asiakeskustelua Lestadiolaisuudesta !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskelijä.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä asun Pohjois-Pohjanmaalla enkä ole lestadiolainen. Pari työkaveria on, ja heidän kauttaan olen yrittänyt ymmärtää heidän elämänkatsomustaan. Olen jopa miettinyt, että mitä jos joku lapsistani ottaisi lestadiolaisperheestä olevan puolison... Miten suhtautuisin, jos joku peräti itse haluaisi alkaa elää noiden uskonnon tuomien sääntöjen mukaan.. Noo, koululaiset ovat vielä alaluokilla... ;) Olemme muuttaneet tänne vasta. Siksi varmaan näitä mietin. En kyllä haluaisi, että varsinkaan kumpikaan tyttäristä "kääntyisi" lestadiolaiseksi. Kaikkein ikävintä tuossa uskon suuntauksessa on se, että heillä on niin syntinen olo. Lapset kasvavat syyllisyydessä pienestä pitäen ja he oppivat käyttämään sanaa "synti". Toisaalta heitä opetetaan myös, että kun pyydetään, niin saadaan anteeksi. He nostavat itsensä korokkeelle, jota en hyväksy. Olen saanut sellaisen kuvan, että he arvostavat vain samoin uskovia ja pitävät muita syntisinä.

Eikö Raamattukin opeta, että rakasta Jumalaa, ja lähimmäistä niinkuin itseäsi?

Toisaalta ei se ole minulta pois, jos muut uskovat eri tavalla. Kyllä minäkin olen opettanut lapsilleni hieman omaa uskoani, joka ei ole kirjaimellinen ev.lut. He uskovat henkimaailmaan, jonne mummunkin sielu pääsi kotiin. Niin, minusta kuolemaa ei ole. Uskon itse, että sielut syntyvät tänne uudelleen(mutta tästä en ole ainakaan vielä omien lasteni kanssa puhunut. He saavat muodostaa omat käsityksensä.) Minusta on ihan mukavaa, että koulussa opetetaan uskontoa. Luulen,että lapset kysyvät/tulevat kysymään vaikeitakin kysymyksiä ja tunneilla käydään mielenkiintoisia keskustelujakin. Olen kyllä iloinen, ettei lapsillani ole lestadiolaista opettajaa! Lapset osaavat ajatella itse, jos heille ei syötetä väkisin jotakin. Uskon, että on olemassa suurempi voima, sanotaan häntä vaikka Taivaanisäksi. Henkilökohtaisesti olen saanut kokea miten Taivaanisä auttaa enkeleiden kautta. Ymmärrän, että usko tuo lohtua ja se opastaa elämään. Kirjaimellisia lestadiolaisen elämän sääntöjä en käsitä, mutta ehkä heidän sielunsa on halunnut kokea tiukan uskonnollisen elämän.

Toisella lapsellani on lestadiolainen ystävä. Viimeksi hänen ollessa meillä kylässä, suljimme television, koska kunnioitamme hänen perheensä tapoja. Silti katsoessani tyttäreni kaveria, minun kävi häntä vähän sääliksi. Tuo pieni hento tyttö oli todella kaunis. Hänellä oli suuret tummanruskeat silmät ja tummat ripset. Hän löytänee varmaan puolison ja mikäli ei osaa käyttää omaa järkeään, ja Luoja suo lapsia, niin hän menee naimisiin juuri täytettyään 18. Sitten hän saa lapsen joka toinen vuosi yli 40-vuotiaaksi asti...

Mutta minusta lestadiolaista uskoa kurjempaa ois se, ettei uskoisi mihinkään...
... ettei kuoleman jälkeen ole mitään...että sielua ei ole, on vain ruumis, joka kuoleman jälkeen mätänee mullassa... että tämä elämä ois vaan kertakäyttötavaraa...eikä mitään tarvitse oppia...kaikki saavat olla niin itsekkäitä kuin ovat...että tärkeintä täällä ois kerätä vaan iso kasa rahaa...!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kerro vain yleisesti jotain ! vaikkapa tosta mitä mieltä olette jos tällänen tavallinen tallaaja ilmestyy seuroihin ? :)

No voin vakuuttaa, että ihmiset tykkää. Ilostuvat.:) Niin tekisin itsekin. Jos tietäisin, et joku ei-vl on tullut sinne, menisin varmaan jutteleen ja tahtoisin kanssani kahville!

Minä olen ihmetellyt sitä että ei saa ehkäistä edes kalenteria katsomalla mutta hedelmöityshoidot on sallittuja. Jumalan tahtoahan se lapsettomuuskin on, niinkuin lasten saaminen.
Toinen mitä olen suoraan vl itseltään kuullut on ettei lesboja ja homoja ole olemassa, on vain ihmisiä jotka tekevät väärin. Vaikka aivokuvalla on selkeästi osoitettu että homojen aivot reagoivat miesferomoneihin samalla lailla kuin naisen aivot.

Toisinajattelija: saat aivan vapaasti ajatella niinkuin parhaaksi näet. :)
Mutta se ei pidä kyllä paikkaansa, että vl:t nostavat itsensä korokkeelle, ennemmin vähän päinvastoin. Arkuus on tuttu kaveri. Ei tarvitsisi arastella, tiedän, mut niin paljon on ennakkoluuloja ja suoraa tuomitsemistakin, että monesti on mieluummin vähän näkymättömämmin.
Ja mitä siihen ihanaan tyttöön tulee, joka "menee 18-vuotiaana naimisiin ja saa lapsia joka toinen vuosi 40-vuotiaaksi", luuletko, että se olisi kurjin kohtalo tällä pallolla?;)
Ei kenenkään ole pakko olla vl, jokainen tekee oman valintansa ja itsekin olen tämän valintani tehnyt, mennyt naimisiin 19-vuotiaana ja saanut lapsia joka toinen vuosi...mutta ei minua kukaan pakota.;) Haluan elää näin. Olen onnellinen näin. Oikeasti.
Enkä ole edes tyhmä, tiedän kyllä vähän "liiankin hyvin" mitä muuta tämä elämä voisi tarjota. Joskus punnitsee vieläkin, onko tässä järkeä ja oisko joku muu parempaa, mutta näin olen tähän asti halunnut jatkaa.:)

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Miina: miksi vain lestadiolaiset pelastuvat? Ja miksi kuulutte luterilaiseen kirkkoon, jos ette usko armon koskevan meitä kaikkia?

Raamatussa sanotaan, että vain yksi, pieni joukko maan päältä pääsee taivaaseen. Se joukko, joka haluaa elää Jumalan sanan mukaista elämää, elävässä uskossa. Uskossa, jossa Pyhä Henki vaikuttaa.

Kyllähän armo koskettaa kaikkia, jokaisella on mahdollisuus armosta uskoa kaikki syntinsä anteeksi ja saada kerran iankaikkinen elämä Taivaassa. Sinullakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lili:
Minä olen ihmetellyt sitä että ei saa ehkäistä edes kalenteria katsomalla mutta hedelmöityshoidot on sallittuja. Jumalan tahtoahan se lapsettomuuskin on, niinkuin lasten saaminen.
Toinen mitä olen suoraan vl itseltään kuullut on ettei lesboja ja homoja ole olemassa, on vain ihmisiä jotka tekevät väärin. Vaikka aivokuvalla on selkeästi osoitettu että homojen aivot reagoivat miesferomoneihin samalla lailla kuin naisen aivot.

Näissäkään eivät tietenkään kaikki vanhoillislestadiolaiset ajattele samalla tavalla. Itse olen kuullut vanhoillislestadiolaisen sanovan, että hän uskoo homouden olevan synnynnäinen, Jumalan antama ominaisuus, joskin hän sittenkin näki homouden harjoittamisen (ts. varmaan sukupuolielämän) synnintekona. Kaikki vanhoillislestadiolaiset eivät myöskään hyväksy hedelmöityshoitoja, ja osan mielestä ehkäisy tietyissä tilanteissa on ihan OK.

Itse en lähtisi hedelmöityshoitoihin. En osaa tuohon muuta sanoa.

Kyllä homoja ja lesboja on olemassa, ollut aina ja niitä on vl:kin keskuudessa siinä missä muussakin porukassa. Homous ei sinänsä ole vielä synti, mutta sen "viettinsä" toteuttaminen elämässä on syntiä.
Jumala loi avioliiton miestä ja naista varten ja tarkoitti seksuaalisen kanssakäymisen avioliiton iloksi ja suvun jatkamiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Raamatussa sanotaan, että vain yksi, pieni joukko maan päältä pääsee taivaaseen. Se joukko, joka haluaa elää Jumalan sanan mukaista elämää, elävässä uskossa. Uskossa, jossa Pyhä Henki vaikuttaa.

Kyllähän armo koskettaa kaikkia, jokaisella on mahdollisuus armosta uskoa kaikki syntinsä anteeksi ja saada kerran iankaikkinen elämä Taivaassa. Sinullakin.

Jos taivaaseen pääsee vain yksi, pieni joukko, on mahdollista ja jopa hyvin todennäköistä, että kysymyksessä on jokin muu joukko kuin vanhoillislestadiolaiset. Kuinka suhtaudut tähän vaihtoehtoon?

Ja edelleen: miksi kuulutte luterilaiseen kirkkoon, kun ette jaa Lutherin ajatuksia armosta?

Jos taivaaseen pääsee vain yksi, pieni joukko, on mahdollista ja jopa hyvin todennäköistä, että kysymyksessä on jokin muu joukko kuin vanhoillislestadiolaiset. Kuinka suhtaudut tähän vaihtoehtoon?

Ja edelleen: miksi kuulutte luterilaiseen kirkkoon, kun ette jaa Lutherin ajatuksia armosta?

Kerro minulle muista elävistä uskoista, joissa Pyhä Henki on vaikuttamassa?:)

Mitä Lutherin ajatuksia tarkoitat?

Homous/Lesbous: itse ajattelen niin, että on ihmisiä jotka voivat olla homoja/lesboja, en näe sitä syntinä.. mut sen näet että lähtee toteuttamaan homoutta/lesboutta, koska sukupuolielämä on naimisissa olevan miehen ja naisen välinen asia.

Ksanttipa S. kysymykseen: en voi ollakkaan sellaisesta varma.. enkä varsinkaan siitä että minä pääsen taivaaseen, mutta sen tiedän että jos jaksan uskoa niin kuin raamattu opettaa ni sit minä pääsen taivaaseen!!

Ite oon menny naimisiin 28v ja mies oli sillon 34v et emme olleet 18v ja emme ole saaneet joka vuodelle lasta :/

Minulle jokainen usko on yhtä lailla elävää uskoa.

Ja Lutherin tärkein ajatus käsittääkseni oli, että ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta ja riippumatta mistään omista teoistaan. Vanhoillislestadiolaisuus taas tuntuu aika syvästi painottavan tiettyjä tekoja ja tekemättä jättämättömyyksiä ;)

Minulle jokainen usko on yhtä lailla elävää uskoa.

Ja Lutherin tärkein ajatus käsittääkseni oli, että ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta ja riippumatta mistään omista teoistaan. Vanhoillislestadiolaisuus taas tuntuu aika syvästi painottavan tiettyjä tekoja ja tekemättä jättämättömyyksiä ;)

Nyt sinulla on kyllä aivan väärä käsitys, täytyy sanoa.
V-lestadiolaisuus ei perustu lainkaan tekoihin, siis kukaan ei teoillaan autuaaksi tule, vaan yksin armosta.
Jos teoilla sinne taivaaseen "mentäis", niin varmaan aika tyhjää siellä olis. :xmas:

V-lestadiolaisuus ei perustu lainkaan tekoihin, siis kukaan ei teoillaan autuaaksi tule, vaan yksin armosta.
Jos teoilla sinne taivaaseen "mentäis", niin varmaan aika tyhjää siellä olis. :xmas:

Tunnen vanhoillislestadiolaisia varsin hyvin, ja kyllä vain tietyillä teoilla ja tekemättä jättämättömyyksillä on varsin suuri merkitys, kun aletaan arpoa, ketkä sitä "elävää uskoa" tunnustavat.

Ja näillä teoilla ja tekemättä jättämättömyyksillä on yleensä aika paljon enemmän tekemistä Päivämiehen kuin Raamatun kanssa.

Mutta niin, miksi ette eroa luterilaisesta kirkosta? Kun se sallii nykyään naispappeudenkin?

Tunnen vanhoillislestadiolaisia varsin hyvin, ja kyllä vain tietyillä teoilla ja tekemättä jättämättömyyksillä on varsin suuri merkitys, kun aletaan arpoa, ketkä sitä "elävää uskoa" tunnustavat.

Ja näillä teoilla ja tekemättä jättämättömyyksillä on yleensä aika paljon enemmän tekemistä Päivämiehen kuin Raamatun kanssa.

Mutta niin, miksi ette eroa luterilaisesta kirkosta? Kun se sallii nykyään naispappeudenkin?

En ehkä sitten ihan ymmärrä mitä tarkoitat tällä "tekemisellä ja tekemättä jättämisellä"...tarkoitatko sitä, että kaikkea ei voi tehdä, vaan että osa teoista on syntiä? Mielestäni se ei liity siihen, että teoilla vain pääsisi taivaaseen. Mielestäni tuossa on kaksi eri asiaa.:)

Tuosta kirkkokysymyksestä. Vaikea kysymys.
Olen itsekin miettinyt monesti, että jos kirkko menee mukaan "kaikkeen", siis melkeen mihin vaan "maallistumiseen", tuleeko vielä se päivä, ettemme voi kuulua kirkkoon? En osaa sanoa.

yksi näkökulma nykylestadiolaisuuteen ja sen moniäänisyyteen on epäkuluttajan kotisivu vai mikä se blogi on jota joku mies pitää joensuusta. googlaa epäkuluttaja ja vilkaise.

Nämä minuakin ihmetyttää!!

Kiva kun kirjoitit. Uskon sen, että jokainen saa valita onko vl vai ei. On minulla vähän lähempänäkin kokemusta tästä. Siskoni mies luopui tavoistaan elää vl-uskon mukaisesti mentyään naimisiin siskoni kanssa. Sisko ei kyllä sitä vaatinut, mutta käytännön asiat tietysti ovat niin erilaiset. Koska "ei vl-naisen" on helppo päättää omaa kehoaan koskevista asioista, niin sisko ei jättänyt esim. ehkäisyä pois ennen kuin oli henkisesti valmis ja toivoi saavansa lapsen. Miten arki sujuu? Miehellä on paljon syyllisyyden tunteita, ja hän kokee hyvin helposti häpeää. Hän on kovin ujokin. Osaksi se johtuu hänen kasvatuksestaan, josta hän puhuu itsekin. Hän on 35-vuotias, nyt kolmen ihana lapsen isä. Ei sekään hyvää elämää ole, jos tuntee jatkuvasti huonoa omaatuntoa, jos katsoo vaikka uutisia tv:stä. Kai hänkin on sopeutunut siihen valintansa tehtyään, mutta on sääli, että todelliset vaihtoehdot ovat näin huonot.

Toki kuvailen vain omaa näkökulmaani. Ja tuo on vain yksi esimerkki. Täällä olemme asuneet vasta 2vuotta, mutta olen paljon tekemisissä ihmisten kanssa, myös lestadiolaisten. Työpaikka on sellainen, jossa pitää toimia paljon heidän kanssaan. Olen avarakatseinen ja arvostan muita ihmisiä. Lestadiolaisäideillä minun kokemukseni mukaan on usein ne kylmät silmät eivätkä he juuri koskaan hymyile. He haluavat hoitaa asiat mieluiten saman ry:n porukan kanssa. Heidän on vaikea puhua heitä koskevista asioista. He sanovat itseään uskoviksi. Muutko eivät ole uskovia, vaikka kokisivat olevansa, kuten minä koen? Harrastuksissa olen törmännyt yhteen srk:n työntekijään, joka on nainen ja vl ja joka kohtelee kaikkia tasa-arvoisen sydämellisesti. Hän on nuori eikä ole vielä naimisissa. Ehkä hänen miehensä ei ole vielä päässyt vaikuttamaan hänen käytökseensä, ehkä työtaakka ei ole vielä päässyt uuvuttamaan häntä hymyttömäksi ja ilmeettömäksi.

Sinulle Miina, minä toivon että olet onnellinen. Voimia roppakaupalla! Olen itse hyvin lapsirakas ja olen synnyttänyt kolme lasta neljässä vuodessa silloin 2000-luvun alussa. Nyt haaveilen vielä yhdestä, siis "iltatähdestä"(olen 30-v). Puhuttiin miehen kanssa siitä, että millaistahan se on, hoitaa vain yhtä vauvaa. :) Toki tuo kolmikko pyörisi auttamassa ja myös vaatimassa huomiota, mutta välillä jää jo ihan kahdenkeskistäkin aikaa.

Tarkoitan sitä, mitä sanoin. Yhteisö ja Päivämies määrittelevät, mikä on syntiä. Ei Raamattu.

Otetaan ihan yksinkertainen esimerkki. 1940-luvulla vanhoillislestadiolaiset olivat sitä mieltä, että radion kuuntelu on yksiselitteisesti syntiä, ja elävässä uskossa olevalla ei voi olla radiota. Nykyään ainakin minun tuntemissani vl-perheissä on kaikissa radio. Onko Raamatun viesti muuttunut vai radio muuttunut vähemmän syntiseksi?

Yhteistyössä