Auton ilmastointiongelma

Pikkukaupunkilainen

Aktiivinen jäsen
28.06.2011
9 370
16
38
Nyt sitten kaikki autoista mua enemmän ymmärtävät tänne !
Eli auton kanssa on lievää probleemaa ilmastoinnin kanssa.
Kun sen laittaa päälle ja auton käynnistää, se tuottaa ihan kylmää ilmaa ja toimii, kuten pitääkin.
Mutta noin vartin ajamisen jälkeen kylmän ilman tuottaminen loppuu ja ilmastointilaitteesta alkaa tulemaan sellaista haaleaa ilmaa, mitä tulisi, jos ilmastointia ei olisi...
Mistä tämä johtuu?
Missä on vika?
Mulle tuli mieleen, että pitäisikö ilmastointi täyttää, mutta luulisi, että jos se olisi siitä kiinni, se ei viilentäisi ollenkaan missään välissä...
Neuvoja?
viisaita?
niin joo ja auto on Volvo V70 vm. 2000

Käytäppä huollossa täyttämässä freonisäiliö. Kannattaa myös tarkistuttaa säiliö muutenkin, ettei ole vuotoja missään :) Tosin jos noin kauan on jaksanut, niin tuskin volvossa mikään vuotaa, 12 vuotta on aika kunnioitettava aika :D

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26530869:
Onko kyseessä automaatti-ilmastointi? Jos on niin vika voi olla vaikka sisätilan lämpöanturissa joka antaa ohjausyksikölle väärää tietoa.
Lue/luetuta vikakoodit.

On kyseessä automaatti-ilmastointi...
Täytyypi sitten luetuttaa, anturi ei luulisi olevan kallis juttu.

Vika voi tietysti olla myös vaikka kompressorin magneettikytkimessä joka jostain syystä kytkeytyy pois päältä. Tämä tosin kuuluisi pienenä naksahduksena.
Toki aineetkin voi olla vähissä.

ilmastoinnin täyttö pitäis tehdä parin vuoden välein ja vaihtaa kuivain samalla.
nyt sieltä on varmaan kylmäaine vähissä jos ei ikinä ole täytetty.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: FreezeCat
Käytäppä huollossa täyttämässä freonisäiliö. Kannattaa myös tarkistuttaa säiliö muutenkin, ettei ole vuotoja missään :) Tosin jos noin kauan on jaksanut, niin tuskin volvossa mikään vuotaa, 12 vuotta on aika kunnioitettava aika :D

Niin täytyy varmaan tehdä.
Mun edellisessä Mondeossa piti tehdä ilmastoinnin täyttö, mutta se ei viilentänyt ollenkaan...

Riippuupi anturista, omaan volvoon pitäis hommata ilmamassamittari (anturi), ja maksaa keposet 400e semmonen kätysen kokonen mötikkä. Volvon foorumillakin vois tietysti löytyä hyvää nippelitietoa näistä asioista, jos pitää antureita alkaa metsästään et mistä ois parhain löytää niitä.

Mulla oli aikoinaan -97 V70 ja ainakin siinä sisälämpöanturissa oli pieni propelli joka imi ilmaa ohjaamosta itse anturiin. Ajan mittaan propellin akselin ympärille kerääntyi jotain nöyhtää joka jumitti propellin ja automaatti-ilmastointi sekoili. Näkyi vikakoodeissa ja hoitui puhdistuksella.

Riippuupi anturista, omaan volvoon pitäis hommata ilmamassamittari (anturi), ja maksaa keposet 400e semmonen kätysen kokonen mötikkä. Volvon foorumillakin vois tietysti löytyä hyvää nippelitietoa näistä asioista, jos pitää antureita alkaa metsästään et mistä ois parhain löytää niitä.

No joo, aika arvokas on.
Mutta pakkohan se on kuntoon saada, vaikka maksaisikin mansikoita...
Pitääpi käydä VolvoFinns:sä (vai onko tämä sen foorumin nimi) kyselemässä asiasta.
Mikä Volvo sulla on?

No joo, aika arvokas on.
Mutta pakkohan se on kuntoon saada, vaikka maksaisikin mansikoita...
Pitääpi käydä VolvoFinns:sä (vai onko tämä sen foorumin nimi) kyselemässä asiasta.
Mikä Volvo sulla on?

Kyllähän sieltäkin varmasti tietoa löytyy, noita volvon foorumeita kun on niin paljon että on jopa varaa valitakin :) Ite oon pyrkiny ettiin purkaamoilta tota anturia, mua ei haittaa vaikka käytetty onkin kuhan vaan toimii. Ei siis vaikuta ajoon oikeastaan, tyhjäkäynti on hieman traktorimaisempi mitä yleensä, ja kojetaulussa on vain se vikavalo mikä palaa silloin tällöin.

Mulla on itellä V40 -97 2,0 tuontivolvo, kaikilla mahdollisilla mausteilla. Hieman vituttaa kun pitää ajaa jollain kiinalaisella riisikipolla, kun volvosta meni leima umpeen enkä oo töiden takia päässy katsastaan sitä, ja menee ihan hukkaan koko ihanuus kun seisoo tuolla toisella puolen kaupunkia :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26530898:
Mulla oli aikoinaan -97 V70 ja ainakin siinä sisälämpöanturissa oli pieni propelli joka imi ilmaa ohjaamosta itse anturiin. Ajan mittaan propellin akselin ympärille kerääntyi jotain nöyhtää joka jumitti propellin ja automaatti-ilmastointi sekoili. Näkyi vikakoodeissa ja hoitui puhdistuksella.

Täytyy käydä sitten luetuttamaassa noi vikakoodit, jos sieltä se syy selviäisi. Saattaa kyllä johtua myös tuosta kylmäaineesta, ei ole sen verran pitkään aikaan sitä täytetty...

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26530914:
MAF onkin vähän eri juttu kuin joku halpa lämpötila-anturi joskin Volvon hinnoilla halpuuskin on epämääräinen käsite :D

Joo, niin on, mutta katsos kun naisen yksinkertaisella logiikalla ajateltuna anturi kuin anturi! :D Varmaan siitä tuo volvo tuleekin katsastuksessa pomppaamaan, kun vikavalo loistaa kirkkaana. Any ideas mistä näitä vois katella halvemmalla, ku mitä se 400e?

Täytyy käydä sitten luetuttamaassa noi vikakoodit, jos sieltä se syy selviäisi. Saattaa kyllä johtua myös tuosta kylmäaineesta, ei ole sen verran pitkään aikaan sitä täytetty...
Juu, vikakoodeista kannattaa lähteä.

Se sisälämpöanturi on tuon nappularivin oikealla puolella olevan pienen ritilän takana.
3411680_82434958-f937-4aa7-bc43-9afc5551d919.jpg

Kyllähän sieltäkin varmasti tietoa löytyy, noita volvon foorumeita kun on niin paljon että on jopa varaa valitakin :) Ite oon pyrkiny ettiin purkaamoilta tota anturia, mua ei haittaa vaikka käytetty onkin kuhan vaan toimii. Ei siis vaikuta ajoon oikeastaan, tyhjäkäynti on hieman traktorimaisempi mitä yleensä, ja kojetaulussa on vain se vikavalo mikä palaa silloin tällöin.

Mulla on itellä V40 -97 2,0 tuontivolvo, kaikilla mahdollisilla mausteilla. Hieman vituttaa kun pitää ajaa jollain kiinalaisella riisikipolla, kun volvosta meni leima umpeen enkä oo töiden takia päässy katsastaan sitä, ja menee ihan hukkaan koko ihanuus kun seisoo tuolla toisella puolen kaupunkia :kieh:

Täytyypä käydä jollai nniistä kattelemassa.
Sun pitää saada se valo jotenkin pimeäksi, niin ei se katsastusmies mitään huomaa. ;)
Niin on tuo vaimonkin Volvo kaikilla mahdollisilla mausteilla, mitä tuohon aikaan autoon on saanut.
Tsemppiä riisikuppikilometreihin, kyllä sä siihen Volleesi vielä leiman saat !

Joo, niin on, mutta katsos kun naisen yksinkertaisella logiikalla ajateltuna anturi kuin anturi! :D Varmaan siitä tuo volvo tuleekin katsastuksessa pomppaamaan, kun vikavalo loistaa kirkkaana. Any ideas mistä näitä vois katella halvemmalla, ku mitä se 400e?
Jep, vikavalosta tulee automaattisesti hylky.

Onko anturi siis rikki vai olisiko se vaan likainen eikä siksi toimi?
Sitä voi kokeilla puhdistaa.

Edit.
Eipä taidakaan puhdistus auttaa sillä se taitaakin olla jo vainaa kun vikavalokin jo palaa.

Viimeksi muokattu:
Anteeksi, en osaa vastata kysymykseen, mutta oli vaan hassua, kun ennen kuin luin, kuka on ketjun aloittaja, niin tiesin sen jo heti otsikon perusteella :D Onko siis otsikointisi niin tunnistettavaa vai olenko minä ollut liikaa palstalla...? :D

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26530942:
Juu, vikakoodeista kannattaa lähteä.

Se sisälämpöanturi on tuon nappularivin oikealla puolella olevan pienen ritilän takana.
3411680_82434958-f937-4aa7-bc43-9afc5551d919.jpg

Ai, se on noinkin helpossa paikassa.
Voisin vähän vilkaista sinne - tosin, saattaa olla parempi, että jätän tuon rauhaan.
Mulla on sellaista vikaa, että kaiken osaan purkaa ja vielä osan korjatakin, mutta takaisin kokoaminen tuottaa liian suuria vaikeuksia ja sitten pitääkin turvautua ammattilaiseen.
Tuo kuva on muuten juurikin niin kuin meidän Volvosta, paitsi, että lämpöasteluut eivät ole noin suuria, eikä Info-nappi koskaan tuossa asennossa. ;)
Mutta kiitos tosiaan vinkeistä, näillä pääsee jo pitkälle.
Varmaan paras ratkaisu on viedä ensin ne vikakoodit luettavaksi ja vasta sen jälkeen harkita, mitä toimenpiteitä tulee tehdä...

Yhteistyössä