Auttakaa kiltit. Lastani kiusataan koulussa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mua kiusattiin koulussa 4. luokalta aina 9. luokalle asti. 15 vuotta luulin, ettei se jättänyt mulle traumaa, mutta näin reilu kolmekymppisenä alan ymmärtää mitä se mulle teki. Vasta nyt itken, silloin lapsena olin täysin lamaantunut. Kiusaaminen vei multa lapsuuden ja nuoruuden ja niitä ei takasin saa:( Opettajat ja vanhemmat olivat tietosia asiasta ja keskusteluja käytiin, mutta muutosta ei tullut. Itse puolustaisin lastani vastaavalta henkeen ja vereen, ihan kirjaimellisesti!

Mitä mieltä olette sellaisesta että kiusatun vanhemmat menisi koululle ottamaan kiusaajat puhutteluunsa, ilman siis opettajaa, ilman omia vanhempia jne? En ole toki tekemässä sellaista, kunhan mietin..... Mulla pyörii nyt päässä kaikki mahdollinen ja mahdoton. Koska kuppi mulla menee nurin hyvin nopeesti tälläisen asian kanssa ja puolustan poikaani raivokkaasti jos tilanne sen vaatii.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitä mieltä olette sellaisesta että kiusatun vanhemmat menisi koululle ottamaan kiusaajat puhutteluunsa, ilman siis opettajaa, ilman omia vanhempia jne? En ole toki tekemässä sellaista, kunhan mietin..... Mulla pyörii nyt päässä kaikki mahdollinen ja mahdoton. Koska kuppi mulla menee nurin hyvin nopeesti tälläisen asian kanssa ja puolustan poikaani raivokkaasti jos tilanne sen vaatii.

Jos tiedät, että kuppi menee helposti nurin, niin älä missään nimessä mene. Syytetynä olet kohta sinä itse.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Jos tiedät, että kuppi menee helposti nurin, niin älä missään nimessä mene. Syytetynä olet kohta sinä itse.

Niin..... Mutta perkele kun tekis mieli käydä vähän pelottelemassa.....

Silloin kua mua kiusattiin, niin mä suorastaan roikuin näiden kiusaajien perässä, etten olisi joutunut olemaan yksin. Vasta joskus yläasteen lopulla itsenäistyin sen verran, että "uskalsin" olla yksin. Joku kouluterkkarikin kysyi joskus, olenko yksinäinen yms. mutta vastasin aina asiaa vältellen. Vaikka olin yksin, niin en halunnut myöntää olevani yksin.

Olisin toivonut aikuisten puuttuvan kiusaamiseen. Mä koin väärytenä, että jouduin usein jälki-istuntoon jos puolustauduin heittämällä lumipallon takaisin. Tai mikä pahinta, mua syytettiin joistain teoista, joita en todellakaan ollut tehnyt. Esim kananmunan rikkominen jonkun kenkään tai jonkun omaisuuden piilottaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Niin..... Mutta perkele kun tekis mieli käydä vähän pelottelemassa.....

Mut tuolla tavalla sä saat ne kiusaajien vanhemmat sua vastaan. EI oikein hedelmällinen alkutilanne. Mä kyllä ymmärrän sua.

Siis mä oon sitä mieltä, että niin kannattaa tehdä. Tiedän vaan, että kaikki, varsinkaan opettaja ei ole samaa mieltä. Mutta itte olen käynyt ärjymässä ilkeille pennuille ja samoin mies, mutta se oli siksi, koska koulussa asiaan puututtiin niin löysästi. Säälittiin vaan niitä kiusaajia ja niiden olosuhteita. Halusivat koulussa vaan, että ne ei saa kotona selkään, vaikka minun poika sai niiltä inhottavilta oppilailta selkään.

Se auttoi myös, että soitettiin rehtorille ja sanottiin, että kiusaamisen pitäs loppua, tai me käydään kiusaamassa niitä kiusaajia ja kerrottiin myös, että meidän poika karjui kotona, että seuraavalla kerralla lyö takaisin.

Joo vaivaa se, mutta poika on itsepintainen ja sanoo ettei häntä kiusata, leikkiä kaikki vaan on. Mutta poika oireilee kovasti ja muut ympärillään on sitä mieltä että kiusaamista tapahtuu. Mietin voiko asialle oikeasti tehdä mitään, jos kiusattu puolustaa kiusaajiaan...

Poikasi voi pelätä että kiusaaminen tuplaantuu jos hän "kantelee" aikuisille. :( Meillä ainakin tyttö pelkää sitä kaikkein eniten.

No mä iten tein kerran niin että etsin sen pahimman kiusaajan käsiini pihalla ja olin kyllä ihan perkeleen vihainen ja käytin varmasti todella somaa kieltäkin.. :ashamed: ja sanoin suorat sävelet. Uhkasin, että jos kiusaaminen :ashamed: ei lopu HETI !!!!! niin odottelen joka päivä poikaa aamulla kotiovella ja saatan hänet koulun. Odotan myös koulun jälkeen. Ennen tätä olin jo kerran sanonut että menen puhumaan sun vanhempien kanssa, nauroi päin näköä. Ja joo, ei sen vanhempia kiinnostanut. Oltiin jo koulun kautta oltu yhteydessä. Ja kiusaamista tapahtui siis koulussa ja kotona. En ole ihan kauhean ylpeä siitä mitäkaikkea sille pojalle sanoin, mutta se pelästyi sen verran, ettei koskaan sen jälkeen edes katsonut uhkaavasti mun tyttöä päin.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja :
ottaisin yhteyden kiusaajien vanhempiin.

Mitä sanoisin? Että olen kuullut ulkopuolisilta kiusaamisesta mutta poika itse, kiusattu, ei koe sinällään olevansa kiusattu... Eihän he ottaisi mua tosissaan jos ei ns näyttöä asiasta, kun kiusattu kokee asian vaan yli meneväksi leikiksi...

Kutsuisin kylään kiusaajien kanssa ja istuttaisin lapset nokakkain. Eiköhän kuka tahansa tervejärkinen vanhempi haluais keskustella asiasta jos selviää, että oma lapsi lyö toisia koulussa.

kaikki vanhemmat ei todellakaan ole tervejärkisiä.

OPE SOITTI JUURI!!!!!

Oli heti meilini luettuaan ottanut nämä 2 poikaa puhutteluun. Toinen heistä oli alkanut itkeä välittömästi. Näillä tiedoilla jotka nyt sain, on tosiaan kyseessä ollut leikki, joka jossain vaiheessa on karannut käsistä. Nyt ope on tällä hetkellä juttelee kaikkien kolmen kanssa. Systemaattista kiusaamista ei ilmeisesti siis ole ollut, mutta jokin leikki mennyt satuttamiseen ja sellaiseen, ope ottaa kuulemma yhteyttä näiden poikien kotiin. Poikani on ihan kaveri tän toisen pojan kanssa, on käynyt leikkimässäkin heillä, eli mistään kamalan kamalan suuresta asiasta ei voi olla kyse, kai. Poikani on erittäin herkkä, joten oireilu mitä nyt on ollut voi olla ihan vaan sitä herkkyyttä, sitä että se leikki joka on yli mennyt, on häntä kaivellut paljonkin. Mutta minkään systemaattisen, päivittäisen kiusaamisen uhri nyt ilmeisesti ei ole.

Ihanaa että opettaja otti asiaan kantaa HETI, ja tiukasti.

Alkuperäinen kirjoittaja cella:
OPE SOITTI JUURI!!!!!

Oli heti meilini luettuaan ottanut nämä 2 poikaa puhutteluun. Toinen heistä oli alkanut itkeä välittömästi. Näillä tiedoilla jotka nyt sain, on tosiaan kyseessä ollut leikki, joka jossain vaiheessa on karannut käsistä. Nyt ope on tällä hetkellä juttelee kaikkien kolmen kanssa. Systemaattista kiusaamista ei ilmeisesti siis ole ollut, mutta jokin leikki mennyt satuttamiseen ja sellaiseen, ope ottaa kuulemma yhteyttä näiden poikien kotiin. Poikani on ihan kaveri tän toisen pojan kanssa, on käynyt leikkimässäkin heillä, eli mistään kamalan kamalan suuresta asiasta ei voi olla kyse, kai. Poikani on erittäin herkkä, joten oireilu mitä nyt on ollut voi olla ihan vaan sitä herkkyyttä, sitä että se leikki joka on yli mennyt, on häntä kaivellut paljonkin. Mutta minkään systemaattisen, päivittäisen kiusaamisen uhri nyt ilmeisesti ei ole.

Noh, ihanaa, että alkoi selviämään! Se pojan kaveri on saattanut kärsiä tilanteesta myös, kun on ollut kyvytön sanomaan vastaan ja joutunut mukaan tuohon.

Ikävä kyllä monesti kiusaajan vanhemmat ovat juuri sitä kansaa kun että "mun lapsi ei oo tehny mitään", "omas on istunu jälkässä ja koittanu syyttää muita (hänen lastaan) omista tekosistaan.

Mua kiusattiin 4-9lk asti ja silloin mä olin tehnyt kaikki koulun pahuudet ja kun hyväuskoset opettajat uskoi niitä kiusaajia jotka rikkoivat koulun ikkunoita yms ja syyttivät mua! Mä istuin tolla ajalla 500h jäki- istuntoa enkä mitään oikeutta saanut keneltäkään vaikka äiti koitti puolustaa, alkoi sekin uskoa opettajien valheisiin (olemme nähneet, kuulimme luotettavalta oppilaalta yms. ) Yksi kiusaajista oli nimittäin TUKIOPPILAS!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Alkuperäinen kirjoittaja cella:
OPE SOITTI JUURI!!!!!

Noh, ihanaa, että alkoi selviämään! Se pojan kaveri on saattanut kärsiä tilanteesta myös, kun on ollut kyvytön sanomaan vastaan ja joutunut mukaan tuohon.

Juu, itku kertoisi että on oikeesti pahoillaan, ettei ole tarkoittanut pahaa. Ehkä lasten ymmärtämättömyyttä tmv. Mutta tiesivät molemmat heti mistä on kyse ennenkuin ope ehti kertoa mitään oleellista asiasta.

Mitäs sit kun poika tulee kotiin tänään koulusta? Otanko asiaa puheeksi ja kuinka paljon? Luulet että jos alan "hiillostaa" asialla, poika vaan ahdistuu lisää...

En tunne poikaasi enkä sinua, mutta sanoisin, että asiasta pitäisi puhua vielä.