AUTTAKAA -Kertokaa mitä voi tehdä mummolle joka sabotoi lapsen puheenkehitystä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun on pakko sanoa, että vaikka sanotaan ettei mummo tuolla lapsen puheenkehitystä pilaa, niin voi vaikka pilatakin.
Mä ymmärrän miksi mummo tekee noin, itekin meidän pienimmäisen "omituisia sanoja ja sanaväännöksiä" joskus oon ottanut omaan puheeseen, ne on niin hellytävän kuulloisia.

Mutta, meidän vanhimmalla oli oikeasti ongelmia sanojen kanssa, joutui käymään puheterapeutillakin, ja silloin kyllä tuli esille se, et jos lapsella on taipumusta kielenkehityksen ongelmiin(ja tätä ei siis voi oikeastaan lapsen kohdalla ennalta tietää onko vaiko eikö)niin selvä puhe muiden taholta on ehdoton edellytys et lapsi oppii muodostamaan puhetta oikein, eli ei lässytystä eikä sanaväännöksiä.

Toki lapsi voi itse sellaisia käyttää, eikä koko aikaa pidä olla kielipoliisina, mut ympäröivien aikuisten tulisi käyttää oikeita sanoja että lapsella olisi välineitä kehittyä puheessaan.

Jospa ottaisit konkreettiseksi esimerkiksi, että jos mummo koko ajan käyttää "lässykieltä ja väärin sanoja" lapsi tottuu niiihin eikä opi oikeita joka voi johtaa oppimisvaikeuksiin koulussa, sosiaalisiin ongelmiin kavereiden kanssa (usein lasta joka puhuu huonosti voidaan oudoksua kavereiden taholta jos ei oikein ymmärretä mitä tämä sanoo) ja kysyt haluaako mummo oikeasti sellaista haittaa aiheuttaa lapselle ja olla vastuussa noista mahdollisista ongelmista?
Jos tämäkään ei auta, vähentäisin aikaa jota mummo ja lapsi yhdessä viettää.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
en halua kuulostaa ikävävältä. Mut kyseessä lienee sun eka lapsi ja sä haluat tehdä kaiken just oikein ja et halua minkään hidastavan lapsen kehitystä. Musta lapsi ei tuosta häiriinny ja mene pilalle. Osa lapsista kuulee monia kieliäkin ja esim kuurojen lapset elävät ilman tätä varsinaista suomen kieltä kotonaan. Silti oppivat puhumaan. Joten musta tuntuu, että sä teet kärpäsestä härkäsen. Anna mummin lässyttää, niin ärsyttävältä kuin se kuulostaakin. Tärkeintä on se vuorovaikutus ja se että on ne isovanhemmat jotka oikeesti ovat lapsen elämässä ja välittävät.

Juuri näin. Suurin vahinko tuosta lienee, että sinun korvaasi mummon puhe kuulostaa ärsyttävältä. Mutta lapsi ei siitä vahingoitu, lapsesta on saattaa olla hauskaakin, kun mummo vääntelee sanoja.

Vaikutti tai ei, miksi pitää ylipäänsä lässyttää?????!!!!!! Kuten jo aiemmin kirjoitin, lempeästi puhuminen ja lässyttäminen ovat kaksi aivan eri asiaa.

Auta armias, jos joku rupeaa meidän tulokkaalle töttöttämään....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Esikoinen ja ainoa, kyllä. Sillä ei mielestäni ole mitään tekemistä sen asian kanssa, että aikuinen on aikuinen ja lapsi on lapsi.

Sillä on tekemistä sen kanssa, että useamman lapsen kanssa ei jaksa enää vauhkota joka asiasta ja ymmärtää, ettei lapsi pilalle mene ellei sitä pahoinpitele.

Alkuperäinen kirjoittaja Lässynlää:
Vaikutti tai ei, miksi pitää ylipäänsä lässyttää?????!!!!!! Kuten jo aiemmin kirjoitin, lempeästi puhuminen ja lässyttäminen ovat kaksi aivan eri asiaa.

Minä olen tästä täsmälleen samaa mieltä. Omalle pojalle ei ole kukaan onneksi lässyttänyt. Se vaan on tapa, jota en käsitä ollenkaan. Lapselle voi puhua kuin täyspäiselle ihmiselle.

Oma äitini, ja sanonut olen, että siitä ei ole kiinni. Mutta jatkuu vaan! Meillä tilanne se, että lapsi tapaa mummoa päivittäin, joten mummon vaikutteet eivät ole ihan mitättömiä verrattuna "kerran kuussa/vuodessa" mummolassa käyviin.

miksi tapaatte sitten noin usein? jos mummo ei osaa käyytäytyä niin mummo ei tapaa lasta päivittäin ja sillä selvä. sekin oikeus on ansaittava. ei isovanhemmat saa tuhota vanhempien kasvatustyötä..

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja Lässynlää:

Minä olen tästä täsmälleen samaa mieltä. Omalle pojalle ei ole kukaan onneksi lässyttänyt. Se vaan on tapa, jota en käsitä ollenkaan. Lapselle voi puhua kuin täyspäiselle ihmiselle.

Voi puhua kuin täyspäiselle, mutta ei se lässyttäminenkään lasta vahingoita. Lukekaa vaikka näistä linkeistä:

http://pilttipiiri.fi/jutut/lapsen-kehitys-ja-terveys/havainnoista-sanoiksi

Itse asiassa tuo ei ole enää edes lässyttämistä, vaan selkeää häiriköimistä, jos sana muutetaan toiseksi kuin mitä lapsi itse sanoo, tai tavutjen paikkaa vaihdetaan. Olipa minulla lapsia 1 tai useampi, niin taatusti särähtäisi korvaan tuo toiminta, olipa kenen tahansa taholta tulevaa! En tuota hyväksy, mutta mummo vain jatkaa käsittämätöntä toimintaansa. Asumme lähekkäin, ja lapsi on mummon luona oikeastaan päivittäin.

Asumme lähekkäin, ja lapsi on mummon luona oikeastaan päivittäin.
sitte sun on ruvettava hoitamaan lapsesi itse eikä kyörättävä mummolle. ja mummolle ilmoitettava että vieraillaan harvemmin kunnes osaat puhua

Ja kuten joku jo tuolla aiemmin kirjoittikin, niin puheenkehityksen häiriöitä ei voi ennakkoon tietää, joten mielestäni aikuisen etuoikeus on tukea lasta puheen oppimisessa parhaansa mukaan.

Ymmärrän ap turhautumisesi täysin! Meillä on myös mummo-ongelma, vaikkakin hieman erilainen. Mut mua ärsyttää suunnattomasti se ettei mummot kunnioita lapsen vanhempien tahtoa tietyissä asioissa. On ihan PAKKO tehdä asiat niinkuin joskus 30 vuotta sitten on tehty vaikka on moneen kertaan KÄSKETTY että meidän lapsen kanssa EI toimita niin. Vaikka kaikista jutuista ei oliskaan merkittävää haittaa niin mielestäni on periaatekysymys se että myös mummojen on kunnioitettava vanhempien tahtoa!!! Ja meillä mummo on tunkemassa kylään joka päivä, tästä on tapeltu moneen kertaan että saadaan edes muutama päivä viikossa olla rauhassa...

Eikö kukaan muu ole Kirsi Kunnas-fani. Melkoista sananvääntelyä ja kääntelyä on parhaimmillaan. Ja hurrrjan rikasta kieltä.
Mä en usko että lapsen kehítys mummun puheesta vinksalleen menee. Lörpötyksen hörpötystä taas.
Ja kyllä se mummu oppii puhumaan kunnolla ennen pitkää.

Ei se lapsen kieltä pilaa. Yritä vaan purra hammasta ja kestää. Mä tiedän, että se on ärsyttävää.
Itsellä 3 vuotias tyttö, jolla viivettä puheen kehityksessä. Mulle on puheterapeutti antanut neuvoja, että lapsen kanssa on hyvä hassutella sanoilla ym....Kieli se siitä rikastuu

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ymmärrän ap turhautumisesi täysin! Meillä on myös mummo-ongelma, vaikkakin hieman erilainen. Mut mua ärsyttää suunnattomasti se ettei mummot kunnioita lapsen vanhempien tahtoa tietyissä asioissa. On ihan PAKKO tehdä asiat niinkuin joskus 30 vuotta sitten on tehty vaikka on moneen kertaan KÄSKETTY että meidän lapsen kanssa EI toimita niin. Vaikka kaikista jutuista ei oliskaan merkittävää haittaa niin mielestäni on periaatekysymys se että myös mummojen on kunnioitettava vanhempien tahtoa!!! Ja meillä mummo on tunkemassa kylään joka päivä, tästä on tapeltu moneen kertaan että saadaan edes muutama päivä viikossa olla rauhassa...

SUPER_PEESI.

Yhteistyössä