Ärsyttääkö muita uimahallissa äidit, jotka antavat lastensa toljottaa muita ihmisiä avoimesti ja jopa kommentoida näitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermot meni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermot meni

Vieras
Kuinka hukassa voi käytöstavat olla näillä ihmisillä, todella epäkohteliasta. Viimeksi eilen uimahallissa törmäsin tällaiseen. Hallissa on suihkut vierekkäin ja niitä erottaa sermit. Olin itse suihkussa ja viereisen sermin taakse tuli äiti pienen poikansa kanssa. Jossain vaiheessa poika tuli minun puolelleni ja tuijotti, kun peseydyin. No, ei siinä nyt vielä mitään, jos joku satunnainen lapsi vähän katsoo, mutta kun hän oikein jäi siihen tuijottamaan ja äitinsä ei tehnyt elettäkään hakeakseen lastansa pois! Lässytti vain tälle viereisestä kopista jotain turhanpäiväistä.

Lapsi seisoi toljottamassa minua koko sen ajan, kun peseydyin. Lähdimme suurin piiretin yhtä aikaa tämän äidin kanssa pois ja matkalla pukuhuoneeseen tämä lapsi vaan tuijotti ja äiti vaan hymisteli maireana.

Myös saunassa ja pukuhuoneissa olen usein törmännyt tällaiseen käytökseen. Kerran pukuhuoneessa pikkutyttö tuli katselemaan pukeutumistani, lopulta meni kassilleni ja alkoi tutkia rasvoja jne. Siis otti ihan käteen. Ja äiti vaan kujertaa, että "kultaa..kohta puetaan". Toki tuollaiseen puutun jo itsekin, mutta vituttaa puuttua, kun se ei ole mun tehtävä!

Mistä tämä johtuu?

Kuinka pieniä lapsia? Ei pienimpiä ole syytä kieltää katsomasta mutta ei tietenkään saa toisen tavaroita ottaa. Jos kyse isommista lapsista jotka jo ymmärtää niin toki äitinä kieltäisin tuijottamasta. Mutta jos alle 3 v niin silloin mielestäni sinun on syytä muuttaa asennettasi.

Omille lapsilleni kommentoin hyvinkin herkästi jos huomaan että jäävät pitkäksi aikaa katselemaan (aika harvinaista, yleensä alle 2v. toimii näin uteliaisuuttaan). Kommentointia en ihan ymmärtänyt... siis kommentoi mitä? Jotakin ikävää vai yleisesti "tätillä on samanlainen shampoo kuin meillä"-tyylisiä kommentteja?
Jos lapsi kommentoi/kysyy jotain jonkun ihmisen ulkonäöstä niin vastaan aina että me kaikki olemme erilaisia ja jokainen ihminen on omanlaisena ja yhtä arvokas sellaisena kuin on.

Itse olen tottunut jo siihen että lapset tuijottavat ja kommentoivat arpiani. Saatan itsekin kertoa jotain jos kuulen lasten kyselevän. Joskus ihan huomaa kuinka joku lapsi (ja joskus aikuinenkin!) jää tuijottamaan leuka polvissa asti. Silloin tulee mieleen että olisipa suihkepullo jossa sitruunavettä niin päräyttäisin pikkusen naamalle ja karjaisisin HERÄTYS! =)

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Nykyajan kakaroita oikein kannustetaan röyhkeyteen ja "oma-aloitteisuuteen" ... vastaavasti mitään ei kielletä, koska muutenhan piltti saisi elinikäiset traumat.

Mun lapsi jää tuijottamaan, varsinkin jos kyseessä on alaston nainen. Sanon kyllä aina että ei saa jäädä tuijottamaan ketään, annetaan kaikkien rauhassa peseytyä/pukeutua.

*ojentaa ämpärin sille yhdelle jolla on yrjötauti*

Tää idiootti on ihan tyytyväinen jos pieni lapseni jää pesutiloissa jotakuta tuijottamaan. Sehän tarkoittaa sitä että mä saan pesydyttyä ilman sinkoilua lapsen perässä. Meillä kun ei olla kovin paikoillaan olevaa sorttia. Anteeksi vain jos lapsen katse häiritsee.

itse en ole uimassa käynyt mutta olen kyllä huomannut tuon saman ilmiön muuallakin, että vanhemmat(melkein poikkeuksetta äidit) antavat lapsen tulla vieraan ihmisen viereen tuijottamaan, koskemaan yms.
minusta tämä on ensinnäkin erittäin epämukavaa, vaikka ymmärrän että lapsi ei välttämättä ymmärrä että siinä on mitään outoa mutta kyllä sen vanhemman tulisi tajuta reagoida asiaan ja pitää lapsi lähellä itseään.
Eikö tämä ole myös hyvin vaarallista? mistä he tietävät millainen ihminen se on ketä lapsi jää suu auki tuijottamaan, monesti myös sormella osoittamaan milloin mitäkin asiaa, useamman kertaa on esim kaupassa tullut jonkun lapsi lahkeeseen roikkumaan tai kassiin??vanhempia ei joko näy missään, tai sitten ovat muutaman metrin päässä ja mitenkään ei asiaan reagoida vaikka nähdään että mukula roikkuu vieraan ihmisen lahkeessa kiinni??olen ruvennut sitten itse irrottamaan lapsen/ohjamaan hänet takaisin vanhempiensa luo.tähänkään ei muuten reagoida mitenkään, ei pyydetä anteeksi, sanota kiitos tai edes jotain..toinen tällainen samanlainen tilanne on ravintola, minulla on usein käynyt niin että olen ravintolassa syömässä pöydässäni ja viereisen pöydän lapset, syötyään vanhempien vielä syödessä lähtevät vaeltelemaan ja tulevat seisomaan siihen pöydän viereen tuijottamaan kun syön, vanhemmat eivät reagoi asiaan mitenkään. mitä siinä sitten rupeat sanomaan lapselle? voisitko mennä takaisin omalle pöydällesi?
ei kuitenkaan haluaisi olla ilkeä lapselle, vaikka ärsyttäisikin.samoja kokemuksia?

Alkuperäinen kirjoittaja Kahdentytönäiti;27888183:
Riippuu kyllä ihan siitä, minkä ikäisistä lapsista on kysymys. Ihan pienimmät eivät tuijottamistaan epäkohteliaaksi ymmärrä, mutta isommille siitä sen sijaan kuuluisi jo mainitakin.

Juu, lapsi ei varmasti ymmärräkään, mutta sen äidin kyllä kuuluisi ymmärtää;)

Tuo kyseinen lapsi oli noin 2-3v. Minua kyllä häiritsee oli lapsi minkä ikäinen tahansa, ihan vauvat nyt erikseen. Mut jos lapsi jo kävelee, niin en oikein pidä moisesta tuijottamisesta.

Raskaanaollessa ja uimassa käydessä huomasin tuon, että monikaan ei välitä siitä mitä lapsensa katselee ja kuinka pitkään. Mahani herätti ihmetystä, ja koska en muutenkaan pidä muiden lapsia minään ihanuuksina niin tuijotus ärsytti.

Omiani komennan, että tuijottaa ei saa sillä se on epäkohteliasta ja epämukavaa.

[QUOTE="vieras";27888199]Tää idiootti on ihan tyytyväinen jos pieni lapseni jää pesutiloissa jotakuta tuijottamaan. Sehän tarkoittaa sitä että mä saan pesydyttyä ilman sinkoilua lapsen perässä. Meillä kun ei olla kovin paikoillaan olevaa sorttia. Anteeksi vain jos lapsen katse häiritsee.[/QUOTE]

Ok... Ehkäpä tämä selittääkin osan tapauksista. Oletko ajatellut, että toimintatapasi ei ole välttämättä kovin kohteliasta niitä muita ihmisiä kohtaan, joita lapsesi jää tuijottamaan?

[QUOTE="aloittaja";27888232]Juu, lapsi ei varmasti ymmärräkään, mutta sen äidin kyllä kuuluisi ymmärtää;)

Tuo kyseinen lapsi oli noin 2-3v. Minua kyllä häiritsee oli lapsi minkä ikäinen tahansa, ihan vauvat nyt erikseen. Mut jos lapsi jo kävelee, niin en oikein pidä moisesta tuijottamisesta.[/QUOTE]

Kuten sanoin, niin ei auta kuin muuttaa asennettaan, siis sinun. Kaikesta elämässä ei tarvitse pitää. Jos liikut ihmisten ilmoilla niin tiedät, että siellä voi liikkua myös lapsia, jopa pieniä lapsia, jotka vasta opettelevat maailmaa ja se heille sallittakoon.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;27888226:
mitä siinä sitten rupeat sanomaan lapselle? voisitko mennä takaisin omalle pöydällesi?
ei kuitenkaan haluaisi olla ilkeä lapselle, vaikka ärsyttäisikin.samoja kokemuksia?

Meillä kävi naapurin ipana tuijottelemassa aidan yli meidän takapihalle kun vietettiin siellä aikaa, kesällä tää toistui siis tosi usein. Yhden kerran sitten tokaisin sille ihan asiallisesti että "on vähän epäkohteliasta tulla kurkkimaan toisten pihoille." Ja sen jälkeen ei käynyt enää kurkkimassa.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="juh";27888247]Kuten sanoin, niin ei auta kuin muuttaa asennettaan, siis sinun. Kaikesta elämässä ei tarvitse pitää. Jos liikut ihmisten ilmoilla niin tiedät, että siellä voi liikkua myös lapsia, jopa pieniä lapsia, jotka vasta opettelevat maailmaa ja se heille sallittakoon.[/QUOTE]

Toki lapset ovat lapsia, mutta kun kyse olikin nyt äideistä, jos huomasit?

[QUOTE="vieras";27888288]Ja mun lastahan ei kukaan vieras ämmä kyllä kiellä tuijottamasta tai koskemasta mihinkään![/QUOTE]

Edes omiin tavaroihinsa? Joopa joo.

[QUOTE="aloittaja";27888232]Juu, lapsi ei varmasti ymmärräkään, mutta sen äidin kyllä kuuluisi ymmärtää;)

Tuo kyseinen lapsi oli noin 2-3v. Minua kyllä häiritsee oli lapsi minkä ikäinen tahansa, ihan vauvat nyt erikseen. Mut jos lapsi jo kävelee, niin en oikein pidä moisesta tuijottamisesta.[/QUOTE]

Ei meillä ainakaan 1½v. (joka siis ei ole vauva) ymmärrä ettei saa tuijottaa vaikka asiasta sanoisikin.
Kaupassakin hermostutti joulun aikaan erään miehen hymyilemällä ja katsomalla miestä. Melkein kävi käsiksi lapseen ja lopulta vaihtoi jonoa todeten "saatanan tuijottava kakara".
Lapsi on tottunut siihen että yleensä kassajonossa takanamme tulevat ihmiset alkavat ensin ilmeilemään ja jossain vaiheessa juttelemaan.

No mulle ei todellakaan ole tullut mielen viereenkään että jotakuta häiritsee pienen lapsen tuijotus. Mua ei häiritse todellakaan. Pieni lapsi on utelias ja paljon on ihmeellistä maailmassa. Pidän siis ihan normaalina jos lapsi tuijottaa ja joskus voi olla tuijottava ilme kun jää vain ajatuksiinsa. Toki nyt pidän näköyhteyden koko ajna lapseen ettei pääse lääppimään vieraita ihmisiä.
Ja korostan nyt että puhun pienistä lapsesta siis 2-vuotiaasta.

[QUOTE="Vieras";27888301]Se äippä antoi ihan tahallaan lapsensa tehdä noin koska huomas kuinka se sua ärsytti :laugh:[/QUOTE]

Siinä tapauksessa pitää vaan todeta, että ei voi kai sitten kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu. Tosi fiksua.

Juttele! Se on tehokas keino saada suurin osa lapsista häipymään. Harvan kotona on neuvottu kuinka suhtautua ihan vieraisiin ihmisiin ja eka reaktio on aina järkytys, että apua, toi aikuismöhkäle päästää ääniä. Ja jos joku jää edelleenkin toljottamaan on siitä aika helppo sanoa , että missäs sun äitis on ja kaipaa sua. Ja jos ei sekään auta, niin sitten mä vaan kiellän että tämä on nyt suihkutila ja sun on toi toinen, jonne mä voin tulla laittamaan sulle suihkun päälle. Siinä vaiheessa tiikeriemot jo onkin kimpussa syyttäen pedofiliasta ja fiksummat sanovat kiitos.

Meidän taloyhtiön vekarat liukenee ikkunan takaa jo sillä, että vilkuttaa tai näyttää kieltä. Lasten oma elekieli toimii joka kerta.

• Tykkää
Reactions: Anatolia ja misStar
Ehkä se äiti ei edes huomannut mitä lapsensa katselee jos itse peseytyi samalla. Ei mua kyllä häiritse tippaakaan jos joku 2-4v. tuijottaa mut tossa tapauksessa jos oisin huomannut et lapseni tuijottaa jotain joka on peseytymässä niin oisin sanonut lapselle. Ja toisten tavaroihin ei tietenkään saa mennä koskemaan vaikka ois miten vauva vasta.

Jos pieni lapsi tuijottaa minua, alan jututtaa häntä. Samoin isomman kanssa. Tilanteen voi katkaista sillä tavalla. Esim. isommalta voi jo kysellä, että oletko käynyt jo uimassa vai menossa vasta, missä sun äiti on (vink vink;) ) jne. Kovin pienten tuijotus ei häiritse niin, että pahastuisin. Johtuu varmaan siitä, että sitä on tottunut jo: oman lapsen kanssa kun ei välttämättä edes ole vessarauhaa.

Ja jos ison tuijotus on erityisen "röyhkeää" hänelle voi sanoa, että ei ole fiksua tuijottaa.
It's that simple.

Yhteistyössä