Auttakaa ! Kohdunsuun nipistely ja pistely !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiudeliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tiudeliini

Jäsen
09.08.2010
630
0
16
Jyväskylä
Mulla on nyt raskausviikkoja 30+1, eilen alkoi tulemaan välillä sellaisia pistelyitä kohdunsuulle, kun joku repis kynsillä ja ihan kun tuo vauva tulis sieltä ulos. Niitä tuli tänäänkin just tuossa äsken !

Mitähän nuo meinaa ja pitääkö nyt ottaa yhteyttä sitten neuvolaan/äitiyspoliklinikalle ?

Kauhea hätä iski, ehin jo pakata sairaalalaukkua.

Kertokaa jos tiedätte ?

Vauva liikkuu siellä kohdussa ja välillä tökkii kohdunsuuta, se luultavasti aiheuttaa nuo kuvailemasi pistelyt. Jos mitään vuotoa ei tule, eikä pistely ole jatkuvaa, odottelisin seuraavaa neuvolakäyntiä, tai sitten soitat sinne ja pyydät hiukan aikaistamaan. Kohdun kasvu jo itsessään aiheuttaa milloin mitäkin nipistelyitä ja outoja tuntemuksia, ei kannata kaikkea säikähtää, tulee muuten pitkät ajat sulla odotella viikkojen täyttymistä. Ja vaikka kohdunsuu kuinka nipistelisi, sen avautumiseen vaaditaan AINA kipeitä supistuksia, joten ei se vauva sieltä ihan noin helpolla tule :D Oon ammatiltani kätilö, joten uskoisin asiasta jotain tietäväni. Muista kuitenkin että neuvola on sua palveleva paikka ja sinne saa aina soittaa jos on huolta.

Joo ikävä kyllä kuuluu asiaan, eikä välttis meinaa et olis lähelläkään synnytys. Mulla alkoi noi sukkapuikkokivut tässä raskaudessa jo rv 18+ enkä jaksa uskoa että ennen heinäkuuta ollaan synnyttämässä. En oo muistanut edes neuvolassa mainita asiasta.

Jaksamisia ja pitkää pinnaa! :) Ja neuvolaan ensi sijassa tietenkin kaikki kyselyt. Sairaalan nettisivuilla saattaa olla hyvä lista missä tilanteissa otat synnärille yhteyttä. Ainakin Taysin nettisivulla on, koetappa googlata Tays + synnytys.

Mulla myös noita kipuja ollut sekä tässä että viime raskaudessa puolenvälin jälkeen ja siitä eteenpäin. Valitettavasti eivät aiheuttaneet ainakaan viime raskaudessa mitään, pakkailin sairaalakassinkin jo rv 32 ja olin ihan varma että lähtö tulee aikaisin ja kökin juhannuksenkin (heinäkuussa oli la) kaupungissa valmiina lähtöön koko ajan :D Niin vaan kävi että synnärillä käynnisteltiin usea päivä turhaan kunnes päätettiin että nyt saa luvan tulla ja tehtiin kaikki mahdollinen että saatiin viimein vauva ulos. Eli sinuna olisin ihan huoletta, ei ne säännölliset supparitkaan vielä aina sitä tarkoita että vauva pian tulee joten tuskin tuokaan :)

Juu, nuo on niitä ns. sukkapuikko pistelyitä, voi olla et vauva siellä tosiaan pyörittelee päätä, tai jotain. Mut korjaan tuonne mikä kommentti tuli tuossa aiemmin, et ei avautuminen ei vaadi AINA kivuliaita supistuksia, toki yleensä supistuksia vaatii, mut mulla ihan kivuttomat supistukset avas ennenaikoja kohdunsuun 3-4cm ja synnärillekkään mennessä ei ollut kivuliaita supistuksia, vaan "kakka hädän tunne" ja paineen tunne, ja olin auki 5cm...Olin menossa hakemaan vaan apua kun mun maha ei oikein ottanut toimiakseen 2-3pvä:n ja oli siis hankala olla... No neiti sit syntyi sillä reissulla... (juu, ja joo soitin tuolloin synnärille, et uskallanko tehä suolihuuhtelua kun on niin vaikea olla, eivät luvanneet koska mulla oli paikat siis hyvinkin auki jo 32 viikolla...)
Mut tuohon ap:n tilanteeseen, niin nuo sukkapuikko vihlaisut kuuluu asiaan, toki sää kuuntelet omia tuntemuksia ja toimit sen mukaan, jos kovasti vaivaa niin voithan soittaa neuvolaan ja kysyä=)

Yhteistyössä