Levottomat yöt.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dainashi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

dainashi

Uusi jäsen
05.10.2009
6
0
1
Osaisikohan kukaan auttaa mua tässä asiassa, kun mulla on 9,5kk ikäinen poika ja meidän yöt on aika järkyttäviä.. Poika herää keskinmäärin 20 kertaa yössä. Silmät kiinni huutaa ja ei auta, jos ottaa syliin tai antaa tuttia tai mikään muukaan. Nälkäkään sillä ei ole. Sitten rauhoittuu yhtäkkiä.
Ongelmallista on myös nukkumaan meno. Nukahtaa aina huutamalla.
Kaikki sanoo vaan, että kyllä se menee ohi ja kyllä se alkaa joskus nukkua, mutta ei oikein kamalasti lohduta..
Lisäksi neuvotaan nukkumaan sillon, kun poika nukkuu päivällä, mutta sitten jäis ruuat tekemättä ja pyykit pesemättä ja muut kotihommat.. Poika ollut nimittäin tosi itkuinen aina ja ei oikein rupea oleen sen aikaa, että teen jotain hommia..
Kertokaahan, varmasti löytyy muiltakin kokemuksia vastaavasta.

Suurin osa vauvoista heräilee öisin, toiset kerran ja toiset sitten useammin. Yöheräilyt ovat myös kausiluontoisia, toisilla välillä hampaat vaivaa, uudet opitut asiat sekä päivän tapahtumat tulevat usein yöuniin. Jos lapsi nukahtaa huutamalla, siitä on voinut tulla tapa. Aina kun yöllä havahtuu (vauvat havahtuvat usein), huutaa tottumuksesta. Olisi tärkeää saada lapsi oppimaan nukahtamaan rauhassa ja turvallisuuden tunteessa. (helpommin sanottu, kuin tehty)

Aika todellakin auttaa sekä tutut rytmit ja rutiinit läpi vuorokauden. Tilanteenne kuulostaa kovin pahalta, varsinkin jos lapsenne on aina ollut itkuinen. Huutaako joka kerta herätessään? Onko allergiamahdollisuus suljettu pois? Onko iho-oireita? Entäpä vatsaoireita? Korvatkin kannattaa tarkistuttaa. Neuvoisin sinua kääntymään oman neuvolasi puoleen ja VAATIMAAN tutkimaan asiaa.

Jaksamista koko perheelle. Toivottavasti pikkuisenne saa avun!

Meillä keskimmäisen kanssa noin mentiin melkein puoltoista vuotta, kunnes päästiin vihdoin viimein lastenlääkärin pakeille ja todettiin refluksi....huudot loppu melkein kokonaan jo ekana yönä lääkityksen alotuksen jälkeen ja nyt ollaan menty jo parisen kuukautta ilman lääkitystä.

Vaadi päästä tutkimuksiin!!

Onko se pitkään jatkunut? Esim. hampaiden tulo tai hoidonaloitus tai muut isot muutokset voi aiheuttaa levottomia öitä, niin kuin varmaan tiedätkin. M
Ja tietysti refluksit ja allergiat kannattais tutkia myös.

Ja sitten tuli mieleen, että nukkuuko lapsi yksin omassa huoneessaan? Jos näin on, niin voi olla, että on eroahdistusta - tämä helpottuu kun ottaa viereen nukkumaan tai siirtää lapsen sängyn oman sängyn viereen.

Meillä ei ihan noin usein heräillä kun teillä DAINASHI mutta noin ehkä kerran kuussa on sellaisia yöheräilyjä, että on ihan unessa kun herää mutta huutaa hysteerisesti eikä mikään auta. Tuo taitaa olla ns. yöllisiä kauhukohtauksia, joita lapsi saa.
fi.wikipedia.org/wiki/Yöllinen_kauhukohtaus
resuomeksi.50webs.com/kauhu.html
Kyselin niistä neuvolassa, ja ei tarviste olla niistä huolissaan yleensä. Eivät vaikuta mitenkään aivotoimintaan negatiivisesti tai muutenkaan.
Mutta toisaalta kannattaa kysellä asiasta, kun kerta heräilee noin monta kertaa yössä.

Kiitoksia vastauksista.
Kyllä tässä voimia tarviikin. Asutaan pojan kans kahdestaan ja koitan samalla opiskella lähihoitajaksi.. Kyllä tuohon valvomiseen kuitenkin jollain lailla tottuu, eilenkin olin muka tosi pirteä, kun olin saanut nukkua peräti kolme ja puoli tuntia :)

Poika huutaa melkeinpä joka kerta herätessään. Joskus kyllä rauhoittuu, kun laittaa vaan tutin suuhun.
Silmät kiinni se huutaa ja tuntuu, että siihen ei sillon saa mitään kontaktia. Joskus oon jopa kokeillut taputtaa käsiä yhteen, mutta ei se reagoi siihenkään mitenkään. Sylissä se vaan heittäytyy taaksepäin ja repii ja potkii. Sitten yhtäkkiä nukahtaa.
Sama juttu päiväunille mennessä. Makuuhuoneen ovella alkaa huuto ja sitä kestää sellanen 15-60 min.

Itkuisuuden takia oon käyttänyt pojua pari kertaa lääkärillä ja neuvolassa joka kerta puhunut asiasta. Soijamaitoa yksi erikoislastenlääkäri määräsi kokeiltavaksi ja siitä ei ollut hyötyä, niin kommentit oli että " koittakaa pärjätä, toivottavasti se joskus loppuu". Lohduttavaa..
Neuvolantäti kyselee joka kerta, että miten sinä oikein jaksat, mutta mitään apua ei tule. Pakkohan se on jaksaa.

Oon koittanut joskus antaa pojalle illalla särkylääkettä, jos ois jotain kipuja, oon syöttänyt yöllä ja ollut syöttämättä, oon kokeillut ottaa viereen nukkumaan, oon vaihtanut sängyn paikkaa, oon koittanut antaa tukevan iltapalan ja sitten kokeillut että oon antanut kevyempää syömistä ja oon kokeillut tassutusta ja millään ei mitään vaikutusta.

Pojan sänky on samassa huoneessa mun kans ( asutaan kaksiossa) ja ihan mun sängyn vieressä.

Ja aina oon reagoinut sen itkuun heti, että sen ei oo kyllä tarvinnut yksin huutaa. Joskus on joutunut vähän aikaa odottaan esim. ruokaa, kun ei voi koko ajan sitä pitää sylissä samalla.

Iho-oireita ei oo, aina ollut tosi hyvä iho. Vatsavaivoja ei tunnu olevan, pienempänä oli kyllä. Korvat on katottu lukuisia kertoja.

Tätä on nyt jatkunut 5kk. Pienenä se itki koko ajan, välillä nukkui pari viikkoa aika hyvin, mutta sitten alkoi tuo yöheräily urakalla.

Pitänee alkaa taas soitteleen neuvolaan. Jospa ne jotain keksisi apua..

Kuulostaa aika tutulle. Meidän lapsella oli/on allergian aiheuttama silent refluksi. Hänelle ei korvikkeeksi sopinut muut kuin Neocate eli soija ja muut erityiskorvikkeet olivat ihan yhtä toimimattomia meillä. Kaikille ei kaikki erityiskorvikkeet sovi.

Refluksista kärsivät lapset eivät viihdy yleensä makuuasennossa, koska silloin refluksi on tyypillisesti voimakkainta. Tuo itsensä taakse päin heittäminen/kouristaminen on tyypillistä refluksissa myös, samoin katkonaiset unet.

Laitan tähän vielä Vauvassa olleen artikkelin, jossa tuo refluksi on esitelty mun mielestä todella hyvin. http://www.vauva.fi/artikkeli/terveys/666/pulauttelu_ja_refluksitauti

Luin tuon artikkelin ja tuo poikani kyllä koittaa aina pulautukset nieleskellä ja muutenkin nuo silent refluksin oireet sopii. Kiitos kovasti linkistä ja tiedoista.
Pitää varata aika lääkärille ja kysellä, jos vois olla kysymys tuosta.

Aika isolla osalla lastenlääkäreista (ainakin niissä missä me olleen käyty) on ollut aikas hatarat tiedot pienten refluksista, sen syistä ja lääkitsemismahdollisuuksista. Silent refluksi on osalle myös ihan tuntematon käsite. Kannattaa siis kysellä vähän suosituksia/kokemuksia oman alueen lääkäreistä, että onko kokemusta refluksin hoidosta. Meillä parhaan avun ja tietämyksen on tilanteeseen tuonut lasten allergologi.

Yhteistyössä