Asuntoesittely, mitä huomioida?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja (Laura)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

(Laura)

Tunnettu jäsen
24.02.2014
4 446
422
83
Esittely on tiistaina. Asunto on rempattu kokonaan 2010-2012 joten asunto on siisti materiaaleiltaan ja kalusteilta (paitsi wc/kylpyhuone jonka edellinen omistaja teki super halvalla käytetyistä kalusteista).

Etupihalta vein lasten lelut varastoon ja haravoin. Ulko oven pesin kurasta.
Tuulikaappiin jätin vain naulakon ja kenkätelineen, vein pipokorit pois kun se hyllykkö vei paljon tilaa.
Eteisen peilikaappi on kiillotettu ja kaapista viety kamaa varastoon jotta kaappi ei tursua tavaraa..
Wc/kylpyhuoneesta vaihdettiin pönttö, lavuaari, suihkusetti ja peili. Pesin hyvin. Maalattiin yksi seinä jolla ei ole kaakelia ja uusittiin silikonit. Karsin shampoo, meikki, ym.jutut minimiin. Puhtaat pyyhkeet jotka sävyiltä sopivat kylppäriin.
Makkari maalattiin ja muuten vain siivosin.
Lasten huoneesta lelut minimiin ja siivous sekä vaatekaappien raikkaus. Julisteet otin pois ja seinät pakkeloitiin ja paikkamaalattiin.
Olohuoneessa ei muutenkaan ole paljon koristetavaraa. Tauluja otin pos (lähinnä meidän kuvia). Ja seinät pakeloitu sekä paikkamaalattu.
Keittiön pesin kunnolla ja vein roskiin kaikki lehdet ja pahvit ym. Roskiskaapista maalattiin ruosteessa väriset putket valkoisiksi. Samoin patteri maalattiin kun oli kelertävä.
Terassin siivosin ja takapihan. Lelut pois. Laitoin lyhtyyn jouluvalon ja kalusteiden päälliset pesin. Samoin terassin tiiliseinä pestiin ja lamppujen kuvut. Laitan vielä Kanervat laatikoihin.

Mitä vielä ehtis?

Viimeksi muokattu:
Kerää mahdollisimman paljon turhaa roinaa pois. vaikka pahvilaatikkoihin ja auton perälle näytön ajaksi. Kaikki turhat koriste-esineet, suihkusta pullot ja putelit, lasten ammeet ja kylpypyyhkeet pois. Jos lapsilla on muovisia lelulaatikoita lattialla niin ne pois. Sillä tavalla saa tosi paljon tilan tuntua.
Hilaa sälekaihtimet ylös ja verhot tietty auki että huoneet vaikuttaa valoisilta.

Samaa sanoisin minäkin: Karsi kaikki mahdollinen sälä pois. Ostaja haluaa nähdä asunnon potentiaalin eikä sitä, miten sinä olet sisustanut sen.

Älä myöskään laita palamaan tuoksukynttilöitä, koska niistä tulee mielikuva, että halutaan peittää jotain homeenhajua tjn. Poista myös seinältäsi kyltti "HOME" ;)

Vastaan kysymykseen, vaikka se oli esitetty Asiankannattajalle:
Teepä ihan miten itse tahdot. Jos käsitit asian noin niin OK.

No AK varmaan ymmärsi että vitsailen ;)

Mutta ihan tosissaan, en tajua miksi asuntoa ei ennen myyntiä maalattaisi ja remontoitaisi? Mitä sillä peitellään? Asumisen jälkiä, vanhoja, muodista menneitä hanoja ja kaapistoja, koiranpennun puremia listoja, lasten tussilla piirtämiä seiniä.. Kuka mitäkin. Minä ainakin olen tyytyväinen jos joku on vanhaa taloa pitänyt ajantasalla pintaremontein. Ne perustukset ja tärkeät jutut mitataan ihan eri vehkeillä kuin paljaalla silmällä.

No AK varmaan ymmärsi että vitsailen ;)

Mutta ihan tosissaan, en tajua miksi asuntoa ei ennen myyntiä maalattaisi ja remontoitaisi? Mitä sillä peitellään? Asumisen jälkiä, vanhoja, muodista menneitä hanoja ja kaapistoja, koiranpennun puremia listoja, lasten tussilla piirtämiä seiniä.. Kuka mitäkin. Minä ainakin olen tyytyväinen jos joku on vanhaa taloa pitänyt ajantasalla pintaremontein. Ne perustukset ja tärkeät jutut mitataan ihan eri vehkeillä kuin paljaalla silmällä.

Ethän sinä nytkään ollut "pitänyt asuntoa ajantasalla", vaan just näyttöpäivää ennen teet kaikenlaista.

Ethän sinä nytkään ollut "pitänyt asuntoa ajantasalla", vaan just näyttöpäivää ennen teet kaikenlaista.

Kesällä tehtiin terassi kokonaan uudestaan. Viime jouluna uusittiin kaikki keittiön kodinkoneet ja maalattiin katot. Edellisenä vuonna laitettiin koneellinen ilmastointi ja kattokannet sekä uusittiin pistorasiat ja valokatkaisimet. muutto vuonna laitettiin takapihaa mm.repimällä kantoja ja tekemällä uusi ruoho sekä istutukset. Että on me jotain tehty ennen tätä viikonloppua.

Jätä ostajan mielikuvitukslle tilaa eli raivaa, raivaa, raivaa....
Kylppärin kalusteiden vaihto oli hyvä idea, tila näyttää varmasti raikkaammalta.
Onko asunto pimeä? Onko siellä hyvä ilma? Korosta toimivaa pohjaa, jos sellainen on.

Jätä ostajan mielikuvitukslle tilaa eli raivaa, raivaa, raivaa....
Kylppärin kalusteiden vaihto oli hyvä idea, tila näyttää varmasti raikkaammalta.
Onko asunto pimeä? Onko siellä hyvä ilma? Korosta toimivaa pohjaa, jos sellainen on.

Ei ole pimeä. Ikkunat on jokahuoneessa yhden seinän levyiset, eli kaksi ikkunaa vierekkäin. Olohuoneessa ikkunat on kahdella seinällä plus kattoikkuna. Ilmanvaihto on koneellinen. Pohja on aika avara. Aulasta näkee melkein kaikkiin huoneisiin, eli ei ole käytäviä. Pieni on kolmioiksi, joten ihan isoja huonekalujakin oon raahannut pois, kuten ison puisen arkn jossa on vaan minun ompelujuttuja..

Kynttilöitä oisin polttanut, mutta joku kielsi niin antaa niiden olla :D

Sen kyllä huomaa jos on tuuletettu perusteellisesti. Ja aikoinaan ku kämppiä kierrettiin kattomas niin noista perusteellisesti tuuletetuista käännyttiin jo eteisestä pois.

Eli jos mitään hajuhaittaa ei oo niin älä tuuleta. Ja jos on hajuhaittaa niin ei sitäkään kannata ruveta piilottelemaan.

Ylimääräiset kamat pois ja siivous niin mun mielestä se on siinä. Ja noihan sä olit jo tehny.

Kuulostaa muuten hyvältä, mutta minua jotenkin ällöttää pyyhkeet kylppärissä :D Hyväksyn ne ainoastaan siinä tapauksessa, että ne on täysin käyttämättömiä ja viikattuina, mutta roikkumassa olevat pyyhkeet jotenkin inhottaa. Voi olla, että tämä koskee ihan vain minua, mutta mekin olemme nyt etsimässä asuntoa, että ota vaan varmuuden vuoksi ne pyyhkeet pois, jos satunkin vaikka tulemaan teille esittelyyn :D

• Tykkää
Reactions: (Laura)
Älä lisää mitään hajuja, raikas sisäilma on paras asia. Jos ja kun itse käyn näytössä, niin en katsele jälkiä seinillä, ovissa ja listoissa. Haluan kuitenkin tehdä oman maun mukaisen pintarempan. Itseä kiinnostaa kunnon lisäksi:
- valoisuus
- ilma (kostea, tunkkainen tai hajuja on varma karkotin)
- pohja (toimiiko eteinen ja vaatesäilytys)
- kylppäri (mahtuuko pesulle, mahtuuko likapyykki jonnekin, mites pyykinpesu ja kuivatus onnistuu)
- keittiön toimivuus ja tasojen korkeus, mahtuuko kunnon ruokapöytä
- säilytystilat
Jos nämä kaikki on hyvin, niin näitä kannattaa korostaa myyntitilanteessa. Tai näitä ainakin itse arvostan.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
[QUOTE="nipo";30396344]Kuulostaa muuten hyvältä, mutta minua jotenkin ällöttää pyyhkeet kylppärissä :D Hyväksyn ne ainoastaan siinä tapauksessa, että ne on täysin käyttämättömiä ja viikattuina, mutta roikkumassa olevat pyyhkeet jotenkin inhottaa. Voi olla, että tämä koskee ihan vain minua, mutta mekin olemme nyt etsimässä asuntoa, että ota vaan varmuuden vuoksi ne pyyhkeet pois, jos satunkin vaikka tulemaan teille esittelyyn :D[/QUOTE]

Aikanaan kun tuli jokusessakin esittelyssä käytyä, niin ei voinut olla ihmettelemättä, kun joidenkin kommentit olivat: "voi miten ihku maljakko, voi miten ihana seinäkello, yök mikä pöytäliina" Oikeampi paikka olis ollut vaikka Ikea. Ei se silti minulta ollut pois jos joku tuli asuntonäytölle katsomaan kylppärin pyyhkeitä.

Aikanaan kun tuli jokusessakin esittelyssä käytyä, niin ei voinut olla ihmettelemättä, kun joidenkin kommentit olivat: "voi miten ihku maljakko, voi miten ihana seinäkello, yök mikä pöytäliina" Oikeampi paikka olis ollut vaikka Ikea. Ei se silti minulta ollut pois jos joku tuli asuntonäytölle katsomaan kylppärin pyyhkeitä.

Tässä samalla kun oon katsellut netissä taloja ihmettelin kaverin kommentteja joka katseli kaverina. Tyyliin "ei tuota, hirvee tapetti!", "ei tuota, kauheet verhotangot".. Mielestäni pinnat ja jotkut oven kahvat on niin pikkujuttuja etten edes viitsi niitä katsoa. Mielummin luen kuntotarkastuslomaketta ja etsin kosteuslänttejä katosta sekä koputtelen kaakeleita jne..

Mutta pienillä jutuilla asunnon yleisilme muuttuu täysin! Kuten vaihtamalla 60-luvun valokatkaisimet säädeltäviin uusiin.. Aika moni tuijottaa niitä halpoja pikkujuttuja.

Pitää tuulettaa aamulla pierut pois, mutta kun tuun kotiin niin ikkunat kiinni. Siitä menee vielä pari tuntia ennenku kukaan tulee tänne. Jos ankarasti tuulettaa just ennen, niin voi saadakäsityksen että asunto on kylmä..

Yhteistyössä