asiakeskustelua Lestadiolaisuudesta !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskelijä.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minäkin tahtoisin tietää mikä tekee esimerkiksi lasten teatteriesityksestä niin sytisen, ettei vl-lapsi pääse katsomaan sitä osana koulupäiväänsä... Osaatko Miina kertoa?

Alkuperäinen kirjoittaja toisinajattelija:
Kiva kun kirjoitit. Uskon sen, että jokainen saa valita onko vl vai ei. On minulla vähän lähempänäkin kokemusta tästä. Siskoni mies luopui tavoistaan elää vl-uskon mukaisesti mentyään naimisiin siskoni kanssa. Sisko ei kyllä sitä vaatinut, mutta käytännön asiat tietysti ovat niin erilaiset. Koska "ei vl-naisen" on helppo päättää omaa kehoaan koskevista asioista, niin sisko ei jättänyt esim. ehkäisyä pois ennen kuin oli henkisesti valmis ja toivoi saavansa lapsen. Miten arki sujuu? Miehellä on paljon syyllisyyden tunteita, ja hän kokee hyvin helposti häpeää. Hän on kovin ujokin. Osaksi se johtuu hänen kasvatuksestaan, josta hän puhuu itsekin. Hän on 35-vuotias, nyt kolmen ihana lapsen isä. Ei sekään hyvää elämää ole, jos tuntee jatkuvasti huonoa omaatuntoa, jos katsoo vaikka uutisia tv:stä. Kai hänkin on sopeutunut siihen valintansa tehtyään, mutta on sääli, että todelliset vaihtoehdot ovat näin huonot.

Toki kuvailen vain omaa näkökulmaani. Ja tuo on vain yksi esimerkki. Täällä olemme asuneet vasta 2vuotta, mutta olen paljon tekemisissä ihmisten kanssa, myös lestadiolaisten. Työpaikka on sellainen, jossa pitää toimia paljon heidän kanssaan. Olen avarakatseinen ja arvostan muita ihmisiä. Lestadiolaisäideillä minun kokemukseni mukaan on usein ne kylmät silmät eivätkä he juuri koskaan hymyile. He haluavat hoitaa asiat mieluiten saman ry:n porukan kanssa. Heidän on vaikea puhua heitä koskevista asioista. He sanovat itseään uskoviksi. Muutko eivät ole uskovia, vaikka kokisivat olevansa, kuten minä koen? Harrastuksissa olen törmännyt yhteen srk:n työntekijään, joka on nainen ja vl ja joka kohtelee kaikkia tasa-arvoisen sydämellisesti. Hän on nuori eikä ole vielä naimisissa. Ehkä hänen miehensä ei ole vielä päässyt vaikuttamaan hänen käytökseensä, ehkä työtaakka ei ole vielä päässyt uuvuttamaan häntä hymyttömäksi ja ilmeettömäksi.

Sinulle Miina, minä toivon että olet onnellinen. Voimia roppakaupalla! Olen itse hyvin lapsirakas ja olen synnyttänyt kolme lasta neljässä vuodessa silloin 2000-luvun alussa. Nyt haaveilen vielä yhdestä, siis "iltatähdestä"(olen 30-v). Puhuttiin miehen kanssa siitä, että millaistahan se on, hoitaa vain yhtä vauvaa. :) Toki tuo kolmikko pyörisi auttamassa ja myös vaatimassa huomiota, mutta välillä jää jo ihan kahdenkeskistäkin aikaa.

Kiitos sinulle!:) Minun täytyy sanoa, etten itse juurikaan tiedä näistä "kylmäkatseisista v-lestadiolaisista", vaan yleensä jo siitä lämpimästä katseesta tuntee, että toinenkin on vl, vaikkei ennestään toista tuntisikaan!:D Tämä on jännä juttu, mut näin olen pääasiassa itse kokenut ja moni tuttavani on kokenut ihan samaa.
Mut ihmisiähän tässä vain ollaan ja elämä voi olla joillakin hyvinkin rankkaa, kyllä siinä varmaan hymy hyytyisi itselläkin.

Tuosta "jatkuvasta synnintunnosta"...en kyllä ihan allekirjoita tuotakaan, herkästi sitä turtuu syntiensä kanssa, eikä aina ole kaikkea tuntemassa, vaikka varmasti hyväkin olisi. Mutta saamme olla vapaita, eikä meidän tarvitse pitää kirjaa synneistämme tai kulkea otsa kurtussa!;)
Oikein on laittaa synti pois, synti, joka aina tarttuu, halusi tai ei.
Mutta ennenkaikkea saamme olla ns. vapaasti uskomassa, ei tarvitse urakoida eikä kaivella syntisyyttään.:)

Kaikkea hyvää sinulleki!!:hug:

Olin hakemassa tk-lääkäriksi erääseen keski-pohjanmaalaiseen kuntaan. Jo työhönottohaastattelussa tehtiin selväksi, että muut lääkärit eivät tee aborttilausuntoja uskoonsa perustuen, eikä tulla katsomaan hyvällä jos minä niitä teen. Olisin kyllä hyvällä mielellä niitä tehnyt, mutta suunnitelmat veivät sitten kuitenkin toisaalle kuin tuohon työpaikkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Tarkoitan sitä, mitä sanoin. Yhteisö ja Päivämies määrittelevät, mikä on syntiä. Ei Raamattu.

Otetaan ihan yksinkertainen esimerkki. 1940-luvulla vanhoillislestadiolaiset olivat sitä mieltä, että radion kuuntelu on yksiselitteisesti syntiä, ja elävässä uskossa olevalla ei voi olla radiota. Nykyään ainakin minun tuntemissani vl-perheissä on kaikissa radio. Onko Raamatun viesti muuttunut vai radio muuttunut vähemmän syntiseksi?

No ensinnäkin täytyy oikaista, ettei Päivämies ole meidän "raamattu", vaan Päivämiehen kirjoituksetkin perustuvat selkeästi Raamattuun.:)

Tuo toinen juttu...itse en tiedä tuosta radio-hommasta, olen sen verran nuori, enkä välttämättä mikään historiafani:D, mut toiseksi esimerkiksi voisin antaa permanentin! Joskus sitä on pidetty vääränä ja nykyään se on erittäin ok. Raamatun viesti ei ole muuttunut, sen voin sanoa. Mitä sitten on tapahtunut? Maallistumista, sanoisin. En osaa tuohonkaan hienommin vastata.

Ja kiitos sinullekin asiallisesta juttuseurasta!:hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaisa:
Te jotka olette kiinnostuneita lestadiolaisuudesta/lestadiolaisista kannattaa ennemmin keskustella heidän kanssaan nokakkain, saa realiteettisemman kuvan.

No ei saa realistisempaa kuvaa.
Päinvastoin saa epärealistisemman kuvan.

Sama kuin sanoisi että ihmiseltä joka ei ole kykenevä käyttämään rationaalisuutta, järkeä, logiikkaa kaikilla merkittävillä elämän osa-alueilla, saisi jotenkin realistisemman kuvan asiasta mihin he uskovat?

Errr.

Entäs ottaisit sinne uskontojen rinnalle ateismin ja agnostisuuden rinnalle ja lukisit niihin liittyviä asioita, vaikka eivät ne uskontoja olekkaan.
Saatat huomata että ne ovat yhtä tyydyttäviä asioita ja sentään tarjoavat sinulle maailman sellaisena kuin se on.

Alkuperäinen kirjoittaja piia:
Tuo on niin jännä ajatus, et mies olis se joka manibuloi naista.. kyl se ainakin meil tahtoo olla niin et minä olen se joka sanoo missä kaappisesisoo :D

Minusta se tuntuu ainoalta mahdolliselta, kun näkee millainen asema naisella on. Naisella on hyvä asema vain ennen avioliittoa, kun kilvoitellaan siitä kuka keneenkin rakastuu. Vanhapiika on tavallaan paremmassa asemassa, sillä hän saa opiskella pitkälle ja hankkia arvostusta esim. ammattinsa kautta. Mutta muiden silmissä hän on se, joka ei saa miestä että pääsis harrastamaan pirttiviljelyä... Ehkä hän ei itsekään arvosta itseään tämän syyn pohjalta.Lestadiolaismiehet arvostavat enemmän sellaista miestä; joka on päässyt avioliittoon. Tärkeintä kaikille olisi arvostaa itseään sellaisena kuin on eikä sellaisena miten on elänyt ja noudattanut uskonsääntöjä. Eikä mitä muut ajattelevat.

Oisko tuo radio juttu sitä, et ensin sitä on pidetty syntisenä, koska ei olle tiedetty mitä se pitää ns. sisällään.. niin ku ei uskovassa maailmassa on osa kritisoinut televisiota. Ja sittemmin on huomattu (samoin ku tv:stä) ettei se laite ole syntiä vaan se mitä sen sisältä tulee.. tv ruokkii enemmän ruumiillisia himoja mitä esim. radio ja siksi on katsottu että sitä ei hankitä uskovaiseen kotiin (ei se ns. kiellettyä ole, mutta halutaan neuvoa että ilmankin pärjää)

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Minäkin tahtoisin tietää mikä tekee esimerkiksi lasten teatteriesityksestä niin sytisen, ettei vl-lapsi pääse katsomaan sitä osana koulupäiväänsä... Osaatko Miina kertoa?

No en ole ihan perillä (lue: ollenkaan perillä) teatterimaailmasta, enkä tiedä millaista teatteri voi olla. Mutta tuo teatterijuttu menee samaan nippuun elokuvissakäymisen kanssa, sanoisin. Ne ovat molemmat silkkaa viihdettä, eivätkä ole mitenkään helpottamassa tätä uskomista tämän maailman keskellä, joten siksi niissä ei nähdä tarpeelliseksi käydä.:)
Ei kai ole järkeä suotta vaikeuttaa omaa uskomista?
Meillä on lapsilla koulussa joskus jotain teatteria ja muuta ja jos siitä erikseen ilmoitetaan, olen sitten pyytänyt opettajaa järjestämään jotain muuta meidän lapsille siksi aikaa, mutta jos sellanen on mennyt ohi meiltä, ei siihen maailma kaadu. Opettajat kuitenkin tietävät sellasen "perustyylimme" ja haluavat sitä kunnioittaa niissä puitteissa kun se on siellä lapsikatraan keskellä mahdollista. :) Ja tämä riittää meillekin.

Alkuperäinen kirjoittaja martta:
Tuo on niin jännä ajatus, et mies olis se joka manibuloi naista.. kyl se ainakin meil tahtoo olla niin et minä olen se joka sanoo missä kaappisesisoo :D

Minusta se tuntuu ainoalta mahdolliselta, kun näkee millainen asema naisella on. Naisella on hyvä asema vain ennen avioliittoa, kun kilvoitellaan siitä kuka keneenkin rakastuu. Vanhapiika on tavallaan paremmassa asemassa, sillä hän saa opiskella pitkälle ja hankkia arvostusta esim. ammattinsa kautta. Mutta muiden silmissä hän on se, joka ei saa miestä että pääsis harrastamaan pirttiviljelyä... Ehkä hän ei itsekään arvosta itseään tämän syyn pohjalta.Lestadiolaismiehet arvostavat enemmän sellaista miestä; joka on päässyt avioliittoon. Tärkeintä kaikille olisi arvostaa itseään sellaisena kuin on eikä sellaisena miten on elänyt ja noudattanut uskonsääntöjä. Eikä mitä muut ajattelevat.

en kyllä allekirjoita tuota että naisella on hyvä asema vain ennen avioliittoa! En sano etteikö olisi suhteita joissa mies on ns. vahvempi (mut niinhän on ei uskovassakin parisuhteessa). Kyl se nainen ihan omasta tahdostaan niitä lapsia synnyttää ja kasvattaa.. luuletteko että kenenkään pää kestäis jos siinä ei olis oma tahto mukana. Jos nykypäivän nainen on pidempään nyrkin ja hellan välissä ni kyl siinä jossain välissä lähtee joko äiti tai hella

Jos asut lähellä Liberiä.. tervetuloa ensi kesänä suviseuroihin!
http://www.srk.fi/index.php?p=srkn_suviseurat

tuolta sivustolta löytyy muutenki asiatietoa lestadiolaisuudesta mm. seurapuheita ja haastatteluja

Te jotka olette kiinnostuneita lestadiolaisuudesta/lestadiolaisista kannattaa ennemmin keskustella heidän kanssaan nokakkain, saa realiteettisemman kuvan.
Vai oliskohan peräti realistisemman.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja martta:

en kyllä allekirjoita tuota että naisella on hyvä asema vain ennen avioliittoa! En sano etteikö olisi suhteita joissa mies on ns. vahvempi (mut niinhän on ei uskovassakin parisuhteessa). Kyl se nainen ihan omasta tahdostaan niitä lapsia synnyttää ja kasvattaa.. luuletteko että kenenkään pää kestäis jos siinä ei olis oma tahto mukana. Jos nykypäivän nainen on pidempään nyrkin ja hellan välissä ni kyl siinä jossain välissä lähtee joko äiti tai hella

Hyvin sanottu!:D Eihän tätä hullukaan jaksaisi, jos ei olisi sitä omaa tahtoa mukana, juuri niin. Mielestäni kaikki lähtee siitä omasta halusta.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Jos asut lähellä Liberiä.. tervetuloa ensi kesänä suviseuroihin!
http://www.srk.fi/index.php?p=srkn_suviseurat

tuolta sivustolta löytyy muutenki asiatietoa lestadiolaisuudesta mm. seurapuheita ja haastatteluja

Vai oliskohan peräti realistisemman.

juups niin juuri :D

Alkuperäinen kirjoittaja Miina:

No en ole ihan perillä (lue: ollenkaan perillä) teatterimaailmasta, enkä tiedä millaista teatteri voi olla. Mutta tuo teatterijuttu menee samaan nippuun elokuvissakäymisen kanssa, sanoisin. Ne ovat molemmat silkkaa viihdettä, eivätkä ole mitenkään helpottamassa tätä uskomista tämän maailman keskellä, joten siksi niissä ei nähdä tarpeelliseksi käydä.:)
Meillä on lapsilla koulussa joskus jotain teatteria ja muuta ja jos siitä erikseen ilmoitetaan, olen sitten pyytänyt opettajaa järjestämään jotain muuta meidän lapsille siksi aikaa, mutta jos sellanen on mennyt ohi meiltä, ei siihen maailma kaadu. Opettajat kuitenkin tietävät sellasen "perustyylimme" ja haluavat sitä kunnioittaa niissä puitteissa kun se on siellä lapsikatraan keskellä mahdollista. :) Ja tämä riittää meillekin.

Laadukkaan teatterinhan katsotaan voivan opettaa lapselle esimerkiksi tunteiden tunnistamista, antavan toimintamalleja vaikeissa elämäntilanteissa ja kommunikoivan lapsen luovuuden kanssa rikastuttaen hänen mielikuvitustaan.

Eli siinä kuvitetaan ja herätetään henkiin se sama kansansatu, jonka saatat kertoa lapsellesi iltasaduksi. Tämä teatteriasia on oikeasti harmittanut minua monta kertaa lähipiirin vl-lapsia katsoessani.

Laadukkaan teatterinhan katsotaan voivan opettaa lapselle esimerkiksi tunteiden tunnistamista, antavan toimintamalleja vaikeissa elämäntilanteissa ja kommunikoivan lapsen luovuuden kanssa rikastuttaen hänen mielikuvitustaan.

Eli siinä kuvitetaan ja herätetään henkiin se sama kansansatu, jonka saatat kertoa lapsellesi iltasaduksi. Tämä teatteriasia on oikeasti harmittanut minua monta kertaa lähipiirin vl-lapsia katsoessani.

Nuo teatteri matkat on monesti sikäli hankalia, et toiset vanhemmat ovat niitä "periaatteestakin" vastaan ja toisten mielestä olisivat ok.. mut sit halutaan vetää yhtä linjaa joko kaikki tai ei kukaan. En tiedä onko se oikein, mut sen puoleen on et sit ketään lasta ei jää se harmittamaan että jonku muun perheet sai lähteä mukaan.
Vanhempia askaruttaa se ku ei tiedä mitä se esitys pitää sisällään.. *kun antaa pahalle pikkusormen se vie koko käden*
Itellä ei ole vielä kouluikäisiä lapsia joten en osaa sanoa omaa mielipidettä sen tarkemmin kyseiseen asiaan

Meidän lapsilla on jonkinlaista teatteria opetuksessa joka viikko, se on joidenkin tuntien tyyli yksinkertaisesti ja mielestäni se on ok niinkauan kun se liittyy opetukseen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Tarkoitan sitä, mitä sanoin. Yhteisö ja Päivämies määrittelevät, mikä on syntiä. Ei Raamattu.

Otetaan ihan yksinkertainen esimerkki. 1940-luvulla vanhoillislestadiolaiset olivat sitä mieltä, että radion kuuntelu on yksiselitteisesti syntiä, ja elävässä uskossa olevalla ei voi olla radiota. Nykyään ainakin minun tuntemissani vl-perheissä on kaikissa radio. Onko Raamatun viesti muuttunut vai radio muuttunut vähemmän syntiseksi?

No ensinnäkin täytyy oikaista, ettei Päivämies ole meidän "raamattu", vaan Päivämiehen kirjoituksetkin perustuvat selkeästi Raamattuun.:)

Tuo toinen juttu...itse en tiedä tuosta radio-hommasta, olen sen verran nuori, enkä välttämättä mikään historiafani:D, mut toiseksi esimerkiksi voisin antaa permanentin! Joskus sitä on pidetty vääränä ja nykyään se on erittäin ok. Raamatun viesti ei ole muuttunut, sen voin sanoa. Mitä sitten on tapahtunut? Maallistumista, sanoisin. En osaa tuohonkaan hienommin vastata.

Ja kiitos sinullekin asiallisesta juttuseurasta!:hug:

Minusta näissä keskusteluissa unohtuu monta kertaa se, että kirkon opinkin mukaisesti me uskomme kolmiyhteiseen Jumalaan. Jumaluuden kolmas persoona elää uskovaisten keskuudessa täällä maan päällä ja ohjaa ja neuvoo siinä ajassa ja hetkessä, missä milloinkin elämme.

Minulla on sellainen tilanne, että poikani seurustelee vl-tytön kanssa nyt noin kahdeksatta kuukautta. Tyttö on ihana ja hänen perheensä hyvin miellyttävä.

Mutta silti olen levoton siitä miten näiden kahden herkän, lahjakkaan ja kunnianhimoisen nuoren käy...

Täällä päin näkyy vanhoillislestadiolaisten lapset käyvän koulun teatteriesityksissä (ainakin osan) ja kattelevat tietsikalta piirrettyjä. Liekö sitten tavallista maallistuneemmat vanhemmat vai mikä. Toisella suunnalla Suomea taas oli paljon tarkempaa, vai liekö kymmenessä vuodessa niin paljon meno muuttunut.

Alkuperäinen kirjoittaja kirkon virassa v-l:
Minusta näissä keskusteluissa unohtuu monta kertaa se, että kirkon opinkin mukaisesti me uskomme kolmiyhteiseen Jumalaan. Jumaluuden kolmas persoona elää uskovaisten keskuudessa täällä maan päällä ja ohjaa ja neuvoo siinä ajassa ja hetkessä, missä milloinkin elämme.

Mutta vaikka sinäkin nautit kuukausipalkkaa ev.-lut. kirkosta, kirkko on sinun mielestäsi harhaoppinen ja kaikki muut joutuvat kadotukseenpaitsi te vanhoillislestadiolaiset.

Ihmettelen kyllä, kuinka voit tehdä työtä kirkossa, johon et itse lainkaan usko. Teetkö mielestäsi pakanalähetystyötä kun olet kirkon palkkalistoilla?

Alkuperäinen kirjoittaja Riviseurakuntalainen:
Alkuperäinen kirjoittaja kirkon virassa v-l:

Mutta vaikka sinäkin nautit kuukausipalkkaa ev.-lut. kirkosta, kirkko on sinun mielestäsi harhaoppinen ja kaikki muut joutuvat kadotukseen, paitsi te vanhoillislestadiolaiset.

Ihmettelen kyllä, kuinka voit tehdä työtä kirkossa, johon et itse lainkaan usko. Teetkö mielestäsi pakanalähetystyötä kun olet kirkon palkkalistoilla?

Hyvä kysymys! Mielestäni ne vl:t jotka ovat kirkon palkkaviroissa, ovat kaksinaamaisia teeskentelijöitä. Heille kyllä kelpaa kirkon turvattu toimeentulo, ja me kaikki tavalliset seurakuntalaiset maksamme sen, mutta he katsovat sekä meitä että kirkkoa pitkin nenänvarttaan.

Me kelpaamme kuukausipalkan maksajiksi mutta emme samaan taivaaseen. :-(

Heidän opetuksensa mukaan vain vanhoilislestadiolaiset ovat armahdettuja jumalan lapsia... ja he käyttävät siekailematta myös ev.-lut. kirkon tiloja ja arvovaltaa oman oppinsa levittämiseksi.

Ev.lut. kirkon piispat ovat hyväntahtoisia hölmöjä ja hyödyllisiä idiootteja vanhoillislestadiolaisten näkökulmasta.

Se vie voimia kun joutuu teeskentelemään. Turhaa energian hukkaa. Itte lähin ry:ltä vähän yli vuos sitten, ja ihan hyvin on menny. :-) Onneksi minun perhe ei ole fanaatikkoja vaik ovatki vl:iä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei sitä jaksa;20829777:
Se vie voimia kun joutuu teeskentelemään. Turhaa energian hukkaa. Itte lähin ry:ltä vähän yli vuos sitten, ja ihan hyvin on menny. :-) Onneksi minun perhe ei ole fanaatikkoja vaik ovatki vl:iä.

Ite väsyin tähän näyttelemiseen ja teeskentelyyn. Siitä on kirjoitettu aika usein, moni muukaan ei jaksa.
Magdalena: Onko uskominen harkittua näyttelemistä?

Eikö teillä ole mahdollisuutta mennä juttelemaan tavallisessa omassanne evlut seurakunnassa, siellä on sielunhoidon ihmisiä. Kovat on varmasti paineet kun on niin anakara otoi oma uskontonne.

Yhteistyössä