Auttaakohan seurakunta vuokrarästeissä jos sossusta ei saa apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hädissään"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;27849626:
Monesti on kyllä niin, että kaikki lääkkeet eivät kuulu maksukaton piiriin. Silloin niistä ei saa kelakorvausta (syitä voi olla esim liian korkea lääkkeen hinta, jolloin sille ei ole korvattavuutta myönnetty, etc). Kun lääkkeestä ei saa kelakorvausta, se ei myöskään kerrytä maksukattoa. Meillä oli aiemmin tilanne, että lääkekuluja tuli maksukaton lisäksi noin 500 euroa kuukaudessa. Ihan itse ne maksettiin, mutta ainakin ymmärrän sen, että joskus pitkä tai krooninen sairaus voi oikeasti pistää talouden täysin karille. Hienoista suunnitelmista huolimatta.

Maksukatosta pitää muuten itse pitää huoli. Minä en tätä tiennyt.

Minäkin olen yh mutta miten ihmeessä mulla ei oo tullut vuokrarästejä :o
Opiskellutkin olen luottotiedottomana. Jos on ollut vähän rahaa, sossuu on auttanut ja olen saanut vuokran maksettua.

Ihmettelen kyllä kovasti et miten sulla niitä rästejä on päässyt edes tulemaan? Suomessa kun homma menee niin, että sos toimistosta saa lisää rahaa jos omat ei riitä.

Ja vielä NOIN PALJON rästejä, siinähän on monen kuukauden vuokrat

Ensin maksetaan AINA katto pään päälle, sitten laskut ja SITTEN mietitään millä eletään rellestetään ja shoppaillaan!

Niimpä, mut aina vaan on näitä jotka ostaa "tilipäivänä" kaapit täyteen ja vuokranmaksupäivänä toteavat OHO. En saa maksettua koko vuokraa, jätän kokonaan maksamatta ja ostan uuden takin tms

Meillä ainakin maksetaan ensin se vuokra, vaikkakin joskus muutama päivä myöhässä. Mä säästelen jo lapsilisää tilillä siihen saakka et asumistuki tulee, koska vuokranmaksupvä on 4 päivä. Usein menee maksu 10 päivään koska silloin tulee elatusmaksu ja tilillä on tarpeeksi rahaa vuokraan, jos olisin tuhlannut lapsilisän niin pitäisi taas odottaa vielä kauemmin jotta saa maksettua.

Työtön siis olen minäkin tällä hetkellä

[QUOTE="Mä vaa";27850077]Mä en tajua miten ihmiset onnistuu sössimään luottotiedot..[/QUOTE]

Kun sattuu omalle kohdalle vakava sairaus ym. niin sitten nää asiat ymmärtää!

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;27849626:
Monesti on kyllä niin, että kaikki lääkkeet eivät kuulu maksukaton piiriin. Silloin niistä ei saa kelakorvausta (syitä voi olla esim liian korkea lääkkeen hinta, jolloin sille ei ole korvattavuutta myönnetty, etc). Kun lääkkeestä ei saa kelakorvausta, se ei myöskään kerrytä maksukattoa.
Mitkähän _välttämättömät_ lääkkeet ovat sitten tällaisia? Ja vielä sellaisia, ettei löydy korvauskelpoista vaihtoehtoa?

Eikö silloin ole järkevämpää myydä talo heti, kun sen saa kaupaksi? Eikä jää kitkutteleen siihen omaan.
Kyllä, mutta ei silloinkaan ole järkeä muuttaa sitten niin kalliiseen vuokra-asuntoon että rahat ei vuokranmaksun jälkeen enää riitä mihinkään. Yleensä, jos kauppa on tehty järkevästi (on mm. omarahoitusosuutta), asunnon myynnistä jää myös käteen rahaa jolloin on vielä käsittämättömämpää että hetikohta ollaan tilanteessa jossa rahat eivät enää riitä ruokaan.

Musta tuntuu, että osa suomalaisista on nykyään melko ulkoaohjautuvia kuten kommentti: "et sellainen on nyky suomi tänäpäivänä" kertoo. Tällaiset seilaa löysänä eteenpäin ja odottaa almuja ja apua suomen valtiolta. Ollaan niinkuin ikuisia lapsia joita holhotaan.

Nimenomaan! Täällä kuitenkin saa rahatonkin sairaalahoitoa, sosku maksaa lääkkeetkin jos on oikeasti köyhä, muuttaa saa vapaasti jne. On siis ERITTÄIN pieni osuus maksuhäiriöisistä niitä joilla ihan aidosti tilanne ei ole omaa syytä. Joko on eletty ilman varasuunnitelmia, tai eletty alkujaankin yli varojen ja/tai ei ymmärretä mihin on varaa ja mihin ei. Jos vuokra vie kaikki tulot niin pitäisi muuttaa halvempaan eikä vain vonkua että kyllä mulla on oikeus asua uudessa isossa kämpässä niih!

Alkuperäinen kirjoittaja En ymmärrä en;27850109:
Mitkähän _välttämättömät_ lääkkeet ovat sitten tällaisia? Ja vielä sellaisia, ettei löydy korvauskelpoista vaihtoehtoa?

Pakko tähän asiaan ottaa kantaa! Kun nykyään tehdään lähes kaikkiin lääkkeisiin halvempi vaihtoehto ja kalliimpaa ei enään korvata, niin siinähän se on valmiina. Vaikka onkin se halvempi Kela korvattava vaihtoehto olemassa, niin ne apuaineet ym. voivat olla sellaisia, jotka eivät esim. allergioiden takia sovi. Kauheella kiireellä täytyy kaikista lääkkeistä saada ne halvemmat lääkkeet markkinoille, ymmärrän toki senkin. Kun elämä on kiinni lääkkeistä, niin siinä kohtaa avautuu silmät ihan toisella tavalla!

Kiitos asiallisesti vastanneille. Muut voisivat pitää suunsa kiinni ja purkakoot vihansa muualle vaikka nyrkkeilysäkkiin.

Vuokraa on rästissä edelleen n.450€ ja siihen sain sovittua maksuaikataulun ja häätö peruttiin. Seurakunnasta kysyin diakonilta, mutta hän sanoi että eivät kovin mielellään vuokrarästeissä auta. En sitte lähtenyt edes tekemään mitää hakemusta asiasta.

[QUOTE="kysyn";27849919]tupakoitko?
käytkö pizzalla ja hampparilla?[/QUOTE]

Miten nämä tähän liittyy?

Ei en polta tupakkaa. Pizzat ja hampurilaiset on meillä harvinaista herkkua tyylillä kerran vuodessa tai kun joku haluaa tarjota.

ihmetelen vaan että miten hemmetissä sä olet saanut sieltä joka kk toimeentulotukea vuokraan muka koska kun haet seuraavalle kk tukea sun pitää viedä kuitti että vuokra on maksettu saadaksesi lisää rahaa siihen uuteen vuokraan!!

[QUOTE="a p";27843704]Niin käyttänyt ne muuhun eli niihin jäljessä laahaaviin vuokriin. :headwall:[/QUOTE]

no miksi ne vuokrat on laahannut jäljessä? kun ne otetaan joka kuukausi huomioon siinä toimeentulotuessa! mikä se syy on?

mä tiedän tiedän toki että toimeentulotuki ei oo iso.. ja vaatii kokoaikaista rahojen laskemista yms. mutta kyllä sillä selviää.

sä varaat sosiaalityöntekijälle ajan, ja pyydät harkinnan varaista toimeentulotukea! luultavasti myöntävät sen yhden kerran,mutta ei toistuvasti ja jatkossa sä maksat laskut ja sit lasket jäljelle jäävät rahat kuukauden jokaiselle päivällä ja pysyt siinä päiväbudjetissa!

ihmetelen vaan että miten hemmetissä sä olet saanut sieltä joka kk toimeentulotukea vuokraan muka koska kun haet seuraavalle kk tukea sun pitää viedä kuitti että vuokra on maksettu saadaksesi lisää rahaa siihen uuteen vuokraan!!

ei sitä kuittia tartte toimittaa, vaan tiliotteet ja niistä näkyy että on vuokra maksettu,mutta eihän siellä lue minkä kuun vuokra!

Yhteistyössä