Ärsyttää mies!!! Syö minunkin ruuat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Rami";25093257]Mistä ne rahat tulee jolla se ruoka saadaan kaupasta ulos? Kovaa työtä raataa että saa perheen ruokittua. Kotiin kun tulet, on akka naama norsunvitulla ja valittaa milloin mistäkin. Ruokaa tarvitsisi mutta kai sekin on väärin syödä nälkäänsä. Kohta ihmetellään kun ukko lähtee ja kurttu jää yksinkattilassaa kanssa vartioimaan soppaansa.[/QUOTE]

Entäs kun se on se akka joka käy tienaamassa ne ruokarahat, ukko on työttömänä. Mitä helvetin kovaa työtä se sit raataa? Ja se ukko syö surutta lastenkin ruuat, ukko saattaa tokaista vaan että sitä ruokaa saa kaupasta lisää, senkus käyt ostamassa. Kurttu saa toki kunnian maksaa arvon herran eineet...

[QUOTE="Rami";25093257]Mistä ne rahat tulee jolla se ruoka saadaan kaupasta ulos? Kovaa työtä raataa että saa perheen ruokittua. Kotiin kun tulet, on akka naama norsunvitulla ja valittaa milloin mistäkin. Ruokaa tarvitsisi mutta kai sekin on väärin syödä nälkäänsä. Kohta ihmetellään kun ukko lähtee ja kurttu jää yksinkattilassaa kanssa vartioimaan soppaansa.[/QUOTE]Tuollaisella järkeilyllä ja logiikalla saat vain palstaämmän vihat niskoillesi.

Töissäkäyntihän on palstaämmän mielestä vapaa-aikaa kotitöistä ja töistä palaavan miehen on siksi välittömästi aloitettava kotityöt ja lastenhoito heti kotiin päästyään vaikka itse olisi istuttu päivä palstalla ja facebookissa. Vrt. tämän lainaamasi kirjoittajan kommentti.

• Tykkää
Reactions: Jaska-
[QUOTE="Rami";25093257]Mistä ne rahat tulee jolla se ruoka saadaan kaupasta ulos? Kovaa työtä raataa että saa perheen ruokittua. Kotiin kun tulet, on akka naama norsunvitulla ja valittaa milloin mistäkin. Ruokaa tarvitsisi mutta kai sekin on väärin syödä nälkäänsä. Kohta ihmetellään kun ukko lähtee ja kurttu jää yksinkattilassaa kanssa vartioimaan soppaansa.[/QUOTE]

Niinhän se nainenkin monessa perheessä tulee töistä kotiin, tuo rahaa taloon ym. Mutta silti ukot olettaa että ruoka on ensisijaisesti heille valmiiksi tehty ja heidän mahan täytteekseen. Väliäkö muilla perheenjäsenillä tai sillä että töihin otettu ruoka aiheuttaa yllätyksen illalla työpäivän päätteeksi kotiin tulleelle äidille ja lapsille. Tämä kuulostaa aika tutulta...

Muuhun tulokseen en ole tullut, kun siihen, että äidit aikanaan ovat tunkeneet sitä ruokaa varsinkin poikalapsille (koska kasvava mies syö suuria määriä), mutta ohessa unohtanut opettaa, miten myös muut otetaan huomioon....

Tämä teksti nyt hieman kärjistetysti kirjoitettu... ;-)

no tämä on kyllä jo kaiken huippu... mies ei saa syödä kotonaan kun ei ol eitse laittanu ruokaansa.... herrajumala teidän kanssa oikeesti!mä teen yleensä joka päivä yhden uuden lämpimän ruuan ja teen sitä niin paljon että sitä lapsille, itselle ja miehelle ja vielä miehelle seuraavaksi päiväksi evääksi. ja jos sitten jää niin lapsille vielä lounasruuaksi. ja mies oikeesti syö, mikä hänelle sallittakoon kun on kuitenki raskaassa fyysisessä työssä. eipä ole IKINÄ tullut mieleen sanoa hänelle että näpit irti ruuasta...

eipä oo ihme jos ukot lähtee kävelemään kun ei anneta kotona edes ruokaa... ja meillä kuitenkin mies on se joka tienaa ne rahat siihen ruokaan. että oikeesti se oon minä joka ei saisi tuolla logiikalla syödä.

Meillä on sama juttu. Se liha vaan katoaa miehen suuhun. Oikeasti, jos teen lihamurekkeen isosta paketista jauhelihaa (700g), niin pitäisi siitä riittää parille aterialle. Eikä niin, että ruokapöydässä syödään ensin suurin osa ja sitten mies pistelee sen lopun iltapalaksi. Olen koettanut sanoa, että ylenmääräinen lihansyöminen ei ole tarveellistä, se tulee kalliiksi ja että jos on nälkä (tai kuvittelee, että on nälkä), niin voi syödä niitä lisukkeita lisää. Mies on toimistotyössä, että ei edes kuluta suuria määriä energiaa.

No...tota noin...Meillä häviää esim. hirvisoppa kattilasta ennenkuin ehdin kissaa sanomaan, siitä hyvällä tuurilla jää junnulle seuraavaks päiväks päiväruoka, mut joskus ei sitäkään...Joten meilläkin asuu hyvällä ruokahalulla varustettu mies, mut ei mulle tulis mieleenkää alkaa rajottaa tai nalkuttaa sen syömisistä, sehän ne eväät meillä maksaa + otan sen kohteliaisuutena et ruoka maistuu!Silloin olen onnistunut kokkauksissani ja toinen on tyytyväinen.

Musta tuo on vähän turhaa nalkutusta, ihan näin suoraan sanoen..Tee isompia annoksia jos ei eväät riitä.

• Tykkää
Reactions: Jaska-
mä nyt en oikeen tajunnut. meillä on ainakin koko perheelle, ketään erottelematta samat ruuat. ja jos jotain ruokaa jää ja se laitetaan jääkaappiin, niin sen saa sitten syödä kuka ehtii. ja meillä ruokaa laitetaan aina niin paljon, että jokainen saa syödä niin paljon kuin haluaa.

Meillä syö kaikki paljon, niin vanhemmat, kuin lapsetkin, mutta kyllä meillä saakin syödä :) Yleensä mä pyrin tekemään ruokaa niin paljon, että siitä jää miehelle evääksi seuraavalle päivälle ja teen sitte taas seuraavana päivänä meille uuden ruoan. Ei kenenkään tarvii nälissään olla, jos on nälkä niin syö, mukavaa, että mun tekemä ruoka maistuu :) Meitä on 2 aikuista ja kaks lasta, toinen on vajaa 2-vuotias ja toinen 3. Perunamuussia teen yleensä 6 litran kattilallisen+ siihen sitte mitä milloinkin sen kanssa, eikä siitä välttämättä jää mitään jäljelle, mut ei se mua kyllä haittaa.

Mä olen huomannut, että mieheni syö silmiensä eikä suunsa mukaan. Jos laitan tarjolle ns. normaalikokoisen satsin ruokaa, siitä jää hiukan jäljelle, siis muutama suupala. Kaikki ovat kylläisiä, eikä mies ravaa nälkäisenä kaapeilla etsimässä lisäruokaa.

Jos teen ison satsin, ihan sama, miten suuren, jämä on silti yhtä pieni kuin aina. Mies vain valittaa, että onpa raskas, ähky ja väsynyt olo. Eikä hitto soikoon tajua pistelleensä napaansa vielä parin ylimääräisenkin annoksen verran ruokaa. Hän ei siis "täytä lautastaan" vaan "tyhjentää tarjoiluastiaa", ja sillä tavalla mittaa annoksensa suuruutta. Hän on ihan sokea kilolle ruokaa lautasellaan.

Olen luopunut toivosta tehdä ruokaa kahdeksi päiväksi kerralla ja kokkaan päivittäin, ei meillä ole edes varaa tuplamäärään ruokaa.

meitä 2aikuista ja 2 lasta 2v ja 4v, keittoja teen 5litran kattilan, muusia samoin ja mureketta/lihapullia tmv tleensä 1400kg lihaa, kalaa menee reilu parikiloa kerralla... ja siis nämä menee yhdellä ruualla. mies on kova syömään, samoin lapset. mies saa noista eväät seuraavana päivänä. meistä kukaan ei ole ylipainoinen vaikka niin voisi luulla.

ja ukko jää yksi syömään hesen paskaa, kun on niin laiska paska että ei jaksa tehdä ruokaa!

minähän menen kauppaan ihan itse omilla jaloillani jos näyttää siltä että ruoka on lopussa tai ei muuten vaan riitä koko perheen syömisiksi, toki vähän radikaali asenne mieheltä sitten vissiin tämä tälläinen.

[QUOTE="vieras";25093796]meitä 2aikuista ja 2 lasta 2v ja 4v, keittoja teen 5litran kattilan, muusia samoin ja mureketta/lihapullia tmv tleensä 1400kg lihaa, kalaa menee reilu parikiloa kerralla... ja siis nämä menee yhdellä ruualla. mies on kova syömään, samoin lapset. mies saa noista eväät seuraavana päivänä. meistä kukaan ei ole ylipainoinen vaikka niin voisi luulla.[/QUOTE]

kovasti syötte 1400 kiloa lihaa on jo ihan hyvä määrä!
yök, inhoan lihaa paljon syöviä. maailma tuohoutuu.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25093660:
mä nyt en oikeen tajunnut. meillä on ainakin koko perheelle, ketään erottelematta samat ruuat. ja jos jotain ruokaa jää ja se laitetaan jääkaappiin, niin sen saa sitten syödä kuka ehtii. ja meillä ruokaa laitetaan aina niin paljon, että jokainen saa syödä niin paljon kuin haluaa.

Entä jos mies mättäisi lautaselleen vaikkapa puolet makaroonilaatikosta kun istuu pöytään, ja muu perhe joutuisi jakamaan loput keskenään? Kyllä meilläkin saa syödä niin paljon että nälkä lähtee ja sen verran kuin maistuu, mutta kieltämättä joskus ärsyttää että teen oikeasti ISON kattilallisen vaikka perunamuusia ja kaikki menee kerralla. Ihan kaikki. Syöjinä minä, mies ja vähän alle 1-vuotias. Miehellä myös ylipainoa josta jo voi päätellä, että syö muutenkin kuin nälkäänsä. Joskus ihan oikeasti nyppii jos käytän normaalia enemmän aikaa ruuanlaittoon että saisin samalla tehtyä myös seuraavan päivän ruuat, ja mitään ei jää seuraavaksi päiväksi, vaikka olisi tiedossa että olen miehen kanssa sen koko seuraavan päivän navetalla enkä ehtisi laittaa ruokaa.

Mä olen alkanut tehdä välillä niin, että jemmaan eväsrasioihin heti valmiista ruuasta tarvittavat annokset myöhempää varten, ja loput saa sitten syödä. Yleensä kuitenkin teen vain sen verran kuin kahdelle ihmiselle on järkevä määrä ja laitan lautasille valmiiksi. Jos jää vielä nälkä, voi ottaa leipää ja/tai salaattia. Harvemmin mies kuitenkaan ottaa, kun sillä ruualla ihan oikeasti tulee kylläiseksi ;) Se syö vaan itsensä ihan ähkyyn jos mahdollista, jos ruoka on hyvää. Samoin saattaa vetää 5 jogurttipurkkia kerrallaan tai puoli pakettia muroja. Siksi kun on hyvää. Mun mielestä tuollaista on ihan ok rajoittaa tai laittaa mies hakemaan kaupasta lisää, jos kerralla tosiaan on pakko vetää yksin sellainen ruokamäärä, jonka pitäisi riittää useammalle ihmiselle tai useammaksi päiväksi.

Ei mua loppujen lopuksi niin paljon ärsytä, jos mies syö ns. seuraavan päivän ruuat, kyllä sitä aina voi tehdä lisää. Enemmän ärsyttää se, että jos ollaan laitettu ruuaksi jotain, mitä ei voi laskea niin että jokaiselle on yksi (pihvi, leike tmv.) vaan sitä otetaan kauhalla, mies saattaa vetää omalle lautaselleen niin paljon ettei muille meinaa jäädä. Usein kun laitetaan ruokaa, se vielä sanoo, että älä nyt noin paljon laita, kyllä tuon pitää riittää, siinähän on xxx grammaa! Esim. jos meillä on ollut neljä aikuista ihmistä syömässä, mies on laittanut tse ruokaa sen verran että siitä riittää neljä lautasmallin mukaista annosta (vaikka olisin sanonut, että tee nyt kaksinkertainen määrä kun tuo ei riitä, mutta ei, onhan tässä 350g lihaa ja sen pitää riittää!) ja menee sitten ensimmäisenä hakemaan ruokaa kauhaisten lihasta ja muusista puolet lautaselleen. Appi kysyy etää paljonko mies otti ja vetäisee lähes saman määrän omalle lautaselleen, ja me anopin kanssa saadaan lusikallinen ruokaa ja syödään salaattia... :D

Täytyy myöntää, että moinen vituttaa myös mua. En ääneen vikise, mutta mielessäni kiroan kyllä välillä ja raaaaskaasti.. (tai olenhan mä aina sillon tällön maininnut asiasta. )

Mä olen todennut, että mitä enemmän mä sitä ruokaa teen, sitä enemmän sitä menee. Ottaa päähän kun kotona on ihan selvä viidakonlaki, jos et ehdi ruokaa ottamaan niin olet ilman. Sit jos mä teen sen, että syön viimeisen annoksen ni siitä alkaa rutina, eikö täällä oo mitään ruokaa, tee jotain ruokaa, tee mulle leipä......................... TEEEE ITE!!! |O

Mitään ei tosiaan enää kannata ajatella että ruokaa olisi seuraavana aamuna koska sitä käydään jääkaapilla vielä kauhalla vetämässä.. Kauniisti toki olen asiasta maininnut ja kerran myös helvetin rumasti, silloin tein ruoan ennen laulutuntia ja kun tulin, kattilallinen ruokaa oli kadonnu ja lämminruoka jäi saamatta.... (ANTEEKS oli mulle jätetty jääkaappiin ruokalusikallinen kastiketta (mittasin sen kiukuspäissäni) että oisin voinu perunaa keittää sen kanssa.... :laugh: )

Meillä toki saa syödä jos on nälkä mutta jotenkin tuntuu että mässyttämiseltä tää vaikuttaa ennemminki ku siltä että sillä mikään nälkä olis... :whistle:
Ja tosiaan se ruoantekijäkin on musta oikeutettu samaan määrään ruokaa, jos niin halajaa...

[QUOTE="vieras";25093899]Entä jos mies mättäisi lautaselleen vaikkapa puolet makaroonilaatikosta kun istuu pöytään, ja muu perhe joutuisi jakamaan loput keskenään?
[/QUOTE]

tuohan on ihan normaalia. jäähän siihen vielä puolet mulle ja lapsille. ikinä ei ole jäänyt nälkä kellekään ja jos jää niin sitten tehdään lisää ruokaa.

mikä se ongelma oli?!?!?

Minulla on tällä hetkellä väliaikaisesti saman katon alla asuvan veljeni kanssa sama ongelma. Aikuinen mies on jo, ei mikään teini. RÄYH, kun aina on kaappi tyhjänä vaikka itsekkään en mikään pieniruokainen ole. Normaalipainoinen kuitenkin, mutten hoikka. Se viidakonlaki tosiaankin on meilläkin käytössä ja pahasti. Onneksi ei ole pysyvä ratkaisu. En usko, että jaksaisin tuollaista miesystävässä.

[QUOTE="vieras";25093979]tuohan on ihan normaalia. jäähän siihen vielä puolet mulle ja lapsille. ikinä ei ole jäänyt nälkä kellekään ja jos jää niin sitten tehdään lisää ruokaa.

mikä se ongelma oli?!?!?[/QUOTE]

No ongelma voi olla siinä, että siitä jäljelle jäävästä ei välttämättä riitä normaalia annosta muille syöjille, jos heitä on paljon.

Kun jotkut ihmiset ottaa sitä ruokaa ihan oikeasti niin paljon, ettei muille jää, vaikka sitä ruokaa tekisi vähintään triplasti isommalle joukolle kuin pöytään on tulossa. Kyllä se minun mielestäni on ongelma. Vai pitäisikö vain rakentaa kotiin joku laitoskeittiö, että saa tehtyä vielä isommat määrät kerrallaan?

Jos ei yksi annos ruokaa riitä vaan syö monen päivän satsin kerralla, niin ehkä tässä kohtaa ei olla enää ihan siellä "aikuisella maaperällä"? Tottahan sopimalla asioista, voi syödä vaikka lasagnen kerralla, mutta noin kuin ap ilmaisi, ei ole ok.

Muoks. Muakin kyrsis todella, jos mä olen tehnyt isomman satsin sapuskaa, ettei joka päivä tarvitse kokata ja joka olis sen käynyt ns. salaa vetelemässä kiduksiinsa.

no ehkäpä niissä energian kulutuksissa on eroa..
mä en todennäköisesti pysyisi tajuissani sillä maarallä mitä keskiverto nainen syö.. miksi siis oletetaan että miehelle riittää sellainen annos mikä naiselle?
ja eikös sitä ruokaa voipi tehdä päivittäin jolloin sitä ei tarvitse säästellä?
kamalaa on se jos perheessä on ruokanatsi joka ei anna ihmisen syödä tarpeeksi kun nälkä on.

[QUOTE="vieras";25094111]No ongelma voi olla siinä, että siitä jäljelle jäävästä ei välttämättä riitä normaalia annosta muille syöjille, jos heitä on paljon.

Kun jotkut ihmiset ottaa sitä ruokaa ihan oikeasti niin paljon, ettei muille jää, vaikka sitä ruokaa tekisi vähintään triplasti isommalle joukolle kuin pöytään on tulossa. Kyllä se minun mielestäni on ongelma. Vai pitäisikö vain rakentaa kotiin joku laitoskeittiö, että saa tehtyä vielä isommat määrät kerrallaan?[/QUOTE]

Älä nyt liiottele, ei siihen laitoskeittiötä tartte et tekee isoja annoksia.. :D Ja jos kerta tietää et toisella on iso ruokahalu, miksei ennakoi ja tee enemmän sitä ruokaa?

Mä en yksinkertaisesti ymmärrä missä se ongelma on?

Mä ainakin tunnen mieheni ruokatottumukset ja tiedän paljon sitä ruokaa menee, joten teen sen mukaan sitä evästä..Vaikka meitä ei ole kun 2 aikuista ja taapero, tehdään meillä keittoa 10 litran kattilaan, perunaamuusia turha tehdä alle 2kg perunoista, riisiä turhaa keittää alle 4hengen annosta, yleensä ei meinaa sekään riittää jne jne jne jne..Mä just nauroin ukolle et täytyy ostaa isompia kattiloita ja vuokia, siinä kohtaa kun meillä on 2 teini-ikästä ja isäntä syömässä, ei nimittäin enää se 10 litraa keittoa riitä.. :D

Yhteistyössä