AUTTAKAA -Kertokaa mitä voi tehdä mummolle joka sabotoi lapsen puheenkehitystä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen

Vieras
Mielestäni tahallista toimintaa, koska ei todellakaan yhdellekään aikuiselle puhu samalla tavalla! S:t ääntyvät T:ksi ("Kuka te tieltä tulee?") ja matkii kaikessa ylipäätään lapsen puhetta, joka siis vasta puhumista opettelee!!! (=1,5-vuotias tyttö) Mummo myös kääntää tavuja: TAVARA = TARAVA, tai jos lapsi vaikka sanoo KUKKA niin mummo sanoo heti perään KAKKU!

Oikeasti en enää tiedä mitä pystyn asialle tekemään, kun ei lopeta tuota vaikka olen joka kerta, kun toimintaa esiintyy, asiasta huomauttanut! Ja huomauttaminen siis tietysti koskee aikaa, jolloin olen itse kuulemassa. En edes halua ajatella kuinka sairaan kuuloista mummon puhe on, kun on kahden lapsen kanssa!

Olen epätoivoinen! :(

Jos mummon mielestä neuvolan th on jumalasta seuraava, sano, että neuvolassa oli puhetta siitä, että lapselle pitää antaa oikea malli puhumisessa ja kaikissa äänteissä.

Mummo tuskin pilaa lapsen puheen kehitystä tuolla. Varsinkaan jos lapsi ei asu mummon kanssa samassa taloudessa.

Lapsikin oppii vain sitä kielen rikkautta että monet asiat voi sanoa monella eri tapaa. Lapsille saa lässyttää, ihan oikeasti.

Anna mummon lässyttää ja keskity sinä siihen että lapsi kuulee myös normaalia puhetta ja erilaisia äänteitä. Siitä se kielen rikkaus syntyy =)

Alkuperäinen kirjoittaja Hengitä syvään:
Mummo tuskin pilaa lapsen puheen kehitystä tuolla. Varsinkaan jos lapsi ei asu mummon kanssa samassa taloudessa.

Lapsikin oppii vain sitä kielen rikkautta että monet asiat voi sanoa monella eri tapaa. Lapsille saa lässyttää, ihan oikeasti.

Anna mummon lässyttää ja keskity sinä siihen että lapsi kuulee myös normaalia puhetta ja erilaisia äänteitä. Siitä se kielen rikkaus syntyy =)

Aivan lastenlorutkin on semmoisia ettei niissä oo päätä häntää ja silti vaan rikastuttavat lapsen kieltä.

Oma äitini, ja sanonut olen, että siitä ei ole kiinni. Mutta jatkuu vaan! Meillä tilanne se, että lapsi tapaa mummoa päivittäin, joten mummon vaikutteet eivät ole ihan mitättömiä verrattuna "kerran kuussa/vuodessa" mummolassa käyviin.

Niin, no jotkut tekee tuota sössöttämistä. Mutta suurimman osan ajasta lapsi on kuitenkin kai vanhempiensa luona, jotka tuota "töttöttämittä" ei tee.

Lapset on yllättävän järkeviä ja eivät välttämättä ota mallia siitä mummonsa puheesta... Ehkäpä jopa pitävät mummoa vähän tyhmänä, kun ei osaa puhua...?? :)

Älä turhaan ole epätoivoinen.

Mutta on toi joka tapauksessa ärsyttävää ja yksinkertaisesti DORKAA!!! Idiootit lässyttää lapsille - puhua voi pehmeästi, lempeästi ja hellitellen ilman kielen pilaamistakin.

en halua kuulostaa ikävävältä. Mut kyseessä lienee sun eka lapsi ja sä haluat tehdä kaiken just oikein ja et halua minkään hidastavan lapsen kehitystä. Musta lapsi ei tuosta häiriinny ja mene pilalle. Osa lapsista kuulee monia kieliäkin ja esim kuurojen lapset elävät ilman tätä varsinaista suomen kieltä kotonaan. Silti oppivat puhumaan. Joten musta tuntuu, että sä teet kärpäsestä härkäsen. Anna mummin lässyttää, niin ärsyttävältä kuin se kuulostaakin. Tärkeintä on se vuorovaikutus ja se että on ne isovanhemmat jotka oikeesti ovat lapsen elämässä ja välittävät.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oma äitini, ja sanonut olen, että siitä ei ole kiinni. Mutta jatkuu vaan! Meillä tilanne se, että lapsi tapaa mummoa päivittäin, joten mummon vaikutteet eivät ole ihan mitättömiä verrattuna "kerran kuussa/vuodessa" mummolassa käyviin.

Ei se mummo varmaan jaksa koko päivää sössöttää pikkuveikalle? Onpa ahkera mummo, jos viitsii. Mun äiti aikamoinen sössääjä kanssa, mutta se ärsyttää vain mua, ei muita niin koitan purra hammasta, kunhan on kiva ja antelias mummo! :)

Olen töttöttänytkin tanoen, että en halua tuoda latta hänen luokteen jot ei voi puhua oikein. Mielestäni rakkauteen on turha vedota, jos ei halua antaa lapselle niin hyviä eväitä kuin kukin pystyy. Siis jos OIKEIN PUHUMINEN on näin vaikeaa, niin mitähän kaikkea ihmiset "rakkauden nimissä" lapsille oikein tekevätkään... Mutta koska kyseessä ei ole puhevikainen ihminen, niin oikein puhuminen ei mielestäni ole kohtuuton vaatimus. Lastenlorut ovat monasti epäsanoja, jolloin ne eivät sekota oikeiden sanojen oppimista toisin kuin tämä tapa, että mummo muuttaa lapsen sanoman sanan toiseksi kuin mitä lapsi tarkoittaa. Olen niin turhautunut kuuntelemaan sitä, että en tosiaankaan enää tiedä mitä tehdä.

Yhteistyössä