Ärsyttää, kun muutkin kutsuvat lastamme minun ja mieheni keksimällä lempinimellä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lemppari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lemppari

Vieras
Mieheni kanssa olemme keksineet lapsellemme useita hellittelynimiä, joita on tullut sitten käytettyä vieraidenkin kuullen. Nyt sisareni ovat alkaneet kutsua lastamme yhdellä keksimistämme nimistä. Nimet olivat tarkoitettu minun ja mieheni käyttöön -me lepertelemme niillä lapsellemme. Emme halua, että lapsi "oppii ne omaksi nimekseen". Eräs sisaristani kun ei juurikaan käytä enää lapsemme oikeaa nimeä... En kehtaa sanoa asiasta, vaikka se häiritsee minua todella paljon...

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Ööh...eikä sitä hellyyttä saa muut osoittaa kuin te? Ja mistä se siskosi voi tietää että moinen sinua häiritsee?
Täytyy kyllä sanoa, että onneksi olkoon, sinulla on vissiin melko helppo elämä kun noin pienestä asiasta saat tehtyä ongelman! :o

jep jep jep

Meillä ainakin jätetään salaisimmat lempinimet omaan käyttöön emmekä edes kutsu lapsia niillä "julkisesti". Tottahan ihmiset alkaa käyttää lapsesta sitä nimeä, mitä vanhemmatkin käyttävät.

:hug:

Meillä Hurrikaania on kutsuttu muutamalla lempinimellä ja nyt käly pentele on varastanut yhden niistä omalle tytölleen (6v Hurrikaania nuorempi). Eli nyt sitten kun serkukset ovat yhdessä ja huudetaan tätä lempinimeä niin kukaan (paitsi huutaja) ei tiedä kumpaa tytöistä tarkoitetaan.

Mun lapseni opettaja käyttää lapseni lempinimeä jonka me olemme keksineet hänen ollessaan vastasyntynyt.. samoin isovanhemmat ja kummit käyttävät näitä lempinimiä.. miks yleensä keksis sellaisia jos niitä ei saa käyttää, miten lapsi suhtautuu nimiin jos niitä ei saa käyttää vaikka sellaiset on keksitty? Jotenkin kieroa ja ristiriitaista.. Ja voithan sä seuraavaksi keksiä sellaisen sanallisen hellittelymuodon joka ei ole nimi niin muille sellainen ei tartu kovinkaan helpolla, minä esim. kutsun välillä lasta 'äidin höpiäiseksi'..

Täytyy myöntää et mulla ärsyttää kun anopin mies laulaa pojalleni "meidän" kahden laulua. Tosin on kait jo lopettanut kun lapseni kerran vihaisesti tokaisi hälle et "lopeta, piip ei oo SUN laulu!" :)

No huh... :o Enpä ole ennen tuollaista kuullutkaan että muut eivät saisi käyttää lasten nimeä kuin pelkästään vanhemmat.... :/ (jos kerran vieraiden kuullen kutsutte lasta tietyllä nimellä niin eiköhän se ole kutsu muillekin :D )

Mistä sitä voi tietää millä nimellä lasta saa kutsua? Yhtä pitää kutsua vain lempinimellä ja toista vain kutsumanimellä. Joko sanot asiasta ystävällisesti muille tai sitten keksitte uuden salaisen hellittelynimen. Ei se niin vakavaa ole.

:hug: löysäähän pipoa. Sisaresi vaoivat ajatella, että sinustakin on mukava kun he kutusvat lasta samoilla hellittely nimillä.
En ole koskaan ajatellut,että tuollaisestakin voi tehdä ongelman.......tai jostain laulusta........

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Täytyy myöntää et mulla ärsyttää kun anopin mies laulaa pojalleni "meidän" kahden laulua. Tosin on kait jo lopettanut kun lapseni kerran vihaisesti tokaisi hälle et "lopeta, piip ei oo SUN laulu!" :)

:O

onko teillä kopiraitti siihen lauluun vai miksei sitä saa kukaan muu laulaa?

Äääh, no ehkä ajattelin tätä liian... vaikeasti. Ei kai tämä niin iso asia ole... Sitä vaan, että itse kutsumme kuitenkin lasta pääsääntöisesti omalla nimellään, OIKEALLA nimellään. Ja haluaisimme, että sen hän oppii nimekseen...

Sainpahan nyt uutta näkökulmaa, kun avasin suuni täällä :)

jokin siinä vain ärsyttää. Jotenkin lapseni oikea nimi on se, jolla muiden pitäisi häntä kutsua ja meidän keksimä lemppari on vain kotikäyttöä varten. Jos suku ja kaverit haluavat antaa lempinimiä niin siitä vaan mutta ei nyt käyttäisi tätä meidän keksimää.

Vähän siihen tyyliin, että me hellittelisimme lastamme kutsumalla häntä kotona Mussukaksi mutta en silti haluaisi että hän on Mussukka kaikille :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jokin siinä vain ärsyttää. Jotenkin lapseni oikea nimi on se, jolla muiden pitäisi häntä kutsua ja meidän keksimä lemppari on vain kotikäyttöä varten. Jos suku ja kaverit haluavat antaa lempinimiä niin siitä vaan mutta ei nyt käyttäisi tätä meidän keksimää.

Vähän siihen tyyliin, että me hellittelisimme lastamme kutsumalla häntä kotona Mussukaksi mutta en silti haluaisi että hän on Mussukka kaikille :(

No niin, joku ymmärtää minuakin :) Juuri näin!

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja :):

:O

onko teillä kopiraitti siihen lauluun vai miksei sitä saa kukaan muu laulaa?

Ei oo kopiraittii. Pointtini oli oikeastaan se että pienikin lapsi jo tietää mikä on oman äidin ja isän juttu, mikä muiden perheen ulkopuolisten, vaikka samoja käyttäisivätkin.

Itselle tuli hyvä mieli jotenkin tässä meidän tapauksessa, vaikka tottakai äippä on sanomattakin tärkee.

Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän ap:tä:
mua ärsyttää kun anoppikin kullittelee ja muruttelee vauvaa

Totta kai mummo lapsenlastaan kullittelee. Eikö se ole hyvä, että lapsella on paljon rakastavia ja rakkauden näyttäviä aikuisia elämässään?

Musta on ihanaa, kun mun äiti muruttelee meidän lapsia ja halii niitä paljon. Lapset rakastaa mummua ja pappaa ja tykkää olla niitten seurassa.....Anoppi ei koskaan sano, eikä hali ja eipä nuo lapset sitten koskaan juurikaan siitä puhu.

No mua ei ärsytä ollenkaan jos poikaa kustutaan niillä lempinimillä mikskä mekin kutsutaan, mutta ihmiset kutsuu poikaa yhdellä lempinimellä mikä musta on ihan törkeen kamala (vaikka niistä ihmisistä ei oo) ja SE häiritsee :ashamed:

Yhteistyössä