astma/kissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hinni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hinni

Aktiivinen jäsen
27.09.2004
2 112
0
36
Lääkärit tuntuvat olevan kovin erimielisiä siitä, voiko astmaisen perheessä olla kissaa. Meillä siis nuorimmalla todettiin astma jo 2-vuotiaana (nyt 3,5 -vuotias). Ilmeisesti astma on myös vanhemmalla pojalla, hänellä ei tosin vielä virallista diagnoosia.
Kumpikaan lapsista ei ole testien mukaan allerginen kissalle, eikä kumpikaan meidän huomioiden mukaan reagoi millään lailla kissalle.
Toinen hoitava lääkäri käski heti hävittää kissan, toinen taas oli sitä mieltä, ettei tarvitse. Kissalla on ikää jo 9 vuotta, joten se on ollut meillä jo ennen lapsien syntymistä.
Kerrottakoon, että suvussa astmaa on aika monella, mm. äidilläni. Nuorimmaisen astma on valitettavasti sellaista sorttia, ettei todennäköisesti häviä koskaan, vaikka lasten astmat usein parantuvatkin iän myötä. Niin, miten on, mitäs tekisitte kissan suhteen? Kissa on sisäkissa ja sitä ei voi ulkokissaksi edes päästää tietyistä syistä. Kissalla ei ole pääsyä lasten makuuhuoneisiin, mutta pölyä ja hilsettä on tietenkin joka puolella kotonamme. Meillä siivotaan usein kissan vuoksi, esim. joka päivä imurointi, joka toinen päivä kostealla liinalla pyyhitään pölyt.

Sitten noista astmalääkkeistä. Onko kenenkään lapsella kortisonipitoiset lääkkeet vaikuttaneet kasvuun? Meillä nyt viimeisimmässä kontrollissa kasvu oli mennyt miinuskäyrille vaikka paino omalla käyrällään. Lääkityksenä on Pulmicort 1x2 ja avaavana Airomir tarvittaessa. Lisäksi Singulair-tabletti illalla. Flunssien aikana Pulmicort tuplataan ja näin on käynyt noin kerran kuussa.

Miehen siskon perheessä on 2 astmalasta ja kissa. Hyvin ovat pärjänneet.

Kyllä minäkin pitäisin kissan tuossa tilanteessa. Yrittäisin vain siivota extrahyvin pölyt pois. Jos kissasta alkaisi tulla selvästi oireita, sitten etsisin uuden kodin karvajalalle.

Jos mejän likalla todettais astma sais kissat heti lähtöpassit,koska minä uskon vahvasti että oli allergiaa tai ei nin kissat vaikuttavat astmaan.
Oletko miettiny että olisiko tämä kissa puhkassut pojan astman?

Meille sano lääkäri vaikka meillä ei tytöllä ole todettu allergiaa eikä astmaa,mutta atooppinen ihottuma on että kissat pois vaan voi pahentaa ihottumaa ja voi puhkasta astman tulevaisuudessa,mutta tuomosen perusteella meidän kissat kyllä saa pitää kodin =)
Mutta tosiaan jos olis astmaa tai allergiaa niin pistäisin pois.

äitinä varmasti huomaat jos lapsesi oirevat kissan läheisyydessä. itselläni kissa-allergia, jossa silmät ja nenä vuotavat, punottavat ja kutisevat. joskus myös ihottumaa jos silitän kissaa. anopillani on astma ja heillä on kissa ja eikä ole koskaan saanut kissasta oireita. allergia ja astma pitäisi mielestäni pitää erillisinä asioina vaikka useasti niillä on yhteyksiä toisiinsa. mielestäni voitte pitää kissan jos lapsesi eivät oireile. heillä astmaa aiheuttavat varmasti muut asiat kuin kissa.

Siskon pojalla on astma (tosin on myös allerginen kissoille), ja he saivat lääkäriltä ohjeen et mille ei ole allerginen, sitä ei tarvitse välttää. Allergia tulee, vaikka sitä kissaa olisikaan, jos on tullakseen. =) Mä olen allerginen kissoille, eikä mun kotona ole yhtään kissaa koskaan ollut. :wave:

Mulla on kaks kissaa JA astma. Oon allerginen myös kissoille, mutta EN OMILLE. :D

Astmalääkitys todella hyvässä kuosissa, eli käytän suunnilleen VAAN ehkäisevää lääkitystä. :whistle:

Lasten astmasta en osaa sanoa mitään, mulla kyllä todettiin lapsena ja olen aika lyhyt, mutta äitini on vielä lyhyempi. :wave: :xmas:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 13:59 vieras kirjoitti:
Jos mejän likalla todettais astma sais kissat heti lähtöpassit,koska minä uskon vahvasti että oli allergiaa tai ei nin kissat vaikuttavat astmaan.

Meille sano lääkäri vaikka meillä ei tytöllä ole todettu allergiaa eikä astmaa,mutta atooppinen ihottuma on että kissat pois vaan voi pahentaa ihottumaa ja voi puhkasta astman tulevaisuudessa,mutta tuomosen perusteella meidän kissat kyllä saa pitää kodin =)

Niin, sitä kun ei voi kukaan sanoa, mistä astma tulee. Allergioita on paljonkin, mutta ei siis kissalle. Aika "jännä", että lääkäreillä on niin eriävät mielipiteet asiasta. Johtuukohan siitä, että kaikki lääkärit eivät pidä henkilökohtaisesti kissoista ja toiset pitävät.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 14:03 Ford Prefect kirjoitti:
Mulla on kaks kissaa JA astma. Oon allerginen myös kissoille, mutta EN OMILLE. :D

Astmalääkitys todella hyvässä kuosissa, eli käytän suunnilleen VAAN ehkäisevää lääkitystä. :whistle:

Lasten astmasta en osaa sanoa mitään, mulla kyllä todettiin lapsena ja olen aika lyhyt, mutta äitini on vielä lyhyempi. :wave: :xmas:

Onko teillä joku erikoisen rotuinen kisu? Siskolla on myös kolme kissaa, ja sille rodulle poika ei ole allerginen. =)

Mun äidillä pahin mahdollinen astma eli reagoi kaikesta mahdollisesta, mutta eipä kumminkaan mun kahdesta kissasta. Äitee oli juuri tässä kax päivää meillä kylässä eikä mitään ongelmia ollut.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 14:06 Hinni kirjoitti:
\

Niin, sitä kun ei voi kukaan sanoa, mistä astma tulee. Allergioita on paljonkin, mutta ei siis kissalle. Aika "jännä", että lääkäreillä on niin eriävät mielipiteet asiasta. Johtuukohan siitä, että kaikki lääkärit eivät pidä henkilökohtaisesti kissoista ja toiset pitävät.

Joo toi lääkärien- kissakammo on tuttua, siis JOITTENKIN lääkärien. :whistle:

Mä oon sanonu suoraan, ettei ne MUA astmallisesti haittaa ja ne pysyy ja piste.

Meillä oli myös porukoilla kissoja kun oli nuori/asuin siellä ja käskettiin silloin hävittää ja ei toteltu. :whistle: :D :snotty:

Niin, kerrottakoon vielä, että olen itsekin kissalle allerginen, ihan virallisten testienkin mukaan. Itselleni tulee oireita vain, jos kosketan kissaa ja sitten omia silmiäni. Omien allergioiden kanssa sitä aina pärjää, mutta lapset on eri juttu. Toisaalta, ei koskaan olla huomattu, että kissa mitään aiheuttaisi, mutta varmahan ei voi olla.
Hankaluutena on tässä vielä se, että kissaa ei voi antaa uuteen kotiin. ensinnäkin minusta se on väärin eläintä kohtaan, varsinkin kun se on hyvin kiintynyt meihin. Toisekseen se on sairas, joten ei kukaan sairasta eläintä edes ottaisi. Oikealla hoidolla pysyy hyvässä kunnossa, mutta ulkokissaa siitä ei koskaan tule.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 14:07 Shamandalie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 14:03 Ford Prefect kirjoitti:

Onko teillä joku erikoisen rotuinen kisu? Siskolla on myös kolme kissaa, ja sille rodulle poika ei ole allerginen. =)

Ei kaks ihan "PERUSkissaa"... :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 14:07 vieras kirjoitti:
Eikös se riipu ihan astman laadusta?
Esim. infektioastma ei estä eläimen pitoa.
Riippuu. Mulla on astma ja kun se aikoinaan todettiin, lääkäri käski hävittää kissan. No enpä hävittänyt, vaan olen ottanut sen miukulaisen jälkeen niin kissoja, kanin, hamstereita kuin koirankin. En muutenkaan usko sataprosenttisesti lääkäriä...pitihän tolla mun likallanikin ultraäänilääkärin mukaan olla kaikki raajat vaan eipä ollut :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 14:08 Ford Prefect kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 14:06 Hinni kirjoitti:
\

Joo toi lääkärien- kissakammo on tuttua, siis JOITTENKIN lääkärien. :whistle:

Mä oon sanonu suoraan, ettei ne MUA astmallisesti haittaa ja ne pysyy ja piste.

Meillä oli myös porukoilla kissoja kun oli nuori/asuin siellä ja käskettiin silloin hävittää ja ei toteltu. :whistle: :D :snotty:

Joo tämä lääkäri myönski että hän ei voi sietää kissoja ja senkin takia yritti että niistä luovuttaisiin koska tytölle tulee välillä koirista kosketus ihottumaa,mutta sehän ei oikeasti vaikuta mitenkään siihen että kissoistakin tulis ja sitten kun aina ollaan käyty ihottumaa näyttämäs ja pyytämäs allergia testejä niin ei tipu.Ja kissat ovat saaneet pitää kodin.
Ja ilma testejä en niistä luovu jos ei kerta aihetta ole,on ne sen verran rakkaita.

Yhteistyössä