Asumistuki ja muuta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhäippäli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yhäippäli

Vieras
Kysynpä teiltä.
Olen yksinhuoltajaäiti ja mulla on 3v lapsi. Oltaisiin muuttamassa miespuolisen kaverin kanssa saman katon alle.
Miten menee asumistuet sun muut? Saanko omaan puolikkaaseeni asumistukea? Onko järkevintä tehdä niin, että teemme alivuokralais sopimuksen, niin että kaverini on päävuokralainen ja minä alivuokralainen. Vaikuttaako silloin kaverin tulot mun asumistukeeni?
Mehän emme voi yhdessä vuokrata yhteisellä vuokrasopimuksella asuntoa, koska silloinhan meidät katsottaisiin pariskunnaksi ja asumistukea ei saisi koska kaverin tulot sen verran isot. Ja multahan lähtisi sitten yh-korotus lapsilisästä?
Mites jos teemme molemmille omat vuokrasopimukset tai sen alivuokrasopimuksen, miten silloin on asumistuen laita? Entäs lapsilisän yh korotus?
Me ei siis ihan oikeasti olla pariskunta, helpottaisi vaan molempien elämää kummasti jos saman katon alle muutettaisiin.

Kiva jos joku osaisi vaikka omasta kokemuksesta kertoa :)

Kannattaa soittaa kelaan ja kysyä.
Mun tuttavapiirissä on automaattissti mennyt miesnais kaveri asumiset pariskuntana ja taas jos samaa sukupuolta oleva pariskunta on muuttaneet saman katon alle on katsottu heidän olevan kämppiksiä vaikka seurustelevat.

Kela elää vielä jossain keskiajalla. Kai se pitäisi jotenkin olla mahdollista todistaa että ihan kämppiksinä sauu eri sukupuolta olevan kanssa (tai sit ei...)

Sepä se, kun olen kuullut että Kela kattoo hyvin äkkiä pariskunnaksi jos on eri sukupuolta. Mun mielestä se on suunnattoman tyhmää! Millä sen sitten sais todistettua, että on vaan kämppiksiä??!! Siinäpä pulma.
Sen takia mietinkin tota, että jos tekee erilliset vuokrasopimukset tai sit alivuokralais sopimuksen niin kattooko Kela silloinkin, et oltais pariskunta...
Sit taas just yks naispuolinen kaveri asuu tyttöystävänsä kanssa, niin ne katotaan vaan kämppiksiksi. Suunnattoman epäreilua mun mielestä.

Kookosta: Onko ne sun tuttavaparit tehneet yhteisen vuokrasopimuksen vai miten?

Kookosta: Onko ne sun tuttavaparit tehneet yhteisen vuokrasopimuksen vai miten?

En kauheen tarkasti muista kun on jo useampi vuosi aikaa edellisestä tapauksesta, mutta hämärä muistikuva olis että ainain kerran oli ihan erilliset vuokrasopimukset ja kaikkea ja silti katsottiin ensin pariskunnaksi (taisivat jotenkin saada selitettyä että ovat vaan kämppiksiä).

En kauheen tarkasti muista kun on jo useampi vuosi aikaa edellisestä tapauksesta, mutta hämärä muistikuva olis että ainain kerran oli ihan erilliset vuokrasopimukset ja kaikkea ja silti katsottiin ensin pariskunnaksi (taisivat jotenkin saada selitettyä että ovat vaan kämppiksiä).

Ok. Kai se ois fiksuinta mennä käymään Kelassa :) Kiitos sulle vastauksista!
On kyllä hölmöö et Kela kattoo automaattisesti vastakkaisen sukupuolen kämppisparit pariskunnaksi. Jos me muutettas saman katon alle, niin se vaan helpottais meijän molempien elämää kummasti :)
Täytyy ottaa selvää asioista :)