva. En imetä, ja sen takia tuntuu jotenkin "hankalalta" lähteä vauvan kanssa esim. kauppaan, kirpparille tms. "ihmisten ilmoille", kun aina pitää miettiä että missä lämmittää maitopullon. Kerran olen kirpparilla vauvan kanssa käynyt, ja heti kun vauva alkoi osoittaa heräämisen merkkejä, lähdettiin kotiin.
Harmittaa kun päivät on niin yksinäisiä miehen ollessa töissä, että ois kiva vähän käydäkin jossain. Mutta tuntuu että aristelen tuota syöttämistä, kun ei joka paikassa ole mahdollisuutta maidon lämmitykseen, ja pelkään että vauva hermostuu jos maidon tulo kestää.
Ymmärrän kyllä ettei imetyskään välttämättä joka paikassa onnistu, mutta tuntuu paljon helpommalta jos imetys ois onnistunut, voishan sitä mennä vaikka sovituskoppiin tms. imettämään.
Oisko kellään antaa mitään vinkkejä asian tiimoilta ja miten vois saada lisää itseluottamusta että uskaltais vauvan kanssa ihmisten ilmoille?

Äläkä hermoile sitä että vauva itkeskelee mahdollisesti julkisella paikalla, siinä ei ole mitään ihmeellistä että pienistä ja suuristakin lähtee ääntä. Vauvoilla on ihan yhtä suuri oikeus olla ja elää kuin muillakin. Ei se kauppakeskus ole yhtään sen enempää niiden aikuisten oma kuin vauvankaan. Pää pystyyn nyt!

Kerran oon tarjonnut huoneenlämpöisenä, silloin ei ainakaan kelvannut vaan huusi niin kauan että sai lämmintä maitoa. Tästä on tosin nyt jo jokunen viikko aikaa.

[QUOTE="kotihiiri";28979244]Kerran oon tarjonnut huoneenlämpöisenä, silloin ei ainakaan kelvannut vaan huusi niin kauan että sai lämmintä maitoa. Tästä on tosin nyt jo jokunen viikko aikaa.[/QUOTE]

Kannattaa koklailla uudestaan ja jos ei suostu niin ala antamaan pikkuhiljaa aina viileämpää ja viileämpää. Huijaat vauvaa. ;)

• Tykkää
Reactions: Porho
Mä imetin, mutta julkisilla paikoilla annoin pulloa. Ja annoin sen maidon huoneenlämpöisenä, tosi helppoa oli.

mutta pikkuhiljaa se arkuuskin hälvenee jos sitä on, mä olin ekalla kerralla kaupassa ihan paniikissa kun en saanut vauvaa heti rauhoitettua hiljaiseksi. Nyt jos meidän 1vee kiukkuaa niin minkäs teet, teen ostokset pikasesti loppuun ihmisten katseista välittämättä. Ei se vauva pieneen huutoon ja odotukseen kuole..

Aika auttaa. Sekä vauvan odotuskykyyn että siihen, että äiti pysyy rauhallisena vaikka maidon tarjoamisessa menisikin minuutti tai pari. Mutta tiedän, että jos pää on leviämässä, niin se ei lohduta. Tässä muutama juttu mitä tulee mieleen:

1) hakeudu paikkoihin jossa on sekä lämmitysmahdollisuus että ymmärtäviä ihmisiä (esim. perhekahvilat, seurakunnan perhekerhot, vauvoille suunnatut avoimet päiväkodit jne.)
2) totuta vauva jossain vaiheessa huoneenlämpöiseen maitoon (kysy kokeneemmilta vinkkiä tähän, mutta käsittääkseni moni juottaa jo parikuiselle tarvittaessa korvikkeen huoneenlämpöisenä?)
3) hanki sellainen termospussi, jossa voi säilyttää korvikkeen sopivan lämpöisenä niin on sitten heti saatavilla?
4) kutsu ihmisiä teille käymään
5) ja kysele muilta miten ovat ratkaisseet ongelmat: kokeneemmat osaa kertoa mistä löytyy lapsiystävälliset mikrolla varustetut pysähtymispaikat

Kuulostaako mikään teille sopivalta...?

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Kannattaa koittaa huoneenlämpöistä maitoa. Meidänkinrintamaidolla oleva hyväksyi tuon ikäisenä, kun autossa tarjosi pidemmällä matkalla huoneenlämpöistä maitoa.

Meillä taas ongelmana oli ja on se että vauva on kovin aktiivinen, eikä todellakaan viihdy napottamassa autokopassa (vaunuista puhumattakaan) kun on hereillä. Eli meillä käydään pIväuniaikaan (max 40min) tai juostaan asiat nopeasti (max 10 mi) kun hän on hereillä. Yleensä kyllä toinen meistä jää vauvan kans kotiin et saa rauhassa tehdä ostokset.

Alan siis totuttamaan tuohon huoneenlämpöiseen maitoon ja tarjoamaan sitä kotonakin. :) Ja yritän rohkaistua ettei tarviis heti poistua paikalta kun vauva vähän ääntään korottaa. Kiitos vastauksista! :)

[QUOTE="kotihiiri";28979264]Alan siis totuttamaan tuohon huoneenlämpöiseen maitoon ja tarjoamaan sitä kotonakin. :) Ja yritän rohkaistua ettei tarviis heti poistua paikalta kun vauva vähän ääntään korottaa. Kiitos vastauksista! :)[/QUOTE]

Tuli muuten tosta rohkaistumisesta mieleen, et mullakin oli aina aluks pakosuunnitelma eli nopein reitti, jota pitkin pääs takasin autolle jos kuului pienikin narina. Nyt tiedän kauanko ekasta narinasta alkaa täysmittainen huuto sekä pari kikkaa, jolla sitä pitkittää, et ehtii poistumaan hyvillä mielin autolle. :)

[QUOTE="vieras";28979257]
3) hanki sellainen termospussi, jossa voi säilyttää korvikkeen sopivan lämpöisenä niin on sitten heti saatavilla?
[/QUOTE]

Saako noin tehdä? Mä olen käsittänyt, että lämmitetty korvike on heitettävä pois jos sitä esim on jäänyt syötöltä yli.

Kauankohan näitä korvikkeita ylipäänsä voi turvallisesti säilyttää, lämmitettynä tai vain avattuna? Kaveri tuo 0,5 litran Nannin kerhoon kylmäpussissa ja vie takaisin kotiin. Kyllä se siinä ajassa kerkeää tulla jääkaappikylmästä varmaan johonkin +10 asteeseen nyt ainakin.. Itse en uskalla.

[QUOTE="kotihiiri";28979264]Alan siis totuttamaan tuohon huoneenlämpöiseen maitoon ja tarjoamaan sitä kotonakin. :) Ja yritän rohkaistua ettei tarviis heti poistua paikalta kun vauva vähän ääntään korottaa. Kiitos vastauksista! :)[/QUOTE]

Vauvaa voi myös valmistella reissuun niin, että siitä tulisi mahdollisimman helppo. Eli jos aiot lähteä jonnekin ja vauva on hereillä kotona, niin touhua ja seurustele ja leiki vauvan kanssa mahdollisimman aktiivisesti. Syötä mahdollisuuksien mukaan vauva lähtiessä. Näin jossain määrin voit varmistaa, että vauva on valmis nukkumaan pitkäänkin vaunuissaan eikä ihan heti pitäisi tulla nälkä.

Isoin ongelmasi voi olla tuo vauvan itkun aristelu julkisella paikalla. Yleensä ihmiset kiinnittävät aika vähän huomiota lasten itkuihin - omaan korvaan toki pienetkin ininät omalta lapselta saattavat tuntua kauhealta mekkalalta, joka suistaa muut ihmiset raiteiltaan. Se on vain oma tuntemus ja sen kanssa kannattaa tietoisesti oppia elämään.

Yks ratkaisu tylsyyteen on hommata kavereita,jotka on samassa tilanteessa ja sitten pidätte seuraa toisillenne :) mulla on saman ikäinen vauva, tylsää päivisin ja asun Helsingissä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri?;28979449:
Saako noin tehdä? Mä olen käsittänyt, että lämmitetty korvike on heitettävä pois jos sitä esim on jäänyt syötöltä yli.

Kauankohan näitä korvikkeita ylipäänsä voi turvallisesti säilyttää, lämmitettynä tai vain avattuna? Kaveri tuo 0,5 litran Nannin kerhoon kylmäpussissa ja vie takaisin kotiin. Kyllä se siinä ajassa kerkeää tulla jääkaappikylmästä varmaan johonkin +10 asteeseen nyt ainakin.. Itse en uskalla.

Olettaisin, että lämmitettyä korviketta saa tarjoilla sen saman tunnin ajan kuin lämmitettyä äidinmaitoakin...? Siinä ehtii lyhyemmän kauppareissun heittää tai lämmittelee sitten siellä kohteessa (esim. kahvila, kauppakeskus?) tunnin uutta maitoa käden ulottuville, jos kovasti pelottaa se hetki kun vauva parkaisee? Tuossa tietysti menee maitoa hukkaan, jos sitä ei tule sen noin tunnin aikana käytettyä, mutta jos se rohkaisee lähtemään ekat pari kertaa liikenteeseen niin tuskin kaataa taloutta tai pilaa luontoa.

En muuten yhtään tiedä, mitä tuollaise termaripussit maksaa, että onko se sitten kannattavaa jos käyttö jää vähäiseksi. Kunhan heittelen ideoita ilmaan.

[QUOTE="vieras";28979664]
En muuten yhtään tiedä, mitä tuollaise termaripussit maksaa, että onko se sitten kannattavaa jos käyttö jää vähäiseksi. Kunhan heittelen ideoita ilmaan.[/QUOTE]

Mulla on pullolle semmoinen termosputkilo ja maksoi muistaakseni 4 euroa. En ole tuota vaan päässyt vielä käytännössä kokeilemaan eli en tiedä kuinka hyvin pitää maidon lämpimänä. Mutta hinta sellainen että hennoin ostaa vaikka tulisi käytettyä vain kerran tai pari.

Samaa olin ehdottamassa.

Ravintoloissa/kahviloissa voi myös pyytää lämmittämään :)

Ja ainakaan niissä kahviloissa joissa olen asioinut, on saanut lainata mikroa vaikkei itse ole mitään ostanutkaan. Ainakin noissa kauppakeskusten.

Me on menty mm pari pidempää automatkaa niin, että olen laittanut tollasen 2dl tetran paidan alle (talvella), ihoa vasten jo matkan alussa ja sit kun vauva heräs syömään, niin ajettiin vain levähdyspaikalle ja maito pulloon... Öisin reissattiin silloin paljon, niin ei jaksettu pyöriä etsimässä huoltsikkaa joka auki.

Vauvan kanssa ulkoilut ja shoppailut on helppoja, jos vaan suinkin huolii huoneenlämpöistä maitoa ja varmistat että pääsee kätsystä vaippaa vaihtamaan. Toista se on kuules kahden vilkkaan taaperon kanssa, komentaa saa ja käskyttää kokoajan.

[QUOTE="Moi";28979491]Yks ratkaisu tylsyyteen on hommata kavereita,jotka on samassa tilanteessa ja sitten pidätte seuraa toisillenne :) mulla on saman ikäinen vauva, tylsää päivisin ja asun Helsingissä ;)[/QUOTE]

Helsinki on pullollaan leikkipuistoja, joissa puuhaa ja seuraa! Rohkeasti mukaan - siellä voi lämmittää sekä vauvan että oman ruoan ja noiden pienten ohjelmat on ajoitettu aamupäivälle (ainakin täällä meillä), iltapäivästä sitten tulevat koululaiset ip-hoitoon...

Ota lämmintä vettä termikseen ja lisää siihen vaikka minigrip-pussista korvikejauhe? Kai se maito termiksessa sen pari tuntia säilyy valmiinakin.
Mutta kyllä se kannattaa pikkuhiljaa totuttaa kylmään maitoon, kauhea vaivahan sitä on kotonakin esim yöllä lämmittää?

Kyllä joka kahvilassa lämmitetään maitopullot ja vauvanruokapurkit ihan mielellään. Eikä tarvi ostaa mitään.

Ja jos lohduttaa, niin mä jätin menemättä mihinkään siksi, että vauva oli rintaruokinnalla ja musta se tuntui niin hankalalta alkaa kaivamaan tissiä esiin. Vauva kun oli mallia huudan ja rimpuilen koko syönnin ajan imemisen välillä, joten julkinen "seesteinen" imetys ei oikein onnistunut :)

Yhteistyössä