Ärsyttää,kun kaveri lapsensa kanssa kylässä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pottuuntunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pottuuntunut

Vieras
Siis seuraavanlainen tilanne (joita kymmeniä yhden tapaamisen aikana),itse kaveri ja sen lapsi ovat mitä ihanimpia ihmisiä =) Siis,meillä lapset 1v ja 3v,kaverilla yksi lapsi 2v.Meillä on kotona ollut heti alusta asti sellainen sääntö,että toisen käsistä ei lelua viedä.Edes vauvana ei saanut nuorempi isomman kädestä ottaa,siihen puututtiin heti.Ja nyt 1v tietää jo miten homma toimii.Mutta tämä 2v.Hän menee ottamaan meidän lapsilta käsistä leluja ja meidän lapset tietenkin vaatii antamaan takasin,koska käsistä ei saa viedä.No,siinähän ei mitään,mutta tämä lapsen äiti...kun hän heti välittömästi puuttuu tilanteeseen ja tulee sanomaan meidän lapsille,että anna nyt meidän lapsi leikkii sillä kun sinähän saat leikkiä sillä aina ja meidän lapsi on niin pienikin,että ei se vielä ymmärrä ettei toiselta saa ottaa jne.Jos meidän lapsi ottaa oman lelunsa takaisin,alkaa tietenkin armoton parku,ja tämä 2v:n äiti tulee ottamaan lelun takaisin omalle lapselleen!Ärsyttää tuommoinen.Olen koittanut sitten parhaani mukaan vastata 3v:n kyselyihin,että miksi se sai ottaa minulta lelun käsistä.Ja opettanut,että hänkin sanoo tilanteessa,ettei toisen kädestä saa veidä,meillä on semmoinen sääntö,mutta ei auta,tämä äiti vissiin haluaa suojella lastaan kaikilta pettymyksiltä,kun hän on vielä niin pienikin... Mitenkähän hälle vois sievästi asiasta sanoa?Olen koittanut tilanteessa mennä väliin tätä toista äitiä ennen ja sanoa hänen lapselleen,että ei saa viedä toisen kädestä ja ohjannut antamaan lelun takaisin (näin teen omien muksujen kanssa,oli kyseessä pienempi tai isompi),mutta armoton parkuhan siitä tulee(tietenkin,kun on tottunut saamaan aina sen lelun minkä haluaa) ja hänen äiti tulee ottamaan lelun takaisin.Aargh,kun ottaa pattiin.

Hauska tuo epäilysi ettei kaverin lapsen haluta kokevan pettymyksiä. Nyt sun lapsesi kokee pettymyksen kun lelu viedään kädestä ja sinä haluaisit ettei viedä kädestä. Huomaatko ristiriidan? ehkäpä sinun lapsesikin tulisi oppia ettei kaikki mene elämässä kuten äiti on opettanut? ;)

Sanot että olet opettanut omille lapsillesi, että kädestä ei saa ottaa ja heidän on vaikea ymmärtää jos toimitaan joskus eritavalla. Äidin voi toki olla vaikea ymmärtää, jos ei näe (tai halua nähdä ) että oma lapsi vie kädestä.

Sitten on taas toinen puoli, että silloin kun on vieraita niin niitä leluja tosiaan olisi hyvää jakaa enemmän. Usein (meilläkin ) lapset kahmii itselleen kauheat kasat leluja ja suojelee omiaan ettei vaan vieras pääsisi leikkimään juuri millään. En sano että teillä olisi näin, mutta meillä tämä ainakin on välillä ongelma ja muistan omasta lapsuudestani että leluja oli vaikea jakaa. Tällöin minusta taas on ihan oikein sanoa, että te saatte näillä leikkiä joka päivä, että annetaan X:kin leikkiä välillä.

No,en väitä,etteikö meidän lapset ikinä toisilta leluja käsistä vie,kaikki lapsethan niin tekevät.Ja aina kun tilanteen itse huomaan,siihen kyllä puutun,ja monestihan siinä oma lapsi pettyy,luonnollisesti,mutta näin teen,koska ollaan näin opetettu.Jos meidän lapset ottaa tältä lapselta lelun,on hänen äiti kyllä heti sanomassa,että ei saa ottaa,lapsi oli sillä leikkimässä.Ja vaattii antamaan takaisin.Muta kun tilanne toisin päin,tulisi meidän lasten aina olla se joustava osapuoli.Se ärsyttää.Ja eikä kyse ole mistään lelujen kahmimisesta,että itse haalii kaikki eikä toinen saa leikkiä millään,vaan ihan yksittäisistä leluista.Esim.kaverin lapsi leikkii autoilla ja meidän lapsi ottaa kirjan.Kohta kaverin lapsi tulee ottamaan kirjan itselleen ja meidän lapsi joutuu siitä luopumaan.Ja hakee itselleen sanotaan vaikka palapelin.Kohta tämä kaverin lapsi tulee ottamaan sen palapelin ja taas on meidän lapsi ilman lelua.Jne koko vierailun ajan.En sano,etteikö lasten ole hyvä oppia,että aina ei asiat mene niinkuin on kotona tottunut,mutta luulisi,että tämä äitikin huomaisi "vääryyden" kun toinen sitten tippalinssissä tulee kyseleen,että miksi tuo sai taas ottaa kädestä kun minä sillä laikin.Ja tämä äiti sanoo,että koska on pienempi.Mutta eihän pikkusiskokaan saa niin tehdä koska on vielä pienempi.Olen yrittänyt sievästi asiasta sanoa,ihan äidin kuullen,olen hänen lapselleen sanonut,että meillä on täällä semmoinen tapa,ettei toisten käsistä saa leluja viedä.Luulisi sen riittävän.Jos jossain meidän kyläpaikassa sanotaan,että jotain ei saa heillä tehdä,mikä meillä kotona olisikin sallittua,toki estän omia lapsiani niin tekemästä,silläkin "uhalla" että tulee kiukku.Täytyy kait vaan "kärsiä" nahoissaan.Mutta miten selitän asian tälle 3v:lle?Että sen takia ei heidän tarvitse meidän kodin sääntöjä noudattaa,kun heillä kotona eri säännöt ja haluavat noudattaa niitä omia sääntöjään?Ei minusta kuulosta oikein hyvälle...

Älä ota kylään kun noin ärsyttää.

Meillä sanotaan lapsille, että he ehtivät omillaan leikkiä joka päivä ja koko ajan, mutta se kaveri käy vain toisinaan joten eikös sen voi antaa silloin niitä leluja käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meillä sanotaan lapsille, että he ehtivät omillaan leikkiä joka päivä ja koko ajan, mutta se kaveri käy vain toisinaan joten eikös sen voi antaa silloin niitä leluja käyttää.

No tuskin ap on vaatinutkaan, että vieraat lapset leikkisi vaan omilla leluillaan. Ei sen kyläilevän lapsen tarvitse kädestä repiä, varmasti on niitä mielenkiintoisia leluja muuallakin kämpässä. Musta se on ihan itsestäänselvyys, että toisen kädestä ei oteta, ei yksivuotiaana eikä kolmekymppisenä. Toki voi ohjata lasta pyytämään nätisti, jos se toinen antaisi lelun ja sitten toisen lapsen äiti voi myönnytellä lasta, että anna vaan kun saat itse leikkiä joka päivä. Musta oot ap ihan oikein ajatellut asian ja sinuna mä sanoisin ihan suoraan vierailijoille, että meillä on sellainen sääntö, että kukaan ei täällä revi toisen kädestä leluja ja helpompi, että kaikille on samat säännöt.

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:

No tuskin ap on vaatinutkaan, että vieraat lapset leikkisi vaan omilla leluillaan. Ei sen kyläilevän lapsen tarvitse kädestä repiä, varmasti on niitä mielenkiintoisia leluja muuallakin kämpässä. Musta se on ihan itsestäänselvyys, että toisen kädestä ei oteta, ei yksivuotiaana eikä kolmekymppisenä. Toki voi ohjata lasta pyytämään nätisti, jos se toinen antaisi lelun ja sitten toisen lapsen äiti voi myönnytellä lasta, että anna vaan kun saat itse leikkiä joka päivä. Musta oot ap ihan oikein ajatellut asian ja sinuna mä sanoisin ihan suoraan vierailijoille, että meillä on sellainen sääntö, että kukaan ei täällä revi toisen kädestä leluja ja helpompi, että kaikille on samat säännöt.

No just nuin minäkin asian ajattelin,kerrankin joku sai minunkin ajatuksenjuoksusta kiinni.Mutta kun ei onnistu nämä samat säännöt,kun tämä 2v on "niin pieni"(siis hänen äitin kommentti asiaan).Miten selitän asian meidän 3v:lle kun hän asiasta usein kyselee?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja winhis:

No just nuin minäkin asian ajattelin,kerrankin joku sai minunkin ajatuksenjuoksusta kiinni.Mutta kun ei onnistu nämä samat säännöt,kun tämä 2v on "niin pieni"(siis hänen äitin kommentti asiaan).Miten selitän asian meidän 3v:lle kun hän asiasta usein kyselee?

No sano sille niin kuin se on: elämä ei aina ole reilua eikä kaikki pelaa sääntöjen mukaan.

Yhteistyössä