Auttakaa kiltit. Lastani kiusataan koulussa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

cella

Vieras
Poika on 9v, kolmannella luokalla. Hän on sellainen tyttöpoika, leikkii 98% vain tyttöjen kanssa, on rauhallinen ja kiltti lapsi. Viime aikoina ollut kuitenkin äärettömän riidanhaluinen, alakuloinen ja jopa väkivaltainen kotona...

No, eilen kuulin kahdelta taholta että poikaa kiusataan koulussa. Sain molemmilta tahoilta samat nimetkin jotka kiusaa poikaani. On ihan lyömistä, satuttamista, pakottamista ja alistamista. Pojan kädet kuulemma laitetaan selän taakse ja pidellään väkisin paikoillaan, lyödään jne.

Juttelin illalla pojan kanssa ja hän raivoitku silmissään kielsi alkuun kaiken. Hoki vaan ettei häntä kiusata, huusi ja itki että se on vaan leikkiä, ei "ne" (kiusaajat) tahalleen sitä tee. Tämä ei ole uutta, poika on ennenkin puolustanut kiusaajiaan. Kun poika oli vähän rauhoittunut, juteltiin uudelleen jolloin poika myönsi kiusaamisen jollain tasolla, mutta oli kuitenkin sitä mieltä ettei nää kiusaajat tee sitä tahalleen, että se on vaan leikkiä joka menee välillä yli. Selitin pojalle ettei sellainen enää mitään leikkiä ole jossa satutetaan. Juttelussa tuli ilmi myös se, että vaikka poika pitää koko juttua vaan leikkinä, se vaivaa hänen mieltään vaikkei hän itse sitä edes ymmärrä.

Lähetin tänään meiliä opelle asiasta, mitä muuta voin enää tehdä? Oloni on kamala, poika oireilee kovastikin. Olen itkenyt koko aamun, olo on voimaton! Mitä voin tehdä? Miten helpottaa pojan oloa ja saada hänet ymmärtämään että häntä kohdellaan väärin ja että sille asialle on tehtävä jotain.

Kovasti puhutaan kulukiusaamisesta ja mainostetaan kuinka juuri tässä koulussa ei kiusata ketään,mutta totuus on yleensä toinen :(
Ja näin se vaan menee edelleen että kiusattu saa muuttaa koulua kiusaajat saa jatkaa samaa linjaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Mua kiusattiin 9v ei auttanut vanhempien soitot opeille eikä rehtorille. Sanoisin että lapsen paras olisi koulun vaihtaminen.

Eiköhän tuo ole kuitenkin ääriratkaisu. KOittaisin kuitenkin ensin muuta ja koulun vaihto ei mahdollista esim pienissä kunnissa.

Hyvä kun poika kuitenkin jutteli asiasta sun kanssa! Topakasti vaadit opettajalta, että asia selvitetään ja open tehtävä on koulussa katsoa, että niin myös tapahtuu. Jos ope ei tässä tehtävässään onnistu, otat seutraavaksi yhteyttä koulun rehtoriin. Kun asia kerran poikaa vaivaa, hän ei oikeasti pidä sitä leikkinä. Juttele hänen kanssaan varovasti asiasta, älä kuitenkaan painosta ääläkä jatkuvasti nosta asiaa esille.

Alkuperäinen kirjoittaja :
ottaisin yhteyden kiusaajien vanhempiin.

Mitä sanoisin? Että olen kuullut ulkopuolisilta kiusaamisesta mutta poika itse, kiusattu, ei koe sinällään olevansa kiusattu... Eihän he ottaisi mua tosissaan jos ei ns näyttöä asiasta, kun kiusattu kokee asian vaan yli meneväksi leikiksi...

No mulla ei koulua vaihdettu ja niinpä 9v sain kiusausta kestää, se oli tosi rajua välillä. Kiusaajien vanhemppin olevat yhteydenotot eivät auttaneet vaan pahensivat asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja :
ottaisin yhteyden kiusaajien vanhempiin.

Mitä sanoisin? Että olen kuullut ulkopuolisilta kiusaamisesta mutta poika itse, kiusattu, ei koe sinällään olevansa kiusattu... Eihän he ottaisi mua tosissaan jos ei ns näyttöä asiasta, kun kiusattu kokee asian vaan yli meneväksi leikiksi...

Kutsuisin kylään kiusaajien kanssa ja istuttaisin lapset nokakkain. Eiköhän kuka tahansa tervejärkinen vanhempi haluais keskustella asiasta jos selviää, että oma lapsi lyö toisia koulussa.

Minua kiusattiin tosi rankasti ala-asteella. Meidän äiti nosti lopuksi ihan perkeleenmoisen mekkalan reksinhuoneessa ja kiusaajien kotona (en ole ikänä kuullut meidän äidin huutavan niin raivoissaan, kuin silloin. Ja se auttoi.. Ensialkuun "rauhallisesti asioita käsitellen" kaikkien osapuolten kanss akeskustellen asiaan ei tullut muutosta. Vasta sitten kun äitillä paloi käämit aivan totaalisesti.

Uskon että kouluun yhteydenotto ja ihan vaikka keskustelu opettajien kanssa auttaa asiaa. Minua kiusattiin koulussa kolmannelta neljälle luokalle. Opettajien ja kiusaajan kanssa keskusteltiin vuosi ensin lähes tuloksetta. Lopulta kiusaaja siirrettiin toiseen kouluun. Siinä sivussa muutkin oppilaat huomasivat kuinka väärin kiusaaja oli tehnyt. Kannattaa ehdottomasti ottaa asia esille!

Alkuperäinen kirjoittaja Voi sentään!:
Hyvä kun poika kuitenkin jutteli asiasta sun kanssa! Topakasti vaadit opettajalta, että asia selvitetään ja open tehtävä on koulussa katsoa, että niin myös tapahtuu. Jos ope ei tässä tehtävässään onnistu, otat seutraavaksi yhteyttä koulun rehtoriin. Kun asia kerran poikaa vaivaa, hän ei oikeasti pidä sitä leikkinä. Juttele hänen kanssaan varovasti asiasta, älä kuitenkaan painosta ääläkä jatkuvasti nosta asiaa esille.

Joo vaivaa se, mutta poika on itsepintainen ja sanoo ettei häntä kiusata, leikkiä kaikki vaan on. Mutta poika oireilee kovasti ja muut ympärillään on sitä mieltä että kiusaamista tapahtuu. Mietin voiko asialle oikeasti tehdä mitään, jos kiusattu puolustaa kiusaajiaan...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minua kiusattiin tosi rankasti ala-asteella. Meidän äiti nosti lopuksi ihan perkeleenmoisen mekkalan reksinhuoneessa ja kiusaajien kotona (en ole ikänä kuullut meidän äidin huutavan niin raivoissaan, kuin silloin. Ja se auttoi.. Ensialkuun "rauhallisesti asioita käsitellen" kaikkien osapuolten kanss akeskustellen asiaan ei tullut muutosta. Vasta sitten kun äitillä paloi käämit aivan totaalisesti.

Mulla tulee heittämään käämit yli jossain vaiheessa jos tätä ei saada loppumaan. Tunnen itseni. Olen raivokas tilanteissa joissa koen epäoikeudenmukaisuutta. Ja varsinkin jos kyseessä on lapset.

Mun tekis jo NYT mieli mennä välkällä koululle, seurailla tilannetta ja puuttua samointein jos näen kiusaamista. Ottaa nää kiusaajat kasvotusten....

Joo vaivaa se, mutta poika on itsepintainen ja sanoo ettei häntä kiusata, leikkiä kaikki vaan on. Mutta poika oireilee kovasti ja muut ympärillään on sitä mieltä että kiusaamista tapahtuu. Mietin voiko asialle oikeasti tehdä mitään, jos kiusattu puolustaa kiusaajiaan...

No kyllä voi tehdä. Jokainen aikuinen tajuaa, ettei tuo ole ikään kiva leikki, tai leikki ollenkaan. Se on lapselle niin nolo asia, että lapsi yrittää kääntää sen mielessään siedettävämpään muotoon. Varmaan opettajalle kirjoittaminen oli hyvä juttu. Älä anna periksi, toi on saatava loppumaan!

Tietenkin voi! Kiusattu käyttäytyy yleensä aina noin, kun asia otetaan puheeksi. Kiusattuna oleminen on noloa ja vielä se jos hän pelkää, mitä kiusaajat tekevät, kun selviää että poika on puhunut.

Kiusaavatkohan pojat muitakin oppilaita? 90-luvun alkupuolella ollessani itse ala-asteella tapahtui jotain perin harvinaista - koulustamme yksi kiusaaja siirrettiin toiseen kouluun. Tämä prosessi kesti muutaman vuoden, ja sinä aikana ehti tapahtua yhtä ja toista, mm. kamppasi välitunnilla erään pojan (tuli kallomurtuma) ja toinen tapaus kun hyppäsi maassa makaavan pojan päälle (reisiluu meni poikki).

Opettajaan, rehtoriin ja kiusaajien vanhempiin yhteyttä. Pyytäisin palaveriin, jossa myös lapset mukana. Tällöin myös kiusaajat joutuvat kohtaamaan tilanteen vakavuuden ihan oikeasti, eikä vain nuhteiden kautta, joutuisivat oikeasti puimaan asiaa, että miksi tekevät kuten tekevät. Ja palavereja tulisi pitää säännöllisesti ja luokissakin asiasta keskustella yleisellä tasolla.

Surullisen monesti vain on niin, että kun kiusatun lapsen vanhemmat soittavat ja pyrkivät keskustelemaan kiusaajien vanhempien kanssa keskenään, ovat kiusaajien vanhemmat puolustus kannalla, siksi tuo koululla järjestettävä palaveri olisi parempi, kun läsnä olisi ulkopuolisia tahoja ja myös lapset.

Omasta mielestäni se, että kiusattu vaihtaa koulua kiusaamisen vuoksi, on se viimeinen oljenkorsi.
Tiedän monia lapsia, jotka tämän vaihdon takia syyttivät itseään tapahtuneesta, se tuntui heistä rangaistukselta, että menivät kertomaan kiusaamisesta. Tuttu ympäristö ja ne omat hyvät ystävät jäävät monesti sitten pois.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mulla tulee heittämään käämit yli jossain vaiheessa jos tätä ei saada loppumaan. Tunnen itseni. Olen raivokas tilanteissa joissa koen epäoikeudenmukaisuutta. Ja varsinkin jos kyseessä on lapset.

Mun tekis jo NYT mieli mennä välkällä koululle, seurailla tilannetta ja puuttua samointein jos näen kiusaamista. Ottaa nää kiusaajat kasvotusten....

Puutu. Minä alkuun yritin puolustella kiusaajiani, koska pelkäsin kiusaamisen pahenevan. Kiusaajat nimittäin uhkailivat, että jos kerron vanhemmille yms. niin alkaavat kiusata pahemmin. Ja lopuksi olin tosi helpottunut, että äiti puolusti, kuin leijona emo niin kauan, että kiusaajat saatiin kuriin. Ja oikeesti meidän äiti hyvä ettei mennyt päälle- Se oli niin raivoissaan (mitä lie uhkaili..)

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:

Tietenkin voi! Kiusattu käyttäytyy yleensä aina noin, kun asia otetaan puheeksi. Kiusattuna oleminen on noloa ja vielä se jos hän pelkää, mitä kiusaajat tekevät, kun selviää että poika on puhunut.

Ai tää puolustaminen on ihan normaali reaktio.... Ok. Hyvä tietää.

Alkuperäinen kirjoittaja himppa:
Opettajaan, rehtoriin ja kiusaajien vanhempiin yhteyttä. Pyytäisin palaveriin, jossa myös lapset mukana. Tällöin myös kiusaajat joutuvat kohtaamaan tilanteen vakavuuden ihan oikeasti, eikä vain nuhteiden kautta, joutuisivat oikeasti puimaan asiaa, että miksi tekevät kuten tekevät. Ja palavereja tulisi pitää säännöllisesti ja luokissakin asiasta keskustella yleisellä tasolla.

Surullisen monesti vain on niin, että kun kiusatun lapsen vanhemmat soittavat ja pyrkivät keskustelemaan kiusaajien vanhempien kanssa keskenään, ovat kiusaajien vanhemmat puolustus kannalla, siksi tuo koululla järjestettävä palaveri olisi parempi, kun läsnä olisi ulkopuolisia tahoja ja myös lapset.

Omasta mielestäni se, että kiusattu vaihtaa koulua kiusaamisen vuoksi, on se viimeinen oljenkorsi.
Tiedän monia lapsia, jotka tämän vaihdon takia syyttivät itseään tapahtuneesta, se tuntui heistä rangaistukselta, että menivät kertomaan kiusaamisesta. Tuttu ympäristö ja ne omat hyvät ystävät jäävät monesti sitten pois.

on ideaa! Ja juuri noin, että koululle palaveriin koko porukka ja ope selvittämään asiaa, koska kiusaaminen tapahtuu koulussa.