ärsyttääkö teitä lapsenne laiskuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juuri käytiin taas kerran 3. luokkalaisen kanssa taistelua. Viime viikolla alettiin jo yhdessä kertaamaan englantia. Tänäänkin sitten muistutin lukemisesta ja siitähän poika hermostui. Otettiin sitten kirjat esille ja yritin kysellä. Poika vain tiuskii ja huutaa ettei osaa. Opettajakin oli kirjan nurkkaan kirjoittanut kommenttia läksyjen luvusta :( Samoin on muiden aineiden kanssa. Ei lue ollenkaan. Yltin tehtäviä alkaa tekemään tuosta noin vain ja huutaa kuin hyeena ettei osaa. Ei tietenkään osaakaan kun ei lue ensin sitä tekstikirjan kappaletta ollenkaan. Rankkaa on eikä poika usko mitään.

No miksi ihmeessä SINUN pitäisi penskaasi pakottaa lukemaan niitä kappaleita tai kokeisiin? Kun hän itse älyää, että hyviä numeroita ei saa lukematta, hän luultavasti alkaa lukemaan läksynsä. Hänen koulumenestyksensä ja tulevaisuutensa se on, ei sun. Älä siis vaivaa päätäsi tuollaisella.

Alkuperäinen kirjoittaja one of those kids:
No miksi ihmeessä SINUN pitäisi penskaasi pakottaa lukemaan niitä kappaleita tai kokeisiin? Kun hän itse älyää, että hyviä numeroita ei saa lukematta, hän luultavasti alkaa lukemaan läksynsä. Hänen koulumenestyksensä ja tulevaisuutensa se on, ei sun. Älä siis vaivaa päätäsi tuollaisella.

kyllä mäkin vaan vaivaan, kyse on LAPSEN PARHAASTA. Pelkään että jos jää kovin jälkeen niin ei saa muita enää kiinni, asiat vaikeutuu niin paljon. Haluan että lapseni pärjäis tässä elämässä, eihän sillä mulle mitään väliä olekaan, mutta koska lapsi on niin rakas niin hänen parastaan tietysti haluan.

sanoinko että olen pakottanut? lukisi jos pakottaisin mutta en pakota.

ja täten ei lue. ei lue koskaan juuri noita toivoliinin mainitsemia yltin kappaleita, eikä uskonnon. sanoo vaan että ne on koulussa luettu yhdessä.

nyt alkanut mennä niin laiskaksi että ei lue edes kokeisiin. ärsyttää.

ja kyllä minä siitä yritän muistuttaa ja kannustaa lukemaan, mutta pakottaa ei voi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

sanoinko että olen pakottanut? lukisi jos pakottaisin mutta en pakota.

ja täten ei lue. ei lue koskaan juuri noita toivoliinin mainitsemia yltin kappaleita, eikä uskonnon. sanoo vaan että ne on koulussa luettu yhdessä.

nyt alkanut mennä niin laiskaksi että ei lue edes kokeisiin. ärsyttää.

ja kyllä minä siitä yritän muistuttaa ja kannustaa lukemaan, mutta pakottaa ei voi.
ja siis kyllä mun mielestä kuitenkin koulu-uran alussa voi auttaa uusissa jutuissa. eka-tokalla kokeita ei edes ole kuin matikassa, ja niihin ei tarvitse lukea mitään. joten kolmannella neljännellä lukeminen on vielä vähän outo juttu. siis kokeisiin lukeminen ja kappaleiden lukeminen.

meillä meni 2 vuotta siihen että kiinnostui lukemisesta, tokalla oli vielä tosi hidasta mutta toisen vuoden kesällä tyttö alkoi yhtäkkiä lukea.

ja nyt pitäisi saada ymmärtämään että kappaleet ja läksyt pitäisi lukea... vielä ei tajua. kaikilla ei mene yhtä nopeasti jakeluun...

Aha, ei ainakaan meillä tule lapsi päättämään itse täyttääkö oppivelvollisuuttaan vai ei.
Lapsen harkinta kun ei ihan tuohon riitä, ja pahasti kärryiltä tipahdettuaan ei ole helppo saada enää muita kiinni.

Mitään yltiöpäistä menestystä en edellytä, mutta määrätyt hommat pitää hoitaa ja piste.
Tietty mielellään kannustamisen kautta, mutta vaikka sitten pakollakin.

Ei kaikki lapset "kaipaa" hyviä numeroita, joten voi olla että sitä ahaa elämystä odotellessa voi koulunkäynti mennä jo niin huonolle tolalle, että vaikea enää sitä menestystä alkaa metsäsätämään. Lapset ovat lapsellisia. Itse tajusin vasta korkeakoulussa, että opiskelen itseäni varten, jolloin lukemisesta ja opiseklusta tuli hauskaa -ainakin välillä- . Siihen saakka en lukenut läksyjä, kokeisiin luin ja sain suht hyviä numeroita. Onneksi äiti pakotti silloin lukemaan edes hiukan.

ei harmita, kun en ole laiskaksi opettanut ;) lukee läksyjä itseään varten, ihan omatoimisestikin.. juuri äsken meni nukkuun , siis kolmasluokkalainen ja ennen sitä kyselin vielä enkun sanoja, kun huomenna on koe, ja osaa kyllä hyvin =)

Alkuperäinen kirjoittaja :

Ei kaikki lapset "kaipaa" hyviä numeroita, joten voi olla että sitä ahaa elämystä odotellessa voi koulunkäynti mennä jo niin huonolle tolalle, että vaikea enää sitä menestystä alkaa metsäsätämään. Lapset ovat lapsellisia. Itse tajusin vasta korkeakoulussa, että opiskelen itseäni varten, jolloin lukemisesta ja opiseklusta tuli hauskaa -ainakin välillä- . Siihen saakka en lukenut läksyjä, kokeisiin luin ja sain suht hyviä numeroita. Onneksi äiti pakotti silloin lukemaan edes hiukan.

just näin meillä. en muista muistuttaa lukemaan läksyjä, mutta kokeisiin yritän saada edes vähän kertaamaan edellisenä iltana. tähän saakka koulu mennyt ok mutta ei kauan tällä pelillä. ja väsyttää olla se kenestä riippuu lukeeko tuo lapsi pätkääkään. haluaisin ottavan itse vastuuta, ja asiasta motkotan.
tosin on vielä aika pieni ja kuten sanoin, lukemisen ilon löytyminen kesti (toisen luokan kesällä ) ja nyt lukee jo nuorten romaaneja jopa kirjan päivässä. ehkä läksyihinkin vielä löytyy se ymmärrys että ne on tehtävä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei harmita, kun en ole laiskaksi opettanut ;) lukee läksyjä itseään varten, ihan omatoimisestikin.. juuri äsken meni nukkuun , siis kolmasluokkalainen ja ennen sitä kyselin vielä enkun sanoja, kun huomenna on koe, ja osaa kyllä hyvin =)

vai niin, miten sitä opetetaan ahkeraksi? minä luulin, että ihminen on luontaisesti vähän laiska...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

vai niin, miten sitä opetetaan ahkeraksi? minä luulin, että ihminen on luontaisesti vähän laiska...

juu, mutta kyllä kotikasvatuksella voi laiskuudesta päästä eroon!! ahkeraksi voi todellakin opettaa!! lapsi pitää vain saada ymmärtämään oma parhaansa, tai sitten mulla on varhaiskypsät lapset...

tähän saakka kokeista on tullut kiitettäviä lukematta, mutta en usko, että arvosanat pysyvtä hyvinä jos ei lue yhtään.

Minä olen ajatellut aloittaa sen lukemaan vaatimisen siinä vaiheessa, kun numerot tippuvat... Meillä on vaan se, että kaksi lapsista on nostanut numeroitaan sen mukaa mitä isommiksi ovat tulleet ja yhdellä ne ovat aina olleet kiitettäviä, että en ole koskaan päässyt sitten vaatimaan yhtään mitään koulutyön suhteen...

Mutta sitä yritän juuri opettaa, että kun tullaan isommiksi ja isommiksi, pitäisi joskus hoksata tehdä joku kotityö tai tulla auttamaan ilman, että minä käsken vääpeliäänellä sen suorittamaan. Tämä on vaikeaa, tähän asti olen kai organisoinut kotitöiden sujumisen liian tarkasti ja huolehtinut käskynjaosta ja teinit ovat tottuneet siihen, mutta ei oikein viitsisi enää 17-vuotiaalle pitää sulkeisharjoituksia keittiön siivouksesta...

Yhteistyössä