AUTTAKAA!! Kuinka saan lapsen nukkumaan kunnolla yöt????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja henttulivei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

henttulivei

Vieras
meidän neiti on kohta jo 9kk ja yöt ovat yhtä "tuskaa".. ei ole missään vaiheessa nukkunut täysiä yöunia, noin kolmen tunnin pätkä on pisin......ja nykyisin jo nukkumaan saaminen on aika työlästä tosin tuo nyt varm johtuu juuri eroahdistuksesta kun pitää olla vierellä ja silitellä ym että saa nukahtamaan, herättää käninällä useita kertoja yössä, useasti tiputtaa tutin suusta ja känisee aina sitä, aina ei tyydy tuttiin (noin 3-5 kertaa yössä) vaan rauhoittuu vain rintaan, mutta tuntuu että nälkä ei kuitenkaan ole kun alkaa uinua heti kun saa rinnan suuhun... mutta jos lopetan imettämisen heti siihen niin heti uudelleen alkaa käninä, eli ns härkkään eli vedän vähän rintaa pois niin imee vähän ja sitten rauhoittuu ja nukahtaa.. joten auttakaa pliis miten saisin yöt rauhallisemmaksi?? olen itse aivan puhki poikki kun ei kunnon yöunia ole ollut kohta vuoteen!!!!! :/ Niin ja tuttipulloa ei meidän neiti suostu ottamaan joten korvikettakaan emme ole voineet kokeilla.....(olen kuullut että korvike on täyttävämpää ja sen avulla lapsi nukkuisi paremmin..) Olisin kovin kiitollinen jos apuja saisin"!!!!

Tämä ei ehkä lohduta paljon, mutta toiset lapset vaan ovat huono/herkkäunisia. Meillä poika täyttää pian 1v3kk ja hän nukkuu välillä täyden yön ja välillä herätään 5 kertaa. Näinkään hyvä tilanne ei ole ollut pitkään.

Poika nukkui ensimmäisen täyden yön 8kk iässä, mutta se jäi edelleen harvinaisuudeksi. 8kk ja tämän päivän välissä täysiä öitä ei ole ollut montakaan. Olen kokeillut kaikkia kikkoja (rauhallisia iltoja, touhukkaita päiviä, paljon hellyyttä päivällä ,runsaasti ulkoilua jne., mutta en ole löytänyt logiikkaa huonosti ja hyvin nukutun yön perusteeksi. Olen jo tottunut siihen, että poika on huono nukkuja. En edes voisi kuvitella toista lasta heti "putkeen", koska esikko on näin huono nukkuja. Mieheni sanoin "tulisin varmasti hulluksi väsymyksestä". Kun poikani on sairaana, meillä ei nukuta yöllä kuin muutama lyhyt pätkä. Ne koen edelleen tosi rankoiksi.

Tuota imetystä suosittelisin rajoittamaan kyllä yöllä. Itse päätin pojan ollessa 7kk, että imetän enää aamuyöllä 4 jälkeen, kun poika söi kuitenkin kiinteitä päivällä ihan hyvällä ruokahalulla. Sain tutilla venytettyäkin sen tuonne saakka, ja poika alkoi pikkuhiljaa oppimaan, milloin nukutaan ja milloin syödään. Syöhän lapsesi kiinteitä päivällä jo säännöllisesti?

Voimia yöhulinaan! Valitettavasti en osaa auttaa, kuin kertomalla oamn kokemuksieni....

Minä lopetin yösyötöt, ja yöt meni aivan kauheiksi... 2kk pidin unikoulua, mutta joka yö meillä huudettiin ihan hulluna, oli ihan sama kuka siellä lohdutti ja nukutti. Sitten loppu voimat ja annoin taas öisin maitoa, ja nyt taas pääasiallisesti nukutaan. Eli herää kyllä useasti syömään, mutta ynisee kuitenkin vain unissaan.
Kaikki lapset ovat erilaisia ja toivon että vanhemmat jonkin verran edes menevät lapsen luonteen mukaan. Meillä ei tosiaan edes 2kk huudatus auttanut nukkumiseen, päin vastoin. Lapsi ei selkeästi ollut vielä lainkaan valmis syöttöjen lopetukseen, joten jätetään myös ne "tuon ikäinen lapsi ei tarvitse maitoa öisin"-jutut pois. Jotkut tarvitsee, jotkut ei. Älkää aina heti tuomitko, tuntuu kauheelta kun joku tulee jeesustelemaan, että ´lasta ei tarvitse öisin syöttää', kun itse on 2kk yrittänyt lapselle sitä opettaa, eikä hän vain "opi".

Meillä kuopus oli aika samanlainen vauva eli hän tottui nukahtamaan rinnan imemiseen eikä sitten suostunut nukkumaan ilman sitä. Pahimmillaan meillä syötiin tunnin-kahden välein, yösyömisistä yritin vieroittaa moneen otteeseen mutta se vain pahensi öitä. Sitten nyt kun tulin itse raskaaksi (vauva 8,5 kk) niin päätin että nyt sen täytyy nukkua, minäkin tarvitsen uneni. Aloitin unikoulun, ja päätin alusta asti että tämä viedään loppuun asti. Eli kun lapsi heräsi yöllä, laitoin hänet makaamaan ja annoin tutin suuhun, jäin viereen silittelemään eli koskaan en jättänyt lasta yksin huutamaan. Mutta en nostanut pois sängystä, enkä antanut ruokaa. Loppujen lopuksi koko homma oli lapsellisen helppoa ja kadutti etten uskaltanut sitä aikaisemmin tehdä: lapsi itkeskeli ja yritti saada unen päästä kiinni ekana yönä tunnin ajan, tokana puolen tunnin ja kolmantena nukkui yön heräämättä. Nykyään heräilee satunnaisesti mutta nukahtaa uudelleen tutin saatuaan.

Mutta olen kyllä samaa mieltä kuin yksi edellinen kirjoittaja, eli lapset nukkuvat erilailla eivätkä kaikki vaan yksinkertaisesti nuku öitään heräilemättä. Esikoisemme lopetti yösyömisen jo ihan vauvana mutta nukkui yönsä heräämättä ensimmäistä kertaa kaksivuotiaana. Yösyömisistä on kuitenkin mielestäni ihan hyvä hankkiutua eroon, tuon ikäisellä harvoin on kyse varsinaisesta nälästä vaan pikemminkin siitä että vauva ei osaa itse nukahtaa, vaan tarvii sen rinnan suuhunsa ja siitä on hyvä ohjata pois koska joskus se nukkumisen taitokin on opeteltava.

Kopioin tähän vastaukseni toiseen ketjuun, eli älkää välittäkö jos kaikki kohdat eivät ole relevantteja tämän keskustelun kannalta:

Me vieroitimme 6 kk iässä yösyömisestä (imetyksestä), koska halusimme kokeilla jos se olisi rauhoittanut öitä, jotka olivat olleet levottomia 3,5 kk lähtien. Kokeilimme kaiken; omaan huoneeseen siirtämisen, rinnasta vieroituksen, pimeän, vähemmän pimeän jne. jne. Mikään ei auttanut. Siihen asti kun poika rintaa yöllä imi, tuntui etteivät määrät kuitenkaan olleet isoja, ja aamuisin ei uponnut puuro, eli tulkitsin ettei pojalla voi olla yöllä nälkä/jano.

No, 8kk kieppeillä poika sairasti lievän vatsataudin, jolloin juotin PULLOSTA korviketta yöllä ettei iske nestehukka (olin juuri lopettanut imetyksen). Sillä oli dramaattinen vaikutus yöuneen. Kokeilin samaa pojan tervehdyttyä. Vihdoinkin se selvisi - pojalla oli ollut JANO, ja pullosta sai maitoa niin paljon kuin upposi! Siitä asti olemme kaikki nukkuneet hyvin. Poika juo pullosta klo 01-05 välillä 200 ml maitoa. Koskaan ei päivällä juo niin paljoa, eikä todellakaan rinnasta juonut niin paljoa öisin. Olen tulkinnut että rintamaito oli minulla 6-7 kk kieppeillä jo sen verran tuhtia, ettei käynyt janojuomasta. Tai sitten rinta niin unettava paikka ettei siinä malttanut juoda. Tai maitoa ei tullut tarpeeksi. Ja aamuisin tosiaan ei juurikaan mitään uppoa, mutta se ei tarkoittanut sitä etteikö pojalla olisi ollut yöllä jano. On vaan sellainen tyyppi joka ei aamuisin paljoa alas saa.

Sekava sepustus, mutta siis meidän jo 5 kk kestäneet yöheräilyt loppuivat öisen pullosyötön kanssa kuin seinään. Syötön lisäksi tällä hetkellä tuttia täytyy käydä nostamassa keskimäärin kerran yössä, ennen herätyksiä oli 4-7, joista yksi aika usein pitkä rauhoittelu aamuyön tunteina.

Neuvolassa ohjeistivat pitämään kiinni siitä ettei yöllä syödä, mutta kyllä minä poikani ja itseni vuoksi jatkan yösyöttöä vaikka vuoden ikään asti, jos me kaikki näin saamme nukkua! Pojan kannalta yöt ovat nyt niin paljon paremmat, että on siirtymässä yksiin päiväuniin, kun siirtyi kolmista kaksiin vasta reilu kk sitten :-)

Niin ja ap; meidän poikamme ei myöskään suostunut kuukausiin syömään pullosta, mutta onneksi sain opetettua. Muutamina kertoina tultaessa 8 kk ikään poika ei huolinut rintaa jolloin kokeilin pulloa, ja se yhtäkkiä kelpasikin. Liekö maito ollut tosiaan pullosta jo parempaa kuin omani :-)

Minä en enää jaksa uskoa tuohon yösyöttöjen lopettamiseen minään unien parantajana. Oma vauvani ei nukahda tissille vaan ihan itsestään ja yleensä todella helposti. N. puoleen vuoteen asti söi yöllä kaksi kertaa, muuten nukkui ne välit. Sitten kun alkoi syödä kiinteitä, jäi eka syöttö pois vauvan omasta tahdosta. Kohta myös toinen jäi pois niin, että herätessä tarjosin tuttia. Koko tämän ajan, 6 kk:sta nyt 8 kk:n asti vauva on kuitenkin heräillyt useita kertoja yössä. Hän on siis nukkunut huonommin kuin aikaisemmin, kun vielä söi yöllä. Pari päivää sitten tajusin, että hänellä todellakin on nälkä tai jano ja aloitin taas imetykset. Nämä pari yötä onkin sitten nukuttu taas hyvin. Voi olla, että kyseessä on ohimenevä kasvuspurtti, mutta ainakaan minä en näe mitään mieltä siinä, että vauvaa kiduttaa nälissään (meillä vauva ei ole mikään tissifani muuten ja todella nälissään syö yöllä), jos yösyöttöjä on vain yksi aamuyöllä. Vauvat siis todella ovat erilaisia, mutta ainakin omani on usein kuin itsestään näyttänyt, milloin on valmis mihinkin muutoksiin.

Mutta alkuperäisen tilanteessa varmaan jokin unikoulu voisi toimia. Katso esim. googlesta "unikoulu", niin löydät HUS:n hyvät sivut.

Yhteistyössä