auttakaa karppaajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva karppaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva karppaaja

Vieras
haluasin kokeilla karppausta, en ihan täysin kieltäytymistä muuta noudattaa vähä hiilarista diettiä. oliko se joku "hyvä karppi" tms

neuvokaa joku hyvä nettisivu jossa olis esim tarkkoja listoja siitä mitä voi syödä ja mitä ei. ymmärrän kyllä ihan selkeät hiilariset ruuat kuten pastat riisit perunat ja kaikki viljatuotteet, mutta esim mitä vihanneksia ja hedelmiä kannattaa suosia mitkä jättää kokonaan pois jne.
ja muutenkin reseptejä alkuun apuun jne

mikä olisi hyvä kirja?
jne kiitos

Ehkä sun kannattais käydä myös finelin sivuilla tsekkaamassa listoja ja poimia sieltä vähemmän hiilareita sisältäviä ruokia, hedelmiä jne.

Itse aloittelen taas karppausta ja tänään oli lounaaksi tällaista:

2,5 kananmunaa keitettynä
100gr kirsikkatomaatteja
90 gr kiinankaalia
60 gr vihreitä oliiveja (paprikatäytteisiä)
13gr auringonkukansiemeniä
13gr kurpitsansiemeniä
1 rkl oliiviöljyä
1tl seesamiöljyä

Kaloreita vajaa 600, hiilareita 13, rasva 49 gr ja proteiini 25gr.

Illalla nakkikeittoa, missä perunaa, mutta noin 70% koko keitosta on kasviksia.

Hiilareita siis olikin 13, katsoin vahingossa kiloklubista koko päivän saldon, enkä vaan lounaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Ehkä sun kannattais käydä myös finelin sivuilla tsekkaamassa listoja ja poimia sieltä vähemmän hiilareita sisältäviä ruokia, hedelmiä jne.

Itse aloittelen taas karppausta ja tänään oli lounaaksi tällaista:

2,5 kananmunaa keitettynä
100gr kirsikkatomaatteja
90 gr kiinankaalia
60 gr vihreitä oliiveja (paprikatäytteisiä)
13gr auringonkukansiemeniä
13gr kurpitsansiemeniä
1 rkl oliiviöljyä
1tl seesamiöljyä

Kaloreita vajaa 600, hiilareita 20, rasva 50gr ja proteiini 31gr.

Illalla nakkikeittoa, missä perunaa, mutta noin 70% koko keitosta on kasviksia.

Siis APUA - eiks karppaamisessa just se oo se juttu, ett ei tartte niin kauheen tarkkaan mitata ja punnita kaikkee :o

Ainakin näin mä oon aatellu - ekoina päivinä kaikkee rasvaa ja protskuu niin paljon, ett nälkä lähtee, jatkossa se tasottuu itestään, kun ei oo enää ees kunnon näläntunnetta. Ainakaan noita rasvoja ei tartte ruveta mittaileen, kasviksia kattoo, ett tulee suurinpiirtein sen puol kiloo, samoin protskuruokaa toiset puol kiloo (suurinpiirtein).

Antti Heikkilän kirjoja oon ite lukenu ja vaikka vähän sekavasti herra siellä kirjottelee, niin ihan hyvää juttua ja reseptejä kuitenkin. Tää Ravinto ja terveys on aika hyvä, samoin Diabeteksen hoito ruokavaliolla pitää hyviä listoja sisällään. Sit sillä on Hyvän olon keittokirjat 1 ja 2, jotka keskenään vähän ristiriitaisia, mutta sisältävät muun jutun lisäksi paljon hyviä reseptejä. On olemassa myös Karpin keittokirjoja, mutta niiden reseptit on taidettu koota kaikki täältä: http://karppaus.info/resepti/index.php, mistä saat ne ihan ilmatteeks - ohjeet on karppien omia, joten pienellä kritiikillä kandee lukea, toiset kun ei oo ollenkaan tarkkoja esim. viljoista tai rasvojen laadusta...

Antti Heikkilän kirjoja oon ite lukenu ja vaikka vähän sekavasti herra siellä kirjottelee, niin ihan hyvää juttua ja reseptejä kuitenkin. Tää Ravinto ja terveys on aika hyvä, samoin Diabeteksen hoito ruokavaliolla pitää hyviä listoja sisällään. Sit sillä on Hyvän olon keittokirjat 1 ja 2, jotka keskenään vähän ristiriitaisia, mutta sisältävät muun jutun lisäksi paljon hyviä reseptejä. On olemassa myös Karpin keittokirjoja, mutta niiden reseptit on taidettu koota kaikki täältä: http://karppaus.info/resepti/index.php mistä saat ne ihan ilmatteeks - ohjeet on karppien omia, joten pienellä kritiikillä kandee lukea, toiset kun ei oo ollenkaan tarkkoja esim. viljoista tai rasvojen laadusta...

Ps. Modet! Ton ylemmän saa poistaa, sen linkki ei toimi pilkun takia....

Karppaamistakin on niin monenlaista...

Itse aloitin ihan omalla mallillani ilman mitään ruoka-aineiden punnituksia tai laskureita, ja reilussa kolmessa kuukaudessa lähti 15 kg (painoindeksi putosi 30->25). Jätin vain pois perunat, pastat, riisin ja sokerin. Ihan tiukkapipona en muutenkaan ollut, esim. juhlatilanteissa ja vierailuilla söin mitä oli tarjolla, joskin mahdollisuuksien mukaan vähähiilarista valikoiden. Ja silloin tällöin ruoan kanssa join myös lasin viiniä. Kenellekään ulkopuoliselle en edes kertonut asiasta, kunhan vain itse pidin huolen siitä, mitä suuhuni laitoin. Yllättävän helppoa se on.

Kotona asia hoitui myös helposti niin, että kun laitoin esim. pasta- tai perunaruokaa muulle väelle, keitin itselleni kukkakaalia tms. ja jätin perunat ja pastat syömättä. Keitot voi myös usein keittää ilman perunaa, esim. siskonmakkarakeittoon käytin vain muita juureksia eikä perheessä kukaan tainnut edes huomata asiaa.

Niin, joulun ajaksi jätin karppausajatukset kokonaan ja elin sen vanhan painonvartija-ajatuksen mukaan ("tärkeämpää on se, mitä syöt uuden vuoden ja joulun välillä kuin se, mitä syöt joulun ja uuden vuoden välillä"). Harmitti vain, kun esim. suklaakonvehdit eivät enää maistuneetkaan niin hyviltä, ihan ällömakeiksi olivat muuttuneet uusien tottumusten myötä... :(

Tänään taas lähti oma karppaukseni uusiksi käyntiin. Aamiaiseksi kinkkumunakasta ja lounaaksi juustoa, pähkinöitä ja hedelmiä. Kunhan kauppaan pääsen, tulee sieltä paljon vihanneksia ja hedelmiäkin matkaan, samoin turkkilaista jugurttia, juustoja ja lihaa eri muodoissaan.

Eli ihan rennostikin voi karppailunsa hoitaa painonhallintamielessä, sitä kai tässä yritin sanoa... :)

Yhteistyössä