Auttaakohan seurakunta vuokrarästeissä jos sossusta ei saa apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hädissään"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tämä aloitus kertoo sen, miksi niin monia raivostuttaa toisten holtiton käyttäytyminen. Jotkut osaavat opiskella, suunnitella elämänsä, parisuhteensa, lapsenteon, suhteet vanhempiin ja sukulaisiin ja yleensäkin elämänhallinan. Monikaan taloutensa hyvin ja moitteettomasti hoitava ei ole saanut kotoaan pesämunaa tai syntynyt kultalusikka suussa ja silti hoitaa taloutensa, lapsensa ja elämänsä niin, että on ruokaa ja katto pään päällä. Pystyvät vielä samalla kouluttautumaan pitkällekin.

Vaikka muiden keräämin verovaroin ja työnteolla on maksettu jo toimeentulotuki opintotuet ja annettu rahaa vuokriin ja muihin PAKOLLISIIN elinkkustannuksiin, niin silti rahat on käytetty johonkin muuhun kuin mihin ne on tarkoitettu.

Pakko sanoa että eripaikkakunnilla olen asunut ja kaikissa ollut sama sossussa että joka kuukausi otetaan huomioon 1kk vuokra ja 1kk vuokravakuuden voi saada (yh oli itsekin silloin) ja kerran oli kuukauden vuokra jäljessä niin sossu sanoi että se on kertaalleen maksettu minulle niin jos itse olen sen muuhun tuhlannut en sitä saa uudestaan. Sain asian hoidettua miettimällä mitä syyödään ja muutenkin kun teen kaiken itse (ruuan ja leivät) niin sain asian hoidettua. Sinulla on niin suuri summa kyseessä ettet edes sossusta sitä saa vaikka miten pyytäisit. Seurakunta avustaa ruualla ei rahalla. Minulla on 4 lasta ja olen aina saanut kaikki ruokittua ja laskut maksettua toimeentulotuella eli mene itseesi ja mieti mihin ne rahat menee. Maksan vuokran, laskut, vaatteet lapsille ja ostan ruuat (silloin kun olin yh) nyt mies töissä ja minä kotona ja siltikin maksan omat laskuni kun ne olen itse tehnyt ja yhdessä maksamme muut menot. Säästämme rahaa että aina on se "hätävara" jos jotain tapahtuu, mutta meillä on suuret lääkekulut sairaan lapsen takia ja niihin menee joka kuukausi 200€... Ajattele miten pienistä asioista voi tulla suuria ja sosiaalihuolto tänä päivänä huostaanottaa nopeaan lapsen jos ei sitä pysty "elättämään" eli tarjoamaan kattoa päänpäälle ja ruokaa...

Miksi ei saisi moittia, haukkua, räyhätä jne näille puupäille, jotka eivät osaa hoitaa elämäänsä. Pitääkö aina vain olla kiltti, myötätuntoinen ja ymmärtäväinen. Jos näin on, niin nämä puupäät eivät koskaan ala edes mitettimään tosissaan, missä on vika heidän elämänhallinnassaan. Kyllä sossu auttaa, vaikka kuinka sotkisin elämäni ja yhteiskunnallahan on varaa tällaisten holtittomuuksien jatkuvaan korjaamiseen, mutta sitli oikeasti apua tarvitsevat vanhukset ja sairaat ovat monen mielestä heitteillä rahapulan vuoksi.

Lapset ovat taas heitteillä vanhempien holtittomuuden ja välinpitämättömyyden vuoksi, ei rahapulan.

Mikäli opiskelet, niin sosku ilmoittanee, että nostat opintolainan ensisijaisesti. Ja saathan kirjoittamasi mukaan SEKÄ opintotukea että toimeentulotukea. Jälikkmäisesssä tosiaankin asuinmenot jo huomioitu, eikö?

Yritä sieltä sossusta + jos saat kelan asumistukea, sellaista järjestelyä että maksavat rästivuokrat suoraan kiireellisenä apuna (ettei tule häätöä) vuokran-antajan tilille nyt ja jatkossa myös, saatat onnistua koska silloin on varmuus että vuokra tulee maksettua. Voit myös allekirjoittaa sitoumuksen että tulevia toimeentulotukia vähennetään tämän velan maksamiseksi pikkuhiljaa. Ruokaa voit hakea ruokajonosta. Aikaa tilaamaan äkkiä.
Onko opintolainaa nostamatta? Nyt olisi aika nostaa.
Laita sihteeriopistolle ilmo. Parempi myydä itseään hetken kuin olla asunnoton.

Olipa ärsyttävä aloitus; hassataan kaikki tuet ja jätetään vuokrat maksamatta kunnes tulee häätöuhka eteen. Mitä ..ttua?! Jälleen yksi syy sille, miksei kouluttamattomat ihmiset sais tehdä lapsia.

Yritä sieltä sossusta + jos saat kelan asumistukea, sellaista järjestelyä että maksavat rästivuokrat suoraan kiireellisenä apuna (ettei tule häätöä) vuokran-antajan tilille nyt ja jatkossa myös, saatat onnistua koska silloin on varmuus että vuokra tulee maksettua. Voit myös allekirjoittaa sitoumuksen että tulevia toimeentulotukia vähennetään tämän velan maksamiseksi pikkuhiljaa. Ruokaa voit hakea ruokajonosta. Aikaa tilaamaan äkkiä.
Onko opintolainaa nostamatta? Nyt olisi aika nostaa.
Laita sihteeriopistolle ilmo. Parempi myydä itseään hetken kuin olla asunnoton.
Voi herrajjumala sentäs!!!

[QUOTE="Silakka";27843810]Mikäli opiskelet, niin sosku ilmoittanee, että nostat opintolainan ensisijaisesti. Ja saathan kirjoittamasi mukaan SEKÄ opintotukea että toimeentulotukea. Jälikkmäisesssä tosiaankin asuinmenot jo huomioitu, eikö?[/QUOTE]

Minkä opintolainan?!

[QUOTE="Herkko";27843796]Myy persettä.[/QUOTE]

Ei toivoakaan jos ei ole hyvännäköinen. Alan markkinoilla on kyllä kaikennäköisiä suonorsuja että huh huh jos joku järkensä menettänyt maksaa moiselle edes kahta euroa!

Millaisista syistä olet menettänyt luottotiedot ja onko nämä velat jo maksettu pois? Opintolainan valtiontakauksen voi saada, vaikka luottotiedot olisikin menneet, mutta tällöin myöntäminen päätetään ihan tapauskohtaisesti. Ymmärtääkseni asiaa helpottaa, jos luottotietojen menemiselle on "hyvä syy" ja jos velat on jo maksettu. Oletko hakenut takausta? Kannattaa sitä ainakin yrittää. :)

Ulosottovelkoja ei ole maksettu kuin sen mitä kerran vuodessa menee veronpalautuksina sinne. Ei mulla ole sellaisia tuloja mistä ulosmitata ennen kuin pääseen kokopäiväiseen työhön valmistuttuani. Opintolainaa en saa, sitä takausta olen koittanut hakea.

En todellakaan ala itseäni myymään! Joten tuollaiset sairaat ehdotukset voi jättää pois.

Sossuun vein hakemuksen, rästilaskut ja selitin tilannetta. Virkailija ei voi yksin päättää asiaa, mutta vie sen maanantain kokoukseen ja yrittää selittää asiaa mun parhaaksi. On onneksi ymmärtäväinen virkailija ja tiedän, että tekee parhaansa, että saisin edes osaan summaan apua. Ei vain riitä pelkästään hänen mielipiteensä.

Seurakunnan diakonia en vielä saanut kiinni.

Jotkut eivät sitten ilmeisesti ostaa lukea sitä, että niillä saaduilla toimeentulotuilla olen maksanut aiempia vuokria ja yrittänyt paikata tilannetta. En ala tässä kaikkea teille selittämään koska ei ne asiat teille mitenkään kuulu eikä auta ketään puoleen tai toiseen selittää teille aivan kaikki. Ei ole kyse siitä, että olisin ryypännyt rahat tms. vaan lukekaa tarkoin: olen maksanut vanhoja vuokria pois.

No miten niitä vanhoja vuokria on päässyt noin paljon kertymään? Oletko koskaan maksanut vuokraa ajallasi? Etkö tiedä, että jos vuokraa asunnon, pitää siitä myös maksaa? Joka kuukausi.

Tulipa tässä mieleen, että sekin, joka on hyvin hoitanut asiansa, voi vaikkapa sairastua pitkäaikaisesti niin, että asiat jäävät hoitamatta. Tai joutua työttömäksi. Tai vaikka taata väärän henkilön lainoja. Tai mitä vaan.

Aloittajaa on tyhmäksi tässä ketjussa mainittu, mutta se se vasta tyhmä onkin, joka ei tajua, että mikään ei ole pysyvää. Ihmeellistä suvaitsemattomuutta.

Se, ettei aloittaja halua kertoa mistä hänen vaikeutensa ovat lähtöisin, ei tarkoita sitä, että on itse tietentahtoen ja yhteiskunnan huijaamistarkoituksessa tilanteeseen päätynyt.

Oman sukulaisen vakava sairastuminen on osoittanut, että esim. asuntovelallisen on mahdotonta selviytyä yhteiskunnan tuilla joutumatta luottohäiriöiseksi. Joka puolella ja jokaista asuntoa kun ei myydä ekassa näytössä, ja sossu laskee asumismenoina vain lainan korko-osuuden. Ja aina ei saa lisälainaakaan. Myöskin palkalta putoaa aika äkkiä sairauspäivärahalle. Ja asunnon myynnin jälkeen on sitten mahdollisesti luottotiedoton vuokra-asuja, jolle on kasautunut mukava määrä velkaa, kun on pinnistellyt pitääkseen sen katon pään päällä ja jättänyt muuta maksamatta siksi. Kuinka monen taloudessa on löysää rahaa vaikka edes puolitoistatonnia kuukaudessa yhtäjaksoisesti vaikka vuoden ajan?

Jokainen voi tahollaan laskea Kelan laskureita apuna käyttäen, mitä tapahtuisi teidän perheelle ja elämälle, jos vaikka se paremmin hankkiva joutuu olemaan vuoden pois töistä, ja sen jälkeen vasta ryhtyä muita tuomitsemaan.

Aloittajan voi olettaa saavan vuokrarästinsä sossusta, koska lapsiperheen asunnottomuus ei ole huostaanoton peruste, ja lasten kanssa ei voi olla asunnoton. Paljon huonompiinkin tarkoituksiin verorahojamme menee!
Sitäpaitsi, vaikka aloittaja olisi kuinka tietentahtoen tai taitamattomuuttaan asiansa ryssinyt, on yhteiskunnan sivistyksen mittari se, miten se huolehtii heikoimmistaan. Tuomitseminen ei auta ketään. (Eikä kyllä siinä tapauksessa pelkkä rahakaan.)

Häätölappu tuotiin jokin aika sitten. :( Soitin kaupungille (kyse siis kaupungin asunnosta) sille henkilölle jonka nimi lapussa on. Jännitti soittaa tuolle ihmiselle koska olen hänen kanssaan ollut tekemisissä pari kertaa asuntoon liittyen ja on niin virkamiesmäinen ollut noilla kerroilla. No ihan turhaan pelkäsin koska hän oli hyvin ymmärtäväinen. Tuo mies kertoi, että neuvottelun varaa on vielä. Että jos saisin edes osan maksettua kuun loppuun mennessä ja mulla on esittää järkevä lyhentämissuunnitelma lopuista niin asiasta voidaan neuvotella eikä häätöä tehdä.

[QUOTE="a p";27844977]Häätölappu tuotiin jokin aika sitten. :( Soitin kaupungille (kyse siis kaupungin asunnosta) sille henkilölle jonka nimi lapussa on. Jännitti soittaa tuolle ihmiselle koska olen hänen kanssaan ollut tekemisissä pari kertaa asuntoon liittyen ja on niin virkamiesmäinen ollut noilla kerroilla. No ihan turhaan pelkäsin koska hän oli hyvin ymmärtäväinen. Tuo mies kertoi, että neuvottelun varaa on vielä. Että jos saisin edes osan maksettua kuun loppuun mennessä ja mulla on esittää järkevä lyhentämissuunnitelma lopuista niin asiasta voidaan neuvotella eikä häätöä tehdä.[/QUOTE]

Kaupungin asunnoissa ollaan yleensä joustavia. Ja myös sossussa huomioidaan tämä. Voivat esimerkiksi tulla puolikkaalla rästivuokralla vastaan, jos saat tehtyä järkevän takaisinmaksusuunnitelman loppurästistä. Jos oma ohjaajasi on viemässä tilanteesi palaverikäsittelyyn, todennäköisesti tulet saamaan jotain helpotusta vuokrarästiin. Lapsiperhettä/yksinhuoltajaa ei voida ajaa kadulle, ja viimeistään lastensuojelun puolelta kysyttäessä linja on se, että rästivuokrat maksetaan jotta häätö voidaan välttää. Mikäli palaverissa päätetään olla tukematta sinua, ota puhelinajalla yhteys omaan ohjaajaasi ja pyydä henkilökohtainen käyntiaika millä käytte koko tilanteesi läpi. Tämä olisi toki kannattanut tehdä jo aiemmin, eikä vain täyttää kirjallisia hakemuksia. Kasvotusten paikanpäällä käynnillä asiat selviävät aina paremmin.

Kaupungin asunnoissa ollaan yleensä joustavia. Ja myös sossussa huomioidaan tämä. Voivat esimerkiksi tulla puolikkaalla rästivuokralla vastaan, jos saat tehtyä järkevän takaisinmaksusuunnitelman loppurästistä. Jos oma ohjaajasi on viemässä tilanteesi palaverikäsittelyyn, todennäköisesti tulet saamaan jotain helpotusta vuokrarästiin. Lapsiperhettä/yksinhuoltajaa ei voida ajaa kadulle, ja viimeistään lastensuojelun puolelta kysyttäessä linja on se, että rästivuokrat maksetaan jotta häätö voidaan välttää. Mikäli palaverissa päätetään olla tukematta sinua, ota puhelinajalla yhteys omaan ohjaajaasi ja pyydä henkilökohtainen käyntiaika millä käytte koko tilanteesi läpi. Tämä olisi toki kannattanut tehdä jo aiemmin, eikä vain täyttää kirjallisia hakemuksia. Kasvotusten paikanpäällä käynnillä asiat selviävät aina paremmin.

Vein hakemuksen siis suoraan virkailijalle ja keskustelimme tilanteesta kyllä. Soitan hänelle ensi viikolla, että miten asia on käsitelty kokouksessa. Soitin tänään hänelle ja sanoin saaneeni häätölapun, mutta että asiassa on vielä neuvottelun varaa. Käyn viemässä lapusta kopion huomenna.

Kun nyt saisi edes vähän apua niin tilanne helpottaisi paljon.

hei, älä suotta nyt ole liian peloissasi, kyllä asiat järjestyy usko pois ja älä välitä muista jotka syyttelee ja soimaa sinua, he eivät tiedä kuinka monta lukematonta syytä voi olla kyseiseen tapahtumaan. Esim itse jäin työttömäksi ja viimeinen palkkani oli niin pieni ettei se riittänyt edes vuokraan, kesti kauan ennekuin alkoi asumistuki ym rullaamaan ja toki vuokraa kertyi koko ajan. Häpesin mennä sossuun ja koitin kaikin tavoin itse selvitä....onneksi sosiaalityöntekijä kertoi minulle heti että maksavat rästit pois 2kk vuokran ja kertoivat että olisin aiemminkin ollut oikeutettu toimeentulotukeen. Asiat aina järjestyy ja myös seurakunta tulee monissa asioissa vastaan.

Mun sukulainen sai häädön ihan vähän aikaa sitten. Kävi pätkätöissä, sai niistä niin vähän, ettei riittänyt ees vuokraan, eikä voinut maksaa vuokria. No, kävi jonku seurakunnan jutussa, ne eivät voineet maksaa rästejä, koska seurakunnalla ei ollut rahaa, mutta antoi jotain ruokalappuja, 80e ja 50e arvoisia. Nyt se on lapsensa kanssa asunnoton, muuttivat tänään pois asunnosta, jonka pitää olla huomenna tyhjä. Majailevat sukulaisten luona siihen asti että saavat asunnon. Siihen taas saattaa mennä jonkin aikaa, ei toivon mukaan pitkään. Niin olishan ne voineet mennä perhetukikeskukseen, josta sossu olis varannut niille huoneen, mut eivät halunneet.

meidän sukulaiset ovat saaneet seurakunnalta rahaa vuokriin Oulussa. Täällä saa niinkin soskusta, että jos olet tietonen irtisanomisesta puoltavuotta aikaisemmin ja otat lomarahat rahana,etkä saa liitosta sen takia eka kuukautena mitään niin sosku maksaa liiton osuuden.

Yhteistyössä