Ärsyttää!Hammaslääkäri päivystyksestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja röppö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

röppö

Aktiivinen jäsen
23.04.2008
8 706
2
36
Eilen alkoi etuhammasta särkeä ja tänään aamulla varasin päivystykseen ajan,koska poski alkoi turpoamaan nenän vierestä ja nenä oli kosketusarka toiselta puolelta.
Menin hammaslääkäriin ja minulle ilmoitettiin,että ainoa hoitokeino on hampaan poisto ja tilalle mahdollisuus saada neljän viikon päästä väliaikainen proteesi ja mahdollisesti sitten jos on varaa implantti joskus puolen vuoden päästä!!

En antanut poistaa hammasta,koska en olisi voinut vkl mennä töihin ollenkaan..laulaminen ilman etuhammasta olisi saattant olla meinaan mielenkiintoista.
Sain antibiootit..

Ennen lähtöä hammaslääkäri sanoi asian joka alkoi ärsyttää minua...
Siis hampaaseen voisi tehdä juurihoidon ja rakentaa uuden sitten,mutta hampaan poisto on nopeampi,helpompi ja edullisempi vaihtoehto.

Siis mitä hemmettiä?!
Mä olen alle 30 ja toi hammaslääkäri jonka puheesta en ees meinannut selvää saada meinas,et haluun tekarin vaan koska se on nopein ja helpoin ratkakasu?!!!
Kyllä ärsyttää....

Nyt mua samalla tavallaan ärsyttää,että ootin vaan ne antibiootit ja lähdin kotiin..Kiva jos tää ei niillä antibiooteilla laannu..

Anteeksi avautumiseni.

Viimeksi muokattu:
Onneksi et uskonut tuota ihmistä (kuulostaa mielenterveysongelmaiselta). Soita sinne päivystykseen uudestaan ja kysy koska on joku toinen lääkäri paikalla. Ja jos on esim. huomenna jo, niin mene sinne ja juurihoitavat sen sitten. Turhia antibioottikuureja ei kannata syödä.

[QUOTE="vieras";24962401]Onneksi et uskonut tuota ihmistä (kuulostaa mielenterveysongelmaiselta). Soita sinne päivystykseen uudestaan ja kysy koska on joku toinen lääkäri paikalla. Ja jos on esim. huomenna jo, niin mene sinne ja juurihoitavat sen sitten. Turhia antibioottikuureja ei kannata syödä.[/QUOTE]
Kuollut hammas saattaa kyllä joskus kellastua ja sitten joutuu laittamaan laminaatin tai kruunun siihen, mutta sekin on aina halvempi ja helpompi vaihtoehto kuin silta (joka pilaa viereiset hampaat) tai implantti (joka tosi kallis ja vaikea tehdä). Pyydä vaikka joltakin lainaa ja mene yksityiselle juurihoitoon, jos et julkiselle pääse.

Jos esim. juuri on haljennut tai muuta, niin ei juurihoito välttämättä kyllä auta. Olisiko tarkoittanut että juurihoitoa voi koittaa, mutta sen onnistumisesta ei ole takeita jos esim. röntgenissä on vaikuttanut siltä että juuri on halki? Tälölin ei ole muuta konstia kuin poisto.

Syö antibiootit (voivat rauhoittaa tulehdusta, mutta eivät paranna hammasta enää) ja mene uudelleen ja vaadi juurihoitoa. Onneksi nykyään suurinosa hammaslääkäreistä jo tajuaa, että omat hampaat kannattaisi säilyttää suussa niin pitkään kuin mahdollista, eli ehdottomasti juurihoito eikä mitään hampaanpoistoa.

Meen maanantaina varaa yksityiseltä erityis hammasteknikolta ajan...
Mä en todellakaan halua alle 25 kulkee tekarit suussa..
Oon valmis maksaa mitä vaan,et saan hampaani kuntoon.
Mut en siitä,että ne revitään pois,koska se on helpointa.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;24962464:
Meen maanantaina varaa yksityiseltä erityis hammasteknikolta ajan...
Mä en todellakaan halua alle 25 kulkee tekarit suussa..
Oon valmis maksaa mitä vaan,et saan hampaani kuntoon.
Mut en siitä,että ne revitään pois,koska se on helpointa.
Erityishammasteknikko ei tee juurihoitoa, vaan sen tekee hammaslääkäri (joka myös näkee mikä vaihtoehto paras). Erityishammasteknikko toimii yhdessä hammaslääkärin kanssa, kun tarvitaan laminaatti ym. eli alkuvaiheessa et hänen palveluksiaan tarvitse. Tosi hyvä nyt, että on vara mennä yksityiselle, mutta valituksen voisit tehdä kyllä tuosta ensimmäisestä lääkäristä. Joskus on useampia kämmejä samalla tohtorilla takana ennestäänkin. Olen kuullut pahoista tapauksista läheisten hammashoidossa (lääkärillä päihdeongelmaa ja virheitä).

[QUOTE="vieras";24962572]Erityishammasteknikko ei tee juurihoitoa, vaan sen tekee hammaslääkäri (joka myös näkee mikä vaihtoehto paras). Erityishammasteknikko toimii yhdessä hammaslääkärin kanssa, kun tarvitaan laminaatti ym. eli alkuvaiheessa et hänen palveluksiaan tarvitse. Tosi hyvä nyt, että on vara mennä yksityiselle, mutta valituksen voisit tehdä kyllä tuosta ensimmäisestä lääkäristä. Joskus on useampia kämmejä samalla tohtorilla takana ennestäänkin. Olen kuullut pahoista tapauksista läheisten hammashoidossa (lääkärillä päihdeongelmaa ja virheitä).[/QUOTE]

Mä kävin ennen yksityisellä hammaslääkärillä..joka teki aina aivan kaiken..
Hänellä vain sattui olemaan erityis hammasteknikon pätevyys myös..
Ja nykyisellä asuin paikkakunnalla tiedän olevan samanlaisen lääkärin vastaanotto.
:)
Jos on yhtä hyvä ja mukava lääkäri,kuin entiseni...jää taas pelkoilut pois ja tietää saavansa osaavan hoidon.
Joillekkin hammaslääkäreille,kun ala on kutsumus,eikä potilaita hoideta liukuhihna tyylillä...

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;24962630:
Mä kävin ennen yksityisellä hammaslääkärillä..joka teki aina aivan kaiken..
Hänellä vain sattui olemaan erityis hammasteknikon pätevyys myös..
Ja nykyisellä asuin paikkakunnalla tiedän olevan samanlaisen lääkärin vastaanotto.
:)
No se kuulostaa hyvältä :).

Mitä sun hampaalle sitten kävi?
Siis että mikä sitä vaivaa ja miten nopeasti tuo vaiva kehittyi?
Parissa päivässä niin huonoon kuntoon, että poistaa pitäisi? :O

Mua pelottaa just toi että millon mun etummaiset hampaat hajoaa.. Takahampaita on jouduttu jo poistelemaan ja varmaan on taas jotain edessä kun taaimmainen hammas särkee niin pirusti ja hampaan kaula näkyy...

Mä en vaan tohdi mennä hammaslääkäriin...

Jos hammas on mätä sisältä ja se juurihoidetaan, käy usein niin että se murenee kumminkin, mullakin kävi juuri näin eli maksoin ensin juurihoidon ja pari vuotta myöhemmin hammas jouduttiin ottamaan pois kun 3/4 mureni suuhun. Onneksi poskihammas, että ehtii vielä säästää implanttia varten..

Otettiinko kuvat?

[QUOTE="vieras";24962685]Mitä sun hampaalle sitten kävi?
Siis että mikä sitä vaivaa ja miten nopeasti tuo vaiva kehittyi?
Parissa päivässä niin huonoon kuntoon, että poistaa pitäisi? :O[/QUOTE]

Siis pointtihan oli just se,ettei sitä ilmesesti olisi pakko poistaa,kun sen voisi hoitaa muutenkin.

Mutta juu entinen mieheni iski tukasta pitäen pääni oven karmiin ja neljä etuhammasta halkesi...
Niitä on korjailtu mutta toi yksi on jäänyt korjaamatta,kun on tullut muita "kiireellisempiä" hoidettavia.
Ja tottakai kahvin juonti ja tupakan poltto on pahentanut tilannetta..
eikä paljoa auta,että narskutan hampaita ja lisäksi vatsan kanssa on vaivaa(sieltä nousee hapot suuhun)...

siellä on halkeama juuren asti ja juuriin halki niin ei auta juurihoito. kun hammas alkaa kehittämään märkäpaiseen niin silloin siihen on konstina poisto. ei auta juurihoidot enään. se olisi pitänyt juurihoitaa jo aiemmin.

siellä on halkeama juuren asti ja juuriin halki niin ei auta juurihoito. kun hammas alkaa kehittämään märkäpaiseen niin silloin siihen on konstina poisto. ei auta juurihoidot enään. se olisi pitänyt juurihoitaa jo aiemmin.

Eiköhän tuo hammaslääkäri osaa kuvasta katsoa onko se juuri vahingoittunut vai ei..

Edelleenkin minä sekä hoitaja jäimme käsitykseen,että hampaan voi pelastaa,mutta lääkärin mielestä helpoin,nopein ja edullisin vaihtoehto olisi ollut hampaanpoisto.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;24962773:
Siis pointtihan oli just se,ettei sitä ilmesesti olisi pakko poistaa,kun sen voisi hoitaa muutenkin.

Mutta juu entinen mieheni iski tukasta pitäen pääni oven karmiin ja neljä etuhammasta halkesi...
Niitä on korjailtu mutta toi yksi on jäänyt korjaamatta,kun on tullut muita "kiireellisempiä" hoidettavia.
Ja tottakai kahvin juonti ja tupakan poltto on pahentanut tilannetta..
eikä paljoa auta,että narskutan hampaita ja lisäksi vatsan kanssa on vaivaa(sieltä nousee hapot suuhun)...

Voi että :hug:. Sun pitäis kyllä saada nämä hoidot maksatettua tuolla miehellä. Mutta pää asia on tietenkin että oot päässyt siitä eroon!

Voi että :hug:. Sun pitäis kyllä saada nämä hoidot maksatettua tuolla miehellä. Mutta pää asia on tietenkin että oot päässyt siitä eroon!

Juu,oon päässyt eroon..ja mielummin maksan itse,kuin olen missään tekemisissä kyseisen ihmisen kanssa. :)
Kunhan vain saisin kaikki hampaat kuntoon...

Olen luvannut lopettaa kahvin sekä energia juomien juonnin kokonaan sekä yrittää tupakasta eroon myös..heti kun hampaista puolet on kunnossa.. :)

Tai siis puolet niistä hampaista jotka laittoa vailla ovat :)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";24962917]Käyttekö te säännöllisesti vuosittain hammaslääkärissä tarkastuksissa? Hmapaat pesette aamuin illoin?[/QUOTE]

Mä pesen hampaat aamuin illoin,mutta ei se oo auttanut,kun reikiintyvät kovin helposti.. : /
Samoin,ku mun äidillä.
Ja tosiaan on nää hampaiden narskuttelut ym jotka viel pahentaa sit hampaiden kuntoa.

Lisäksi oli joku aikakausi,kun annoin hammaslääkäri pelolle vallan ja jätin käymättä tarkastuksissa.
Mutta lasten synnyttyä on ollut pakko käydä.
Ei enää hammaskipuja kestä jos on vauva joka valvottaa hampaiden kanssa tms..

Yhteistyössä